Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Naaw vad gullig han är med jacka på huvudet!
Himla cool och styrbar häst du har!
Jättebra för övrigt med inspiration, eftersom vi inte ska tävla WE utan bara göra det för skojs skull är ju trail-moment eller bruksridningsmoment också kanon att öva på!
Fast vi har inte lika lätt för oss så det blir ju mer för att bli lite bättre på våra svagheter än att kunna prestera på tävling t ex.
Igår t ex skulle jag också prova att flytta en kon mellan två hinderstöd. Det kanske hade gått bra om det inte vore för att jag råkat ställa en läskig stol precis i närheten så han var på spänn redan innan jag började göra konstigheter i sadeln.
Men det är som sagt kanon att utsätta sig för såna situationer utan att behöva ha några prestationskrav. Även om det är roligare att kunna briljera i sina starka moment och kanske lite pinsamt/jobbigt att träna de svåra, så är det ju i regel dom svåra som ger mest. :P
Bullet:
Det du beskriver är min tränare väldigt inne på, vet inte om hon är medveten om att det är en träningsmetod utan det är mer en del av personligheten. Att man inte vill snöa in sig på det dåliga och fastna i det, utan fokusera på det som är bra, och förstärka det, samtidigt som man såklart ska vara medveten om dagsstatusen och brister också, och tänja på gränserna med jämna mellanrum, men låta det bli bättre med tiden genom det jobb man gör hellre än att fästa sig vid det.
Enormt skönt med tränare som tänker så! Att fastna och börja grubbla på sina svårigheter, är man ofta så duktig på ändå!
Den biten har jag själv väl inte tränat så mycket utan mer försökt smittas av tränarens inställning.
Däremot har jag tränat mycket mental träning för att kunna ändra om mitt tankemönster överlag i samband med hästar, på många olika sätt. Har höjt lägstanivån för mycket som krävs för att sätta mig ur balans (bli orolig, stressad osv) eftersom hästen snappar upp det direkt, om det så bara är en negativ bild i skallen för en millisekund.
Sen lägger vi ju upp träningen utifrån vad som "går" inte utifrån vad hästen "ska kunna" om ni är med på skillnaden. Om hästen har bättre trav efter att ha gjort några övergångar från samlad skritt, ja då gör man det innan man börjar jobba i traven. Om skritten blir bättre av att få igång energin genom att ta ett par galopper, så gör man det tidigt i passet. Om häst och ryttare presterar bättre av att behöva vara "med" hela tiden för att det händer saker ofta, då sitter man inte och rider planlöst med långa transportsträckor utan ser till att förbereda övningar där det händer mycket. Osv.