Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Skönt att du hittade lösningen! :)
En klassiker att dom börjar bocka om man antingen som i det här fallet satt för mycket press på ryggraden (blir ju lätt så när man placerar hästen i ett läge den inte hade valt själv) eller på ländryggen om den är för svag. Bra att ta bort anledningen hellre än att börja tänka att hästen "är dum"! :P
Vad spännande med praktiken! :)

Digbil: Beklagar förlusten! :cry: Förstår att det måste kännas tomt!

Åh fy så tråkigt! Jag beklagar verkligen, vet precis hur det känns. :cry: Styrkekram!

KL
Idag har jag varit på motivations-boost! :banana: Åkte till en kompis som har fyra brukshästar och fick vara med och köra timmer i skogen! Wooooooow säger jag bara! Så jäkla HÄFTIGT! Iiiiih, nu vet jag vad vi har att sikta mot jag och Balder. ;)

Ni får en bild bara för att jag är så exalterad och bara MÅSTE dela med mig! :D Fantastisk läromästare till häst och lika bra coach! De två tillsammans har ju ändå kört in full pott på KBI, så jag hade ju inte kunnat hitta bättre. ;) Här är den enda bilden där inte "coachen" syns, därför syns det ju inte att jag faktiskt lastade och drog hem ett lass med 0,3 kubikmeter massaved! :D *stoltsomentupp*

DSC_0057_zps1a7f136a.jpg

Yahoooo, nu ska här köras in!!!

Glömde ju säga att jag dessutom fick göra en lunnbänk! Hmm, heter det så? "Göra en"? Jaja, jag fick prova köra upp stockar på en lunnbänk iaf med hjälp av en svängel och sax och fick hela tiden superbra tips på hur och varför och allt som man kunde tänka sig! Fick höra vad en domare på ett prov skulle tittat på och gjort avdrag för (ungefär allt :angel:) och sen prova på olika sätt att dra till stockarna. Hästen var klockren, så himla kul att få köra en så välutbildad pålle! Den riktiga kusken drog först av stockarna från sin lunnbänk och lade ut dom en bit bort för att visa och för att jag skulle få träna, coolt att se deras samarbete! Där kan man lugnt säga: "Dressyrhästarna, släng er i väggen! Jag har sett riktiga piaffer och bak- och framdelsvändningar, så som det skaaaa användas!" :D Snacka om urkrafter! Åååh jag svävar fortfarande på små rosa moln! :laugh:

kl

Idag blev vi med kallblodstravare :)

Ni som har (haft) pigga kallblodstravare som vart lite rastlösa, hur har ni tränat för att dom ska lugna sig?

Skoj!
Rappes inkörare tävlade skogs-dm i östergötland idag och kom 2:a :)

kl

Ni som har (haft) pigga kallblodstravare som vart lite rastlösa, hur har ni tränat för att dom ska lugna sig?

Grattis!! :)

Tränar mycket med låg energi på hästar som är rastlösa och ligger högt i energi- lång och låg form med fokus på att vila och vänta i varje steg. kunna reglera gångarterna, ex: skritta jäääääättesakta så att hästen i princip i varje steg frågar "Ska vi stana eller ska vi gå?" är en bra övning för snabbskrittare som gärna älgar på. Med en märr fick vi (jag och min tränare) hålla på i bra lång tid att bara få henne att skritta sakta och avslappnat och vänta på mina signaler. red då för en akademiskt inriktad tränare, akademiskt är inte den stil som passar mig personligen bäst men funkade kanonbra på denna häst som lärde sig just att tagga ner, det behöver inte gå i 180 knyck jämt.

Sen kör jag mycket är ute långa sträckor (gärna 1½ -2 mil) i ett avslappnat medeltempo i skritt och trav, bra för kroppen/konditionen och dom får ur sig lite energi på köpet,detta gör också att det blir lättare att jobba med en rastlös häst om den får gå konditionspass också.

Åh vad tråkigt Digbil :(.

Våran häst kom hem i torsdags. Han är väldigt omusklad i ryggen så det kommer att bli mycket jobb!
Han är annars otroligt trevlig, gosig, lyhörd och lugn.
Vi har longerat ett par gånger och provsuttit barbacka en gång. Idag ska vi gå en lång skogspromenad.
Npgra bra tips på jobb som stärker tex rygg?

Tack alla.
Jo han var vacker och han var "one of a kind". Han lämnade ingen oberörd. En personlighet av stora mått. Jag brukar tänka att jag måste gjort något bra i livet eftersom jag belönats med en sådan häst.:love:

kl

Stam och namn på den? :)

Tycker att man får otroligt mycket på köpet bara dom lär sig skritta på långa tyglar rakt fram. 3 veckor skrittade jag min varannan dag när vi flyttade upp på gården rakt ut i skogen, då hade han ändå lugnat ner sig bra mycket sedan jag skaffade honom men det räckte inte på länga vägar men till slut så ramlade polletten ner, men det var på nåder vissa dagar :D

KL
Ikväll var jag ut en sväng med mina nordispojkar! Farbror Prins fick dra stöttingen och Balder placerades bredvid med en lös skakel på utsidan. Han skötte sig som om det var senast igår! :) Körde en sväng hemma på lägdan och sen ut i skogen en sväng. På en vändplan stannade jag och bytte sida på lilleman. Sen hade jag ett par diskussioner med Prinsen om hur man står stilla, han glömmer lätt det, framför allt på hemvägen. Balder ställde sig bara och vilade ett bakben och kikade sig lugnt omkring. ;)

935123_4968855862061_282428747_n_zps21f10aac.jpg

Imorrn ska jag köra lilleman igen. :)

Vad spännande med en fuxnordsvensk, har du någon helbild? Eller finns det tidigare i tråden? :)

Han är en fusknordis, dvs en kallblodstravare. :) Men här hemma kallas dom för nordis båda två.

Jaha, då är det ju ingen nordis alls och lite smådumt att skriva ;)

Men kallblodstravare som är fuxar är också väldigt fina :)

kl

Grattis till hästköpet! :D

Å ena sidan har jag tränat mig själv till att inte tänka att jag vill ändra på hästen, energin är riktigt bra att ha! Den där viljan framåt och att ta i likaså.
Är man FÖR inne på att man vill ha en lågenergihäst som inte rör en hov om man inte bett om det tror jag det kan bli frustrerande för en del hästar som har mycket energi i sig av naturen...

Men det är klart, stress vill man ju till största del undvika. Jag brukar försöka ge hästen en uppgift hela tiden och fokusera på vad jag vill att den ska göra (inte vad jag inte vill att den ska göra), vara tydlig men rättvis och lite ödmjuk om pressen blir för hög, se till att hålla skallen sysselsatt.

En längre period i början med min pålle red jag i princip aldrig utan koner/bommar/hinderstöd eller liknande som vi kunde rida mönster runt så hästen hela tiden fick något att tänka på utan att sätta så hög belastning på den.

En grej jag skulle tänka på är att många kallblod tar i mer när dom är trötta (och blir mer stressade). Så diverse uttröttningsmetoder för att få hästarna coolare skulle jag vara försiktig med! Snarare tvärtom, att man är noga med att inte träna för hårt och för länge innan dom skaffat sig ork nog.
Det är nog lätt att missförstå dom på den punkten om man inte är van att läsa kallisar.

Nej jag vet men när vi kallar honom "nordis" här hemma blir det lätt att man skriver det utan att tänka sig för. :angel:

Men såklart, han är en kallblodstravare, inget annat. :) Han är fin ändå!

KL
Idag har världens bästa Balder fått dra stötting för andra gången, första gången på gräs! Det kunde verkligen inte gått bättre! :love: Vi började med att koppla på skaklarna och gå lite kringelkrokar på lägdan för att känna på dem igen, det var ju nån månad sen sist. Han klev i jättefint, var lite otålig men rättade sig kanonbra när jag bad honom ställa sig bättre.
När vi gått runt lite gick vi tillbaka till stöttingen och gick runt den för att komma rätt, duktiga liten klev tom ÖVER den. Såklart hamnade han lite för långt fram ändå, så jag lyfte skaklarna, tog stöd i tömmen och sa "kom, back" och tror ni inte att han faktiskt gjorde just det! :love: Det har vi aldrig tränat nånsin, bara på stallgången där jag alltid är konsekvent och säger "back", men tydligen sitter det i, för jisses vad duktig han var! :love: Sen fipplade jag så mycket med kopplingen att han klev ett steg fram, så då fick han backa igen och gjorde det precis lika bra!

Med stöttingen till slut på plats tog vi ett par varv till runt lägdan och gick lite sicksack och volter och grejer. Han var verkligen JÄTTEDUKTIG! :love: Totalt höll vi väl på max en kvart. :)

Här finns en kort filmsnutt!

Suddigt kort från körningen!
003_zpsa59e7a36.jpg

Innan vi gav oss iväg, sötnöten. <3
002_zpsbc3a509f.jpg

Grattis till hästköpet! :D

Å ena sidan har jag tränat mig själv till att inte tänka att jag vill ändra på hästen, energin är riktigt bra att ha!

Det är nog lätt att missförstå dom på den punkten om man inte är van att läsa kallisar.
Det är en foderhäst :)

Nu handlar det inte om vanlig framåt energi (som jag gärna vill ha), jag vet hur jag brukar träna på sådant men tänkte höra hur andra gör, det finns ju så många tankesätt.
Är väldigt van vid kallblod :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka