Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Han blir lätt upprörd när jag har skänklarna längre bak än jag ska har min tränare upptäckt. Jag känner dock att jag sitter i stolsits när jag har skänklarna där jag borde ha dom, fastän jag inte gör det. Så blir lätt att jag faller tillbaka till att ha skänklarna där det känns bra för mig, fastän jag borde flytta fram dom.
Sadeln ligger bra, dock lite vid just nu så behöver en padd, men sadeln hjälper inte min sits så mycket som den skulle behöva.
Det blir han lätt arg över. Han kan också bli förbannad när man ber honom att inte gena flera meter ifrån kortsidan utan ta ut svängen, vilket han har en stark vilja att göra just nu.
Dock föredrar jag att han reagerar med att bli förbannad jämfört med innan då han inte reagerade på något alls, utan visade sin motvilja genom att bara inte göra det man bad om. Lättare att omvandla energi än att skapa som sagt..
Hoppträningen idag gick sådär, kämpade mycket med att få honom att inte gena eller dra mot hindren när jag inte bett om det. Men inga bockningar eller bakutsparkar alls.
Själva hoppandet gick inte så bra. Han hade en bra bjudning i galoppen och tyckte det var roligt, men både min och hans avståndsbedömning är rätt kasst vilket gör att varken jag eller han vet när han tänker göra hoppet. Kom ofta för tidigt i hoppet vilket gjorde att han blev framtung och rev.
Så jag bad istället min tränare hoppa honom resten av träningen så han kan få träna på att hitta rätt i hoppningen utan att någon stör honom under tiden. Då blev hoppen bättre i alla fall.
Handlar nog mest om att vi måste hoppa lite oftare och få mer erfarenhet för att det ska bli bra. Men jag vet inte om jag är beredd att ta tid till det, tycker ändå att dressyr är roligare, så får se hur jag gör.