Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

kl

Testade att tömköra med kapson igår men jag fick det inte till att funka så bra. Ringarna var för små på kapsonen så jag fick inte igenom tömmen för spännet var för stort så det gick inte ha "ledande töm". Så vi gick mest runt på rakt spår. Bytte till tränset efter en stund och gick in lite på volten. Han börjar bli fin och väldigt lyhörd men jag skulle vilja ha lite kvickare bakben, men då måste jag också bli kvickare i mina signaler. Skulle verkligen behöva gå kurs.
Skulle försöka ta ett kort och visa er men mobilkameran är ju rätt långsam så han hann trava ur bild :laugh::laugh:
Vet inte om ni kan se det men jag provar att länka till mitt instagram.
http://instagram.com/p/Z00QI_w04W/#

Vilka härliga bilder!!

kl

Nästa helg släpper jag och min kompis våra på bete, blir också stallbyte för om allt funkar bra blir vi kvar där även efter sommaren i deras lösdrift. Lösdriften är verkligen toppen hagen är ca 1½-2 hektar med grusade partier, både äng och skog.
Och så beteshage precis bredvid. hoppas verkligen att allt funkar men det tror jag att det kommer göra :)

Idag var jag in till vet med Odin för lite tandkoll, ett par mjölktänder satt lite på trekvart så dom drog vet ur, ett par sitter kvar men dem släpper nog utan problem på egen hand trodde vet, i övrigt var allt tipptopp.

Odin har haft vila nu en vecka för att hinna smälta lite intryck och för att jag har haft fullt upp med sista uppsatsen nu innan jag tar examen, ska ta ett ryck till med inridningen nu och hinna rida ut några kortare vändor innan flytt, tänker mig att han ska få vila nån vecka då efter flytten också. han är ju född på gården han står på nu och har således aldrig flyttat förutom som ettåring då han flyttade iväg på sommarbete. Så han kan behöva ett tag att bo in sig i ny miljö och ett par nya hästkompisar. Han får ju med sig tre hästar han känner i flytten dock så det kanske inte blir allt för dramatiskt för honom.

Nu har jag bokat hästtransportör ned till Skåne för min häst då jag saknar hästtransport. Så på fredag åker jag ned och på måndag startar Dackes resa. Kommer vara så nojjig över hur hans resa kommer att gå..
Vi ska spendera sommaren hos en tränare i naturlig dressyr då jag ska jobba hos henne. Ser fram emot en lärorik sommar. :)

Här har jag varit på liten semester och grabbarna grus har bara gått i hagen hela helgen. Idag var tanken att ta ut store herrn på en prommis, men jag for iväg och satte sommarhage istället. Dom ska få gå hos en bekant, stora med hennes stora och dom små med hennes lilla. Perfekt!

Imorgon kommer hovis, hoppas han kan fixa till lite...

Hej hopp, vad längesedan det var jag var här... inte lätt att hinna med ihop med studier, hästar och ett socialt liv ;)

Jag förstår vad du menar med att behöva gå på kurs. Jag kör mest på raka spår och lite volter, men känner att jag behöver lära mig lite mer och nytt och få lite inspiration. Nu följer han tömmen och så, så jag skulle vilja ta tömkörningen vidare till nästa nivå. Plus att jag nyligen skaffat mig långa 16m töm för tömkörningen (så jag slipper springa så mycket X)) som jag inte är helt kompis med.

Idag hade jag och Lazer en viljornas kamp, han tyckte det var en bra idé att gå ut i en plöjd och sådd åker med vagnen på. Det tyckte inte jag :cautious: så när vi kommit upp på vägen igen, åt fel håll *facepalm*, var det för smalt att vända och vi fick således gå tillbaka en bit för att hitta en vändyta. Lazer blev glad ända tills han insåg att han var tvungen att vända och gjorde sitt yttersta för att inte få plats att vända nu heller, vilket ledde till att vi var tvugna att backa och det var INTE kul tyckte L. Men, jag kom segrande ur den här striden :up: Hoppas bara han lärde sig nåt av det så jag slipper göra om det. Jag avskyr när jag måste låta som en trasig skiva och säga "nej, inte si" och "nej, inte så" hela tiden, det känns inte så konstruktivt...

Idag har stora svarta träffat hovis. Han skötte sig fint, och nu är vi iaf påväg att ge honom fina fötter, dom var inte så vackra (tänk värsta "travskoningen" och dessutom skiljde det rätt mycket i strl mellan båda framfötterna...) nåväl, nu är dom iaf påväg att bli bättre, någon gång eller två till!

Och så är beteshagen klar, nu håller jag på och beta in dom och sen så ska jag bara bestämma mig för om jag ska knata eller köra bort dom till beteshagen (7 km bort, trafikerad väg) och i mitten på juni är dom nog på bete. Där ska jag dessutom få en tjej som rider stora svarta någon gång, som är lite lättare än mig. Han är ju rätt omusklad, och jag är lite tung, så jag jobbar honom mest ifrån marken, och försöker jobba på min egna vikt vid sidan av. Så under sommaren har jag tänkt försöka göra mycket grundarbete och förtroende arbete oss emellan, och tömköra och lite så, och så ska hon få rida! Blir kanon :)

Sådana där grejer har vi också för oss ibland när vi vill olika, tur då att man har en trygg häst som inte är rädd för vagnen :)

Här är det inte så bra på hästfronten, halt häst, troligen vänster bak men måste till klinik för en ordentlig utredning så det blir hos Anne i Saxtorp. Tar 2 timmar dit men det är han värd.
Röntgen/UL och hela köret blir det.

Matte mår så dåligt :( Inte samma ben som förra gången men är rädd det ska komma från samma källa så att säga, hoppas inte det. Ska även försöka få plåtat hovbrosket när vi ändå håller på. Dessutom har han blivit lite tjock och så får han inte motionera..

Men det ska bli bra detta!

Haha, nej särskilt rädd blir han inte. Det känns inte ens som han blir upprörd, han bara går åt det håll han vill. Matte blir lite trött :meh:

Vi körde vår häst för första gången igår! Han var så stolt och duktig där framför vagnen :-)

Jag är väldigt nöjd med Lukas (det har ni väl aldrig förstått förut).
Var iväg på westerntävling, hade anmält mig till fyra klasser. En av dem blev inställd så jag bytte till en annan.
Första grenen var Trail på C (regional) nivå. Där kom vi tvåa, helt OK jobb även om jag behöver träna på sidepass och få den att flyta bättre. Ett par missar som var helt och hållet mitt fel.
Nästa gren var Trail B och det gick väl OK. Nöjd med att ha lyckats styra (på B-nivå är det obligatoriskt med stångbett och enhandsridning på häst som är 6 år eller äldre). Det är lite knepigt att komma runt serpentiner i trav runt koner som står på 2m avstånd.
Dåligt jobb vid ryggningen, dels mitt problem och dels pga att Lukas gjorde det han ville och inte väntade på signalerna. Det var ju tur, förstås, att han också tyckte att vi skulle rygga i ett L... inga islag faktiskt men det var inte bra ändå. Sidepassen därefter gick skrutt.
Ja, ni hör. Det finns en hel del att jobba på:p

Men sedan gick det desto bättre.
Vinst i Reining och Western Horsemanship på B-nivå.
Inte så många ekipage anmälda men åtminstone i horsemanshipen var det bara bra ryttare. Om man ska gå efter faktisk duktighet så borde jag ha kommit sist men alla kan göra missar och Lukas och jag gjorde egentligen inga missar. Därmed inte sagt att det var perfekt, men vi gjorde ett så bra jobb som vi för närvarande kan och klantade inte till det.
De andra gjorde större missar än vi, och då ska man tänka på att hon som kom tvåa, har vunnit SM i grenen tidigare, och 2012 fick hon silver i SM i grenen. Så det var ju inte precis enkel konkurrens. Men hon fick korsgalopp efter ett byte medan Lukas som sagt gjorde det han skulle.
I reiningen var spinnen visserligen usel, men resten av mönstret gjorde vi bra.
Usch vad jag är äckligt nöjd.

Hade med en häst till och han skötte sig också bra, så facit från tävlingen var två andraplatser, en tredjeplats, tre förstaplaceringar och så två skräpplaceringar.

Härligt! Stort grattis :)

*kl*

Här betar jag in mina tre huliganer, för hand. Det är faktiskt inte ens kul, men måste ju göras...

Grattis! Vad roligt att det går bra :)

Vi har oxå haft en kul helg. I fredags lastade vi och åkte iväg till havet och plaskade lite, det var såå härligt. Det var första gången Lazer var i vatten och som han gjorde det :) Han plaskade på så bra, verkade kanske inte tycka att det var superkul, men gjorde det utan knussel.

Igår hade grannen ställt upp lite skrämsel grejer i paddocken. Vi var där och tränade läskigheter, men det var tydligen inte så läskigt tyckte L :P Flaggan som fanns var tydligen extra kul eftersom den gick att äta på :D Har ingen bild på när vi skojade med flaggan, men väl när vi promenerade över bron:

972193_551744188201467_483792902_n.jpg

KL

Kom till Skånelandet i lördags där jag ska tillbringa sommaren och jobba med hästar, känns väldigt bra hittills. Inte helt bra dock då Dacke fortfarande inte kommit ned, han kommer med en höstlastbil på onsdag, och då är jag hel igen.

Blir helt fantastiskt att få bo på samma gård som Dacke en hel sommar, alltid haft honom installad någon annan stans tidigare, och nu kommer jag kunna gå ut till honom när som helst. Dessutom se honom utanför mitt fönster de första dagarna.. Misstänker att det blir jobbigt att flytta här ifrån till hösten. :)

Jag ska ha Rappe och 1-2 hästar till "på landet" i sommar (svärföräldrarnas grannar har mark men inga hästar längre).
Ett par veckor i juli kommer vi bo där helt och de andra veckorna kommer det nog bli ett par dagar i taget (och så kör jag dit för att titta till dem och ev rida de andra dagarna). Det ska bli mysigt! :)

Kl

Det rullar på bra nu! Lazer börjar söka sig framåt nedåt i en rätt trevlig form och han är cool med det allra mesta. Dessutom har vi fått en plats på en tömkörningskurs i helgen!! Det var nån vars häst som skadade sig (tråkigt) så jag blev tillfrågad om jag ville vara med och vem tackar nej till en kurs i tömkörning för Anders Eriksson!? :banana: Inte jag i alla fall. Jag är så peppad för detta, det känns som den perfekta avrundningen för den här vårsäsongen. Jag tänkte nämligen ställa av L för sommaren sedan, han är ju trots allt bara 4 och har jobbat på jättebra under våren :)

Gick en kurs för AE för fyra år sedan med min fina fjording. Fick inte så mycket nytt, beroende på att hästen var väl grundad för en annan tränare i motsvarande nivå, men tycker att diskussionerna var mycket bra.

Idag tränat Lukas på enhandsridning, det gick riktigt bra. Har sett mönstren inför söndagens tävling och blev lite rädd.
Det är meningen att jag, på en hand, ska rida skänkelvikning i galopp. Huvva.:crazy:
Och så de där knepiga trail-hindren också. Jobbade med dem också, och hade hyfsat flyt ändå. Det vill "bara" till att få flytet på tävlingen också, men mer erfarenhet gör ju att chansen är större att det går bra.

Jag och stora svarta var ner på ridbanan, premiär för herrn. Han behöver få lite mer koll på vart han är, och vart jag är.

Resultatet var väl att det blev bättre, men behöver fortsättas att tränas på.

Nåväl, vacker som en dag är han iaf, herrn!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka