Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Blev fotade av en stallkompis idag. :)

Gick dock rätt kasst att rida idag.. Började med att herrn så fort jag bad honom öka farten i traven svarade med att bocka, höll på att åka av två gånger. Men efter att jag inte gett mig så kunde han allt öka traven. Dock så fortsatte han med att skjuta ut bogarna lite här och var så fort han var sugen på det. Vilket var ofta..
Skulle vi inte bli fotade hade jag nog bara insett att detta inte var en dressyrdag och ridit ut istället.

IMG_4674-Kopia_zpsf17895bb.jpg

IMG_4678-Kopia_zpsaf9d5df6.jpg

IMG_4679-Kopia_zps33b9d730.jpg

IMG_4701-Kopia_zpscf66b3a3.jpg

IMG_4723-Kopia_zps4681af4b.jpg

Imorrn står det hoppträning för vår tränare på schemat, ser jag fram emot.
Blir eventuellt den sista träningen för denna tränare då vi flyttar till Skåne över sommaren i månadsskiftet och sedan förhoppningsvis någon annanstans till hösten. Trist!

Oh vad är det för nån?? :)

På söndag ska jag och den blåögda lilla busen in på travbanan för första gången och träna lite långsamma intervaller med sällskap bredvid rakbanan i sanden, spännande! Klättrade lite idag och tog 2 galopprepor, han busade och pep NEDFÖR klätterbacken :nailbiting: :D

Ser trevligt ut ändå! :)
Bockningar är ju oftast hästarnas sätt att säga att det blir för stor press på dom (på ryggraden t ex). Det ser jag mer som en utmaning i att försöka klura ut hur man ska undvika den pressen, om det är sadeln som satt knas, jag som borde ha avlastat mer i sätet (eller mindre, låtit bli att luta sig framåt), bara att hästen kände sig "ihopdragen" så det hade räckt med lite friare form eller lägre krav, osv. Än att jag ser det som att hästarna är olydiga.

Hoppas det går bra på träningen! Och praktiken såklart! :)

kl
Idag blev det lite spännande. En pålle som VAR väldigt olydig (även om den nog tyckte sig ha sina skäl) och var okontrollerbar en del av tiden. Höll på att galoppera/bocka i sidled rätt in i min pålle ett par gånger! :S
Men min grabb skötte sig väldigt bra, så jag är nöjd! Vi fick öva reflexerna! ;)

Välkommen till klubben som bytt från varmblod till kallblod också då! Kan bli lite av en chock! ;)
Hoppas det blir bra! :D

Jag hade bruksare innan vbl, så eg byter jag väl mer tillbaka ;)

Fast bruksare och kallblodstravare kan ju vara väldigt olika, nästan lika olika som varmblodstravare vs. kallblodstravare! :P

Eller menar du att du byter spinkis mot tjockis igen? :rofl:

Han blir lätt upprörd när jag har skänklarna längre bak än jag ska har min tränare upptäckt. Jag känner dock att jag sitter i stolsits när jag har skänklarna där jag borde ha dom, fastän jag inte gör det. Så blir lätt att jag faller tillbaka till att ha skänklarna där det känns bra för mig, fastän jag borde flytta fram dom.
Sadeln ligger bra, dock lite vid just nu så behöver en padd, men sadeln hjälper inte min sits så mycket som den skulle behöva.
Det blir han lätt arg över. Han kan också bli förbannad när man ber honom att inte gena flera meter ifrån kortsidan utan ta ut svängen, vilket han har en stark vilja att göra just nu.

Dock föredrar jag att han reagerar med att bli förbannad jämfört med innan då han inte reagerade på något alls, utan visade sin motvilja genom att bara inte göra det man bad om. Lättare att omvandla energi än att skapa som sagt.. :)

Hoppträningen idag gick sådär, kämpade mycket med att få honom att inte gena eller dra mot hindren när jag inte bett om det. Men inga bockningar eller bakutsparkar alls.
Själva hoppandet gick inte så bra. Han hade en bra bjudning i galoppen och tyckte det var roligt, men både min och hans avståndsbedömning är rätt kasst vilket gör att varken jag eller han vet när han tänker göra hoppet. Kom ofta för tidigt i hoppet vilket gjorde att han blev framtung och rev.
Så jag bad istället min tränare hoppa honom resten av träningen så han kan få träna på att hitta rätt i hoppningen utan att någon stör honom under tiden. Då blev hoppen bättre i alla fall.

Handlar nog mest om att vi måste hoppa lite oftare och få mer erfarenhet för att det ska bli bra. Men jag vet inte om jag är beredd att ta tid till det, tycker ändå att dressyr är roligare, så får se hur jag gör.

Mörkbruna hästen ;)

20130426_191931-1.jpg

Nu gjorde förvisso den här bilden mig lite osäker, men jag är fortfarande inte övertygad om att han är mörkbrun. Jag tycker att han ser solblekt ut snarare, precis som Tubbe gör på den här bilden:

03-1398.jpg

Men vi kan släppa det, för det spelar ju ingen roll och det kan mycket väl vara bilderna som luras. Fin i vilket fall! :)

Även om du är missnöjd med passet tycker jag att han ser ut att använda sina bakben fint. Trist om du trivs med tränaren, varför ska du göra en så pass snabb visit i Skåne?

Vad spännande att han (äntligen) ska ut på banan! Hur längesen är det han var där senast?

Idag har jag kört en sväng med Tillan. Hon är ju under igångsättning och hon har tyckt det varit ganska jobbigt faktiskt. Så länge jag har känt henne har hon varit mycket pigg och arbetsglad, men efter två föl nu så har det varit lite segt. Idag kändes det som hon kom igång ganska bra dock, det var en lugn runda (de är hennes sämsta) och hon vinglade något mindre efter uppvärmningen i alla fall. Härligt väder var det i alla fall.

06-1408.jpg

Sen hade jag för en gångs skull både barnvakt och maken hemma och ledig, vilket resulterade i lite bilder på Kaxe in action.

02-1404.jpg

Lycklig över att bli ompysslad

04-1406.jpg

Visningstränar med husse

01-1403.jpg

Uppställning

07-1409.jpg

Passar på att tömköra utefter trafikerade vägar när vi har medhjälpare med

03-1405.jpg

Drar svängel med linor

Jag har anmält Kaxe och Cia till sommarpremiering nu, får se hur jag gör med övriga. Jag har lite tid på mig att bestämma mig eftersom distriktet har två premieringar i september i år. Är det någon annan som ska visa sin nordsvensk i sommar?

Augusti i fjol gjorde han sitt senaste besök när han misslyckades i sitt kval, jisses så tiden går...

Fast bruksare och kallblodstravare kan ju vara väldigt olika, nästan lika olika som varmblodstravare vs. kallblodstravare! :P

Eller menar du att du byter spinkis mot tjockis igen? :rofl:

Det var nog mer att jag återgår till tjockisarna igen ;) Om än detta kbl väl inte är av grövsta modellen...

Det kommer presentation imorgon när han är hemma :)

Nu är han hemma! Guli Jo f. 99 och har gått på travet tills nu. Insutten men inte inriden, en snäll och försiktig kille som jag förhoppningsvis kommer kunna ha väldigt kul med! Ignorera dom blöta små ruggugglorna på bilderna...

Ska jobba i Skåne över sommaren och hoppas på att komma in på en skola på Öland till hösten så jag kan flytta dit då.

Mycket flyttande för mig och hästen under de närmsta åren, så det är tur han är så trygg och stabil i sig själv att han trivs direkt vart han än bor utan att bli stressad. :)

Men så söta ponnysar!
Dom verkar uppskatta sin nya kompis. :)

Din nya häst är väldigt fin också, även om jag så lätt blir kär i småponnys. ;)

Dom är väldigt söta, småmonstrena mina ;) åringar i fulaste fällningar och växtperioden...

Väldigt söta ruggugglor.

Var iväg på tävling igår med Lukas.
Missnöjd med insatsen på Trailen, som borde ha gått bättre. Placeringsmässigt ointressant (minns inte ens), men förskräckligt mycket islag i box och ryggning. Ryggningen är väl mitt fel som inte tränat sedan förra sommaren. Boxen - tja, hade Lukas varit lite mer intresserad av mig så hade det gått bättre och om jag lyckats sitta lite mer avslappnat så hade det också gått bra.
Fast jag får väl vara hyfsat nöjd ändå eftersom det var B-nivå.
Reiningen gick på C-nivå, vi kom tvåa efter ett ekipage som definitivt är en nivå bättre och som mest var ute och övade på lätt nivå. Helt OK insats även om det finns förbättringar att göra.
Horsemanshipen - tja med tanke på att det inte fanns utrymme för framridning mer än två volter i collecting ring (kort om tid eftersom jag ridit grenen innan på en annan häst) så är jag nöjd. Mönstret gjorde vi på ett godkänt sätt, railworken var inte bra. Kom på tredje plats, samma poäng som den på andra plats och oavsett vem som blev tvåa så gjorde vi ett sämre railwork så placeringen var definitivt inte för låg.

Faktiskt stolt över en tredjeplats på horsemanship på B-nivå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka