Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

*KL*
Igår var det då dags för P&J-premiär för Rappe Jag har varit hoppskraj förr så att starta en P&J med en "grön" häst som jag ridit in och hoppat in själv känns modigt för mig.
Jag har en film på starten, men första hindret kom inte med. Mellan första och andra hindret var högtalarna och de var lääskiga, därav den extra farten mellan hinder två och tre (sen kom han i korsgalopp så jag fick byta galopp innan hinder 4).

Be nice! http://www.youtube.com/watch?v=fHeY04XMV5A&feature=youtu.be

309928_10151476696159635_1662767145_n.jpg

405886_10151476384069635_1393984069_n.jpg

:) Jag tror att vi kommer hamna ett par dm högre hinderhöjd så småningom men det här kändes bra att börja med (50 cm).

Men vad DUKTIGA ni är! :) :) :)

50 cm är alldeles lagom för mig också! ;)

Mysgrisen: Så söt! :) Helt svart, inga tecken? :)

KL

Idag red jag och en stallkompis ut en sväng och sedan red jag i paddocken. Galoppen har äntligen släppt nu och han bockar ingenting alls utan tar fattningarna så fort jag ber om det. Nu gäller det bara att galoppera mycket så att han får styrka i galoppen. Mycket galoppintervaller och träning i galopp i paddocken.

Sålt min gigg i veckan, så blir mycket ridning nu tills jag köpt en ny vagn. Tråkigt då jag gillade giggen, men är i behov av en ihopfällbar vagn då vi flyttar runt endel nu.

Fin! :) Synd på giggen, men vad finns det för vagnar som är hopfällbara? :o

KL
Det här sysslade vi med idag! :)

Film!

Balder var hur duktig som helst! På mitten av filmen spänner han sig men det beror på stora vovvan som kommer farandes ut ur ett buskage utanför bild. ;) Han stod helt stilla vid an- och frånspänning, dessutom var det idag första gången som jag spände för med stötting direkt! :) Inga som helst problem, duktiga killen bara knallade på som om det var ren vardagsmat! :love:

Efter att vi slutat filma tog vi en kort sväng i skogen. Där klev han på helt superbt och följde tömmarna kanon! Upp på en liten skogsväg och lite snäva svängar så att han fick träna ordentligt på att kliva åt sidan för skaklarna, han löser det huuuur bra som helst! Första gången stannade han och funderade en stund, försökte vända riktigt och tog emot skakeln, stannade igen och tänkte lite och sen gjorde han heeeeelt rätt! Gick framåt och gick sedan helt åt sidan och korsade både fram- och bakbenen helt riktigt! Jättestolt matte! :love:

Ikväll blir det en ridtur på farbror Prins, imorrn kommer en spekulant och provar honom tillsammans med ägaren. Lite tråkigt känns det om han skulle bli såld, men han passar inte in här... Den jättesura vresiga gubben har kommit fram igen och småhästarna får knappt titta på honom utan att han attackerar. :( Jättesynd, för det är en väldigt fin och användbar häst...

Desto roligare är att jag bokat ett föl till nästa år! :) Hoppas hoppas att det tar sig så att jag får en liten knatte! Det är undan diplomstoet Tindra som i år fick en godkänd hingst efter sig på premieringen i Umeå. Hennes första och hittills enda föl blev alltså riktigt lyckat! ;) Ska bli jättespännande att följa betäckning och dräktighet, och förhoppningsvis ett resultat. Till nästa höst kommer jag då få hem både föl och mamma som ska stå här på foder from då. Ååh vad jag ser fram emot det! :bump:

Tidaholm har en ihopfällbar rockard som verkar bra, hade tänkt köpa en sån då den får plats bak i min bil. Gillade giggen mycket, men samtidigt är det ändå inte den vagnen jag egentligen vill ha. När jag väl bosatt mig permanent någonstans köper jag en maratonvagn, passar vår körning bättre än en gigg och då jag alltid velat tävla maraton så behöver jag ju en sån.

Han är mörkbrun med n liten stjärn under luggen, liten snopp och lite vit på ena kronranden :-)

Vad duktiga ni är!! :D Snyggt jobbat!

kl
Har blivit en väldigt hästig helg för mig. Träning igår, vi åker en bit och det är upplagt som en kurs så det tog i princip hela dagen. Pållen var jätteduktig som vanligt! ;)

Idag har vi gått igenom sommarhagarna i stallet och jag har gått och städat bort en massa skräp och plast ur hagen. Skönt att ha helt staket och en hage som inte ser ut som en soptipp, men är lite trött nu efter ca 7 timmar i stallet idag igen.

Hoppas ni också har haft en trevlig helg! :)

Vad han har vuxit Balder! Det kanske blir en nordsvensk av honom med och inte en C-ponny. ;)

Roligt med föl! Har du/ni bestämt er för hingst?

Vad heter Prinsen på riktigt förresten? Släktforskade lite på Tubbe och såg att hans stostam lämnat en del kallblodstravare som hamnat uppe i dina trakter. Visst var Prinsen uppfödd inte långt från dig?

Ja han har ju blivit hela 137,5 i manken nu! Så D-ponny blir han nog. ;) Alldeles lagom storlek för mig! :D

Vi har många hingstar som vi VILL använda, men det är så trist för alla står ju så långt bort... Bästa matchningen inom rimligt avstånd är Bozz, så det blir nog han! :) Hon har precis gått ur brunst nu, hon ska iväg och kollas på ultraljud snart för å kolla läget innan det blir skjuts neröver. Antagligen åker hon i juni, om två brunster. :)

Prinsen heter Silje-Prinsen, osäker på bindestreck eller inte. Han är uppfödd bara ett par km härifrån. :)

Kl
Prinsen är nu så gott som såld. Hans ägare kom hit med en spekulant som blev kär. Han skötte sig exemplariskt! Hon provade rida, köra rockard och sen drog vi lite stötting i skogen bara för att visa på hur lydig och vändbar och duktig han är. Lite tråkigt känns det såklart, men ändå bra. Vi får se hur länge han blir kvar, kanske fram till betet, kanske kortare, det beror på om hon fick hysa in honom i det tilltänkta stallet redan nu. Så det är lite öppet än så länge. Positivt var dock att hon även köper min rockard och travsele! :D Rockarden är för tung för unghästarna så jag hade ändå tänkt lägga ut den till salu, löste sig ju finfint! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur