NU!! *foton*

Sv: NU!! *foton*

Funderar om man kanske borde kapa av skaklarna en bit, de sticker nog ut lite för långt i fram när man ska svänga..
om man kanske ska göra lite såhär
visaFullImage.asp
och korta draglinorna ett hål till...
Och då köpa en snabbkoppling typ Börjes.. (bara de nu inte fått försig att sluta sälja den??)
Tycker inte riktigt om tugsen jag har.. fast de kanske är hållbarare än bara läderöglor iom jag har fyrkantsprofil på skaklarna?
*många funderingar..*

vad tros?

Senast ändrad:

Jag tycker allt ser bra ut...? Hade inte ändrat något.

fint ekipage! Så kul att se väl fungerande ekipage här.

btw, nära till Clas Ohlsson har du med! Där har de "säkerhets schackel" till draglinor billigt.

Nära till Clas ja, absolut. :)

Fungerar rätt bra med draglinorna, är ju ögla bara o kroka runt svängeln. :)
Mer störande med Tilburytugsen. *merarbete*

Ni tycker inte att skacklarna "sticker ut" för långt i fram som de är nu?

Flyttade fram sätet igår och tror jag blev av med lite av "slagandet" jag klagat över i annan tråd, men det kan bero på att underlaget var rätt tungt oxå, så draglinorna fick arbeta lite mer...

Vilken härlig häst du har! jätte fin med den där härliga bläsen!

Hej igen. Nu har jag kollat i albumet oxå, och jag tycker de sticker fram mycket skaklarna, men det är ju mest estetiskt. Kanske ska göra om till runda skakelöglor som inte skaver på läder o häst?
Jag vill även spänna svanskappan lite och flytta tillbaka däckeln som verkar ligga på manken, men det är ju den typen av häst (typ shettis) som har stor mage och liten manke, så gjordarna kryper säkert fram hur man än gör, eller?

Härliga bilder, fartfyllda! Vad är det för ras din häst?

Stor mage, men ganska mycket manke, så det skulle nog gå att flytta bak däckeln.
Får en tvärhand under svanskappan på korset.. ^Men det är ju såklart varierande vart man lägger däckeln. :)

Tänkte ev. ändra om skakelöglorna men det blir nog till hösten isf.
fungerar till dess?

Han är 75% fjording o resten Welch mountain (stava?). 25 år fyllda i april!

Ser ut att sitta bra men har du inte lite korta tömmar?
Skaklarna kunde ju ha varit mer "formsydda" men jag tror inte det stör mkt :D

Skakeln ska väl sticka ut 15 cm framåt men jag tyckte själv det var klumpigt :angel:
Men en maratonöggla är ju bättre! :)

Vagen verkar stabil men ser lite stor ut, eller så är ni strl mindre :D)
Men det verkar funka bra iaf! :)
Det ser ut som den har lätt för att bli baktung ändå men du har sätet längst fram nu?

Jag sitter på hur mkt töm som helst..
Har hellre lite töm i handen och mkt under rumpan än att det helt plötsligt blir för mkt töm "frammi".. :)

Jo, han ser jätteliten ut framför vagnen, den är nog designad för någon lite större än Herr Konrad. :) Han är ju bara en mkt liten d-ponny. :)
Kan flytta fram sätet typ 7 cm till kanske, men nu tyckte jag det verkade gå stadigt..
inte för jag förstår hur det har fungerat för förra användaren, med större häst måste det ju bli större lutning = ännu mer baktungt??

Det är ju lite klumpigt frami på skakeln eftersom det är både långa skakelöglor och öglor för selsticka och jag har skakelhållaren bakom dessa... Det får fungera i sommar så får jag se om det blir snabbskakelfäste och maratonögla till hösten/vintern. :)

_L_ skrev:
Skakeln ska väl sticka ut 15 cm framåt men jag tyckte själv det var klumpigt :angel:
Men en maratonöggla är ju bättre! :)

Ska den?! :eek: Hjälp då, mina skaklar sticker ju inte ut något alls. (har en likadan sele som trådskaparen, och knoppar på skaklarna så jag lägger bara dem i öglan).

Har du trätt draglinorna innanför däckelgjorden eller är det bara jag som ser i syne. :D

Okej. Men det verkar ju lite praktiskt på något sätt :) Så ligger linorna stilla. Ska nog prova det :p Nu när jag ändå frågar, visst är det den innersta gjorden/stropparna som ska spännas lite mer, och den yttre vara lösare?
Har tidigare endast använt och selat med loksele (annorlunda gjordar där) så jag var 99 säker men inte helt.

Hoppas jag kan provköra i morgon :bump: OM jag kan fixa något sätt att fästa bakselen på (har inga fästen i skaklarna än.. :o ).
Tänkte klura lite med den andra bakselen jag har, den har ju långa remmar så det kanske funkar på nåt annat sätt.

Ja, det låste fast dem lite mer.. blev bra. :)

Jo, den innre ska väl sitta lite tightare, typ som ett skärp men inte sadelgjordshårt.. (?) och den yttre så man får in en bredhand..

ska väl spännas så med en loksele med två gjordar oxå??

Spänn som på lokselen, den funkar likadant, eller finns det lokselar med bara en gjord (arma häst)

Idag blir det inge köra, för pålle är lite hängig. Vi hoppas det inte är nåt fästingburet. Istället kanske man ska kika på rockarden och fixa med den. Blir ju inspirerad!

Ja, det finns lokselar med bara en gjord, fick förklarat för mig av en gammal skogskarl (kört med häst i skogen fram till -94 åt Stora...) att de med däckelgjord är till för om man tänkt trava med sin sele för då "skumpar" ju däckeln, men ska man bara typ dra timmer fungerar det lika bra med bara en gjord, som då ska sitta löst.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 724
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30