Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

*KL*

Är så kul att läsa om allas fina hästar. Är dålig på att skriva bara. Tänkte bjuda på lite bilder på mig och Ant Pålfrid på en av våra härliga fotosessioner i Musketör tema!

464564_10152414723096531_1865293745_o.jpg

977654_10152414723041531_1717877562_o.jpg

980332_10152414722981531_2036493577_o.jpg

920009_10152414722676531_978436851_o.jpg

963777_10152414722876531_489956740_o.jpg

474182_10152414722801531_1489058979_o.jpg

Det var riktigt, riktigt tråkigt att läsa, Egonson. Jag har ibland tänkt på att du beskriver din häst precis som jag tänker om min. Usch, jag känner med dig.

Jo, det är fina, hade inte tackat nej till en sån. Men gärna i storlek full och inte i cob som denna är. :)

Tack :)

Han går ju där i hagen men det känns lite som att hälften är borta. Är fortfarande i chock.

Som det ser ut nu blir det en häst på foder i ett eller ett par år, så kan jag skrapa ihop till att köpa mig en ny häst sedan. Kanske jag har ändrat mig och skaffar en ny Nordsvensk :)
Ett blackfärgat sto efter Ene-Blacken vill jag ha i så fall, tack ;)

Egonson får nu gå här fram till december/januari till att börja med. Sedan får vi se.

Jag lider så med dig!

*kl*

Tog en liten betespromenad med alla tre idag, eller ja, jag höll i två och maken tog en utav småttingarna. Denna gången skötte sig John helt kanon, var så cool och fin! Skoj :) På fredag åker dom till betet antagligen, men jag vet inte om jag vågar släppa John på bete, han har blivit lite gallig då han betat och då har han inte ens betat speciellt länge. Lutar åt att han får gå i vinterhagen där borta och klara sig utan gräs är jag rädd... Trist!

Usch så tråkigt!

Jag har nu varit självdestruktiv i vanlig ordning och anmält Lukas till dressyrtävling i midsommar.
En LA:4 och två MSV C:1, grenarna fördelade på två dagar. Det är ungefär en halvmil till anläggningen så jag kan åka två dagar i rad utan problem.
Tror att travökningarna kommer att ge dåliga poäng, resten hyfsat under förutsättning att Lukas beter sig som vanligt.
Lite väl svårt är det kanske, men man måste testa någon gång.

Senaste dressyrtävlingen var via fjordhästföreningen för ett år sedan, snäll domare och fick ca 66% i LA:1. Alltså ingen officiell tävling som går att söka via TDB och jag tror att domaren var överdrivet generös i sin poängsättning.

Blir antagligen kul (?) att testa på riktigt.:crazy:

Skräckblandad förtjusning kan jag tänka mig :)
Hoppas det går super duper bra och att ni kommer göra massa god reklam för rasen.

Ja.
Jag blev "dressyrinspirerad" av misstag, kan man väl säga.
Jag hade bestämt mig för att endast tävla Lukas i western i år. Det är ju rätt dyrt med licenser och liknande i SvRF.
Men så blev det klart att jag ska rida min unge valack i dressyren på fjordhäst-SM i juli, och då måste jag ändå ha ryttarlicens. Så då kunde jag ju lika gärna skicka in hästlicens för Lukas och testa någon klass med honom under sommaren. De där 200 för hästlicens är ju ingen större summa.
Och nu råkar det vara en regionaltävling (jodå, vi kastar oss på regional tävling på en gång) bara en halvmil eller så hemifrån och då kan man ju åka...:crazy:

Måste förresten ge SvRF en eloge.
Jag skickade in passkopior med posten i måndags kväll så de gick säkert inte iväg förrän i förrgår. Igår var tre stycken hästlicenser klara (fjordvalacken, Lukas och ett lovande fyraårigt fjordsto som behöver träna sig mentalt på att vara på tävling). Det är snabbt jobbat!

KL

Nu är det klart att mitt och Dackes flyttlass går från Skåne till Öland i augusti där vi förhoppningsvis ska ägna två läsår, vad vi hittar på nästa sommar får ödet bestämma igen. Tur jag har en stabil och trygg häst som inte påverkas det minsta av att flytta runt.

Nu gäller det bara att vi hittar en lösdrift där eller möjligtvis ett bra stall..

Jag kollade lite på Egonsons stam (tack ovanlig namn) och han är lite släkt med min Pontus. De har båda Egal 1730 som morfar/farfar. En storhingst iofs men mitt hjärta klappar lite extra för hans linjer. De hästar jag träffat med Egal nära i stammen har varit trevliga, stadiga och nordsvenskiga som våra.

Såklart du ska ha en nsv, tycker jag. Hästarnas häst! Och såklart det tar tid att smälta. Det är en tragedi. Min är 23 år och mitt hjärta brister vid tanken på att mista honom.

Idag åkte mina hästar på bete! Balder skötte sig strålande hela tiden! :) För första gången provade han att inte följa grimskaftet och stanna och backa. Gick och hämtade longerlinan, drog den som en halsrem och sen ett varv runt bommen men hann inte ens sträcka linan innan lilla grabben hade knallat in. :D Han visste precis vad det betydde. ;)

IMG_20130614_162353_zps398c9eb9.jpg

IMG_20130614_162350_zps68d5ac16.jpg

IMG_20130614_162255_zpsd53b2905.jpg

Betet är inte så stort men med massor av mat! När den här plätten är nerbetad finns en typ likadan att släppa dom på sen. De ska hem igen runt den 25 juli så det blir alldeles perfekt tror jag! :)

Jag gillar verkligen Balder! Härligt med dom för bete. Mina åker på bete imorgon, men jag vet inte om jag kommer våga släppa den stora svarta faktiskt... Är så rädd för fång!

:) Ja, Egonsons pappa Egon lämnar otroligt snälla hästar! Men med en liten räv bakom varje öra :p
Egonson har ju dessutom Uns x2 i stammen (Egals far, samt att Egonson har honom som mormorsfar också).

Jag hämtar mig nog aldrig riktigt från detta tror jag, eller det kommer ta lång tid!

Det blir en fjordhäst jag ska ha på prov ett par veckor och sedan på foder. Helt utan tanke på ras, färg och kön tror jag det är en häst-individ som passar mig riktigt bra :) Så blir två hästar ett tag men det går nog bra det också.

*delvis knapplån*
Nu var det ett bra tag sedan jag skrev i denna tråden men tänkte kika in iaf.

@ Egonson: jättetråkigt att höra om din fina kille! men jag önskar dig all lycka till med nya kamraten också.

Verkar finnas mkt både roligt och tråkigt som pågår i allas liv. Superfina bilder i denna tråden, förresten!

Jag kommer själv att bli hästlös efter betet. Barret har diagnostiserats med kroniskt deformerande artros samt pålagringar i höger fram. Det går inte att behandla men även om det gått skulle frågan varit om boten skulle vara värre än skadan så att säga. Han är trots allt 23 år fyllda och tål inte hag-/boxvila utan mår pyton av det. Så skulle nog ändå känts snällast mot honom att låta honom vandra vidare.

För min del blir det ingen mer häst på ett bra tag. Tänker ta en paus från hästeriet, har varit mycket strul med stall här uppe i norr och efter elva år med bara Barret känns det ärligt talat konstigt att rida andra hästar öht. Men om det är ok för er så tittar jag nog in här ibland, när längtan efter att få se fina kallblod blir för stor.

Vill hursomhelst bara passa på att tacka för utbytet av tips och ideer, samt allas trevliga inställning, genom åren som gått. Jag vill även önska er alla lycka till med era hästar!

Senast ändrad:

Näe vad tråkigt med Barret :( Klart du ska vara här ändå, jag tänkte läsa här trots att jag har en annan ras ett tag ;)

I dag fick Egonson bli barfotahäst och det var nog bra i vilket fall för han hade början till hålväggar som nu blir mycket lättare för mig att behandla om han går utan skor. Då kan jag själv raspa till dom när det behövs.

Han är så fin Balder! :love:

Gräset ser ju riktig gott på deras bete :d

Min lille kille går också på bete nu och verkar stormtrivas med sina nya vänner, inte så konstigt efter att ha gått ensam i hage i 6 veckor innan det pga av muskelbristning.
Det känns så skönt att vilan är över! Han mår bra och äntligen får leka ordentligt igen, 6 veckor är länge för en busig 2 åring ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka