Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jättefina bilder, som vanligt. :) Kul att du kommit igång med Tillan också! :) Som du vet tänkte jag visa Balder i sommar, mest som träning tills det gäller. ;)

Emor: Ooh så fin! :love: Småtrollen är ju bara för söta dom också!

Kyddelydd: Nu kan inte jag nånting alls om western, men det låter ändå som om du är nöjd, så grattis till debuten! :)

Kyddelydd: Nu kan inte jag nånting alls om western, men det låter ändå som om du är nöjd, så grattis till debuten! :)

Tja, debuten för i år.
B-nivå är svåraste nivån, där SM också går.
För hästar som är sex år eller äldre ska man rida på stångbett och enhandsridning på den nivån.

Trail är ett slags hinderbana med olika bommar, koner, bro, grind och liknande. Man får olika straffpoäng beroende på de missar man (eventuellt) gör och får bedömning på hur väl man genomför hindret.
Western horsemanship innebär att man rider ett mönster och sedan runt fyrkantsspåret. Hälften av bedömningen ligger i hur väl man genomför mönstret, andra hälften ligger i ryttarens sits och hjälper.
I det här fallet skulle man först trava fram till en kon, göra halt, rygga tre steg. Fatta vänster galopp, rida en volt med en liten raksträcka på slutet, göra halt. Utrymmet för volten var väl ca 8-10 meter i diameter.

Reining är en gren som bygger på galopp, och där ingår byten, stopp ur (helst) accelererande galopp, spinn (hästen ska snurra runt inner bakben).

Jag är nöjd med att komma trea på den nivån. Förra året var första tävlingsåret för Lukas och mig, då lade jag oss på C-nivå som innebär regionalnivå (exempelvis går Distriktsmästerskapen på den svårighetsnivån). På den nivån får man även på "seniorhäst" rida på tränsbett och två händer om man vill vilket är vad jag gjorde då.

Jag har tidigare tävlat en del upp till och med C-nivå med en fjording; Lukas har jag själv skolat om från travare och upp nu till B-nivå. Givetvis med hjälp av mina fantastiska tränare, men ändå.
Eftersom jag själv heller aldrig varit på så svår nivå, är jag förstås nöjd.

Någon som har ett hum om vad det kan kosta att röntga framhovarna efter hovbroskförbening?

Jättefin! Lycka till!

I veckan kommer veterinären ut och vaccinerar och kollar tänder. Sedan kommer en kotknackare och ska titta på min kille, för han är sned i korset märkte jag.

Har för mig det kostar ca 1000 kr per plåt, plus grundbesökets avgift, på cirka 500.

Har för mig det kostar ca 1000 kr per plåt, plus grundbesökets avgift, på cirka 500.

Ja runt den kostnaden är det, minns så väl att jag mer eller mindre blev kallsvettig för varje plåt som vet. tog när jag var in med min vbl-travare för ett hål i hoven, klick, klick, klick, klick....

Igår var herrn in på banan för första gången sedan jag tog över honom. Har kört honom där tidigare när han stod i träning hos en annan tränare dock. Han var lite nervös över allt nytt då det var mycket ekipage som nyttjade anläggningen men samtidigt otroligt lyhörd och gick både att köra i rygg, köra upp bredvid, lite före och ta ner igen bakom utan problem. Rörde sig fantastiskt trevligt och rakt :) efter en lång värmning körde vi 4 intervaller i djupare sand som han fixade utan att bli trött i sin bakkärra som varit hans största problem pga snedhet.

Tog ett varv på banan som avslutning så han fick jogga på fast underlag, pigg herre så han tog jobbet super! :d

Tyvärr dålig bild, min är närmast
Banan1.jpg

Vad skönt att det gick bra! Ser riktigt stilig ut :)

*kl*

Själv funderar jag på när jag ska våga klättra upp på min stora svarta för premiärturen hemma... Han är ju i full tävlingskondition (trav) och inte riden innan, bara sutten på någon gång. Och jag har ingen sadel :angel:

Av alla de kallblod jag red in under 2 års tid så var det EN som var lite trixig, han var nämligen nervös överlag och tyckte det var läskigt med en ryttare på ryggen men det gick ändå att rida utan problem, tror du inte behöver vara orolig om han är trygg och klok i övrigt :D

Red in ett sto som vi körde in som 2-åring igen då hon hade skenat med vagnen 2 ggr under inkörning när hon stod hemma i Norge, var också väldigt lite hanterad så hon var jätteskygg människor. Blev en av de mest coolaste hästarna jag hanterat efter ett år, blev less på chefen som var långsam ut i stallet när jag skulle rida in hon så jag satt in henne själv på stallgången och när han väl kom ut så hoppade jag upp och sa -led ut oss, efter 20 meter släppte han lös oss och vi red själv längst träningsvägen i skritt och trav, underbara travare! :d

Jag vågade :D

Han är ju rätt cool av sig, men lite konstigt tyckte han det var, men skötte sig fint. Jag gick en sväng med honom först, och då trippade han omkring lite när jag bad honom stå stilla och var allmänt överladdad, men efter lite promenerande och lite lätt arbete vid hand slappnade han av fint och maken fick kasta upp mig på ryggen. Denna gången sprang han inte iväg då jag satt upp utan tog det rätt lugnt, men jag hade trots det gett mannen ett fegsnöre (dvs grimmskaft) att hålla i utifall att han skulle springa iväg. Han skötte sig dock bra, vi vart ledda ut ifrån gården och sen så knöt jag grimmskaftet runt halsen som fegrem och red fram och tillbaka längs våran lilla asfaltsväg hemma, övade på lite vikthjälper och så.

Han skötte sig superbra, slappnade av fint på slutet och jag kände mig lite varm i kläderna efter en stund, jag har ju inte ridit på flera år nu, närmare 4 faktiskt, eftersom att gammhästen var skadad en stund innan han dog. Men oh så härligt det var att vara tillbaka på hästryggen!

kl

Jag funderade lite kring vikt; Vad väger era nordsvenskar?
Och då menar jag nordsvenskar = bruksnordsvenskar, inget kallblodstravare.

Skriv gärna hur stor hästen är också, och om den är fet, musklad, slank, på ett ungefär :)

Jag också precis inkommen från en barbackatur. Härliga hästar! Det måste ju vara en av de bästa känslorna som finns. Sitta upp på en bred, trygg rygg och skritta iväg bara njuta av våren. Älskade häst :love:

Vi kan säga att han är svart tycker jag ;)

Är så förälskad i denna häst!

Har bokat tid för tandkoll och så ska en kiropraktor komma ut och titta på honom för han är sned i korset och bäckenet. Är det vanligt att travare är lite sneda?

Han skjuter in vänster bog och går ut med bakdelen i vänster varv. Och han förstår inte skänklarna när jag försöker trycka ut honom. Lilla vännen. Igår petade jag lite försiktigt med spöt vid inner skänkel och då förstod han lite vad jag ville.
Så svårt att sitta rakt på en häst som viker inåt! Jag får verkligen tänka på sitsen hela tiden.

Härligt!!
Kul att det gick så bra också!

kl

Jag håller på att rida in min fyraåring nu, det går fantastiskt bra och Odin tycker att det är roligt.

Just nu är har bukig, tunn och väldigt omusklad så det håller jag på att försöka få ordning på. Hur hade ni gjort med träningen på en sådan häst?

Just nu tar vi det lugnt och försiktigt på alla fronter, han blir körd alt går på släp varannan dag ungefär i lågt tempo och så varvar vi det med ledövningar och inridningspass lite då och då, tycker att ha verkar ta till sig det träningsupplägget bra, om ca en månad byter vi stall så då tänker jag mig att han i amma veva kommer få semester på några veckor för att hinna smälta både intryck från träningen och flytten.

kl

Skriv gärna hur stor hästen är också, och om den är fet, musklad, slank, på ett ungefär :)

Jag har inte vägt mina egna, men min före detta sköthäst vägde 690 kg i grimma och såg vid vägningstillfället ut så här:

Brutten_vid_SM_i_skogskoerning,_Lillerud.-1411.jpg

Ganska välmusklad, lite tjock och ca 160 cm hög.

Kul att du kommit igång med Tillan också! :)

Visst är det! Min medryttare har varit ute och ridit henne några gånger också. I söndags listade vi ut varför hon varit så seg, hon brunstade... Nu är hon ur brunst och som vanligt igen, har aldrig märkt någon skillnad tidigare men fölningarna kanske påverkat det hela?

Så gjorde min i början, blev orolig och kollade honom hos veterinären och av massör då jag fått för mig att han var halt och spänd till slut. Det var han inte. Var sällan veterinären såg en så rak jämnt musklad och mjuk häst. Han förstod bara inte vad jag ville.. Vilket han till sist lärde sig. :)

kl

Min Nsv fyllde precis 2 år och han väger 451 kg, ca 155 cm hög bak och ngt lägre i manken. Ganska slank men med en liten mage ;) Som kroppen på en växande unghäst, hehe.

Stått i mindre hage (inte fålla) i snart 6 veckor pga av muskelbristning. Var på klinik för det och då vägdes han.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka