Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Nej han förstår inte alls vad jat vill, lille bebisen.

Men ojämn är han så det ska bli skönt att kolla upp honom :)

20130514_163410.jpg

Gu vilken fin häst! :love:

---

Nu har jag ridit Odin tre gånger, han är helt tillfreds med att bära omkring på matte, han tycker att det är roligt men blir fort trött i huvudet, vi håller på i kanske 15 minuter med både lite ledövningar och lite ridning. Det är lite vingligt såklart men han är duktig. Eftersom han är inkörd så är det ju mycket som redan finns där i form av röstsignaler.

bjuder på några bilder på nallebjörnen

Mitt vilddjur fick göra sig av med endel bockningar utan mig på ryggen igår, han härjade runt ordentligt innan han kom tillbaka till mig och ville leka igen.

Han är så rolig att se på, för han är inte direkt den smidigaste hästen som finns.. Men han är rätt söt. :)

Och fascinerande nog i bra hull nu efter en vinter där han fallit ur, nu ser man bara revbenen ur vissa vinklar när han anstränger magmusklerna. Förra året var han dock rätt fet vid denna tid på året, så känns rätt bra inför det kommande betet.

Idag fyller Cia 1 år! Hon har gått från att vara näpen och söt fölunge till en riktig märr. :meh: Som tur är lätt att tycka om också. Vi "firade" med att hovslagaren var på besök idag, hon skötte sig jättefint och är nu redo för betessläpp.

För ett år sen:
01-1239.jpg

Idag:
03-1414.jpg

02-1413.jpg

KL

Soligt och fint idag, så innan jag hoppade med Dacke så satt jag och målade i hagen. Hade mysigt sällskap av Dacke och hans nordsvenska kompis. Dacke är inte direkt beroende av närhet av andra hästar utan reder sig bra själv, så var roligt att se att han faktiskt sökte närhet av sin kompis idag. :)

Så var det idag Bisses tur att fylla år. För ett år sedan såg det ut så här:

01-1243.jpg

Idag firar han så här:

02-1416.jpg

01-1415.jpg

Sötnöten! :love: Grattis till grabben! :)

KL
Balder har fått lastträna två dagar nu. :) Han kliver på jättesnällt, får käka lite mat i en krubba jag satt upp och sen backa ut och beta en stund. Han har dock inte riktigt förstått det där med att backa utan vill gärna vända, så igår kväll fick sambon hjälpa mig att i princip trycka ut honom medan jag höll emot på sidan så han inte skulle kliva på sidan av rampen. Ändå ett ganska angenämt problem när hästen inte vill gå ut. ;) Jag ledde på honom en gång till, gav morot och backade ut på en gång och då gick det bättre. :) Imorse gjorde jag samma sak, ledde på honom så att han fick käka och sen kunde jag backa ut honom själv. Lite tveksam var han och hamnade lite på sidan av rampen men ändå lugn och snäll. :)

Prinsen har fått kliva in och käka en morot och städa efter småhästarna, mycket uppskattat. :D Han är så klockren, lägger grimskaftet på halsen så går han in själv. :p

Söta :love:

Nån bild på min från några dagar sedan. Sommaren har kommit hit. 30 grader varmt i dag.
310136_10151601400394648_421856912_n.jpg

532352_10151601399749648_1052132128_n.jpg

Hehe min vill inte heller gå ut ur transporten när han väl är inne, finns ju hö där inne och lugnt och skönt.. ;)

KL.
Red ett pass i paddocken med Lukas igår. Det görs inte för ofta men kan ju vara lämpligt med tanke på tävlingar. Idag kanske stången borde åka på för lite precisionsträning i L och liknande.

Hur som helst kom ett par "grannar" (de bor några km bort) med sina ponnyer och lånade paddocken. De gör det ibland, och har förstås frågat om lov först.
Deras mamma var med och bad mig testa den ene ponnyn för att se om det gick att få till lite sidvärtsrörelse på den. Det är en jättefin ponny men i mitt tycke lite trist i munnen. Jag har ridit den en gång tidigare, i höstas ganska snart efter att de köpte den.
Jag har ju betydligt mycker mer erfarenhet och ridkunskaper än mamman och flickorna, så de frågar mig om råd då och då.

Medan jag red ponnyn, så fick flickorna turas om med Lukas som alltså fick vara snälla ridskoleponny en stund och skötte sig till allas belåtenhet.
Även mamman provade, och var ganska glad efteråt. Kul att se också för mamman säger själv att hon inte kan rida, men Lukas travade snällt i form kortare stunder när mamman "råkade" göra rätt.
Flickorna är ganska små, och har därför förstås svårt att komma åt honom.
Men snäll är han mot alla.

Jag tog en ridtur ute igår, 2a ridturen här hemma (han har blivit jobbad lite ifrån marken däremellan) och det blåste och jag glömde dessutom att döva, vilket han är van vid, något som jag tänkt vänja bort dock, jag orkar aldrig komma ihåg sånt :o

Nåväl, han var lite på tårna, men skötte sig ändå bra, för att i blåst, pigg, rida på nya ställen själv, så är lite trippande helt ok. Han går mest och börjar trampa med frambenen när han blir nervös, hoppar inte åt sidan eller far och flänger iaf.

Haha ja precis! :D Balder tycker mer att det är läskigt när marken "försvinner" när han kliver på rampen, men han lär sig. :) Huvudsaken är att han lätt kliver på, av kommer man ju alltid förr eller senare. ;)

Vad fin han är din kille! :love: Här har vi också haft riktigt varmt och skönt i helgen! Hästarna har fått börja gå på gräs några timmar/dag nu också. :) Balder och hans kompis busar och käkar om vartannat, ikväll när jag och sambon skulle hämta tillbaka dom till vinterhagen kom dom som skott från skogen i full fart när jag ropade! :D

013-2_zpsa8bd9233.jpg

Vad kul att han sköter sig! :) Klart det kan vara lite läskigt med allt nytt i början. :)

Du har så fina killar! Här funderar jag på hur det blir med bete för mina, får låna marken nedanför av grannen, till bete, men det är inte jättemycket bete, dom klarar sig nog inte där speciellt länge, och ffa inte dygnet runt. Och det blir besvärligt att dra dit vatten då det ändå är en bit. Maken tycker jag ska skippa det, mycket krångel för lite nytta i hans mening, men jag vet inte ja. Känns hemskt att inte ha dom på bete (även om det är dåligt/lite gräs)

Och klart det är lite spännande med allt nytt för grabben, men han sköter sig ändå bra. Nu ska jag försöka få ut hovis så att han kan ta tag i fötterna på honom, det är typiskt "travgubbeskott" med långa tår och låga trakter...

kul att det går bra, lite trippande kan man som du själv säger ha lite överseende med såhär i början när allt är nytt!

halvt knapp

Jag och kompisen har våra hästar i samma hage släppte våra till en lite mindre gräshage igår, räcker kanske två veckor, men på den tiden hinner det växa lite i föregående hage som de betat ner nu under två veckors tid. Vi vänjer in nu inför släpp på riktigt bete som finns vid det nya stallet som vi flyttar till om ett par veckor.

Jag tog en ridtur ute igår, 2a ridturen här hemma (han har blivit jobbad lite ifrån marken däremellan) och det blåste och jag glömde dessutom att döva, vilket han är van vid, något som jag tänkt vänja bort dock, jag orkar aldrig komma ihåg sånt :o

Nåväl, han var lite på tårna, men skötte sig ändå bra, för att i blåst, pigg, rida på nya ställen själv, så är lite trippande helt ok. Han går mest och börjar trampa med frambenen när han blir nervös, hoppar inte åt sidan eller far och flänger iaf.

Duktig som sköter sig :) lika bra att börja vänja att vara utan dövning, har aldrig nånting i när jag rider min just för att han ska vänja sig med alla ljud, har dock alltid när jag kör för det sista jag vill är att han ska bli rädd för något ljud vagnen gör :nailbiting:

Släppte grabbarna här hemma på gården på bete idag. För Blåyge är det här perfekt avkoppling mellan de hårdare jobben, det blir så lätt "för mycket" för honom så det är väldigt viktigt att han får ha det lugn och ro också. Var inne på banan i fredags och gjorde ett jobb, därefter bara gått tryckvagn i skritt innan vi åker in på banan igen på fredag då en proffskusk ska få sko om till något lättare och köra hans första riktiga banjobb, lite nervöst! Känns det bra blir det kval 1:a juni :eek:

Dom har gått ute dygnet runt sedan lördags och nu har han lugnat ner sig ännu en snäpp, underbart!

Alldeles nya bilder när jag släppte dom på betet
Blaringyge3.jpg

Blaringyge4.jpg

Blaringyge5.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka