Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Självklart räknas kallblodstravarna också, det skulle jag kanske sagt :o

Din kille låter lite som min förra häst, ett halvblodssto med stooor integritet. Där var det fart som gällde, så länge man höll sig till skritt var det lugnt, men efter första traven var man körd :D Som ryttare var man slut efter en kvart.

Lazer däremot, visst han är pigg, men inte i närheten av damen (vilket är väldigt skönt). Med honom upplever jag att det stora problemet är att han inte kan länga skritten, han faller hellre över i trav när han ska försöka hinna ifatt sällskapet. Å andra sidan när han har kommit tillräckligt långt efter släpper han sällskapet och knatar på själv helt oberört, utan att stressa för att sällskapet försvinner. Det tycker åtminstone jag är ofantligt skönt, och duktigt av en nyinriden 4:a åring!

Min häst är normalt sett en långsam häst, han gillar att stå still och skrittar normalt långsamt. På hemvägen med sällskap kan han få in ett snabbt tempo i skritten dock. Ute är han normalt rätt långsam, med sällskap kan han dock bli taggad.

Men han är verkligen av eller på. Just nu är han inne i en snabb period där han inte vill annat än att galoppera. Idag bestod ridturen mestadels av taktande och galopp. Jättefina fattningar från både skritt och trav dock, men ändå lite väl mycket energi.

Stor kontrast mot i somras och tidig höst då han knappt gick att få upp i trav..

Men hans normala jag är långsamt.

Min är oftast grymt långsam om han får bestämma, skrittar helst sakta och tittar på utsikten, och har ganska svårt att öka skritten utan att falla i trav även om det går efter lite arbete.
Skiter fullständigt i om sällskapet går hem eller försvinner, eller går åt ett annat håll ;) Han går dit han är på väg ändå.

Han går dock fint att peppa upp och när han väl kommit igång blir det bra fart i taxbenen :D

Han är också av eller på, fast det varierar under ett träningspass. Plötsligt så busar vi till det, sedan efter 1 minut är det glömt. Stressar aldrig en hel runda, hur skulle det se ut ;)
Tycker inte om att stå still utan helst rör han sig framåt långsamt, eller jättefort. Har börjat hitta ett mellanläge nu, men i början fanns det inget sådant.

Senast ändrad:

Lukas är väl mitt emellan. Han kan länga skritten rätt ordentligt när han får gå på fri tygel.
Han är dock lite lat av naturen och joggar hellre lugnt än att springa iväg, särskilt i traven.
Galoppen är väl hyfsad i hastighet.

Men det är svårt att egentligen ha åsikter: när jag rider i sällskap är han alltid den största hästen och har mycket längre ben än de andra så han "behöver" aldrig tänja på sig för att hinna med någon annan.

Dessutom jobbar jag mest med samling för närvarande och då blir ju hastigheten lägre. I traven jobbar jag i och för sig med att länga från "passagetrav" för att på sikt få en riktig ökad trav-
men om han får trava på fria tyglar är det inte någon väldig fart, inte.

Skälet till att han blev pensionär som fyraåring var ju att han inte ville springa fort...

Om hon kunde hålla sig i skritt är dom INTE lika! :p Mitt rekord är att kunna skritta en hel uteritt på 45 minuter (då med väldigt bra förutsättningar, varm dag, lite terräng, väg pålle är van att gå på, var regelbundet riden där i flera månader, långsamt sällskap efter oss som bromskloss) och några uteritter på kanske 10-20 minuter där han lyckats hålla skritt hela vägen. :angel: Han är proffs på att mygla sig över i trav!
Mycket lättare med hästar där man kan sätta en gräns att nej, du får skritta på ordentligt men INTE gå över i trav. Så var t ex min förra häst (men han var väldigt lydig för förhållningar så det gjorde inget när han blev pigg).

Vad duktig Lazer är som kan gå självständigt! :)

Ok, kanske inte så lika då :p Men jag tror jag förstår lite av den där fartälskande mentaliteten, att allting ska gå fooort :D

EJa, Lazer är väldigt duktig med att gå själv. eller ja, så länge han har häng på sällskapet skyndar han sig men när avståndet blir för stort känns det som han tänker att "äsch det är för långt, jag orkar inte". Men det är lite hans sätt att vara, han kör sitt race, eller är inne i sin egen bubbla. Beroende på hur man vill se på det :cool:

Vet inte riktigt om det är "det ska gå fort"-mentalitet, kanske snarare lite andra personlighetsdrag. T ex rutin-mentaliteten, att det är så man har lärt sig tidigare liksom. Eller arbetsmyran som vill bli tillräckligt stimulerad, antingen mentalt eller fysiskt eller helst både och. :)
Det är spännande hur olika hästar kan vara! Även dom man rent spontant upplever lika tills man märker av skillnaderna! Eller tvärtom då, när man hittar likheter i hästar som verkar väldigt olika.
Min kan ju också vara i sin egen lilla bubbla, bryr sig inte om någon annan häst skyggar för något t ex utan går om den tycker det är ok, är det inte ok däremot skyggar man även om dom andra inte gör det. Bryr sig inte om när andra kommer efter, fast verkar tycka det är mer naturligt att stanna och vänta då och då om man har en anledning till det. Kommer hästar för lång före bryr han sig faktiskt(!) inte, då verkar han förstå att dom hör inte ihop med min trupp längre, men är dom en bit framför ska man brassa på och helst förbi!

Kul som sagt att dom kan vara lika men ändå så olika! :)

Kul att höra hur era hästar är! Min Prins är lite upp och ner, nu för tiden är han oftast pigg och glad och det går undan från första steget. Inte så att han rusar men med härlig energi som vill framåt utan att jag behöver sitta och driva varje steg. Så var han förut, han var segare än segast och ville inte alls gå framåt. Det är som sagt en helt ny häst sen tandläkarbesöket!

Lillen verkar vara en riktig räser! Han vill bara framåt framåt framåt och helt snabbare än vad han får. ;) Det ska bli kul att se hur han funkar när han är inkörd så han får komma ut och dra lite själv!

KL
I övrigt gjorde lillen illa sig i fredags, antagligen hände det i torsdags och det mognade till sig under natten. När jag släppte ut dem ville han inte gå ut och kunde inte lyfta fram sitt högra framben, med en jättestor svullnad fram på bogspetsen. Det såg ut som om hela alltet var ut led, men efter lite koll hittades ett mycket misstänkt broddhål. Antaligen har har lekt lite för häftigt med mitt halvblod så det blivit en spark. Han hade ändå ingen temp och efter en kort promenad kom han igång och kunde gå, så han fick gå ut. Sen på em kom veterinären och kikade, då var stackaren uppe på 39,9 grader och var helt slut. Det rakades och rengjordes ordentligt och sen blev det penicillinkur i fem dagar. Han har skött sig jättebra, lite bök såklart när jag ska sticka honom, usch, blev jag stucken av en sån nål skulle jag också backa undan. :crazy: Redan på fredag kväll hade svullnaden gått ner, och sen dess har har inte haft nån feber och svullnaden ser bättre och bättre ut. Så nu slipper han fler sprutor och pillade på såret, nu ska det få läka ihop! Ska såklart hålla koll på fortsättningen både vad gäller temp och sår, men hoppas jag slipper bråka med honom mer. :)

Visst är det spännande med hästarnas personligheter? De är ju mínst lika olika som människor och det är alltid roligt att lära känna en ny :laugh:

Kl
Idag har jag och Lazer varit ute på en tur ensamma. Min duktiga prins går bara från klarhet till klarhet, och blir bara dyrare och dyrare :p Han knallade på alldeles obekymrad , till och med när vi mötte och passerade en häst. Han stannade bara och frågade "ska vi verkligen inte följa med de andra?", nej svarde jag då och så fortsatte vi på vår tur. Sedan hamnade vi bakom ett par andra hästar och dem ropade han lite på, men skötte sig och höll sig på mattan.

Måste igen bara få säga att det är så skönt att våren är på väg!

KL

Dacke hade förhöjd temp idag..
Tempar honom varje dag så har stenkoll på vilken temp han brukar ha, och idag hade han 38,7c och det normala på vintern ligger max på 37,7c. Han hade ett litet broddtramp på kronranden bak som jag upptäckte igår, var lite varm nedanför på hoven men inget mer. Idag såg såret bra ut och han var ännu mindre varm idag. Så vet inte om han har fått en infektion i såret som påverkar hans temp eller om det är något annat.. Får nog bara avvakta.

Är rätt hypokondrisk när det gäller Dacke, så tror alltid det värsta.

Är nojjig över hans tänder nu också.. Han och hans hagkompis i lösdriften har äntligen fått fri tillgång på hösilage, vilket Dacke behöver då han fallit ur igen. Men han äter inte så mycket.. Balen bör vara slut imorrn och då har den räckt i 11 dagar. Till de två hästarna i lödriften bredvid brukar en bal räcka i max. 6-7 dagar. Så börjar tro att det är nåt fel med hans tänder så söker efter en duktig hästtandläkare nu.

Funderar på om tänderna och tempen kanske hör ihop? Om det överhuvudtaget har någon betydelse, det lär väl visa sig isåfall.

Lazer09: usch vad trist, hoppas han kryar på sig! :(

kl
Ridtur idag, pålle sjöblöt som vanligt trots att dom andra knappt fått igång flåset! ;)

Är du intresserad så kan jag PM:a dig ett namn på någon som inte finns alltför långt ifrån dig? Det är den jag använder till mina egna hästars tänder/munnar och vi har inget att klaga på.

Jag är jätteintresserad, PM'a gärna. :)

Totola: Inte tänkt på det, men har han tandproblem kan det såklart vara så.

Egentligen tycker jag det är kanon att tempa varje dag, även om jag själv inte skulle orka göra det. Feber kan ju vara en indikator på att hästen är på gång att bli dålig "på riktigt" och det är ju kanon om man vet om det och kan hålla extra koll på hästen såna gånger.

Egentligen är nog anledningen att jag är en extra nojjig hästägare.. ;)

Men anser att det är bra att göra det för att hålla koll på hästens allmäntillstånd, om en förkylning är på G eller hästen har en infektion. Vill inte träna hästen ett hårt pass utan att först kollat tempen, inte bra att träna hårt om hästen skulle vara sjuk.

Han har varit sjuk endel tidigare i luftvägsinfektioner, så det är nog det som gjort mig extra noga med att tempa. Han har även problem med luftvägarna och har hostat endel, så märker jag att han hostar under ett pass så kan jag ofta utesluta förkylning i alla fall med tanke på att jag vet hästens temp.

Jag skriver också upp tempen han har varje dag i träningsdagboken jag för så jag kan gå tillbaka och kolla hur han normalt brukar ligga den årstiden och den väderleken, kan variera mycket. Bra att kunna kolla det om han skulle bli sjuk.

Idag hade han som tur var normal temp, så vet inte varför den var så hög igår, får hålla koll och ta det lugnt nu.

Det är bra men jag skulle heller inte orka göra det. Har mätt 4-5 dagar i rad vid olika tidpunkter och har hyfsad koll på hans normaltemp, 37,6-37,8 är normal på min herre :)

Troligen lite mer en 30+ sommardag och lite lägre en 10- vinter.

Min ligger faktiskt ganska lågt, har jag kommit fram till genom att man tempat extra lång period dom gånger hästen haft feber, typ 5 dagar extra efter att febern gått ner. Mellan ca 37,0-38,0, över 38 är det lite gränsfall.
Förstår om man är extra försiktig om man varit med om att hästen haft feber ofta eller så. Själv tycker jag det räcker att det är bland det första man kollar om hästen verkar konstig, om inte annat har man ju lärt sig det när man kontaktat veterinärer. Bland det första dom frågar om! :p

kl

Idag tränade jag och några stallkompisar WE, det var jättekul! :)
Tror att hästen tyckte det var kul också, det var som att han tyckte det var självklart att det var det här vi hade tränat för i alla år (dressyren tänker jag på) och att han tog fram sina kunskaper till uppgifterna! Sen blev han ganska pressad emellanåt och väldigt pepp, han skötte sig bra ändå men var sjöblöt efter träningen. :angel:
Vi har knappt tränat ryggning förrän den här veckan och kunde nästan galoppera in genom ett "L" av bommar, göra halt, rygga i vinkel genom bommarna! :banana: Och han kunde gå igenom den lilla fållan i skritt/tramp/något språngs galopp. :) (Jag trodde inte ens jag skulle få honom gå in i den, men det var inga konstigheter alls!) Kunde öppna en repgrind och rida igenom, stänga var svårt men det är ju en kanonbra början iallafall, kunde rida slalom med något-några språngs galopp i bågarna och bra balans på bakdelen så vi kunde göra tvära svängar. Lille pållen förvånade mig positivt så många gånger så jag blev helt överväldigad.
Det var jättekul! Det ska vi absolut göra om! :)

*kl*

Vi lever! Jorå - men vi är fasen inte aktiva här på forumet ;)

Lina börjar närma sig 24 men ärpigg och alert fortfarande. Vi har tagit det rätt så lungt i vinter eftersom vi mest haft is och lina är barfota men nu smälter isen och vi har komit igång lite försiktigt. Vi leker mest så här kommer lite bilder på vad vi hittar på

Beridet bågskytte
226094_10151132128875349_727179879_n.jpg

Beridet bågskytte - bettlöst
537545_10200190544915143_1791283965_n.jpg

Tornerspel så klart
206073_10151132110165349_1862391142_n.jpg

Också har vi haft vår beridare ute som har ridit till Lina lite...
303140_4565548025559_69683159_n.jpg

429121_10200290027562147_1967987875_n.jpg

Ha det så gott!

73219_10200105935839969_412000554_n.jpg

Det låter riktigt roligt! Visst var det en del i att göra något roligt i stallet varje månad?
Kul med lite uppgifter som är "praktiska". Hästarna kanske känner att de har en uppgift?

KL
Har varit bortrast i veckan så det har inte blivit mycket ridning. Men idag ska jag ge miig ut i blåsten. Har ni sett repotaget i Land om tjejen uppe i norrland som har hästskola med nordsvenskar. Läsvärt och många fina bilder!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka