Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det kan vara väldigt olika TS på hösilaget, så det är jättesvårt att bara räkna fodret i antal kilo. Är det en blöt bal kanske hästen då bara får hälften så mycket som samma antal kg från en torr bal. Och vice versa.
Vi har hösilage från stallägaren dvs från ett och samma ställe och ändå kan det variera från 40-80% TS.

Jag brukar göra som så att jag mäter volymen. Tar t ex ett hönät som jag sedan innan har provat pressa så full jag kan med torrhö och vägt, sen pressat i så mycket hösilage jag kunnat i samma storlek på hönätet och vägt.
Om det inte är ett krav från stallägaren att silaget ska väga samma per dag så skulle jag bara fortsätta ge samma volym. Lite beroende på värden och behov såklart, ska ju funka med vad hästen behöver ha i sig och inte. :p

Väldig skillnad! Jätteroligt att se, superfin! Klart att det går att förbättra mer men ett jättekliv på rätt väg! :)

KL
Idag var jag KÖRT min Balder för allra första gången! :love: Först tömkörde jag bara, sen på med skaklar ett varv och sen på med stöttingen för första gången! Han kunde inte brytt sig mindre, det var som om han inte märkte nån skillnad! :D Efter att vi tagit oss förbi den lilla backen på banan gjorde jag halt och satte mig på, körde kanske femtio meter och klev sedan av och gick sista biten! Han var SUPERDUKTIG! Nånting läskigt fanns tydligen borta på lägdan (han trippade lite snabbare i det hörnet varje varv, inte bara när jag satt bakom) men det kunde verkligen inte gått bättre! :banana: Han fick dra stöttingen upp till vanliga stället där jag spänner för/ifrån och stod som ett ljus och väntade tills jag var klar, iiiih min lilla pärla! :bump:

FILMBEVIS!!!

Vad fint det ser ut!
Är så roligt att se hans framsteg, kommer nog bli en fin körhäst av honom till slut. :)

KL

I fredags red jag ett lugnt dressyrpass då Dacke vilat en vecka när jag varit bortrest. Han var rätt galen och bockade och härjade en hel del. Så igår fick han busa av sig med mig på marken istället.
Gick lugnt och kontrollerat tills jag bad om galopp, då kom herrns galna sida fram. Han bockade, stegrade, sparkade bakut och var allmänt tokig. Dock inte på ett otrevligt sätt, utan förstod att det bara handlade om att han hade en massa överskottsenergi och spänningar i kroppen som behövde komma ut. Så jag stod mest och fnissade åt honom, för det är inte så lätt för ett kallblod på 600 kg att se smidig ut.
Jag tycker han ser så rolig ut när han försöker flyga, är därför jag inte kan lyda min tränare och bli arg på honom när han gör så i ridningen. MIndre lätt att bli arg när man sitter och skrattar. :)

P4060029-Kopia_zps39b0225d.jpg

När han lugnat sig fick han springa på volt med cavalettibommar på ena sidan och ett litet hinder på andra. Dacke kommer aldrig bli en bra hopphäst, han verkar mest störa sig på att jag ställt saker i vägen för där han ska springa.
Han försöker forska fram hur lite man behöver lyfta på fötterna, men ändå ta sig framåt och när det ligger bommar ivägen avbryts hans forskning. Det gillar han inte.

Tur han är söt iaf. ;)

P4060045-Kopia_zps13e7eab4.jpg

P4060046-Kopia_zpsa183a9f5.jpg

P4060047-Kopia_zpsd07b29b7.jpg

Igår körde jag honom med loksele för andra gången, tog oss en sväng runt byn. Jag kände att jag själv var lite nervös vid den större asfaltsvägen men det gick väldigt bra trots bilarna som körde förbi. Det där med att skritta avslappnat istället för att hela tiden småtrava har dock inte riktigt sjunkit in ännu :P

Det farligaste under turen var en bit ensilageplast som fladdrade mot oss, mardrömsscenario för mig som är en orutinerad kusk så det kändes som att jag hade hjärtat i halsgropen. Man riktigt såg att han funderade hur han skulle komma undan, bestämde sig som tur var för något slags skutt rakt fram: först stå på bakbenen och sen frambenen. Vi fortsätter träna :)

Köpte en dressyrsadel till honom för någon vecka sen, är väldigt nöjd även om det kommer bli lite bökigt om vi ska börja hoppa. Har ni flera sadlar till era hästar? Vad för typ av sadel har ni?

Häftigt! Roligt att höra ett par termer för "outfiten" :D Är ni med på shower så att man kan komma och kolla? Vart i sverige håller ni till? :)

Hej!
Vilka färger passer just er häst, och vilken färg är er häst?
Vad har ni för träns? Model? Färg?
Sadel? Model? Färg?
Schabrak?
Sele?

Jag har en norsk kallblodstravare. Han är brun/rödbrun med svart man. Jag tycker att han är fin i vinrött och mörkblått :)
Jag har ett gäng olika träns men jag använder främst ett svart träns från Capone, det är inget speciellt utan ett vanligt läderträns med enkelt pannband utan bling. Jag rider ofta med remont- eller pullarnosgrimma. Jag har ett gäng olika bett men använder mest ett tredelat bett på honom vid både ridning och körning.

Har en svart dressyrsadel, Bates isabell werth. Så skönt att det är kortare kåpor på den så att jag kan fortsätta använda allroundschabraken som jag hade till min förra häst.

Angående sele äger jag en remsele från finn-tack, den funkar bra men den är inte något att hurra för. Lokselen jag har kört med någon gång har jag fått låna av den väldigt snälla stallägaren.

Vad roligt att ni har kommit så långt med inkörningen! :) Så duktiga ni är!

Häftigt! Roligt att höra ett par termer för "outfiten" :D Är ni med på shower så att man kan komma och kolla? Vart i sverige håller ni till? :)

Vi håller till i sörmland men åker en del i sverige än så länge vet jag inte hundra vart vi ska i somar men helgen efter midsommar är det "gärdsjöspelen" utanför rättvik och dit ska vi. Sen kommer vi troligen till husby-långhundra (mellan stockholm o uppsala) på nationaldagen.

Min kallbloding blev visst new forrest ;)

Håller på och utvecklar en ny karaktär till spelen och testade lite utrustning på henne här om dagen. Pannbandet och halsremmen ska kortas dock!
10044_10200920472562878_1642761841_n.jpg

Hej!

Här kommer en nykomling och tränger sig på- hoppas det går bra :)

Jag tänkte höra vad ni har för utrustning till era Nordsvenskar? Vilka färger passer just er häst, och vilken färg är er häst?
Vad har ni för träns? Model? Färg?
Sadel? Model? Färg?
Schabrak?
Sele?

Har ni bilder vore det ju extra kul :)

Själv letar jag efter ett rejält, kraftigt och snyggt träns.

Har ju iofs inte en nordsvensk, utan kallblodstravare, men tar mig friheten att svara ändå. ;)

Min är en fux, hyfsat ljus på sommaren, mörkare rödaktig på vintern. Tycker han passar bra i brunt och guld, i en del röda färger, blå, beige, säkert en del andra färger också beroende på hur man kombinerar.
På sistone har det blivit mer och mer svart och silver, för att det brukar vara lättast och billigast att få tag i. Har för lite pengar nu för att kunna vara petig med färger om jag behöver något.

Har ett brunt Vaqueroträns, väldigt enkelt- bara slät nosgrimma som går igenom nackstycket, varken käkrem, pannband eller egen rem för nosgrimman alltså. Tycker det är smidigt med så lite remmar som möjligt.
Brun Chezz Iberico-sadel, så länge det inte blir för varmt använder jag naturfärgat fårskinnsöverdrag ovanpå, kanonmysigt!
Schabrak har jag två st finschabrak från Fortis et Liber, ett blått i sammet med hajfena, silverpassepoal och bling, ett vitt med guldpassepoal och guldstjärnor på sidorna. Sen har jag två bruna, ett lila, ett rött och kanske något fler.

En uppsättning ridutrustning
skrittar_197662570.jpg

Vinterkläderna
tcke_196910357.jpg

Rappe brukar hoppa rätt ok när det är "lite högre" (minst 50 cm), men när det är smått så travar han typ rakt igenom :p
Idag skulle jag hoppa (50-cmhinder) och han var inte ett dugg rapp i fötterna idag inte.. Han måste ha haft en dålig dag för galoppfattningarna var seeega (slängtrav istället för att fatta galopp), ställde utåt och var inte vidare uppmärksam och ambitiös ;) Han hoppade några bra språng men rätt många gånger glömde han att taxera in ett dugg, och en del gånger travade han genom bommarna.. Hmm. Mot slutet taggade han till lite bättre (när det kommit in en ny häst i ridhuset) och hoppade bättre.

kl
Helgen har gått lite i hästarnas tecken. Igår var jag på och lyssnade på Patrik Kittel som hade clinic i Borås. Väldigt intressant och jag tog med mig en hel del inspiration och tips hem. Här kan ni läsa om clinicen; http://www.tidningenridsport.se/Tav...vill-fa-er-att-aka-hem-och-vilja-rida-battre/
Red ett kortare pass när jag kom hem på kvällen för att testa hur väl det funkade på E. Just det där med små små tempoväxlingar och att variera arbetet mer behöver jag bli bättre på. Blir gärna lite samma sak och utan någon riktig plan. Jag behöver dessutom tänka på att verkligen kräva en reaktion när jag ber om saker. Så jag inte bara sitter och nöter utan att det händer något.

Idag har vi varit ute och galopperat på härligt mjuka grusvägar. Han kändes väldigt fin och han har blivit mycket mer reglerbar i galoppen. Tänkte på gårdagen och jobbade med tempoväxlingar i galoppen med. Nu orkar han samla sig korta stunder.

Imorgon blir det lektion :)

Kul att se att Spang Sjur "hamnade" här på bukefalos, han är härifrån där jag bor :)

Jag har ju kvar min kallblodstravare f.08 som jag försöker få till travhäst, tog över honom september i fjol och nu har jag äntligen fått honom nästan helt rak i bakkärran. Hade ut en välkänd eq som kunde konstatera att han var 1,5 cm sned i sitt bäcken! Inte så konstigt alls att han blev helt snedmusklad och inte lyckades springa 2 varv på banan ens.

Nu är han åtgärdad och har satt muskler runt bäckenet så det håller sig rakt, köpt en tryckvagn och nu ska vi börja jobba mera med den och ännu mera stärkande arbete, så fort vägen tänker bli lite mjukare och vi kan plocka av brodden ska jag prova att börja släppa på honom lite. Sakta men säkert... nu har jag tyvärr inte bilder nånstans utlagda eftersom jag bara har tillgång till internet via mobilen men finns i min blogg den som är nyfiken, ska försöka ta nya exteriörbilder, det är dom som är mest intressant just nu eftersom han inte ens i närheten är samma häst som för ett halvår sedan! :)

länk till bloggen

Tack för alla svar och bilder :)
Så fina hästar ni har!

Ursäkta, nu har jag en fråga till. Ni som har egen transport till era hästar, vilken har ni?
De här hästarna väger ju en del, och min dam kommer nog inte vika av där heller när hon är färdigväxt.
Tittar på hästtransporter, men där är ju ett helt hav där ute.
Mitt gamla släp var en Kylingekärra, boogie med fronturlastning. Mycket nöjd var jag, men det var ett tungt släp tomt.
Är det Thule som är Kylinge numera, om ni förstår vad jag menar?

Har ni tips tar jag tacksamt emot dom under min resa mot en ny transport.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka