Fast varför finns ens behovet att, i detta läge, berätta att man inte tycker man själv är låst. Har man funderat på barnfrågan, så långt så att man gått och steriliserat sig tom som vissa här har gjort, så har man nog fundera en och två gånger på olika scenarion och att det funkar för en person är inte applicerbart på den egna situationen och helt irrelevant. Det är helt okej att höra det en två tre gånger, men 511 gången man behöver försvara sitt val med att ens argument inte är ”giltigt” nog eftersom x faktiskt kan vara både förälder, rida och dricka vin eller vad det nu kan vara, är det ganska tröttsamt.
Mitt bidrag till tråden:
Jag ser tre typer av reaktioner på normbrytande som jag har mött. Ett - något verkar konstigt och avvikande från sitt eget och närhetens beteende. Bemöts oftast med förfärande och försök att rätta personen i ledet i någon typ av omtanke. Två - man känner att i och med att någon valt att göra något annat än de flesta, känner de personer som valt normen tvugna att försvara sitt val (oombett) och trycka ner den som valt något annat. Tre - avundsjuka på att man själv inte kan göra på samma sätt. Bemöts ofta på ett bittert sätt med förklarande att livet kommer bli ett helvete
Jag har valt att inte jobba heltid eller fast, resa mycket både med jobb och privat - sånt sticker i ögonen. Att jag kan resa och samtidigt inte vara fast i ekorrhjulet och vara begränsad till den där semesterresan 1 gång om året.
Jag uppskattar inte barn och har ingen längtan efter att skaffa egna. Har inte bestämt mig om det blir barn, men att man inte vill hålla i bekantas barn eller är allmänt barnkär som kvinna är inte helt accepterat.
Jag skulle önska att man kunde fråga nyfiket utan att lägga sina egna värderingar i djupa frågor och vara glada åt att andra hittat sin väg och lycka i livet. Jag har gått i terapi där jag behandlade mycket att jag inte kände att jag fick vara den jag vill i min omgivning och lärt mig att bemöta den och slå ifrån mig det negativt, men det är synd att man inte bemöts med mer öppenhet när man väljer något annat än normen