Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Det har blivit en hel del ridning i vårsolen under helgen - underbart väder!
Lukas har varit helt OK, jobbar på att orka hålla ryggaktiviteten och formen på allt lättare tygelstöd, behöver förstås korrigera en del då och då för att inte tappa. Vi har jobbat ganska mycket med kort galopp och med övergångar mellan skritt och galopp också.
Igår var det ett sådant där trappstegsskutt uppåt igen.
Visserligen tillät jag honom att fuska aningen med ryggen, och han var lite tyngre i tygelkontakt än jag önskade, men galoppen var ganska bra.
Jag var ute i sällskap med min kompis på min 6-årige fjording. Fjord skrittade och Lukas galopperade... och vi fick med bakbenen tillräckligt väl för att faktiskt klara klämma ihop bytena på rakt spår till var fjärde steg utan att tappa varken det ena eller det andra (utom som sagt ryggen som var lite mer "tappad" än jag önskar). Kan i och för sig inte ha varit för dålig ryggaktivitet, för då hade inte bytena fungerat.
Usch så bra min häst är!
Han har ju fått en allt bättre trav också - men det är inte särskilt kul att trava nersuttet längre. Rör sig lite för mycket i ryggen för min smak men det är straffet för att ha köpt en fin häst med bra steg.
Red i westernsadeln igår för första gången på länge. Dels ska jag ju tävla honom i western frampå så det är lika bra att hitta hjälperna i den (sitsen blir ju lite annorlunda eftersom det är en annan sadel), dels använde min kompis den "vanliga" sadeln...
Jaja, visst finns det en hel del kvar att träna och framför allt vill jag lägga över Lukas hyfsat på stången innan vårens tävlignspremiär men styrketräning är aldrig fel.
Första tävlingen jag tänkt mig är 11 maj, måste bara kolla så jag får med mig min fantastiska hästhållare/groom.