Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Igår var kiropraktorn hos oss igen för ett återbesök. Den fina svarta var mycket bättre! Inga smärtor i böjsenorna, ingen smärta och värme i rygg och vid manke. Små låsningar i armbågarna igen och i vänstra kotan. Kotis visade hur jag kunde lösgöra, körde laser och akupunktur. Nu är det bara att köra! Så får han komma i höst igen och kika.

+ MliD: Tack! :) Jag är ju förstås väldigt partisk men är otroligt förtjust i min lilla kille. :love:

KL
Hälsade på grabbarna på betet idag. :) Lyfte fötter och kollade och raspade till nån liten kant, Balder stod så snällt helt lös i hagen, snacka om att vi tagit många steg i rätt riktning på den punkten! Sen hade vi pusskalas, Balder är en riktig pussnäsa och jag kan knappt slita mig från den där mjuka mjuka mulen. :love:

IMG_20130618_155234_zpsae91e658.jpg

Min häst har världens coolaste man. :p
IMG_20130618_155642_zps7f3fbbca.jpg

IMG_20130618_155446_zpsb2138160.jpg

Han växer fortfarande så det knakar! Han har breddat sig och fyllt ut ryggen och rumpan bra nu samtidigt som det känns som om han blivit flera cm högre nu igen! Hoppas inte magen växer för mycket bara, känns inte kul att åka på premiering med en tjockis men jag vill väldigt gärna visa honom! :)

det brukar hjälpa bra att man kan hålla efter yttre hovväggarna regelbundet, när de är barfota :)

Har inte så mycket nytt att komma med, gruvar mig lite för den där tävlingen till helgen. Ser dock ut att bli en betydligt lugnare morgon än jag trott, för det ser ut som om tillställningen börjar först kl 11 på lördagen, mot att jag trodde kl nio. Bekvämt förstås, eftersom jag ska få en ny häst innan avfärd till tävlingsplatsen.
Eller ja, få och få.
Det är en kompis som ställer en kbl-travare hos mig för inridning under sommaren. Valack, pensionär från trav i februari eller mars.
Har stått förvarad hos en pensionerad (mycket pensionärer här) travtränare under våren eftersom min kompis inte hade tillfälle att ta hem hästen riktigt än. Så ska han som sagt ridas in hos mig, och så hem till sig i sensommar eller i höst.
Min kompis får ta hand om två av mina ungvalacker på bete i stället.

Pontus, 23 år nyschamponerad inför midsommarkörning i morgon. Vårt första uppdrag. Oavlönat men ändå. Jag älskar den här hästen så att det gör ont. Sjukt glad över att se honom rulla sig och komma över på båda sidorna. Han är gammal men i fin form. Glad midsommar på er!

bild%252814%2529.JPG

bild%252813%2529.JPG

bild%252815%2529.JPG

Vilken fin kille! Lycka till imorgon :)

*kl*

Här hemma är hästen nu på bete. Dock vart han öm ifrån promenaden dit, och kommer nu behöva skor, eller boots. Letar efter det som jag får tag på först, för nu går han inte att rida, blir halt bara av att gå till och från beteshagen över gruset. (finns ingen annan väg, och han betas fortfarande in så han kan inte enbart gå i gräshage heller)

Suck :(

Veterinären var ut idag pga. Dackes hosta. Även han misstänkte att det kunde röra sig om någon allergi, så han fick kortisonspruta. Äär det allergi ska han inte hosta då. Men det gjorde han på dagens ridtur, så det är ingen allergi.
Veterinären ansåg att det inte är någon mening att sätta in behandling då han ändå bara hostar på sommaren och nästan bara vid ansträngning. Utan att man får acceptera att han är en kronisk hosthäst i och med att han inte är påverkad av det förutom att han just hostar.
Lät honom också kolla på krustorna Dacke har under kotorna, inget i karleden eller hovskägget dock. Han trodde att det berodde på att Dacke inte var van vid bakteriefloran här nere i och med att det kom strax efter flytten ned. Inget att oroa mig för.

Är så jobbigt att vara en nojjig hästägare som oroar sig för allt som är fel på hästen och vill göra honom helt frisk. Acceptera fel är ju jobbigt..

Fast vänta lite. Kronisk hosta beror ju nästan alltid på miljöfaktorer varav en mycket vanlig orsak är allergi mot mögelsporer i hö och halm, alt. mögel i stall. Mitt kallblod började hosta vid träning (trav) som treåring. Han hostade EN gång i början av passet och EN gång i slutet. Men han gjorde det varje pass. Vid undersökning och lungsköljprov hade tecken på allergisk bronkit/kronisk hosta (vad det exakta namnet är nu vet jag ej då det bytt namn flera gånger senaste åren). Han fick då slemlösande och jag vidtog drastiska miljöåtgärder. Han tävlade trav i flera år och lungorna var inte det som hondrade honom. Han fick ett återfall som sexåring då han stått i instängt stall med hö och halm. Det gav en akut kvickdragsattack men jag gav honom kortisoninjektion i muskeln och slemlösande i några dagar och det hjälpte.

Jag skulle definitivt ta en "second opinion" på hostan. Det kan vara skillnaden mellan ett helt symptomfri häst och en kroniker som kan utveckla kvickdrag. Miljöåtgärder är den absolut viktigaste åtgärden.

Allergiska hästar hostar!

Jag har då aldrig varit med om akut effekt på hosta av en kortisonspruta, även om det är allergisk hosta. Man får allt invänta effekten några dagar innan man kan vara säker.
Utom, förstås, om det var en intravenös injektion för då kommer effekten inom ett halvt dygn.
Om det är en intramuskulär injektion, vilket antagligen är det vanligaste, ska man tänka på att det är så kallat slow release vilket innebär att full effekt nog kan låta vänta på sig i ett par dygn.

Kl
Vill bara önska er alla en trevlig midsommarafton! Här kommer den firas ganska ohästigt men hästarna har iallafalll fått varsin morot.

Sedan passar jag på att fråga om det är någon som vet om det finns någon mjuk "tandemsadel" som det kan funka att rida tillsammans med barn i. Gärna i fårskinn. Har haft med sonen bakom mig ett antal gånger nu. Första gången hade jag sadel och han satt bakom men de andra gångerna har vi ridit barbacka för då hamnar han inte så långt bak. Skulle dock gärna vilja ha något lite tryckfördelande material under + att man kanske slipper bli så skitig.

Han har haft hosta hela förra sommaren så var till veterinären även då och hon trodde det berodde på att han haft kvarka ett år tidigare och två luftvägsinfektioner efter det, vilket hon trodde hade gett sämre luftvägar. Gjorde endoskopi vilket visade slem i luftvägarna, även blodprov för att se att det inte var ett virus.
Hon rekommenderade lösdrift, vilket han gått på under vintern med bra hösilage och spån i lösdriften. Varit hostfri sedan i höstas, men började hosta när värmen kom igen.
Fick slemlösande förra sommaren, men utan effekt.

Skulle det vara miljfaktorer så tyckte både jag och veterinären som var ut nu att det vore konstigt att han bara hostade på sommaren när han går på bete. Alltså inte hostat alls i vinter. Dock vitprickigt snor vid ansträngning hela vintern, vilket han inte haft innan förra sommaren.
Veterinären nu sa att det inte var kvickdrag iaf.

Kryddelydd

Han sprutade intramuskulärt. Hästen hostade även idag, inte lika mycket som igår dock. Får väl se hur det utvecklar sig, ska ringa veterinären på måndag igen.

Jag är en sån som gärna vill utreda saker i all evinnerlighet för att hitta orskaken och förhoppningsvis ett bot. Men samtidigt vet jag inte om jag ska gå vidare just nu eftersom alla runt omkring mig och veterinären tycker att det inte finns någon mening med det.

Jag har då aldrig varit med om akut effekt på hosta av en kortisonspruta, även om det är allergisk hosta. Man får allt invänta effekten några dagar innan man kan vara säker.
Utom, förstås, om det var en intravenös injektion för då kommer effekten inom ett halvt dygn.
Om det är en intramuskulär injektion, vilket antagligen är det vanligaste, ska man tänka på att det är så kallat slow release vilket innebär att full effekt nog kan låta vänta på sig i ett par dygn.

EDIT: Såg nu att du svarade parellikusken och inte mig. Sorry. Jag låter ändå förtydligandet stå kvar.

Han hade ett akut kvickdragsanfall och svårt att andas och jag gav en inj. Vorenvet i muskel (får inte ges iv). Han andades betydligt bättre inom en timme. Jag gav alltså inte kortison mot hostan utan mot hans akuta andningsproblem. På den tiden var jag kliniker och det var gängse behandling då (9 år sedan) nu har jag varit patolog för länge för att ha koll på aktuella behandlingsrutiner vid akut kvickdrag.

Detta stämmer ju inte med parellikuskens häst, jag bara beskrev min hästs enda återfall efter att vi vidtagit miljöåtgärder vid symptomdebut.

Senast ändrad:

Ok. Allergisk hosta kan utlösas av luftvägsinfektioner och kan i värsta fall utvecklas till kvickdrag. Vitt snor är typiskt. Säkraste sättet tror jag fortfarande är att göra lungsköljprov men jag är inte säker. Det finns en vet. på Ultuna som är riktigt duktig på hosthästar.

Det finns pollenallergiker bland hästar också, men jag vet inte hur vanligt det är.

Ulltuna är lite väl långt att åka för mig i nuläget, befinner mig i Skåne och snart flyttar jag till Öland. Men ska nog ta och ringa till min vän som jobbar på Ulltunas hästklinik nu som veterinär och höra om hon har möjlighet att höra sig för lite.

Veterinären sa att är han allergisk ska kortisonet ta bort hostan, och hostar han ändåär det inte allergi, så just nu förlitar jag mig på det.

Men sedan är ju frågan vad en utredning vad hostan beror på skulle göra för skillnad. Miljön försöker jag göra så bra som möjligt för honom redan nu, kan inte göra mer än så. Och slemlösande medicin hjälper inte och kortison tänker jag inte ge honom för en hosta som främst kommer vid ansträngning och inte inverkar annars.
Jag tror inte att hans hosta inverkar på honom så pass mycket att det finns någon anledning att sätta in en behandling i vilket fall som helst.

Snoret är inte vitt, utan genomskinligt med vita prickar i.

Han hostar mer varma dagar och fuktiga dagar, så dom dagarna får jag ta det lugnare.

Rekommenderar varmt vet. Anne Haglund, hon finns i Saxtorp i Skåne.

Ring och kolla med henne om inte annat. Om du nu vill gå vidare med hostan alltså :)

Tack för tipset!

Avvaktar just nu, ska prata med veterinären på måndag igen och se vad han säger.

Överlevde dagens övningar och är nöjd.
LA:4 på 61.48% och MSV C:1 på 59.79%. Kan nog göra bättre på MSV mönstret: en felridning (klantigt) och ganska dåliga poäng på slutan. Fick 7 för gångarter i båda programmen, och sammanfattningen "härlig häst".
Och visst sticker han ut bland dressyrhästarna med sin långa lockiga man och svans (givetvis utan flätor eller annat krafs).
1044838_478830865537931_138844822_n.jpg
996838_478831252204559_1782680016_n.jpg

Va kul med lite ridbilder! :) Va fina ni är. Har kikat in lite i tråden på sistone men inte haft så mkt att skriva själv.

Måste bara berätta att när min systerdotter red häromdan stannade en bil på vägen där hon red och erbjöd henne 180 000kr för Tolero. :D Nog för att han är snygg men... Jag tvivlar på att hon hade fullföljt om vi nappat, men hon fick inte köpa honom i alla fall.

Min älskling, världens bästa körhäst jag kört in själv, som drog ALLT man spännde för utan att blinka, blev i dag diagnostiserad med SVÅR artros i carpus vänster fram och blev därmed också triangelmärkt på studs. Gå i hagen klarar han bra så länge han inte mår sämre, men får aldrig mer sitta på hans rygg eller åka bakom honom i vagnen. Aldrig mer släpa stockar i skogen.
Jag har inte förstått det ännu. Fasen vad de är bra på att dölja smärta, han blev halt i maj förra året och blev sedan bra, halt åter igen nu tidigt i våras och detta var alltså orsaken.

14 år är han, 9 när jag köpte honom och körde in honom själv. Syrran red in honom åt mig.
Mitt hjärta, min andra hälft. Min terapi och dagliga dos lycka. Det finns INGEN som honom! Han charmar alla han träffar ganska omgående!

200056_10150121480779648_3678981_n.jpg

181401_10151579890959648_734252771_n.jpg

Han får sommaren sedan får vi se till hösten. Har ingen aning om hur det blir.
Som det ser ut blir det nog ingen Nordsvensk denna gången om jag ska ha någon annan sedan. Dock en tanke som grott länge. Även om rasen är mig väldigt kär så kanske det finns andra hästar bättre anpassade för mig.

Men jösses! Det var det tråkigaste jag hört på länge. :( Du köpte ju Egonson i samma veva som jag köpte Tolle och ni har varit en stor inspiration. Han verkar vara perfekt på alla plan den hästen. Jag beklagar verkligen.

KL.
Fick hem en "ny" kallblodstravare igår förmiddag. Vacker som en dag med ett fantastiskt fint huvud men lite lång i ryggen.
Han heter Pålmin. E.Eder, u. Pålinett.
Hästen är inte min utan står tillfälligt hos mig för inridning/omskolning från trav.
Lite stressad var han förstås, rymde ur hagen det första han gjorde och började springa iväg. Som tur var, vände han och kom tillbaka och efter tio minuter lyckades jag få tag i honom.
Igår fick han stå inne på box hela dagen förutom en kort promenad för hand, fick sällskap av en av mina unghästar. De var väl inte helt nöjda igår, men idag såg de gladare ut.

Eftersom jag ska iväg med Lukas på dressyr idag också, får Pålmin och Chili stå inne under förmiddagen, så ska jag se om det går att ta ut dem i en hage i eftermiddag (under sträng bevakning uppenbarligen så han inte smiter en gång till, den rackaren).
:nailbiting:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka