Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

Inatt anlände äntligen Dacke till Skåne han med, så nu är mitt liv som det ska igen.

Passade på att rida ut en kort sväng med honom på förmiddagen mellan träningarna med träningshästarna jag har hand om. Helt underbar natur i Skåne, aldrig varit här innan och jag är kär. Trodde de norrländska skogarna jag är van vid var de vackraste, men det var inte så. Lövskogar är fantastiska.

Och på kvällen fick jag tid över så vi marktränade en stund.
Imorrn verkar det dock vara fullt upp från morgon till kväll, så får se om jag hinner rida något då.

Så vacker :love:

Parellikusken: Det ser ju galet härligt ut! Hade inte haft nåt emot att rida där:love:

Köpte en flughuva storlek XL till prinsen, allt var preciiis på gränsen till för litet (Förutom öronen), hur gör man om man har en riktigt stor häst? :p Han är ju ändå bara stor, inte jättestor..

485622_10151649569796413_295783880_n.jpg

Senast ändrad:

Har jobbat Lukas med stångbett och enhandsridning två dagar i rad, går ändå hyfsat. Ska "städa" honom med tränsbett och tvåhandsridning imorgon, sedan tävling på söndag.
Håller på att lösa licens i SvRF eftersom jag ska på fjordhästSM och rida dressyren med en häst. Hästlicensen är ju inte så dyr så jag kanske bränner iväg en till Lukas också och i så fall kan jag rida några LA under sommaren och hösten. Skulle kunna vara trevligt.
Sedan får jag försöka "bestämma mig" för hur hösten och vintern ska se ut: fortsätta med westernstången, eller lägga över på kandar? Eller, för allt i världen, båda delar? Kan dock vara klokt att göra en sak i taget till viss säkerhet, innan jag blandar in nästa bestling och nästa form. Det är bra att ha något att fundera på.

Ja, det är fantastiskt. Trodde verkligen inte jag skulle gilla Skånes natur alls faktiskt, men nu på sommaren är det otroligt vackert. På vintern vill jag nog vara i norrland dock, så tur jag bara är här tills i slutetg av augusti. :)

Idag fick även Dacke ett sommarjobb, harva ridplanen. Han som inte gillar det där med att dra saker med lite motstånd var väl inte allt för nöjd i början, men han slutade klaga efter något varv och kämpade på bra.

Min loksele är 90 mil bort i föräldrarnas garage, så han fick låna stakllets PRE's sele, på gränsen till för liten. Men den fick duga, bättre än russens iaf. :)

På kvällen tog vi en uteritt med en massa galopop på de fina ridvägarna, så härligt. :)

Han verkar vara trevlig, Dacke.

Nu har jag skickat iväg ansökan om hästlicens för Lukas. Ska kopiera passet också så de får de uppgifter de vill ha, men jag blir lite störd av att det är obligatoriskt att skriva in chipnummer och liknande. Jag vet förstås att alla hästar chipmärks nu för tiden, men Lukas har inget chip utan en frysmärkning - som de flesta andra svenska travhästar. Får väl skicka iväg ett mail till SvRF och beklaga att chipnummer saknas och att det enda nummer som finns, är kopplat till frysmärkningen.
Attans att det ska krångla till sig för travhästarna.

Nu är det bara att vänta några dagar, och sedan kika bland tävlingarna i TDB.
Fördelen med dressyr jämfört med western är ju att det finns tävlingar på nära håll, finns bland annat en halvmil härifrån. Inom western är den närmsta tävlingen 4-5 mil härifrån, och därefter gäller 12milsgränsen... westerntävlingarna, som är väldigt trevliga, tar alltid en heldag. En dressyrtävling kan i bästa fall ta ett par timmar.

De har vita på G-gården nu som passar min med jättehuvud perfekt. Jag klipper bort flärpen som går ner över mulen. Jag vill ha stela flughuvor som inte kan fastna i ögonen. Den här är super.

IMG_0309.jpg

Han är väldigt trevlig, en perfekt häst för mig. :)

Varit ledig idag, så tränade Dacke löst från marken på morgonen och nu är jag nyss hemkommen efter en två timmar lång uteritt där vi utforskade nya ridvägar. Ikväll är planen att träna från marken igen. Det var alltså min lediga dag, inte Dackes. ;)
Iofs verkar han mest tycka att det är roligt att han får mycket uppmärksamhet. :)

En tråkig sak är dock att han börjat hosta endel igen, precis som förra sommaren. Då verkade det vara kvarkan och hans två luftvägsinfektioner efter det som gjort luftrören sämre, så det verkar alltså vara kroniskt tyvärr.
Blir det inte bättre snart så ringer jag veterinären och ser om de kan skriva ut slemlösande, känns onödigt med ännu en endoskopi när vi vet vad problemet är.

Vad tråkigt att han börjat hosta igen :(

Själva har vi varit på en inspirations kick i helgen, närmare bestämt en tömkörningskurs. Har fått lite nytt att jobba på, bl a började vi känna på hur vi ska nå sidvärts rörelserna, mycket nyttigt för mig :)Dessutom såg jag på bilder efteråt att jag behöver jobba på min handställning, jag har alldeles för höga händer! Och det var superintressant att se hur de andra ekipagen jobbade, och hur de löste sina problem. Framförallt hur lite som kan göra en enorm skillnad. Det är nästan lite synd att L ska få sommarlov nu :P Men det har han förtjänat, så bra som han har jobbat i vår. Jag längtar till hösten när vi kan jobba vidare :)

996852_10200671964315513_1566212562_n.jpg

995820_10200674470258160_777637992_n.jpg

Och så instruktören själv:
969980_10200674455497791_653620339_n.jpg

Det verkar finnas olika "skolor" kring handhöjd. Jag har av en annan B-instruktör blivit "beordrad" att ha 90 graders vinkel i armbågarna så du kan mycket väl ha korrekt handhöjd.
Det är väl som med allt annat. Dock behöver vi ju inte betvivla instruktörens skicklighet i ditt fall:)
Kul att det var inspirerande.

Jag var ju på tävling med Lukas igår. Jag var nöjd med en del saker, mindre nöjd med annat. Vi fick jätteproblem med den fasta grinden, Lukas ville inte dit jag ville och när han gjorde som jag ville så var det inte direkt snyggt. Suck. Resten av trailmönstret var inte så illa. Bra jobbat på galoppbommarna, bra på bron och tillhörande bommar, helt OK på de trånga travserpentinerna. Något stressat genom ryggningen men betydligt bättre än för en vecka sedan. Bra in i boxen, bra i boxen, side-passen inte riktigt bra men också bättre än för en vecka sedan. Som slutresultat helt OK, och en andraplats på B-nivå.
I versatile horse, tyvärr samma problem och samma poängtapp i grinden men resten gjorde han på ett fullt godkänt sätt förutom ett par missade byten.
I reiningen, ett sent byte och studsiga stopp men i övrigt helt OK.

Horsemanshipen gick riktigt åt skogen vad gäller precision. Ryggningen bra, vändningen på bakdelen började bra men jag tappade baken sista steget så det förstörde en del. Bra galoppfattning, för bra tvärning i skänkelvikningen i galopp så precisionen blev verkligen skrutt. Hade tvärat färdigt flera meter före markeringen, vilket förstås inte blev så bra. Upprätningen var bättre än jag väntat mig och han bytte inte vilket var bra. Halten ur galopp lite ostrukturerad, och så ville han rygga ett par steg där vilket inte alls var bra. Men jag är faktiskt nöjd trots alla missarna, för jag hade knappt trott att vi skulle ta oss genom mönstret. Och den största missen var faktiskt att han tvärade för bra i skänkelvikningen och jag kan knappast klaga på att hästen var för lydig och för bärig för mönstret.

På det hela taget OK. En förstaplats, en andraplats och en tredjeplats var faktiskt facit, och så förstås katastrofen i horsemanshipen...

Åhh jag vill också åka på kurs!
Angående handställningen så har jag också hört olika.
Han ser jätte fin ut! Är det din däckel eller lånade du den? Vad tyckte du om den?

Vad roligt att det går så bra! Efterlyser bilder! :D

Lazer09: Ååh vad orättvist! Jag vill också gå på kurs för honom! Använde "hans" gjord på halvblodet när en kompis hjälpte mig att tömköra honom, och den är verkligen kanonbra!

Han är så duktig. :)

Tränade för honom i körning och fick mycket hjälp med det, hade gärna gjort det igen om jag får möjlighet. Tömkörning är lite tråkigt dock.. ;)

Min älskling, världens bästa körhäst jag kört in själv, som drog ALLT man spännde för utan att blinka, blev i dag diagnostiserad med SVÅR artros i carpus vänster fram och blev därmed också triangelmärkt på studs. Gå i hagen klarar han bra så länge han inte mår sämre, men får aldrig mer sitta på hans rygg eller åka bakom honom i vagnen. Aldrig mer släpa stockar i skogen.
Jag har inte förstått det ännu. Fasen vad de är bra på att dölja smärta, han blev halt i maj förra året och blev sedan bra, halt åter igen nu tidigt i våras och detta var alltså orsaken.

14 år är han, 9 när jag köpte honom och körde in honom själv. Syrran red in honom åt mig.
Mitt hjärta, min andra hälft. Min terapi och dagliga dos lycka. Det finns INGEN som honom! Han charmar alla han träffar ganska omgående!

200056_10150121480779648_3678981_n.jpg

181401_10151579890959648_734252771_n.jpg

Han får sommaren sedan får vi se till hösten. Har ingen aning om hur det blir.
Som det ser ut blir det nog ingen Nordsvensk denna gången om jag ska ha någon annan sedan. Dock en tanke som grott länge. Även om rasen är mig väldigt kär så kanske det finns andra hästar bättre anpassade för mig.

Men så otroligt tråkigt! :(

Kl

Jag tog en liten tur i regnet på min yra höna... Hoppade av efter ett tag, barbacka i regn på en häst som har nerverna på utsidan kändes som om det var en dålig kombination, så vi tog en liten promenad, och då skötte han sig strålande iaf!

Usch jag förstår precis hur det känns. Jag fick ta bort min fina röda i April i år, 15 år gammal.

Nu blir jag troligen med ny häst betydligt tidigare än beräknat men det blir inte en kallblodstravare denna gången även fast de ligger mig varmast om hjärtat. Det går helt enkelt inte...

Vad trist! Lider verkligen med dig och vet hur jobbigt det är att ta bort det käraste man har.. :(

Åh, nej! Så ledsamt :cry: Det här året verkar vara ett skitår häst-mässigt, vet inte mindre än tre hästar i min närhet som fått fara till himlen i förtid i år och ytterligare ett par som varit riktigt dåliga. Lider med dig.

Calvaro: Det är min mammas däckel som jag förvaltar (då hennes häst fick somna in i februari). Det är inte originalet, utan en globus, men jag gillar den. Framförallt tycker jag att de passar bra till min lite rundare kille, ibland upplever jag att de fasta däcklarna blir lite för smala för de rundryggade, bågdäckeln tycker jag är lite mer förlåtande. Dock är remmarna, till gjorden och ryggstycke/svanskappa, är lite för tjocka och stela.

För övrigt: det var verkligen roligt att köra för honom, fick dessutom pratat lite körning och fick lite nya ideer om hur jag ska lösa att han ibland bara viker halsen och fortsätter rakt fram när jag försöker svänga. Är riktigt glad att jag tackade jag fick frågan.

Tack alla :love:
Ja, det har verkligen varit ett skitår i år! Kan inte bli så mycket värre hästmässigt.
Förhoppningen är väl att han ska kunna vara ohalt så länge han bara går och skrotar i hagen och kan röra sig efter eget behag, men visar han hälta är det ajöss :cry:
Ska arkivera vagn, selar och sadel så länge om det nu skulle passa en ev. nästa häst också, om den går att köra eller köra in, men tränset blir kvar framme för nån liten skrittrunda på töm får det bli i bland för han älskar det :)

Får se om jag skaffar något nytt rid/körhästmaterial under tiden, hittar jag en passande Nordsvensk så go for it, men kan lika gärna bli en gatukorsning eller ingen alls. Blir dock en mer färdig häst denna gången, inga fler grönisar på ett tag ;) Tur kompisen har cirkus 15 hästar så man har att rida på och köra när det kniper! Har fastnat för en islandshäst hon har, kanske blir det en sådan som får kampera ihop med herrarna i hagen här?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka