Vilka är "dom" förresten? För det finns oerhört många som är bra på hästar men det behöver absolut inte betyda att dom är bra på FODER.
Alltså att jag hela tiden påpekar att jag inte vill pressa/håna dig osv. är för att end el här tar ÅT SIG om man försöker tillrättavisa dom. Jag är bara IVRIG på att lära okunniga, som t ex du, korrekt fakta!!
Så vill bara påpeka att det är inget illa menat och att du inte ska känna dig dum eller så. Alla är vi nybörjare nån gång.
Det jag ville komam till i övrigt där var att du skriver hela tiden t ex "det måste man" UTAN att förklara
varför och
var du har fått det ifrån. Som taget ur luften! Och sen verkar du inte tro på MIG när jag ger dig KORREKT fakta och förklarningar.
Du ger själv inga förklarningar?
Jag vill ju bara få dig att INSE att du har
fel. :smirk:
Jag skulle råda dig att köpa boken "Hästens utfodring och näringsbehov" och börja läsa på om foderstater. Den kostar bara ca 150kr om du beställer via nätet!
Men jag kan ge dig ett exempel som jag hoppas ska få dig att förstå hur man beräknar en korrekt foderstat:
Vi tar din häst som exempel.
1. HÄST:
700kg häst, normalfödd säger vi. Lätt arbete (ridning 30-60min 5-6dagar/vecka).
2. BEHOV: Man räknar ut energibehovet först och sen utgår från det när man räknar ut övriga behov:
Energi = ca 85MJ (omsättbar energi)
Protein = (6g smältbart råprotein per MJ ) = 510g
Kalcium = (0,40g per MJ) = 34g
Fosfor = (0,25g per MJ) = 21g
Magnesium = (0,15g per MJ) = 12.75g
Selen = (0,2mg per 100kg kroppsvikt) = 1.4 mg
3. GROVFODRETS värden.
Här tar jag två exempel:
HÖ nr 1 (med bra värden!) per kg/foder:
8MJ
50g smältbart råprotein
2g kalcium
1g fosfor
1g magnesium
(Hö innehåller inget selen)
HÖ nr 2 (med dåliga värden) per kg/foder:
7MJ
20g smältbart råprotein
1.6 g kalcium
1.2g fosfor
0.8g magnesium
Med hö nr 1 behöver din häst 11kg för att komma upp i 88MJ (11x8MJ). 11x50g protein = 550 g. Båda behoven täckta med lite råge! (se punkt 2 gällande behoven)
Här behövs ingen kraftfoder alls. Toppen!
Men hur är det mineralerna då? Det ska vi se på också:
11kg hö ger 22g kalcium och behovet var 34g. behövs tillskott alltså!
Fosfor då? 11kg ger 11gram och behovet var 21g. Räcker inte heller!
Magnesiumbehovet var 12.75g - 11kg hö ger 11gram. Behövs LITE till där!
Här kan man välja vilket mineralfoder som helst. För övrigt ska hästen alltså bara ha 11kg hö och må alldeles utmärkt på det!
Med hö nr 2 blir det annat.
Här är proteinvärdet så lågt att det krävs mycket proteinhöjande tillskott/kraftfoder för att få upp kvoten till minst 6. (alltså 6g protein per MJ)
Här får man göra såhär t ex:
10kg hö ger= 70MJ/200gram sm.protein
0.7kg Krafft Protein = 8.5MJ/231gram sm.protein
1kg lusern = 8.5MJ/105gram sm.protein
Sammanlagt blir det 87MJ och 536g sm.protein. KVOT 6.1
Hänger du med? Allt beror på grovfodrets värden.