Normalhull?

Sv: Normalhull?

Nej han är jätte fin över rumpan / ryggen...och han är inte bukig inte det minst..han är jättefin...förutom att jag tycker att jag känner hans revben tydligare nu...Men för lite hö? Om han inte är mager eller så..är det inte så att om man ger för mycket grovfoder så kan dom bli lite bukiga istället..sk. hömage ;)Var får man tag i lusern ? Jag är urkass på detta med foder ;)

jjeg skrev:
Nej han är jätte fin över rumpan / ryggen...och han är inte bukig inte det minst..han är jättefin...förutom att jag tycker att jag känner hans revben tydligare nu...Men för lite hö? Om han inte är mager eller så..är det inte så att om man ger för mycket grovfoder så kan dom bli lite bukiga istället..sk. hömage ;)Var får man tag i lusern ? Jag är urkass på detta med foder ;)

Men mer än 10kg ÄR inte för mycket grovfoder! Din häst väger runt 700kg - du skulle gärna kunna ge den uppemot 15kg hö utan att den blir minsta bukig.
Dessutom - är utseendet viktigare än hästen välmående? Tänk på att hästar är gjorda för att tugga/äta ca 16timmar per dygn.

Lusern finns bland annat på Granngården. Krafft har både pellets och hack. Du kan gå in o titta på deras hemsida: www.krafft.nu
Lusernet finns under "grovfoder" . (gå in på Produkter först)

Jag ser mig själv i dina svar för några år sen - okunnighet :crazy: .
Vet du t ex om att om man har ett tillräckligt bra hö så finns det inga skäl till att ge kraftfoder överhuvdtaget ÄVEN om hästen jobbas? Man täcker behoven med höet.
Men sånt får man reda på enbart via analys på höet!

Får jag fråga dig - varför ger du egentligen kraftfoder till honom? Tänk efter. Varför ger du inte istället motsvarande energimängd i hö?
Att man måste ge kraftfoder "bara för att hästen rids/jobbas" är typiskt svar från okunniga. (med det vill jag absolut INTE håna dig/eller nån annan utan bara sätta igång tankar och upplysa om fakta :idea: . Hoppas du är ödmjuk och villig att ta emot kunskap)

Javisst , jag tar gladerligen emot råd och tips ang. foder...
Man har alltid blivit rådd att ge grovfoder si eller så mycket(enligt standard) och sen MÅSTE man ge kraftfoder oxå...Men ingen har någonsin pratat om att man INTE behöver ge krafft foder.....
..sen skulle jag inte ta bort krafftfodret för det Är ju sååå gott för hästen...Skulle känna mig ELAK då...
Sen detta med analys, behövs verkligen det om man sår om ängarna med jämna mellanrum??

För mig är normal när man inte kan se revbenen men man akn känna dom om man trycker med handen men att man känner att mellan hand och revben ligger ett lager "fett" mellan.

Detta kan man göra på min häst men endå vart jag anklagad att ha en mager och eländig häst i mitt förra stall.. så vad dom anser är normalt är troligen en övergödd häst i mina ögon.
Smaken är som baken.. delad:smirk:

jjeg skrev:
Javisst , jag tar gladerligen emot råd och tips ang. foder...
Man har alltid blivit rådd att ge grovfoder si eller så mycket(enligt standard) och sen MÅSTE man ge kraftfoder oxå...Men ingen har någonsin pratat om att man INTE behöver ge krafft foder.....
..sen skulle jag inte ta bort krafftfodret för det Är ju sååå gott för hästen...Skulle känna mig ELAK då...
Sen detta med analys, behövs verkligen det om man sår om ängarna med jämna mellanrum??

Ehh - nu ska jag försöka reda ut lite saker för dig här...

En analys gör man för att få VETA vad höet inehåller för värden, det blir vare sig bättre eller sämre bara för att man analyserar. Om ni sår ängarna kan ni väl räkna med att det inenhåller okej värden men ni vet ju inte HUR bra eller dåliga dom är. Då famlar ni i blindo vad gäller vilka tillskott som eventuellt behövs. Ni bara GISSAR hejvilt på att hästen ska nog ha "1kg av det och 100gram av det". Utan anledning!

Kraftfoder och tillskott är tillför att KOMPENSERA de brister som det aktuella höet har - vilket man får reda på genom en analys. Ibland fattas bara någon mineral och hästen (oavsett arbete!) klarar sig MYCKET VÄL på enbart hö och mineraltillskott. IDEALISKT!

Och sen där med kraftfoder - ger du dina barn godis varje dag bara för att dom VILL så gärna ha det? :crazy: Annars får du dåligt samvete och du känenr dig elak?
Men okej om du nu vill ge några NÄVAR i krubban bara för att de ska få nåt (och blanda mineralerna i kanske).

Du har fortfarande inte förklarat VARFÖR man "MÅSTE" ge kraftfoder?! :confused:
Det är antagligen för att du inte VET utan bara gör som du alltid har gjort... och lyssnar på andra som är okunniga.

Jag kan förklara allt jag påstår och även ge KÄLLOR till det. Du då?
(vill fortfarande inte pressa dig negativt - bara föra en diskussion!)

Tog det inte som en direkt fråga ;) Håller med om att det är så...som du skrev ...citat: Det är antagligen för att du inte VET utan bara gör som du alltid har gjort... och lyssnar på andra som är okunniga...
Helt enkelt nåt som sitter i benmärgen som man blev visad/lärd när man var barn....
MEN att gå så långt att säga att dom då är okunniga ...hmmm nja....
Jag fattar inte vart du vill komma med sista meningen .....Helt överflödig enligt mig.......Jag tror säkert du kan ge källor... MEN varför ???Jag har ju redan sagt att jag inte vet nåt om detta med foder, analyser, foderstater, mängder etc. Nej jag vet inte vart du vill komma....och detta med barnans godis...det var ju oxå en jämförelse..;) Tror inte hästen mår dåligt av sitt kraftfoder...på samma sätt som ett barn som äter godis varje dag skulle göra ...........
En motfråga då...Varför ska man inte ge krafftfoder....

Senast ändrad av en moderator:

Glömde ;)..... denna mening...CITAT: Dessutom - är utseendet viktigare än hästen välmående?
SVAR:Handlar väl inte om utseendet...tror inte en häst med bukig mage skulle må bra....och då är väl inte välmåendet det bästa heller!

MEN att gå så långt att säga att dom då är okunniga ...hmmm nja....

Vilka är "dom" förresten? För det finns oerhört många som är bra på hästar men det behöver absolut inte betyda att dom är bra på FODER.

Jag fattar inte vart du vill komma med sista meningen och sen en parantes som säger att du inte vill pressa mig negativ...hmmmm....Jag tror säkert du kan ge källor... MEN varför ???Jag har ju redan sagt att jag inte vet nåt om dettamed foder analyser, foderstater, mängder etc. Syftar på när du skriver Du då??Nej jag vet inte vart du vill komma....

Alltså att jag hela tiden påpekar att jag inte vill pressa/håna dig osv. är för att end el här tar ÅT SIG om man försöker tillrättavisa dom. Jag är bara IVRIG på att lära okunniga, som t ex du, korrekt fakta!! :idea: Så vill bara påpeka att det är inget illa menat och att du inte ska känna dig dum eller så. Alla är vi nybörjare nån gång.

Det jag ville komam till i övrigt där var att du skriver hela tiden t ex "det måste man" UTAN att förklara varför och var du har fått det ifrån. Som taget ur luften! Och sen verkar du inte tro på MIG när jag ger dig KORREKT fakta och förklarningar.
Du ger själv inga förklarningar?
Jag vill ju bara få dig att INSE att du har fel. :smirk:

Jag skulle råda dig att köpa boken "Hästens utfodring och näringsbehov" och börja läsa på om foderstater. Den kostar bara ca 150kr om du beställer via nätet! :idea:

Men jag kan ge dig ett exempel som jag hoppas ska få dig att förstå hur man beräknar en korrekt foderstat:

Vi tar din häst som exempel.
1. HÄST:
700kg häst, normalfödd säger vi. Lätt arbete (ridning 30-60min 5-6dagar/vecka).

2. BEHOV: Man räknar ut energibehovet först och sen utgår från det när man räknar ut övriga behov:

Energi = ca 85MJ (omsättbar energi)
Protein = (6g smältbart råprotein per MJ ) = 510g
Kalcium = (0,40g per MJ) = 34g
Fosfor = (0,25g per MJ) = 21g
Magnesium = (0,15g per MJ) = 12.75g
Selen = (0,2mg per 100kg kroppsvikt) = 1.4 mg

3. GROVFODRETS värden.
Här tar jag två exempel:
HÖ nr 1 (med bra värden!) per kg/foder:
8MJ
50g smältbart råprotein
2g kalcium
1g fosfor
1g magnesium
(Hö innehåller inget selen)

HÖ nr 2 (med dåliga värden) per kg/foder:
7MJ
20g smältbart råprotein
1.6 g kalcium
1.2g fosfor
0.8g magnesium

Med hö nr 1 behöver din häst 11kg för att komma upp i 88MJ (11x8MJ). 11x50g protein = 550 g. Båda behoven täckta med lite råge! (se punkt 2 gällande behoven)
Här behövs ingen kraftfoder alls. Toppen! :idea:
Men hur är det mineralerna då? Det ska vi se på också:
11kg hö ger 22g kalcium och behovet var 34g. behövs tillskott alltså!
Fosfor då? 11kg ger 11gram och behovet var 21g. Räcker inte heller!
Magnesiumbehovet var 12.75g - 11kg hö ger 11gram. Behövs LITE till där!
Här kan man välja vilket mineralfoder som helst. För övrigt ska hästen alltså bara ha 11kg hö och må alldeles utmärkt på det!

Med hö nr 2 blir det annat.
Här är proteinvärdet så lågt att det krävs mycket proteinhöjande tillskott/kraftfoder för att få upp kvoten till minst 6. (alltså 6g protein per MJ)

Här får man göra såhär t ex:
10kg hö ger= 70MJ/200gram sm.protein
0.7kg Krafft Protein = 8.5MJ/231gram sm.protein
1kg lusern = 8.5MJ/105gram sm.protein
Sammanlagt blir det 87MJ och 536g sm.protein. KVOT 6.1 :idea:

Hänger du med? Allt beror på grovfodrets värden.

jjeg skrev:
...tror inte en häst med bukig mage skulle må bra....

Där har du fel!
En häst ska egentligen äta åtskilliga kilon stråfoder vilket ger en stor buk - det är bara vi som har utseendeideal som gör att vi vill ha slimmad häst utan den stora buken. Det naturligaste för dom är att ha en stor buk med mycket grovfoder i!
DÅ mår dom som bäst - dock inte sagt att en kapplöpningshäst springer bra med en sån buk. :angel:

Däremot kan en häst bli bukig av proteinbrist också - DET är fel. (men beror på att de tappar hull/muskler över rygg och rumpa och därmed SER magen stor ut)

milly skrev:
Vilka är "dom" förresten? För det finns oerhört många som är bra på hästar men det behöver absolut inte betyda att dom är bra på FODER.

Alltså att jag hela tiden påpekar att jag inte vill pressa/håna dig osv. är för att end el här tar ÅT SIG om man försöker tillrättavisa dom. Jag är bara IVRIG på att lära okunniga, som t ex du, korrekt fakta!! :idea: Så vill bara påpeka att det är inget illa menat och att du inte ska känna dig dum eller så. Alla är vi nybörjare nån gång.

Det jag ville komam till i övrigt där var att du skriver hela tiden t ex "det måste man" UTAN att förklara varför och var du har fått det ifrån. Som taget ur luften! Och sen verkar du inte tro på MIG när jag ger dig KORREKT fakta och förklarningar.
Du ger själv inga förklarningar?
Jag vill ju bara få dig att INSE att du har fel. :smirk:

Jag skulle råda dig att köpa boken "Hästens utfodring och näringsbehov" och börja läsa på om foderstater. Den kostar bara ca 150kr om du beställer via nätet! :idea:

Men jag kan ge dig ett exempel som jag hoppas ska få dig att förstå hur man beräknar en korrekt foderstat:

Vi tar din häst som exempel.
1. HÄST:
700kg häst, normalfödd säger vi. Lätt arbete (ridning 30-60min 5-6dagar/vecka).

2. BEHOV: Man räknar ut energibehovet först och sen utgår från det när man räknar ut övriga behov:

Energi = ca 85MJ (omsättbar energi)
Protein = (6g smältbart råprotein per MJ ) = 510g
Kalcium = (0,40g per MJ) = 34g
Fosfor = (0,25g per MJ) = 21g
Magnesium = (0,15g per MJ) = 12.75g
Selen = (0,2mg per 100kg kroppsvikt) = 1.4 mg

3. GROVFODRETS värden.
Här tar jag två exempel:
HÖ nr 1 (med bra värden!) per kg/foder:
8MJ
50g smältbart råprotein
2g kalcium
1g fosfor
1g magnesium
(Hö innehåller inget selen)

HÖ nr 2 (med dåliga värden) per kg/foder:
7MJ
20g smältbart råprotein
1.6 g kalcium
1.2g fosfor
0.8g magnesium

Med hö nr 1 behöver din häst 11kg för att komma upp i 88MJ (11x8MJ). 11x50g protein = 550 g. Båda behoven täckta med lite råge! (se punkt 2 gällande behoven)
Här behövs ingen kraftfoder alls. Toppen! :idea:
Men hur är det mineralerna då? Det ska vi se på också:
11kg hö ger 22g kalcium och behovet var 34g. behövs tillskott alltså!
Fosfor då? 11kg ger 11gram och behovet var 21g. Räcker inte heller!
Magnesiumbehovet var 12.75g - 11kg hö ger 11gram. Behövs LITE till där!
Här kan man välja vilket mineralfoder som helst. För övrigt ska hästen alltså bara ha 11kg hö och må alldeles utmärkt på det!

Med hö nr 2 blir det annat.
Här är proteinvärdet så lågt att det krävs mycket proteinhöjande tillskott/kraftfoder för att få upp kvoten till minst 6. (alltså 6g protein per MJ)

Här får man göra såhär t ex:
10kg hö ger= 70MJ/200gram sm.protein
0.7kg Krafft Protein = 8.5MJ/231gram sm.protein
1kg lusern = 8.5MJ/105gram sm.protein
Sammanlagt blir det 87MJ och 536g sm.protein. KVOT 6.1 :idea:

Hänger du med? Allt beror på grovfodrets värden.
:confused: :confused:
Varför ska jag ge förklaringar när jag inte har nåt att komma med överhuvudtaget? Jag har ingenting att förklara ;)
...och hur kan jag ha fel när jag aldrig påstått nåt om hästens utfodring...
.... när jag skriver "det måste man hit och dit"...då syftar jag inte på vad jag tycker eller tänker utan på vad "dom" ( hästmänniskor man träffat under sin livstid) sagt och tyckt osv....
....du svarade inte på min mot fråga!! Varför ska man inte ge kraftfoder?
det verkar som om du inte läser mina inlägg alls...:rofl:
Självklart tror jag på dig....jag ifrågasätter inte dig och dina kunskaper...

Senast ändrad av en moderator:

Ser hästen ut att må bra, fin päls, bra hull, osv osv...det är det bästa måttet på att hästen får tillräckligt osv.....sen kan man sitta och räkna foderstater till höger och vänster...och det är inte alls säkert att det blir bra...Tycker faktiskt ingan av dom jag testat funkat....Min häst skulle sett ut som ett vandrande skelett om jag följt dessa ...
Kan du berätta till mig vad som är tecken på brist i någon form....

Nä du... jag tror att du och jag helt enkelt inte KAN diskutera. :crazy: Du förstår inte alls det jag skriver och jag verkar inte förstår det du skriver :o .
:rofl:

Ska vi sluta diskutera? :p

Båda vill vi väl men vi bara missförstår varandra hela tiden... suck.

Jag vet inte hur jag ska förklara... du förstår mig inte ändå känns det som.

Jag vill för det första påpeka att genom att visa dig hur man räknar ut en korrekt foderstat förklarade jag för dig varför man INTE behöver ge kraftfoder. Anledningen är:
FÖR ATT HÖET INNEHÅLLER TILLRÄCKLIGT MYCKET NÄRING FÖR ATT TÄCKA ALLA BEHOV. Då behövs inget kraftfoder!

Men varför tror DU att man måste ge kraftfoder? Eftersom du inte VET så måste du ju ändå ha NÅN tanke på varför du ger kraftfoder?
Det är så många som har missförstått det här så därför är jag så entusiatisk med att du ska förstå att så inte alltid är fallet.
Kraftfoder är till för att kompensera brister i höet - finns det inga brister i höet så finns inte heller något behov av kraftfoder. Det är bättre att täcka hästens behov genom grovfoder om det är möjligt.

Och det där att "alla har sagt att man ska ge kraftfoder också" - ja så fick jag också "lära" mig när jag bara lyssnade på folk i allmänhet och gjorde som "alla andra". Men numera har ag lärt mig korrekt fakta!

Varför fungerar inte en uträknad foderstat för din häst? :confused: Tappar han hull? Då är det bara att sätta honom på en högre MJ-behov. Det betyder inte att man slutar att ha en korrekt foderstat med alla balanser - det är DET som är det viktiga med en uträknad foderstat = BALANSERNA mellan MJ och protein samt mellan olika mineraler.

Att inte en uträknad foderstat skulle fungera på en häst beror på OKUNNIGHET att ändra den efter individen.

jjeg skrev:
Ser hästen ut att må bra, fin päls, bra hull, osv osv...det är det bästa måttet på att hästen får tillräckligt osv.....sen kan man sitta och räkna foderstater till höger och vänster...och det är inte alls säkert att det blir bra...Tycker faktiskt ingan av dom jag testat funkat....Min häst skulle sett ut som ett vandrande skelett om jag följt dessa .....
Om man räknar ut en foderstat med "normalhästen" som mall kan man lugnt räkna med att det inte stämmer för en verklig häst. Foderstat enligt tabeller kan man göra första året man har hästen för att ha något att gå efter som utångspunkt om man inte vet vad den ätit tidigare. Denna "norm"-foderstat har man som sagt som utgångspunkt och sedan måste man använda ögon och händer för att kontrollera om man behöver höja eller eventuellet sänka foderstaten både vad gäller Mj och smbrp samt mineraler.

Året därpå har man då en bra grund att stå på inför inköpet av vinterns foder. Man kan lätt se vilket av de hö somm finns till salu passar in eller inte. Det alltid mest ekonomiskt att fodra så mycket hö som möjligt jämfört med de betydligt dyrare kraftfodersorter som finns.
//marti

sen kan man sitta och räkna foderstater till höger och vänster...och det är inte alls säkert att det blir bra...

Men genom att GISSA hur mkt han ska ha blir det säkerligen bra? :angel: Om han tur... :angel: :angel:

Tycker faktiskt ingan av dom jag testat funkat....Min häst skulle sett ut som ett vandrande skelett om jag följt dessa ...

Enkelt! För att ni satte honom på för LÅG MJ-behov! Höj den så pass att han håller hullet. (och därefter också övriga värden)
Kan du exempel på foderstater som var uträknade för honom men som inte "fungerade"?

Kan du berätta till mig vad som är tecken på brist i någon form

Vissa brister syns utanpå, andra inte (visar sig istället många år efter). Varför då gissa sig till en foderstat när man faktiskt kan enligt vetenskaplig forskning räkna ut en korrekt foderstat?
Om olika brister kan du läsa om i boken jag rekommenderade. Jag rokar inte rabbla upp alla dom!

Jag tycker min häst här har fint hull för hennes kropp och förutsättningar (bild från i höstas):
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder014.jpg

Hellre liiite mullig än för smal. Jag tyckte mig se att min häst hade sjunkit in lite på baken nu när det har varit så kallt, så nu får hon mer hö.

Man ser inte så mycket men så här såg hon ut förra veckan:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/19mars2006026.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/19mars2006009.jpg

:) Jätte fin, tycker jag.....hästar ska ha lite hull på vintern..när det är kallt ute..:bump:

Jag har hållt på med hästar så länge, bry mig varken om foderstater eller de andra....

Ett bra grovfoder är A och O tycker jag, vissa får kraftfoder och någon inget alls, beroende både på häst/ponny och vad den utför för arbete....

Vad den får för mat utgör ögat och känslan....och de är så lugna och fina så...;)

milly skrev:
Men genom att GISSA hur mkt han ska ha blir det säkerligen bra? :angel: Om han tur... :angel: :angel:

Enkelt! För att ni satte honom på för LÅG MJ-behov! Höj den så pass att han håller hullet. (och därefter också övriga värden)
Kan du exempel på foderstater som var uträknade för honom men som inte "fungerade"?

Vissa brister syns utanpå, andra inte (visar sig istället många år efter). Varför då gissa sig till en foderstat när man faktiskt kan enligt vetenskaplig forskning räkna ut en korrekt foderstat?
Om olika brister kan du läsa om i boken jag rekommenderade. Jag rokar inte rabbla upp alla dom!

Jag har aldrig följt dom foderstater som räknats ut...just pga jag tycker att dom inte är tillräckliga...enligt dom så skulle 6-7 kg hö räcka osv...Detta var när jag köpte hästen för snart 4 år sedan....så dom finns inte kvar...Måste bara påpeka att min häst INTE har problem på något sätt..UPPREPAR mig igen...Jag tycker bara att han tappat hull denna tid på året..och att han blir loj ;) antagligen pga fällning....JAG har redan en massa böcker....

rocki skrev:
:) Jätte fin, tycker jag.....hästar ska ha lite hull på vintern..när det är kallt ute..:bump:

Jag har hållt på med hästar så länge, bry mig varken om foderstater eller de andra....

Ett bra grovfoder är A och O tycker jag, vissa får kraftfoder och någon inget alls, beroende både på häst/ponny och vad den utför för arbete....

Vad den får för mat utgör ögat och känslan....och de är så lugna och fina så...;)

Håller med dig...Jag har oxå haft hästar i hela mitt liv ..Nästan...

Ja för lättfödda hästar skulel det ofta räcka med så lite grovfoder för att täcka energibehovet MEN det blir ju alldeles för lite grovfoder istälelt för att magen ska fungera på hästen (och psyket). Därför vore det önskvärt med ett grovfoder med LÅGA värden så att man kunde ge mycket av det utan att överfodra!

Men varför inte bara lägga till MER själv men fortfarande följa balanser o sådant som är det viktiga i en foderstatsberäkning. Jag tycker att du har missförstått MENINGEN med beräkning - liksom många, många andra här. :crazy:
Många bara räknar genom PROGRAM och vågar inte ändra på mängden själva - eftersom de inte har kunskaper om korrekt foderstatsberäkning. Då blir det bara fel och missförstånd.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 921
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar