Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Har läst på nätet och där står det att nordsvensken är uppdelad i brukshäst och travare, kallblodstravare. ...?

Nu är det ju 2 skilda raser, men dom kommer från samma ras från början.

Jag avskyr när folk skriver rätt och slätt nordsvensk, när det är en kallblodstravare dom har. Kommer aldrig sluta halshugga såna människor :p

Antingen har man en nordsvensk (nordsvensk bruks) eller en kallblodstravare. :)

Använder mig alltid av positiv förstärkning när min häst behöver motiveras ytterligare, även emellanåt annars också såklart. Klickerträning är den effektivaste metoden att motivera min häst.
Har en nyckelring på klickern, och så fort han hör skramlet av den mot klickern så frågar han vad jag vill att han ska göra och börjar testa sig fram.

Det räcker inte med bara beröm, klappar och eftergift för att motivera min energisparande häst när han sätter sig på tvären. Då är han i behov av havre. ;)

Han är samtidigt extremt känslig och en riktig tjurskalle när han anser att han har rätten i allt, har han bestämt sig så är det bara så och då är det bara att försöka lirka på och förhoppningsvis kan man övertala honom efter en halvtimme eller så att mitt sätt är det rätta :angel:

Tänker som så att om man ser en häst som en tjurskalle, så är risken kanske större att man glömmer bort att se det ur hästens synvinkel och motivera den att göra det man vill, snarare att man lättare blir irriterad och vill "tjura tillbaka" - vilket förmodligen var det som triggade hästen till att upplevas "tjurig" från första början! :angel: Att man glömde se det ur hästens synvinkel och ge den hjälp/tid/det stöd/den motivation den behöver för att kunna göra det.

kl
Kul att det är fler som upplever det där speciella fenomenet med kallblodstravare! :D Att man upplever det olika är väl kanske för att vi alla är olika, liksom hästarna såklart, och gör olika saker/sätter sig i olika situationer, så man märker av olika sidor helt enkelt?
Håller med Bullet, om man bara är ödmjuk och villig att lära sig så har kallblodstravarna massor att ge i ens egen utveckling! :)

Angående något helt annat så var min grabb väldigt rolig igår!
Vi har fortsatt träna WE (på hobby-nybörjarnivå utan tränare) men jag har gett upp att försöka dra ihop andra att träna med, försöker köra en gång i veckan/varannan vecka själv och dra ihop 4-5 hinder, och något enstaka hinder eller koner som träningshjälp i allmänhet nästan varje träningspass. :)

Min lille karl har ju fortfarande ganska svårt för galoppen, å ena sidan vill jag hellre ha kvalitet i det lilla det blir (eller att man kommer åt ett bra muskelarbete även om galoppen i sig inte är bra, så man kan ha nytta av det i ridningen som helhet) än att bara rulla på för det klarar han som regel inte. Å andra sidan försöker jag vara noga med att behålla "galopp-bjudningen" genom att undvika göra det för svårt eller pusha på för mycket, nöja mig med det som finns i hästen för stunden även om man försöker förbättra förutsättningarna till att det ska finnas mer i hästen.
Hursomhelst, när vi tränar WE så vill jag ändå försöka tänja på gränserna och be om galopp mer och mer i momenten. Han tycker det är toksvårt och det får jag ju till viss del respektera, men försöka kan han ju!
Igår var det som att någon pollett hade trillat ner så han plötsligt förstod hur man kunde göra för att galoppera i sidled (piruett-aktigt) när man ska svänga snävt och samtidigt galoppera! Jättehäftigt! :banana: Det blev väldig sprutt i pållen så mycket energi som det krävdes för att klara det! :p

Naaw vad gullig han är med jacka på huvudet! :love: Himla cool och styrbar häst du har!

Jättebra för övrigt med inspiration, eftersom vi inte ska tävla WE utan bara göra det för skojs skull är ju trail-moment eller bruksridningsmoment också kanon att öva på! :) Fast vi har inte lika lätt för oss så det blir ju mer för att bli lite bättre på våra svagheter än att kunna prestera på tävling t ex.
Igår t ex skulle jag också prova att flytta en kon mellan två hinderstöd. Det kanske hade gått bra om det inte vore för att jag råkat ställa en läskig stol precis i närheten så han var på spänn redan innan jag började göra konstigheter i sadeln. :angel: Men det är som sagt kanon att utsätta sig för såna situationer utan att behöva ha några prestationskrav. Även om det är roligare att kunna briljera i sina starka moment och kanske lite pinsamt/jobbigt att träna de svåra, så är det ju i regel dom svåra som ger mest. :P

Bullet:
Det du beskriver är min tränare väldigt inne på, vet inte om hon är medveten om att det är en träningsmetod utan det är mer en del av personligheten. Att man inte vill snöa in sig på det dåliga och fastna i det, utan fokusera på det som är bra, och förstärka det, samtidigt som man såklart ska vara medveten om dagsstatusen och brister också, och tänja på gränserna med jämna mellanrum, men låta det bli bättre med tiden genom det jobb man gör hellre än att fästa sig vid det.
Enormt skönt med tränare som tänker så! Att fastna och börja grubbla på sina svårigheter, är man ofta så duktig på ändå! :o

Den biten har jag själv väl inte tränat så mycket utan mer försökt smittas av tränarens inställning.
Däremot har jag tränat mycket mental träning för att kunna ändra om mitt tankemönster överlag i samband med hästar, på många olika sätt. Har höjt lägstanivån för mycket som krävs för att sätta mig ur balans (bli orolig, stressad osv) eftersom hästen snappar upp det direkt, om det så bara är en negativ bild i skallen för en millisekund.
Sen lägger vi ju upp träningen utifrån vad som "går" inte utifrån vad hästen "ska kunna" om ni är med på skillnaden. Om hästen har bättre trav efter att ha gjort några övergångar från samlad skritt, ja då gör man det innan man börjar jobba i traven. Om skritten blir bättre av att få igång energin genom att ta ett par galopper, så gör man det tidigt i passet. Om häst och ryttare presterar bättre av att behöva vara "med" hela tiden för att det händer saker ofta, då sitter man inte och rider planlöst med långa transportsträckor utan ser till att förbereda övningar där det händer mycket. Osv.

Han kanske också är en sån som inte gillar när folk är obeslutsamma eller pratar grekiska? ;)

Min och Rappes svaga bit inom bruksridningen är rygga igenom de där minimala L-en det brukar vara, och att vända i trångt utrymme (han är ju 160 cm och rätt "lång" och stor..). I brukskörningen är jag nybörjare så där är det allra svårast med ryggningen.

Definitivt. Förstår han inte vad man vill blir han stressad och istället för att tänka efter blir det kortslutning i hjärnan och han blir förbannad och sticker ifrån en. Från ryggen för han ingenting när han inte förstår.

Dock händer det sällan numera då jag lärt mig hur tydlig jag måste vara med honom och inte ge dubbla signaler, men framför allt att man måste låta honom tänka på vad man bad om en liten stund innan man kan förstärka signaler. Han är väldigt smart, men långsam när han tänker.

KL.
Jobbat lite med Lukas under helgen.
Visst är han fantastisk men det finns ju alltid något att fokusera på.
Nu verkar han ha förstått att han ska ha huvudet i lite djupare form men fortsätta den samlade galoppen, och släppa taget om tyglarna.
Känns väldigt bra inför westerntävlingarna i år, även om det som sagt alltid finns mer att jobba med och förbättra.

Jag har en fantastisk häst!

KL

Jag har försökt hänga med tråden, men tiden räcker inte till ibland.
Men det är kul att läsa om vad alla gör med sina hästar och se bilderna på alla fina hästar.

Själv har jag fullt upp med min pärla.
Fram till mitten av juni är det träning inför Tornerspels SM, försöka kvala till RIKS i WE och RIKS för ridtravare. Bland allt detta så tävlar min underbara medyttare hoppning.

Här kommer lite bilder på när vi tränar mm.
579723_551420521564978_1451157389_n_zpsca980888.jpg

482717_551420694898294_1330131252_n_zps9cec2697.jpg

72656_551421101564920_1207234411_n_zps288b07d0.jpg

3621_551420531564977_831169130_n_zps4d51c3bb.jpg
537373_551420734898290_408366766_n_zps48a49ec2.jpg

KL

Jag har kanske har missat vad alla har för mål inför i år, men då frågar jag.

Vad är era mål med era hästar i år?

Här komme rlite bonus bilder på lill tjejen och Piraten. :)
DSC_0384_zps8bc77190.jpg

DSC_0368_zps48a8df25.jpg

DSC_0864_zpsda626b17.jpg

KL

Din häst har en fantastisk bläs. Skäck?

Mål och mål.
Jag ska tävla Lukas på B-nivå i flertalet westerngrenar i år med målet att inte diska oss i fler än hälften...:p
skämt åsido men vi lägger oss på B-nivå i år vilket är lite för svårt.

För övrigt är målet - som vanligt - att hästen ska bli starkare och orka mer.
Om jag försöker vara lite mer specifik så vill jag att vänster-till-höger-bytena ska bli bättre eftersom vi bommar dem ibland.
Jag vill få bättre kontroll på steglängdsvariationerna i traven.
Jag vill helst hitta lite passage utan att tappa ryggen.

Och nästa år tänkte jag mig antagligen dressyrtävlingar med sikte på kval till Georg:o fast i så fall måste jag ju tävla en del, förstås.
och jag kommer säkert att ändra mig flera gånger längs vägen.
Och så valde jag uppenbarligen att vara så kaxig jag bara kan gällande mina mål.

KL

Min 5-åring har jag som mål med att han ska klara av sitt kval på ett mycket bra sätt innan vi sätter nya mål, det är vad vi har strävat efter i 8 månader nu :) Sen är självklart det ständiga målet att han ska bli mer liksidig och starkare i hela sin kropp med ren styrketräning (tryckvagn)

Vilken häftig häst! :D Och vad duktiga ni är! Tornerspel verkar också jättekul!

Som svar på frågan om mål: Tja, jag har egentligen skrivit upp mål vid årsskiftet men det är lätt hänt att det blir luddigt eller svårt att förutspå åt vilket håll utvecklingen kommer gå först, eller hur man ska förklara det (vad som kommer ta längst resp. kortast tid att nå, även om det känns som att man är nära något kan det vara stora trösklar eller massor med små delförbättringar kvar!)
Ett önske-mål är att kunna jobba på början till levad (levad-ansatser). Vi kan få till något åt det hållet ibland redan nu, men enligt mig är han inte riktigt redo för det, såhär nu när det gått en bit in på året tror jag det är lite väl ambitiöst att hinna med iår. Om ett par år till kanske?
Nästa mål är tramp. Fysiskt sett kan han redan trampa några steg då och då, men inte på kommando, snarare med lite tur. Med tanke på hur enormt trav-älskande hästen är och hur kort han kan trava utan ansträngning/hur mycket han kan samla och vinkla bäckenet som max, så är det förvånande att vi inte kan det än. Så det har väl mest med kommunikationen att göra och att jag ska hitta hans knappar. :angel:
Sen är det såklart ett mål att förbättra vänstergaloppen, just nu har vi i princip ingen alls. Hänger ihop med rakriktningen och tekniken, sånt kan ju ta sin lilla tid med en gammal herre (och blir motsatt effekt om jag försöker pusha för mycket på det). Så egentligen är väl rakriktningen/jämnare teknik både hos mig och pålle det jag vill förbättra mer. Också en förutsättning innan man kan gå vidare med levad-ansatser tycker jag.

Sen hade jag lite andra mål, punkter att förbättra hos mig själv, lite smågrejer inom helt andra områden (trickträning t ex), framöver kanske jag sätter upp mål för WE-träningen också. Just nu utnyttjar jag att inte ha några konkreta mål utan se till att variera sig och inte dra på sig några prestationskrav.
Sen är helheten i ridningen alltid högre i prio än enskilda moment eller tekniska detaljer. Vissa saker känns och syns men är svårt att mäta! :)

Sådär gör ju min också, jag tolkar det som en känsla för rättvisa (integritet?), att han tycker man är orättvis/oförskämd om man inte ens väntar ut att hästen försöker! Eller att man sitter och velar/säger flera saker och ändå försöker kräva att den ska lyssna på en av sakerna. Såna hästar är säkert kanon för att "uppfostra" oss människor. Synd bara att det är så många av oss som tror att det är tvärtom, vi som ska uppfostra dom! :p (det är det såklart också till viss del, men inte i det fallet när man är otydlig eller orättvis).

Lydia: Lustigt hur olika det kan vara! Jag trodde att rygga genom ett L skulle vara toksvårt, då vi inte hade tränat så mycket ryggning innan och det lilla vi hade tränat var inte så styrbart och motvilligt från pålles sida.
Men just "L"-et klarade vi på andra eller tredje försöket! *banana* Kom på att då FÅR ju pålle vika av åt sidan efter en bit, bara att han gör det åt det håll jag vill! Hehe! Och istället för att tänka att man ska styra rumpan tänker jag att jag styr framdelen. Så ska rumpan svänga åt vänster styr jag istället ut framdelen åt höger in i hörnet, det funkar bättre för mig. (Vet iofs inte hur andra gör!)
Kan tänka mig att det är svårare med större hästar än små! :p Men alla har väl sina styrkor och svagheter. Tycker det är så roligt med så många olika moment där det alltid finns något eller några moment som verkligen passar hästen, men något/några/många moment som är utmanande också! :)

Jag har inget mål för i år med Dacke alls faktiskt. Vill utvecklas inom dressyren just nu, men jag är rätt ombytlig så nästa vecka kanske jag skiter fullständigt i allt vad dressyr heter och bara vill köra. Tillåter mig själv att vara hur ombytlig jag än vill vara och gör bara det jag har lust till att göra för dagen. I år är Dacke mitt sätt att komma ifrån allt vad skola och konst heter och få göra något helt annat.

Men självklart har jag ändå vett när jag tränar honom och är inte ute i skogen och galopperar två veckor i sträck bara för att jag är sugen på det. Utan utgår ändå alltid ifrån vilken typ av träning Dacke är i behov av för dagen, men formulerar sedan träningen så den även passar in på det jag har lust med.
Dacke gillar och behöver mycket variation, så det passar oss perfekt just nu. :)

Min gammelman (änglahäst sedan 24/5-12 :cry:) var mkt speciell och personlig. En riktig enmanshäst.

KL

Rätt frustrerad på att de personer som jag tror är duktiga på sitt jobb visar sig inte vara det. Tandläkaren var ut till Dacke idag då han haft så svårt att hålla hullet i vinter och varit för smal, vilket inte är standard för honom utan det brukar vara tvärtom. dessutom var dte ett år sedan hans tänder blev kollade, så var ändå dags igen.

Visade sig vara onödigt att tandläkaren kom ut till honom då den gamla tandläkaren raspat mer än tillräckligt förra året. Trots att det var ett år sedan han raspade så var tänderna så nedslitna att han inte kan tugga maten ordentligt. Tandläkaren son var ut idag sa att det var tur han inte raspade mer, då hade han raspat ned till pulpan.
Så jag fick iaf ett tydligt svar på varför han fallit ur i vinter trots fri tillgång på hösilage och en massa lusern, han kan inte tugga höt ordentligt.
Som tur är växer tänder ut i alla fall..

Den gamla tandläkaren är det tandläkare man tar hästen till i den staden om man vill ha någon som är duktig som kollar tänderna, han är erkänt duktig och jobbat i många år. Så jag trodde han var bra. Han verkar bra när man är där, kan förklara hur han gör och varför, så känns rätt surt.

Så haft otur nu.. En tandläkare som förstört tänderna, en hovslagare som skott hästen halt och en veterinär som gjort mer skada än nytta.

Sånt där är ju hemskt! Hade du frågat farsan så hade han nog kunnat förvarna om någon du INTE ska anlita till tänder iallafall, funderar på om det är denne du råkat ut för! :P
Det går ju iallafall att "reparera" så länge tänderna fortfarande växer, det slutar dom göra när dom blir äldre. Själv har jag tack och lov hittat en som känns väldigt seriös, som är noga med att ge väldigt lätt dos sedering till gamlingar och ta bara det mest nödvändiga!

Hovslagare är ju nästan lika svårt när man väl har insett hur mycket dom betyder för hela hästen.
Jag har hittat en hittills som jag har varit riktigt nöjd med, och sen flyttade h*n till skåne!

Senast ändrad:

kl

Hur brukar ni tänka för att motivera era hästar att anstränga sig lite extra? Eller få dom att göra saker som de inte tycker är så roligt?

Klickerträning.

*kl*
Lea och Nettis var på vårpromenad med mig och sambon idag. Först nästan 1½ h vinterpälsbefrielse...
562437_10151500514353666_1847567645_n.jpg

Sen 12 km mysig skrittpromenad, med kaffepaus vid sjön halvvägs!
563733_10151500835203666_1900372275_n.jpg

Hon är 22 bast nu min lilla dam, men lika pigg och busig som när hon kom till mig(för nu ganska exakt tio år sedan!:love::love:)

Läcker teckning :love:

Mina mål med Lazer i år är:
  • Bli trygga framför vagen
  • Bygga flås och muskler
  • Hitta en bra unghästform (L är fyra år i år)
  • Och eventuellt om vi blir klara rida nån tävling efter sommaren
Vad bra att du frågade efter målen, så fick jag anledning att tänka igenom min plan för året :)

Kl
Idag pratade jag och stallägaren lite och vi kom in på att jag har så många träns (lite för många kanske :p) och jag sa i förbifarten att det är ju bra för då slipper man byta bett på tränsen när man vill byta bett utan kan bara byta träns, varpå hon undrade vad det ska vara bra för. Jag som alltid har blivit i tutad (och läst mig till) att det är bra att byta bett (och nosgrimma) emellanåt för att växla slitpunkterna i munnen sade detta, men då menade hon på att då är det ju nåt som inte stämmer om man måste växla bett. Och då började jag fundera på varför man bör växla bett. Så, enlighten me! Varför bör man växla bett? Bör man ens växla bett? Vad tänker ni om detta, är jag helt galen som växlar bett ibland?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka