Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Särskilt med tanke på att min utbildningsnivå följer hästens, jag rider för bra instruktörer och har utvecklats tillsammans med Lukas. Det är inte jag som är proffset som utbildar mina hästar: visserligen är det bara jag som rider dem, men utan mina suveräna instruktörer hade det inte hänt mycket.

Jag är sjukt avundsjuk på dig som hittat så rätt gällande tränare. Jag ska precis ge mig ut i svängen igen och det är inte en kotte kvar från när jag senast red för instruktör för ett antal år sedan. Kört för instruktör har jag i princip aldrig gjort. Jag bävar verkligen för att ge mig ut bland en massa olika tränarfilosofier och utvärdera huruvida det är en metodik som är lämplig för oss, särskilt som varken jag eller hästen är särskilt kunniga.

Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen (eller hästen i öronen kanske?) och ge sig ut och kolla vad som finns.

Kl

Vilken rolig tråd :)
Jag har själv en korsning varmblodig travare/Nordsvensk brukshäst, sju år och uppfödd hos oss.
E: Vikt 1907
UE: Rosalinds Guy

Tanken med henne är att framförallt tävla hoppning men även någon dressyrtävling emellanåt. Hon är inkörd som unghäst men inte dragit något de senate åren.
img_3569_207372082.jpg

img_2940_205174652.jpg

här kommer lite bilder på min grabb..

här är han som finast när jag haft honom. vi har inte kommit tillbaka till den fina formen än. har bara haft honom i 1,5 år:P

i vinterskrud:

idag har jag för första gången nånsin i mitt liv knoppat en man.. men jag är rätt nöjd med resultatet..
de var bara två som lossnade lite efter att hästen rejsat i paddocken.. rätt bra tycker jag:-D

är faktiskt nöjd:D

Senast ändrad:

Jag är sjukt avundsjuk på dig som hittat så rätt gällande tränare.

Ja, jag är nöjd. Jag har genom åren ridit för lite olika instruktörer. Saknar Staffan, som jag slutade rida för eftersom det var för få intresserade för att fortsätta att anordna kurser. Han är oerhört petig med detaljerna!
Per Larsson är en sympatisk och bra westerntränare, som också har dressyrerfarenhet, och Ulrika F tränar centrerad ridning mot dressyr, och har också stor erfarenhet av islandshästar (vilket är utmärkt eftersom jag har några sådana också).
Tränar också ytterst sporadiskt för en dressyrdomare, som kallar det andra jag håller på med för "konstigheter" men med glimten i ögat och samtidigt är vänlig nog att säga att hon tycker att jag rider bra (enormt smickrande eftersom hon är känd för att säga obekväma sanningar och inte - verkligen inte - smickra) så jag kan inte låta bli att reta henne lite med westerngrejer.

Tränarna är såå viktiga!
Sedan är det klart att det hjälper att jag haft turen att hitta en exceptionellt talangfull häst. Jag vill inte påstå att han är "den bästa" kbl-travaren, men han är klart över medel vad gäller gångarter och lätthet för samling.
Dessutom är det ju inte en nackdel att han aldrig kom på det där med att springa fort, sett ur ridsynpunkt.

De bästa tränarna ur min synpunkt är de som är villiga att tänka om och ta till sig tankar från andra håll. Som de två jag rider mest regelbundet för nu. Per säger att "dina hästar är så dressyrridna så det är inga problem" och Ulrika frågar hur man tränar westernhästar på att rygga - eftersom westernhästar som regel ryggar bättre än dressyrtränade hästar.

Sedan är det klart att jag blir äckligt självbelåten när Ulrika nu sade - halvt på skoj - att hon skulle skicka sin hannoveranare till mig för träning på vissa moment där hon tycker att jag är bättre än hon är själv. Smickrande? Inte alls.:D
Smickrande att en dressyrdomare vill rida min kbl-travare på dressyrtävling? Inte alls.:D

KL

Slutar aldrig bli förvånad över Dacke, när jag tror att jag fått ett hum om hur han fungerar så ändrar han sig. Det gillar jag. :)

Igår var han spänd pga. blåst så han fick härja loss lös i paddocken. Stod tre hinder framme som han såklart som alltid blev tvungen att gå fram till och riva ned, men när han var klar med det så fick han fart. Bockade och galopperade en massa som väntat. Men det jag inte väntat mig var att han glatt galopperade på en stor åttvolt och glatt hoppade över hindren en massa gånger på raken, jag stod mest och såg förvånad ut.
Häromdagen så dog han bara han såg ett hinder och hade inte en tanke på att ens fundera över att hoppa över hindret fast jag bad om det. Och igår hoppade han lös och av sig själv över hundret gång på gång..
Hur hände det? :)

Idag så hade jag tänkt rida med Dacke hade ett irriterat öga. Var svullen och rann ifrån det och han hade dessutom förhöjd temp, så gjorde rent det och tog en kort skrittur. Hoppas det är bättre imorrn för han verkade irriterad över ögat.

Har läst om dina och Balders bravader på min telefon, men gillar inte att skriva där så har inte kommenterat något särskilt. Men nu tänkte jag skriva att jag tycker du har genomfört hans utbildning så här långt så klokt! Jag tycker du har nyttjat Prinsen på precis rätt sätt, samtidigt som du parallellt har jobbat enskilt med Balder. Jag vet att många erfarna kuskar kör in i par, men jag är väldigt skeptisk till det eftersom hästarna tenderar att bli väldigt osäkra enbet då. De jag har stött på ha man i princip fått börja om från början med för enbetskörning och därför är jag väldigt mån med mina att det är mig som kusk de ska ha förtroende för och inte en annan häst.

Därför är det så skönt att se att det går att nyttja en klok äldre häst på ett så bra sätt som du har gjort, att det tillfört något positivt även vid enbetskörningen. Bra jobbat! :up:

:o

Tack, vad jätteroligt att höra (läsa)! :bow: Jag har hela tiden haft i bakhuvudet att han ska lära sig själv också, men just för att lära honom alla grejer som rep och skaklar och stötting mm har Prinsen varit helt ovärderlig till! :love:

Vad roligt att det går framåt med dina små också! :) Hon är så fin Cia! Fick du ordning på hennes mystiska hälta/orenhet?

KL
Upptäckte idag att Balders päls har lurat mig rejält! :crazy: Han har blivit toppig över ryggen igen. Nånting säger mig att det har flera orsaker, bland annat att han fäller som en tok samtidigt som han växer så det riktigt SYNS. Han har vuxit 5,5 cm sen i slutet på december och har inte stannat alls. Det i kombination med att jag blev tvungen att hämta nytt hö (vilket det inte fanns någon analys på) tillsammans med att hans päls har dolt hela honom har gjort att jag inte hängt med i svängarna. Mitt höparti som jag köpte i höstas hade guldvärden som hästarna hållt sig kanonfina på, men det här nya jag hämtade (från samma höleverentör men ett annat parti) verkar inte alls ha samma kräm. Så imorrn ska jag åka och köpa på mig lite foder. Gissar att det blir lusernpellets, får se vad Granngården har att erbjuda. ;)

I övrigt har det nu tinat upp nästan allt och börjat till och med torka upp! Så snart ska lilleman få knalla igång igen. :)

Osäkerhet och skryt

Jag köpte min treåring, Kavat i januari, en nordsvensk bruksvalack. Välhanterad och tömkörd med loksele. En människoorienterad lite vek kille. På grund av leran i hagarna spolar jag såklart hästarnas ben (jag har tre hemma på gården) innan jag tar in dem för natten. Började för två veckor sen och var beredd på att Kavat skulle reagera på ny slang osv men han blev fullkomligt vettskrämd. Han kastade sig rätt upp i luften, stegrade, blåste upp sig och blev alldeles hysterisk. For över hela stallplanen med mig i grimskaftet, välte en skottkärra med bak och det gjorde det inte lättare precis. Jag blev helt tagen på sängen då han är väldigt välhanterad i övrigt. Sen dess har jag fortsatt varje kväll, låtit honom stå på kö medan jag spolat de andra två men samma reaktion varje gång. I går kväll var det värre än nånsin, han var som en rädd häst i en Kalle Ankafilm, stegrade, kastade sig, slog åt alla håll. Jag förtvivlade och tänkte att jag inte klarar det här. Så i kväll så står han bara helt lugnt och låter sig spolas. Jag kunde till och med gnugga ordentligt i karlederna. Han trippade och skrapade lite men nu står han ren och fin i boxen och jag känner mig så jävla lättad och faktiskt lite duktig. Det är inte bara lycka över att han kan bli spolad utan det känns som om vi lärt känna varandra lite bättre. Jag har hela tiden tänkt (även om jag tvivlat på mitt omdöme) att han sliter sig inte, han är fokuserad på mig så bara jag är lugn och envis så ordnar det sig. Och det känns som att jag kan använda det här i fortsatt utbildning/träning. Förlåt ointressant inlägg. Det är min första egna unghäst och trots att jag har 30 års hästliv bakom mig tvivlar jag hela tiden på mig själv.

Här är min rara lilla flock (den tvätträdda har håret i ögonen på ena bilden och slappar på den andra):

bild%25287%2529.JPG

bild%25288%2529.JPG

Jag förväntade mig en liknande reaktion på Balder när jag träffade vattnet, men han var stencool. :) Nu använde jag ju vattenhink och svamp så reaktionen kan mycket väl bli en annan när slangen åker fram. :p Skönt att ni rett upp det ändå!

KL

Nu är jag hemma efter Dackes första hoppträning någonsin, inte för sent att börja fast man är 12 år. :)
Första gången jag hoppat seriöst på honom också, så var rätt nervös.

Men det gick riktigt bra. Oväntat nog bjöd han bra mot hindren, valde självmant galopp och höll den riktigt fint. Själv fick jag träna på att stå i fältsits och hur man gör med händerna över hinder, är verkligen ingen hoppryttare så hade noll koll på sånt.
Det vi kämpade med mest var att Dacke gärna genar i svängarna och är mindre lätt att övertyga om att faktiskt ta ut svängarna ordentligt. Men fick i alla fall till det hyfsat på slutet, så vi var nöjda med det.

Kommer nog ha endel träningsvärk i benen imorrn.. ;)

Tog några nya bilder på lillgrabben idag

finablaringyge.jpg

Och så en exteriörbild. Den högra är från 3 november 2012, då han också var i tävlingskondition, då hade jag haft honom ganska exakt 2 månader.

foumlrenu.jpg

*KL* Rappe i helgen när vi var på körkurs för Cecilia Kallander :)

28039_10151463378669635_871186994_n.jpg

Hejsan alla :)

Är ju ganska ny här i tråden (sen nu i vintras) och inte skrivit på ett tag mest smygläst lite då och då :)

Vilka otroligt vackra hästar alla har!! Så roligt att se alla bilder. Ska själv försöka få in några på min lille som nu fyller 2 år 24/4.
Han har haft lite otur nu stackaren. Blev kastrerad 13/3 och efter det fick han en infektion.... Sen skulle vi precis sätta igång och jobba lite.... Då blir han jagad ordentligt av arg ponny i hagen och går omkull vilket resulterar i muskelbristning i låret och 6 veckors vila med 15 min promenad om dagen.

OTUR! (och så dyrt)

Inte lätt heller för en så liten med massa spring i benen att vila och stå stilla i liten hage. Tycker så synd om honom :/ Men gör mycket "tänkar övningar" med honom. Vilket är jättekul!

Letar en till häst också! Jippi!
En som är lite äldre så jag kan rida. Antagligen blir det med en Nordsvensk Bruks. Ska titta på en på torsdag.
Sett några fina kbl-travare med och en Ardenner. Hehe =)

scale_400_2147483647%3Bdonotenlarge

Här är en bild på lillen efter kastreringen när han släppt in i den stora hagen med dom andra killarna :)

Hon är så fin Cia! Fick du ordning på hennes mystiska hälta/orenhet?

Veterinären fick titta på henne när hon ändå var ute i något annat ärende, men kunde inte hitta något konstigt. Efter att jag vande av Bisse i julhelgen så har inte Cia varit oren en enda dag, så troligtvis hade hon vrickat sig och sen hann det aldrig läka eftersom de busade så mycket varje dag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka