Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

De hästar jag haft har varit pigga och glada på lösdrift :) Ingen av dem har behövt "gå och lägga sig och sova" om man tagit in dem på box. Visst, har de stått inne en hel natt har de lagt sig och sovit men de har de ju gjort i lösdriften också.

Scorpan: Det verkar så himla kul både med beridet bågskytte och tornerspel! :banana: Bra att du ger inspiration till fler aktiviteter att prova! :D Haha, vilken duktig beridare ni verkar ha!

Han är grymt duktig på det han gör vår beridare ;)

Både beridet bågskytte och tornerspel är riktigt skoj och något man kan göra utöver det andra s a s Så det är klart ni ska testa ! :idea:

De hästar jag haft har varit pigga och glada på lösdrift :) Ingen av dem har behövt "gå och lägga sig och sova" om man tagit in dem på box. Visst, har de stått inne en hel natt har de lagt sig och sovit men de har de ju gjort i lösdriften också.

Jag har testat att ha Lina på lösdrift men hon blev trött av det. Tror inte hon fick det lugn som hon behövde för att komma till ro och vila. Så hon fick komma in på box då o då och sova ut. Men så har hon stått på box i så gott som hela sitt liv vad jag vet. Lösdrift testade vi första gången förra vintern.

Förresten - appropå foton o video på när man tränar

Får man bjuda på en vårfnattig 24 årig Lina som tränar tornerspel hemma på grusvägen?

Titta här då...

Min grabb har stått sedan i november för att varenda ridtur var ett enda slagsmål. Han lyssnade inte och jag blev stressad.
Hovslagaren tröttnade till slut och sa "Du har för fan en travare, kör honom! Kom och hämta min vagn och sele NU!"

Sagt och gjort, jag hämtade vagnen och selade på honom. Han har inte gått framför vagn på tre år och vilat i fyra månader - och han sköter sig som en PRINS :love: SÅ lugn och fin har jag aldrig sett honom. Och dessutom är han mjuk i munnen, när man rider är han stenhård. Underbart :)

388496_10151525387361413_288572962_n.jpg

Min häst står iofs ofta inne i lösdriften. Hela hösten när det var regnigt så gick han i princip inte ut alls frivilligt, utan stod mest inne.. Han fick ju gå ut och in som han ville, så han var väl nöjd som kunde stå inne jämt och slippa regnet. Då tillbringade han mer tid inomhus än han gjorde när han stod på box, lite lustigt ändå.
Vet att han alltid sover inne i lösdriften, han gillar inte riktigt att ligga utomhus numera när han har valet att ligga i rent spån istället.

Så är väl inte så konstigt egentligen om han är piggare, han verkar vila mer nu än förut.

Squarepants
Så härligt att köra!
Är samma sak för oss, körningen fungerar bättre än ridningen. Han är väl mer nöjd när han slipper ha mig fastklamrad på ryggen.

Vad roligt! :) Rappe sköter sig också ett snäpp bättre när jag kör än när jag rider, tror att han tycker att det är skönt "när han vet vad som krävs" och "bara" behöver lunka på.

Åh, vad kul! Och härligt med äldre, friska och pigga hästar :) Jag blir alltid så varm i hjärtat när jag träffar på välhållna äldre hästar :laugh:

Kl.
Jag och mitt troll var iväg på träning idag, hans första! Mestadels en träning i att åka bort, men jag fick också lite tips på hur vi ska ta oss vidare från att "ta oss rakt fram i alla gångarter". Och (!) en del viktiga påpekanden om min sits och inverkan, det är otroligt vad man tappar på att inte rida ordentligt regelbundet. Det var nästan två år sedan jag dressyrade "på riktigt" sist, och huvva vad man lägger sig till med olater :crazy: Men nu är vi på banan och vad kul det ska bli att jobba vidare. Ååhh, vilken härlig inspirations kick det var att träna :love:

Åh vad skönt att det funkar med körningen! :laugh: Min farbror är ju också gammal springare, nu funkar han bra i ridningen också, men han tycker det är mycket roligare att dra! :laugh:

KL
Här gick det SUPER idag! :banana: Balder var en riktig stjärna som klarade alla övningar galant! Vi började med att kliva i skaklar och sen fick han dra en lös skakel på höger sida ett varv på banan och lite krumelurer på planen. Sen spände jag om också fick han dra skakeln på vänster sida likadant. Sen hjälpte sambon mig och höll i honom för säkerhets skull när jag spände för med riktiga skaklar - han stod helt still så hade troligtvis inte behövs hjälp men det kändes säkrast. Sen gick sambon med framme vid Balder ett halvt varv, hästen var hur cool som helst! Han går mycket bättre med riktiga skaklar än med en lös, inte så konstigt, de lösa fladdrar ju och far på honom i varje steg, de riktiga behöver han inte ta i förrän han svänger. :laugh:
Efter det halva varvet gick sambon före och filmade, det blev riktig bra film faktiskt, så himla kul att få det dokumenterat! :laugh:

Så här kommer filmbevis på världens bästa Balder! Först lite längs banan och sen lite krumelurer på planen. :laugh:

Balder drar skaklar!

Det här är alltså allra första gången han drar skaklar helt själv utan stöd från farbror nordis, och det kunde ju inte gått bättre! :love: När vi stannade där på slutet plockade jag bort skaklarna och slutade för dagen, duktig duktiga lilla plutten! :love:

HAPPY! :bump::bump:

Åhh vad duktig han är den lille grabben! Ser ju kalas bra ut :) Är sambon också intresserad av hästar?

KL
Jag är också jätte glad för vi hade superkänsla idag! I måndags red vi en extra lektion för det fanns en tid över. Det gick sådär för framridningen blev helfel och jag blev ofokuserad. Men vi introducerade iallafall slutor. Övade lite på det när vi red ut idag och det gick ganska bra. Sedan fick vi till ett par jätte fina galopper. Helt annan bärighet i den nu och han är mycket mer reglerbar. Tänka att man kan vara så lycklig över att få rida en häst :love:

130323 by Calvaro, on Flickr

*KL*
En kompis var och hälsade på så jag red en kort stund på "uteridbanan" (som inte har använts i vinter och har tung packad snö och skare..), idag.
Inte det bästa passet, och jag var lite risig i rygg/axlar, men såhär såg det ut idag iaf: (jag behöver få till min sits bättre men men..):
http://www.youtube.com/watch?v=T3Zn0Ddi8d8

(hoppas jag vågar lägga ut här, vill inte ha en massa Buke-tjafs men ni brukar vara vettiga i den här tråden).

Ja han är verkligen jätteduktig! :laugh: Tyvärr är inte sambon intresserad, men han är snäll och hjälper mig ibland. :)

Det är så härligt med den där wow-känslan! :laugh:

Lydia: Jättefin är han! Verkar himla stadig i formen. :) Men ser himla stor ut? :o Nu är jag iofs van vid min på 136, men ändå. :angel:

Vad duktiga ni är!

Ser riktigt trevligt ut ju och du verkar ha en mysig häst. :)

Min häst är ungefär lika hög som din, men jag är 170 cm och känner ibland att jag ser för stor ut på honom. :)

Tack!

Jag ska se om jag kan få till att min man följer med och filmar när jag rider i ridhuset något framöver.. lite lättare att rida när det är vettigt underlag :)

Tack :) Du får komma och hälsa på och prova att rida honom någon dag!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka