Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Kul att ni hittat körningen istället! :)

Min grabb har inte heller varit världens roligaste att rida på sistone, tyvärr (ibland kan han glimta till och vara himla trevlig, men säkert 4 av 5 pass i vinter har känts lite som en viljornas kamp! :/ )
Då funderar jag såklart över möjliga orsaker, i ridningen, eller kanske fysiskt, eller kanske i utrustningen, osv, tills jag till slut blir helt knäpp av att fundera och ifrågasätta och mest har resignerat inför situationen. :angel:
Och hoppas på att det blir bättre till sommaren med värmeloj häst! ;)

kl
Igår var vi iväg på träning. I skarpt läge skärper pålle minsann till sig så då hade jag inga problem med skallen så att säga, kändes bara lite ringrostigt när vi inte har kunnat gjort så mycket vettigt på sistone. Det var iallafall VÄLDIGT trevligt att ha tillbaka min arbetsvilliga pålle som är "med" mig, håller tummarna för att det sitter kvar några ridpass till iallafall! ;)

Det har blivit en hel del ridning i vårsolen under helgen - underbart väder!
Lukas har varit helt OK, jobbar på att orka hålla ryggaktiviteten och formen på allt lättare tygelstöd, behöver förstås korrigera en del då och då för att inte tappa. Vi har jobbat ganska mycket med kort galopp och med övergångar mellan skritt och galopp också.
Igår var det ett sådant där trappstegsskutt uppåt igen.
Visserligen tillät jag honom att fuska aningen med ryggen, och han var lite tyngre i tygelkontakt än jag önskade, men galoppen var ganska bra.

Jag var ute i sällskap med min kompis på min 6-årige fjording. Fjord skrittade och Lukas galopperade... och vi fick med bakbenen tillräckligt väl för att faktiskt klara klämma ihop bytena på rakt spår till var fjärde steg utan att tappa varken det ena eller det andra (utom som sagt ryggen som var lite mer "tappad" än jag önskar). Kan i och för sig inte ha varit för dålig ryggaktivitet, för då hade inte bytena fungerat.

Usch så bra min häst är!

Han har ju fått en allt bättre trav också - men det är inte särskilt kul att trava nersuttet längre. Rör sig lite för mycket i ryggen för min smak men det är straffet för att ha köpt en fin häst med bra steg.

Red i westernsadeln igår för första gången på länge. Dels ska jag ju tävla honom i western frampå så det är lika bra att hitta hjälperna i den (sitsen blir ju lite annorlunda eftersom det är en annan sadel), dels använde min kompis den "vanliga" sadeln...

Jaja, visst finns det en hel del kvar att träna och framför allt vill jag lägga över Lukas hyfsat på stången innan vårens tävlignspremiär men styrketräning är aldrig fel.

Första tävlingen jag tänkt mig är 11 maj, måste bara kolla så jag får med mig min fantastiska hästhållare/groom.

Idag blev det dressyrträning för vår duktiga tränare.
Herrn var riktigt fin att rida till en början, även om jag fick kämpa med att hålla koll på hans bogar då de gärna skjuter iväg lite hit och dit. Var mycket att hålla koll på, men kändes verkligen som att vi utvecklats mycket sista tiden.

Men när det kom till galoppen blev det kaos.. I ena varvet så ville han gå utåtställd och jag fick inte ordning på honom då jag blir rädd när han går så. Känns som att inner framben kommer vika sig under honom och vi kommer gå omkull. La ned det och testade andra varvet. Där blev det ingen galopp då herrn bara bockade som svar på fattningarna..
Ska träna mycket galopp från marken framöver då vi måste byta mönstret vi fastnat i nu och då jag lätt blir rädd när jag rider går det inte så bra att göra det därifrån. Min tränare ska få rida honom nästa träning, hon blir iaf inte rädd.

Närmsta två veckorna blir det dock mest vila då jag åker hem över påsken och sedan iväg för att lämna in arbetsprover till höstens utbildning.

Vi har börjat dra hem nästa års ved med Pontus. Här är bilder från första gången. Då tog vi en stock i taget. Nu kör vi med två timmerkälkar ihopkopplade (det heter nåt?) och lastar lite mer. I skogen där snön fortfarande ligger tjock går det bra men på de 50 meter asfalt vi har från skog till hem får han kämpa. Vi behöver en liten timmervagn. Nån som vet var man kan få tag i en sån? Min häst är 23 år. Jag tycker att han är fantastisk. Det är en sån lycka att se hur roligt han tycker att det är.

IMG_1654.JPG

IMG_1655.JPG

Kl

I morse var jag och Lazer ute på en underbar tur med sällskap, det var ett tag sedan vi hade sällskap ute nu och det var mysigt att ha nån att prata med på turen :) Blev väldigt imponerad av pålle idag, vi gick en ny väg idag och när sällskapet började tveka så tog L initiativet och bara gick vidare. Han gör sin matte så stolt :love: Det känns nästan löjligt att igen skriva hur bra det går, men just nu verkar vi vara inne i ett "flow" där allt bara funkar :bump: Men, han är ju bara bäbis så snart kommer nog ett bakslag och då kommer jag rusande hit med frågor :D

Kul med tävling! Hoppas ni kommer till start. Själv är jag alldeles för feg. :eek:

KL
Idag drog jag iväg med pållen och tränade. Vi åkte lite längre än vanligt och det känns skönt att ha en häst som är lätt att ha med sig så jag kan åka sjäv med honom. Vi övade på att rida program och vi fick många bra tips. Ridhuset var mycket mindre än det vi brukar va i så det var svårt att få till storleken på volter och serpentiner men övning ger ju färdighet sägs det ju. Glad och nöjd är jag iaf :bump:

Glad påsk på er!

Duktigt gjort! Klart det kan komma bakslag men det reder ni säkert ut. Man får passa på att glädjas när det går bra.

Ååh vad roligt! :laugh: Farbror Prins drog hem all vår ved också, snart är det Balders tur! :)

Lazer09: Kul att det går så bra! Det är så kul med unghästar! :laugh:

KL
Här går lilleman också från klarhet till klarhet! Nu har han premiärdragit draglinor och svängel, plus att vi var ute och drog skaklar i måndags kväll också. Då red en kompis före på Prinsen så traskade vi bakom - jätteduktig var han! :laugh:

Förresten - appropå foton o video på när man tränar

Får man bjuda på en vårfnattig 24 årig Lina som tränar tornerspel hemma på grusvägen?

Titta här då...

Va härligt det ser ut! Är ni rutinerade inom tornerspel? Vore kul att se bilder på er uppvisningskostym (kallar man det så? hehe).

Kul låt till videon också :D

Körde min grabb igår, har en remsele så han stog rätt otåligt och väntade på att jag skulle snöra allt färdigt :) Jättekul att jag lyckades hitta en så snäll kallblodstravare så att jag kan träna på att bli en bättre kusk :D Det har var andra turen med vagnen, kommer garanterat bli fler nu när det blir varmare så att man slipper ha på sig tjocka vantar!

Här kommer en bild på honom:

201303042059.jpg

Min G får 9-12kg inne och 6kg ute. Mängden inne beror på när dom går in. Går dom in sent (Efter 21.30) tar stallägaren bort några kilo för annars rör han bara runt det.

Enligt värdena på höet ska han äta 13kg om dagen + 0,5kg lucern men jag vill ha mer tuggtid och han blir inte för tjock :)

Fin! :)

Ragge_:
Min mår inte bra i mage/skalle av att vara utan grovfoder någon längre stund, kör begränsad fri tillgång (vi har alldeles för "bra" hösilage, högt energivärde, för att kunna ha fri tillgång på egentligen). Försöker försvåra så mycket som möjligt men det brukar ändå bli 12-16kg hösilage/dygn. :P

Visst är det kul med ynglingar! Lazer är min första unghäst och jag lär mig nog lika mycket som han gör, om inte mer :p

Bullet: vilken sötnos!

Kl
Idag var vi ute på körtur och idag var nog första gången idag som han verkligen fick ta i och dra(!) upp för en liten kant. Först stannade han till och frågade "ska vi verkligen göra detta?" Och efter att ha fått lite pepp så bara drog han!! Så häftigt, vilken styrka som finns i hästen! Detta ska jag leva på länge :love:

Ååh, jag känner igen den där känslan! Det är så häftigt! Och ja, unghästar är hur kul som helst. :) Har haft några innan, men ingen nordis eller någon som körts in. Har tömkört alla så de varit redo för nästa steg men har alltid stoppat där innan. Jättekul att äntligen ha tagit sig förbi! :laugh:

Ragge_: Mina har fri tillgång, de äter ca 16 kg hösilage var ute och får bara en tuss inne på nätterna, annars är det hö överallt. :grin: Har egentligen alldeles för bra hö för farbror Prins, men för unghästarna är det perfekt. Till hösten hoppas jag dock på snäppet sämre värden. :p

KL

Någon som vet om man kan göra någon form av premiering (Eller heter det något annat?) med en kallblodstravare och valacker? Min kille är valack men det vore ändå kul att visa upp honom och få en bedömning :) Bor i Skaraborg, Vara och vill inte åka för jäkla långt.. Kan man åka till Gräfsnäs tro?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka