Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Kyddelydd: Nu kan inte jag nånting alls om western, men det låter ändå som om du är nöjd, så grattis till debuten!
Tja, debuten för i år.
B-nivå är svåraste nivån, där SM också går.
För hästar som är sex år eller äldre ska man rida på stångbett och enhandsridning på den nivån.
Trail är ett slags hinderbana med olika bommar, koner, bro, grind och liknande. Man får olika straffpoäng beroende på de missar man (eventuellt) gör och får bedömning på hur väl man genomför hindret.
Western horsemanship innebär att man rider ett mönster och sedan runt fyrkantsspåret. Hälften av bedömningen ligger i hur väl man genomför mönstret, andra hälften ligger i ryttarens sits och hjälper.
I det här fallet skulle man först trava fram till en kon, göra halt, rygga tre steg. Fatta vänster galopp, rida en volt med en liten raksträcka på slutet, göra halt. Utrymmet för volten var väl ca 8-10 meter i diameter.
Reining är en gren som bygger på galopp, och där ingår byten, stopp ur (helst) accelererande galopp, spinn (hästen ska snurra runt inner bakben).
Jag är nöjd med att komma trea på den nivån. Förra året var första tävlingsåret för Lukas och mig, då lade jag oss på C-nivå som innebär regionalnivå (exempelvis går Distriktsmästerskapen på den svårighetsnivån). På den nivån får man även på "seniorhäst" rida på tränsbett och två händer om man vill vilket är vad jag gjorde då.
Jag har tidigare tävlat en del upp till och med C-nivå med en fjording; Lukas har jag själv skolat om från travare och upp nu till B-nivå. Givetvis med hjälp av mina fantastiska tränare, men ändå.
Eftersom jag själv heller aldrig varit på så svår nivå, är jag förstås nöjd.