Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ja, jag tolkar min också som att det är glädjeyttringar (han har ännu inte bockat riktigt, men tendensen finns där och när han blir tryggare sen kommer de nog komma), han slänger också med huvudet och piper. Men då tror du också på mer sysselsättning (under körningen) och slaggjord? Det låter ju som en bra lösning :)

MaRomer: Skickar styrka, det är aldrig lätt att skiljas från en hjärtevän. Men när glöden är borta, som jag tolkar det du skriver, är det nog ändå dags. Familjens första häst togs bort härom dagen och det var fruktansvärt och det värker varje gång jag tänker på det, men det var det bästa som kunde göras i den sutationen, glöden var borta ur ögonen och den häst han varit var liksom borta. Då tycker i alla fall jag att det är dags. Som sagt, skickar styrka och hoppas att det går så bra som det kan gå.

Nä, lånar den lille när han inte arbetar på ridskolan. Är bara ridskola här två dagar i veckan, vilket betyder att han är ledig från jobbet mycket, så då lånar jag honom då han är så rolig att hålla på med. :)

Jag lider med dig! Det är ett så fruktansvärt tungt beslut att fatta. :( Skickar massor med styrkekramar!

KL

Idag fick jag mycket lön för mödan! Balder fick komma in själv och stod stilla när jag borstade och pysslade i ordning honom, han var jätteduktig. :) Selen åkte på, lite trampar han runt just när man ska lyfta den över ryggen, men det blir bättre. Sen tränsade jag också knallade vi ut. Jag hade redan innan lagt fram stöttingen med skaklar samt den lösa skakeln som jag brukar använda på samma ställe där jag alltid spänner för, och tränade på att kliva i och stå stilla. Först ville han inte flytta rumpan men när han väl förstod gick det lätt! Han fick stå där emellan medan jag gick på båda sidor och fibblade och flaxade med seltungorna, jätteduktig var han!

Sen ledde jag ner honom på banan, stannade och tränade på att stå stilla tills jag gått bak och fixat klart med tömmarna. Han försökte gå iväg en gång men annars stod han still! Sen tömkörde jag ett varv på lägdan utan problem, lite halkigt var det efter några dagars töande men det var mest jag som slirade runt. :D

003_zps4e23e6ec.jpg

När vi gått ett varv gick vi tillbaka upp till skaklarna och gick i dem igen. Han var superduktig och gjort helt rätt direkt! Fibblade med seltungorna och lyfte även skaklarna och smällde med dem i backen på båda sidor utan att han reagerade. Han stod som ett ljus! Den lösa skakeln låg behändigt bredvid och jag plockade upp den och klappade som vanligt med den längs benet och satte fast den i selen. Sen fortsatte vi tömkörningen som om inget hade hänt. :bump: Balder kikade ner på den precis när den började släpa efter och gick lite åt sidan, sen struntade han i den! :banana:

Han fick ha den på höger sida i höger varv, och nu när det töat ihop så glider den bättre över snön samtidigt som den låter mer, alltså glider den även mer åt sidorna och tar emot benet oftare när marken lutar. Men lilla stjärnan tog bara lite snabbare steg när den kom åt honom, inga sparkar, inga skutt, inga öron bakåt, ingen stress - bara DUKTIG!!! :love:

006_zpsc3961bb6.jpg

Ett varv gick vi, sen traskade vi upp till samma ställe igen och stannade. Han stod som ett ljus medan jag rullade ihop tömmarna, kopplade loss skakeln och fipplade med seltungorna på båda sidor. Sen följde han snällt med och var en ängel i stallet!

Duktiga duktiga lilla pärlan! :love: Det märks så väl att träningen med farbror Prins har gett resultat! Varje gång vi är ut ska det spännas för på samma ställe. Farbror vet exakt vad det handlar om, kliver självmant i skaklarna och står helt stilla när det ska till. Sen har han lärt lillen att man ska uppföra sig mellan skaklarna, att man ska stå stilla när matte säger det och inte får gå förrän man fått signal, och att man återigen ska stå stilla på samma ställe när prylarna ska plockas av. Vilken guldklimp till farbror jag har! :bow: Det har verkligen funkat! Jag är så stolt och glad över minfa fina pojkar! :love:

Tycker att du med all rätt kan vara stolt över dina grabbar!

Så himla kul att läsa om Balders utveckling! Tack för att du delar med dig! Jag är ju i lite liknande sits med en fantastisk läromästare och en unghäst. Min unghäst är dock född 2010 och stoor. Större än min farbror vilket känns lite osäkert. Min "lilla" har dessutom blivit skrämd och rusat med draglinor och däck hos tidigare ägare (en otroligt skicklig och erfaren häst- och körmänniska - en olycka helt enkelt) så det gäller att skynda extra långsamt och varsamt. Han är van vid loksele och står helt stilla när man selar på och fixar med tömmar. Tömkörning är inga problem och vi har så smått börjat dressyra lite men han lyssnar inte hundra på framåtdrivande hjälper och kommandon än. I dag har vi hängt på en draglina (arméns modell) och låtit kedjan släpa efter honom. Inga problem.
Efter min långa utläggning undrar jag hur du ( eller någon annan som kör med häst vid sidan) spänner fast sidohästen? Vi har ledit honom bredvid bakom och framför vagnen så han är inte rädd för den. Han är inte riktigt redo att sitta fast bredvid ändå men jag undrar hur man praktiskt gör?

kl

Det har varit så mycket action i tråden på sistone, jättekul! :D
Har inte riktigt hunnit med att kommentera, så det blir en sammanfattning; vilka grymt fina hästar ni har och vilket bra jobb ni gör! :banana:

Själv försöker jag hämta motivation och peppa upp självförtroendet, passar på nu när det ändå är halkigt så det är skönt med en kortare ridvila.
Nästa vecka har vi dragit ihop ett gäng i stallet som ska prova träna lite WE för skojs skull. Det ska bli kul! :) Prestationsambitionerna från min sida ligger på noll, tror inte riktigt min kuse har anlag för grenen, däremot har han nog nytta av träningen! Sen vore det ju jätteroligt om dom andra är intresserade av att fortsätta!

Igår var första dagen med blankis på vägarna vid stallet där min häst bor. Så nu får jag ta in/ut honom själv med broddade boots så jag ska slippa oroa mig för att han halkar. Håller tummarna att det hinner vara varmt länge nog för att det ska hinna smälta bort!

Vill tacka för svaren ang min bus-häst och kastrering. Men nu är den bokad iaf känns jättebra! :D

Sen....HJÄLP vad han har börjat fälla, hur mycket päls som helst sitter i borsten =) Kan ju göra en ny liten häst av det på backen. Väntar på att manen ska växa ut igen, som hans schyssta bror tuggade av innan jag tog hem honom. Nu har han mycket pannlugg efter det 1 dm lång man och sen sista hälften ner mot manken går den till bogen :eek: Inte snyggt alltså. Riktig hockey frilla :p

Vad duktig han är! Och vad duktig du är som lotsar honom så fint :)

Totola: Vad roligt med WE! Det skulle jag själv gärna prova på, kan du inte rapportera hur det gick och vad ni gjorde sen? Är himla nyfiken på hur det går till.

Vi ska inte rida för tränare utan dra ihop några hinder och öva själva! :) Är ju bara för skojs skull! Om dom andra också är intresserade av att fortsätta kan man kolla om det går att ta ut tränare tänkte jag (har lite dåliga erfarenheter av att försöka fixa mer seriösa evenemang, brukar sluta med att för få vill vara med så det blir inställt! :P )

KL

När det väl är dax så går det fort utför. Hästarna lyckades komma ur hagen natten till igår och min vackra tjej är mycket haltare nu. Därför tog jag beslutet att ställa henne på box och smärtlindra henne sista tiden. Varje dag är jag där och släpper ut henne i paddocken. Det var länge sedan hon rörde sig så mycket. Men ändå så är det inget emot för ett år sedan. 2 varv sprang hon idag sen stannade hon och spanade ut mot de andra hästarna. Underbart väder förgyller hennes sista tid.

Sitter och pysslar med mina foton och av ingen särskild anledning vill jag bara visa mina fina fina pojkar. Det är lite som med barnen. När de äntligen sover sitter man och stirrar på foton av dem och förundras :-)
Pontus med Kavat aka träddödaren i bakgrunden:

IMG_0980.JPG

Kavat:

IMG_1056.jpg

När de träffades första gången(Kavat är den man ser mest av:

IMG_0966.JPG

Det är förresten en sak jag funderat på som passar bra här. Pontus som är född 1990 har ett stort avlångt huvud, jag tänker på en vedklabbe även om det inte låter så vackert som han är. Kavat (född 2010)har ett mycket mindre huvud, sötare uttryck. Bredare mellan ögonen, avsmalnanade ner mot mulen. Kavat är ung men jag har varit runt mycket och letat häst och tittat på högt bedömda hingstar och de ser ut som Kavat. Är Pontus rasotypisk eller har aveln ändrat inriktning?

Hon är så vacker. Vad jobbigt ni har det. Svårt, svårt, svårt att älska dem så mycket.

Har inte koll på nordsvensk-aveln men har iallafall sett ett par nordisar med långt (stoort) huvud. Tycker också det är fint, även om dom kan vara lika fina med litet huvud också! :)
Mysiga bilder!

Kan inte heller alla riktlinjer i huvudet men tror inte de "bör ha" för stort huvud, det skall vara ganska finmejslat och inget ardennerstuk.
Ska inte vara konvext.
Har dock sett både små och stora huvuden bli belönat med 8-10 poäng för huvud hals bål så.

Pontus har ett vackert huvud tycker jag, även om det kanske är stort så är det inte klumpigt eller kraftigt på något sätt.

kl
E har varit lite off de senaste två veckorna och vi har tagit det lite lugnt med lite skrittrundor och barbackaridning. Tror det är pälsfällningen han har lite ont av. Idag bjöd han dock på en härlig ridkänsla i det fina vårvädret! Synd att det är så isigt på alla vägar dock.

Kl

Var ute på en härlig tur med Lazer idag. Måste bara säga att det är sååå skönt att det är mjukare i backen nu, äntligen kan man använda alla tre gångarterna :) Inte för att det ha hindrat bustrollet innan :p Jag måste bara påminna mig att träna mer på övergångar medan vi är ute, men det är svårt när vi har fullt upp med att hinna med ridsällskapet! Lazer går så himla långsamt, framför allt i skritten, i traven (och galoppen) kan han skynda sig på ett annat sätt. Hur är det med era nordisar därute, går de fort eller sakta?

Räknas kallblodstravare också eller bara "riktiga" nordisar? :p

Min grabb är iallafall lite speciell. Dels är han verkligen en rutinhäst (blir trygg av rutiner) som säkert mår bäst av att gå samma väg precis varje dag hellre än att man varierar mycket. Eftersom jag inte har möjlighet att rida ut varje dag, och verkligen inte skulle vilja rida samma väg varje gång, så tycker herrn alltid att det är "nytt" som man måste hålla koll på. Kan stanna och försöka vända, ibland inte alls, ibland någon gång, ibland 10 gånger på 100 meter. ;) Troligen är det bristen på bjudning bortåt som gör det.
På hemvägen ska det gå undan, i trav eller möjligtvis galopp. Ju mer man försöker sakta ner, desto mer vill hästen framåt! Det kan vara roligt också för man får väldigt mycket energi att försöka omvandla. Men rider man långt är det inte så kul att veta att man har t ex en halvtimme kvar av tokpigg häst att rida. :o Han kör slut på sig så fort så jag brukar nöja mig med korta uteritter för att det inte ska bli för hårt. För ett tag sen var han dyngsur efter 25 minuters uteritt (trots att vi hade tänkt ta en lugnt skritt-tur).

Idag var jag jättelat, har haft så svårt att motivera mig på sistone. Så jag red bara fram och tillbaka i en backe från stallet och lät honom trava på uppför backen. Inte en massa bromsande, inga diskussioner om huruvida man kan gå ditåt eller inte, glad och lyssnande häst! Såå skönt! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur