Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jo, han ska ju inte vara dövad är tanken, dock hade jag kanske tänkt fortsätta döva ett tag tills jag blev lite varm i kläderna, men fungerade han ändå såpass bra i blåsten utan dövning, då får han vackert klara sig utan annars också!

Nu funderar jag bara på sadel, men det kommer väl så småningom. Funderar på om jag ska ha en bomlös så länge, någon "soffkudde modell" och köpa en mer ordentlig sen, han ska ju bara hobbyridas, och behöver sätta en massa ryggmuskler.

Så härligt det ser ut med bete! Här blir det nog inget bete i sommar för mina tyvärr. Spännande med kval också, han är verkligen superfin, jag håller tummarna för att han känns fin på fredag!

Vi tog en liten sväng idag också, en kort skrittur genom samhället blev det denna gången. Han var lite sprättig, men skötte sig ändå ok, gräsklipparen som startades snett bakom oss var lite läskig, men på vägen hem gick det bra. Dessutom fick jag en flock ungar med mig hem, som skulle stanna och titta på hästarna :D Och som gärna offrade sig som hästskötare åt dom små krypen, som jag dock inte alls litar på med ungar dessvärre (1 åriga hingstar är inga barnponnyer, trots att dom är små och söta)

Kul att det gick så bra! :) Känner igen det där med ungarna, dom vill helst kramas med fölen, jättesäkert osv osv. ;)

KL
Här gick mina ungdomar ut på bete igår!

DSC_0300_zps55db1da2.jpg

DSC_1769_zpse889c05a.jpg

DSC_1758_zps2c9c8d06.jpg

DSC_1740_zps5e088cbf.jpg

DSC_1737_zpsab59f911.jpg

DSC_1686_zpsddceaed5.jpg

DSC_1673_zps27950be9.jpg

Balder gjorde sitt bästa för att hänga med i långbenta kompisens tempo men fick ge sig efter en vända. Efter att allt bus var över var han riktigt svettig, men lycklig!

DSC_1788_zps115348ec.jpg

Igår eftermiddag flyttade även fina farbror Prins till sitt nya hem. Lite blandade känslor måste jag säga, för oj vad han lärt mig mycket! Han kommer ha det kanonbra hos sin nya familj, men visst kommer jag sakna honom. En jättefin bild blev det på honom igår, den tror jag nog åker upp på väggen...

DSC_1503_zpscab9fe5b.jpg

All bilder utom den längst upp är fotade av min kompis Emma Löjdahl. :)

Fantastiskt fina kraftpaket!

Red Lukas i förrgår, ett pass i paddocken då vi tränade på stångbett och enhandsridning. Fick till formen hyfsat men jag behöver bli snabbare att korrigera med sitsen när han är på väg att släppa, så jag inte behöver korrigera med handen.
Styrningen gick över förväntan. Klarade serpentiner runt tunnor som står på ca två meters avstånd i trav, och på slutet blev det till och med mjukt och fint med bra omställningar trots det trånga avståndet.
Ryggningen gick också bra genom ett L. Galoppombytena satt varje gång.
Så jag är nöjd, förstås.

Igår kikade jag när medryttaren red honom. Hon får ihop honom allt bättre, vilket ju är trevligt. Vi ska iväg på träningstävling imorgon och då ska medryttaren rida Lukas. Själv tar jag med en fyraåring för social träning.

Vilka härliga bilder!

Våra gick också ut på bete idag. Men min är mest intresserad av gräset ;)

IMG_20130525_210658.jpg

Maja_Kandi Vilka härliga bilder :) Balder är väl född -11 precis som min bruks?

Han släpptes på bete idag med en ettårs hingst bland annat.
Så kul för honom efter att ha gått ensam i 6 veckor lite drygt pga av skada. Nu ska han få busa och äta upp sig lite ;)

Har ju skrivit tidigare att jag kollat lite efter en häst till. I Aug/Sepr kommer vårat mycket efterlängtade Friesersto. Längtar :d

Idag fick jag första nedlåtande kommentaren och blicken för att man " bara " köpt en kallblodstravare. ...
Det tog ju iaf en månad! ;-)

Förlåt om jag kapar tråden lite.
Om det inte är ok så får ni ta bort mitt inlägg.
Jag postade i tinkertråden men den känns inte så aktiv. ;)
Jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig.
Det är så att jag är intresserad av en häst som har lite skorviga ben som ägaren håller på att behandla. tror dom behandlar det som mugg/rasp. Min tanke går direkt på skabb? Försvinner skabben om man behandlar det som mugg/rasp?
Kan skabben leva kvar om man rakar benen? om hästen inte har några skorv/sår kvar kan man vara säker på att den inte bär på skabb då?
Är lite rädd för att köpa en häst som bär på skabb och så smittar man ner hela stallet.
Någon som har erfarenhet av detta?
Dom i stallet skrämmer upp mig.. Säger att om det skulle komma skabb till stallet så vet dom vilken häst som kommer bli utpekad och det kommer bli dyrt med behandling.. :(

Om du använder sökfunktionen här på Buke så tror jag du kommer hitta många gamla trådar om det ämnet. Har som tur är ingen egen erfarenhet av fotskabb så jag kan inte hjälpa dig, men jag hoppas det löser sig för dig.

Fina bilder!
Jag måste ha missat att du skulle sälja Prinsen?!?

Kl
Vi kör på som vanligt. Helgen har bestått av lite uteritt fre-lör och ett dressyrpass i blåsten igår. Jätte fin var han och det börjar hända grejer:)
Igår shoppade jag även loss på en närbelägen hästaffär som hade rea. Fick tag på två ridbyxor. Ett par brun/beiga helskodda Pikeur och ett par marinblå helskodda utav affärens egna märke. Fick båda paren för 950:- så det känns som ett fynd:D Invigde de marinblå igår och de satt jätte skönt. Kommer nog bli mina nya favoriter. Passade även på att köpa lite flugskydd inför den stundande flugsäsongen.
Betet är gödslat och snart ska de släppas där. De går i en hage med mindre gräs nu men han har redan börjat växa så snart åker munkorgen på. Lite synd om honom är det ju men alternativet är inget bete alls och då känns detta som ett bättre alternativ. Hur gör ni med era hästar?

+ ni andra: Tack! Så himla kul att min kompis kunde komma och fota, hon ät mycket duktigare än mig. :p

Mlid: Ja han är född -11. :) Men han ät liiiiten, vilken min hovis alltid är snabb att påpeka. :p

Calvaro: Prinsen var aldrig min, jag bara lånade honom. :) Sen blev han till salu och jag kände inte att jag ville köpa honom. Han otrivdes med unghästarna och var så sur och tvär, så jag tackade nej. Nu hamnade han ändå bara en mil bort så det är nära och bra. Hon körde honom hem med rockarden. :)

Förlåt om jag kapar tråden lite.
Om det inte är ok så får ni ta bort mitt inlägg.
Jag postade i tinkertråden men den känns inte så aktiv. ;)
Jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig.
Det är så att jag är intresserad av en häst som har lite skorviga ben som ägaren håller på att behandla. tror dom behandlar det som mugg/rasp. Min tanke går direkt på skabb?
Mycket troligt.
Försvinner skabben om man behandlar det som mugg/rasp?
Nej, tyvärr inte :(
Kan skabben leva kvar om man rakar benen?
Ja, om man inte behandlar samtidigt. De är ena jäklar på att överleva.
om hästen inte har några skorv/sår kvar kan man vara säker på att den inte bär på skabb då?
Nej.
Är lite rädd för att köpa en häst som bär på skabb och så smittar man ner hela stallet.
Någon som har erfarenhet av detta?
Dom i stallet skrämmer upp mig.. Säger att om det skulle komma skabb till stallet så vet dom vilken häst som kommer bli utpekad och det kommer bli dyrt med behandling.. :(

Det MÅSTE ju inte vara skabb, har prov tagits (ordentligt skrapprov och titt i mikroskop)?

Har två skabbhästar, som behandlas kontinuerligt och nu är nästan helt symptomfria men inte helt bra. Kan också vara så att huden är skadad så det lätt kommer i bakterier etc. Den dagen de mot förmodan blir helt bra äter jag upp min ridhjälm ;)
Det är MYCKET jobb med skabbhästar i princip dagligen när problemen är som värst, vintern är den värsta säsongen. Orkar inte dra hela historien om våra hästars skabb som är flera år lång, men kan tipsa om att tänka efter före innan köp.
Är det en helt underbar häst, så kanske man kan köpa den ändå, men det krävs som sagt mycket mycket jobb och engagemang om det skulle visa sig vara skabb. Det är mycket stor risk (eller nästan helt klart) att den kommer smitta de andra hästarna i samma stall, även om de inte får symptom så bär de på smittan ändå.

OBS, menar inte att skrämmas, det finns givetvis hästar som går att behandla och blir friska, men ofta är det mycket svårbehandlat.

Idag var kotis ute och kikade på min lille kille.

Han hade låsningar och andra smärtor från armbågarna genom kroppen till vänster bakkota :(
Stackars liten :(. Är så glad att jag lyssnade på hans signaler om att allt inte stod rätt till.

Nu fick han akupunktur och laser. Jag ska smörja med arnikaliniment både här och där, skritta över stock och sten samt ska han skritta med vagn. Kotis kommer om två veckor igen.

KL.
Tjoho, har blivit tillfrågad - och accepterat - att rida riksfinalen i Westernallsvenskan division I i höst.
Tävlingen går på B-nivå.
Smickrande att man från klubben tror att vi fixar det - det är en lagtävling.

Väldigt fin häst du fått hem. :)

Tyckte att han påminde lite om min och såg att de har samma pappa. :)

Grattis, ska bli kul att följa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka