Normalhull?

Sv: Normalhull?

milly skrev:
Japp alldeles RÄTT och det vet man ENBART om man analyserat det! INTE genom att se och lukta på det... tyvärr.
Har nu suttit och läst ditt foderförslag...;)

Du menar alltså om jag har bra hö så räcker det med 11 kg hö , plus mineraler....??????Så lite....

En fråga bara: hur mycket hö behövs för att bli likvärdigt med 3 liter krafft grund...

jjeg skrev:
Har nu suttit och läst ditt foderförslag...;)

Du menar alltså om jag har bra hö så räcker det med 11 kg hö , plus mineraler....??????Så lite....

En fråga bara: hur mycket hö behövs för att bli likvärdigt med 3 liter krafft grund...

Det beror på vilka värden du har i det aktuella höet.
Men säg att höet har värdena 8MJ och 50g smbrp/kg (perfekta värden med kvot på 6 :angel: *önsketänkande*).
Grund inenhåller 11MJ och 80smbrp/kg.

Nu vet jag ju inte hur mkt 3 LITER grund är i kg? Men säg att det är 1kg då. Då krävs alltså ca 1.5kg hö av ovanstående värden för att ersätta Grunden.
1kg grund = 11MJ/ 80smbrp
1.5kg hö = 12 MJ / 75 smbrp

Men det är alltså bara om ditt hö har de där ovanstående perfekta värdena - vilket hör till ovanligheten. Vanligare värden i år är 7.5MJ och sisådär 30smbrp. :crazy: Då passar inte GRUND överhuvudtaget, utan man måste antingen ersätta en del av högivan mot lusern och/eller köpa starkare proteintillskott som Krafft Protein.

Tror nog att 3 liter grund väger 2,5 kg ungefär...Då blir det 3,75 kg hö...om höet är bra vill säga..;)

jjeg skrev:
Tror nog att 3 liter grund väger 2,5 kg ungefär...Då blir det 3,75 kg hö...om höet är bra vill säga..;)

OMG :eek: . 2.5kg?! NÄ nu är du ute och cyklar. :p
Jag har vägt lusernpellets och då vägde 1 liter 600gram. Tror nog att det ligger kring det vad gäller Grunden också!

Kan kolla strax...ska ut i stallet nu...har måttat i kg förr...sen fick jag ett så praktiskt mått ....ett mått = den mängd i kg jag gav tidigare..

jjeg skrev:
Kan kolla strax...ska ut i stallet nu...har måttat i kg förr...sen fick jag ett så praktiskt mått ....ett mått = den mängd i kg jag gav tidigare..

Ja gör det och återkom sen. Kan förstås hända att även jag har fel... ;)
Om man tänker efter så kanske Grunden väger 800gram per liter och då blir det ju 2.4kg.

svaret kommer här....1,5 kg krafft väger nästan exakt 1 kg ....ligger någonstans mellan 1- 1,1 kg för att vara exakt...
passade även på att väga betfor ;) min pålle får ca 250 gram...

Alltså får min häst 2 kg krafft foder och 250 gram betfor / dag...förutom höet...Vilket då skulle göra att det skulle bli 3kg hö ökning om jag tex. skulle ta bort krafften..

Senast ändrad av en moderator:

jjeg skrev:
svaret kommer här....1,5 kg krafft väger nästan exakt 1 kg ....ligger någonstans mellan 1- 1,1 kg för att vara exakt...
passade även på att väga betfor ;) min pålle får ca 250 gram...

Alltså får min häst 2 kg krafft foder och 250 gram betfor / dag...förutom höet...Vilket då skulle göra att det skulle bli 3kg hö ökning om jag tex. skulle ta bort krafften..

Que? Menar du att 1,5 LITER väger 1kg? Du skrev kg hela tiden...
Men så måste du menat va? För då blir ju de tre liter du ger 2kg.

Hmm okej. Då blir det alltså 22MJ och 160smbrp du ska ersätta... *räknar*
Ja med de där perfekta hövärdena blir det nästan 3kg hö istället. Menar du att det skulle vara negativt på nåt sätt att ge den 3kg hö extra istället för 2kg Grund? För jag tycker det är bara positivt. :idea: Då får den ju mer att tugga på! Och i krubban kan den ju fortsätta få sitt betfor bara.

Nej inget negativt...Men tvivlar på att han ska klara sig på bara hö.
Rider ju i stort sett varje dag..ungefär en timme...ibland längre ibland kortare beroende på vad vi gör...
Och jag menade 1,5 liter = 1 kg .........skrev visst lite fel...

jjeg skrev:
Nej inget negativt...Men tvivlar på att han ska klara sig på bara hö.
Rider ju i stort sett varje dag..ungefär en timme...ibland längre ibland kortare beroende på vad vi gör...
Och jag menade 1,5 liter = 1 kg .........skrev visst lite fel...

Enda anledningen till att tvivla på det är att du inte VET värdena på ditt hö - skulle du veta det så skulle du inte ha nåt att tvivla på. Det är inte nån skillnad på energin och proteinet som kommer från höet änd en som kommer från Grunden... Dock är det alltid bättre att täcka behoven så gott det går med skonsamt GROVFODER.

Men hur gör man på sommaren...då dom går på bete...hur vet man då att dom får i sig allt...analyserar ni gräset oxå?
Mina hästar går på betesängar från maj tills frosten kommer på hösten/vintern det är ungefär 5-7 månader per år ???...Beroende på hur tidigt vintern kommer...;)

Sen funderar jag på gränserna till vad som är dåligt ....om man tänker på alla värden? Hur mycket spelrum finns det tills hästen påverkas egentligen...Både uppåt och nedåt tänker jag då....Hoppas ni förstår vad jag menar....;)

jjeg skrev:
Men hur gör man på sommaren...då dom går på bete...hur vet man då att dom får i sig allt...analyserar ni gräset oxå?
Mina hästar går på betesängar från maj tills frosten kommer på hösten/vintern det är ungefär 5-7 månader per år ???...Beroende på hur tidigt vintern kommer...;)

Sen funderar jag på gränserna till vad som är dåligt ....om man tänker på alla värden? Hur mycket spelrum finns det tills hästen påverkas egentligen...Både uppåt och nedåt tänker jag då....Hoppas ni förstår vad jag menar....;)

Okej - för det första: På betet äter dom det naturligaste som finns för dom - GRÄS. Det brukar inenhålla mer eller mindre HÖGA värden av protein vilket inte är skadligt när det kommer från grovfoder (gräs, hö, halm, lusern osv). Så ingen risk för låg kvot där inte! Det lägsta brukar vara, enligt boken, "förvuxet sensommarbete" som kan ha en kvot på ca 5.5 men det fortfarande helt okej (runt 6 ska kvoten vara). Annars brukar kvoten ligga på allt från 5.5 till 15 på bete!

Dessutom inenhåller gräs det mesta möjliga andra hästarna behöver också - förutom möjligtvis tillräckligt med mineraler. Särskilt SELEN är det fattigt av på svenska marker. Så ett tillskott av mineraler skadar inte.

Så på betet är det bara diande/högdräktiga och unghästar som kan behöva extra protein!
Tappar hästarna (vuxna odräktiga/odiande hästar) hull, pga t ex har för magert/för lite bete, så kan man ju stödfodra med något kraftfoder som inenhåller en låg kvot - säg ca 5-7. För det är knappast brist på protein iaf! ;)

Ja det var ju bra...:)
....tillbaka till höet,vad händer när man slår höet och sen in i höskullen ...(detta har jag hört,att det bästa är att torka höet på höskull)...stämmer det då?Vårt hö ligger aldrig på ängarna och torkar...utan så fort som möjligt in i höskullen och på med fläkten..
Dumma frågar?? Men då man inte vet så måste jag fråga ;)

Vet du nåt om detta?Det jag mernar är hur bra /dåligt ett foder är...Dom är väl inte hårsfina gränserna. vi säger att det skiljer si och så mycket på ett hö...nog ska det väl till ganska mycket innan hästen påverkas negativt...
....om man tänker på alla värden? Hur mycket spelrum finns det tills hästen påverkas egentligen...Både uppåt och nedåt tänker jag då....Hoppas ni förstår vad jag menar....Detta var svårt att förklara ;)

nu kom jag på hur jag skulle förklara...Kanske ;) Vi säger att jag gett hästen si och så mycket...i några år sen gör man en foderstat som visar då att han fått för lite av något...( hästen ha haft gott hull osv. under dessa år) Vart går då gränsen för att det ska vara skadligt...hur fin är den gränsen...

Blev tjorvigt värre i inlägget ovan ;)
Hur mycket hö kan man ge utöver foderstatberäkningen...innan det blir för mycket...Kan dom få för mycket? Tänker främst på mitt matvrak...om jag skulle ge fri tillgång...

Har höet bra kvot, d.v.s. över 6, så är det ingen fara att ge fri tillgång. Hästarna brukar reglera det där ganska bra själva. I vinter har vi haft ett bra hö, räknat efter analysen skulle kallblodet ha klarat sig på knappt 10 kg för att täcka MJ-behovet, nu på fri tillgång har det satt i sig mellan 13 och 17 kg/häst/dygn:angel: . Halvblodet har dessutom fått 1 kg K P Grön för att få upp kvoten lite, då han är 22 år och lätt tappar lite annars.

Här en bild för ngn månad sen, ingen av dem är feta enligt mej, ej heller har de alltför stor mage, speciellt inte i rörelse, däremot när de står stilla och inte "spänner magmusklerna", syns den ju lite mer;) . Men det är ju som sagt bara tarmarna som är fyllda med grovfoder, och det mår de inte dåligt av!
springer.jpg

Okey....Ska bli spännande att se hur mycket min matgalning kommer att trycka i sig ;)
Är det bäst att succesivt öka mängden då...

Okej, nu har jag fixat lite före-efter bilder.

Så här såg min häst ut 1999, då vi fick hem henne:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Linagamla005.jpg

Så här såg hon ut typ vinter 2000-2001 eller något (minns ej exakt tid).. Då hade vi fortsatt på samma foderstat som förra ägaren gav henne (hö, typ "två nävar" havre):
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Linagamla002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Linagamla003.jpg

Jag tycker hästen ser hemsk ut på dessa bilder, jag förnekar inte det, men så kunde vi inget om foder heller och ingen sa något.

I höstas, typ september, man känner revbenen när man drar med handen över magen och trycker relativt lätt (hon har ganska djup bröstkorg med, kan ge liten illusion av stor mage):
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder014.jpg

Nu är hon aningens smalare och har fått mera muskler.

Men Alin... Var det inte i MIN tråd du skulle lägag in före och efter bilder? :confused: :p
Eller skulel du göra det i båda kanske?

Iaf - första bilden såg hon ju okej ut (då hon precis kommit till er). Men på de där mellanbilderna från 2000-01 såg hon ju smällfet ut! :eek:
Men men... vad gör man åt det som varit? :smirk:

Ser betydligt finare ut på sista bilden. Hon har ju lite hängig rygg och därmed också mage men det är ju sån hon ÄR i sin exteriör, antar jag. :smirk: Och rätt så djup bål, precis som min Polly också hade.

Senast ändrad:

Hehe, joo.. :angel: Men jag la dom här också :p

Ja, jag vet att hon var F-E-T :o Vi fodrade henne enl. den förra ägarens anvissningar, utan en tanke eller vetskap om höets innehåll. Det var det som var meningen med att jag visade dessa bilder hur det kan gå när man bara fortsätter rakt fram trots att vägen svänger :D Vi kunde som sagt inget om foder så det var inte lätt.
Nu vet jag hur fel det var iaf och det är det som är huvudsaken.
Samtidigt som hon var fet så var hon också typ helgalen.. :crazy: Så det var uppenbart FÖR mycket energi i den foderstaten.

Hon har sån rygg ja, det har hon och jag tror den är så bra som den kan bli nu. Hon har ju haft fyra föl också så det gör ju sitt till :smirk:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 921
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar