Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Mycket norskt i den stammen, Pål Best brukar båda gott. Har du ingen bild? Vad är han för färg? En kompis har ett fit sto med mkt norskt och även Pål Best i stammen, hon är vacker skäck med ett blått öga. Tror tom hon är leverfux-skäck. En riktig skönhet, välriden och jättesnäll och lugn.

Tillägg: Ser nu att det ju är nästan exakt samma stam på dem faktiskt. :)

Tack, ja, det var ju typ samtidigt och jag har för mig vi tyckte de var så lika. Vad rörd jag blir när du skriver att vi var en inspiration, blev jag jätteglad för :)
Han är verkligen den perfekta hästen, mer perfekt än honom går inte att få :love:

Har varit ute och åkt Nordsvensk i dag i alla fall, mamman till den lille plutten som gick med Egonson i vintras. Hon är verkligen en underbar körhäst denna!
I juli ska hon gå SM i brukskörning, med mig som groom, ska bli så kul :)
Här provkörde vi finvagnen inför bröllopet som också är i juli.

1001158_10151676489649648_919784919_n.jpg

Där ser man. "Min" kompis är lika svart, har lite nättare huvud och en vit bakkota.
Tog en premiärtur på honom idag (hade tänkt låta honom vila, men han behövde sträcka på benen - liten stressig herre som får vistas i hage under bevakning än så länge). Mycket trevlig om än lite stressad när jag träffade kompisar och stannade för att prata. Lät honom trava lite, lite grann och han kunde jogga ganska lugnt. Blir nog inte svår att rida in, faktiskt.

Nu har jag följt tråden läääääänge utan att vara medlem och insett att det är dags att både bli medlem och våga visa upp min egna madame.

Berta kom till mig för ungefär ett år sen, jag är femte ägaren på 6 år och ibland förstår jag varför... Hon är den mest envisa häst jag någonsin träffat, efter ett antal gånger när hon har släpat mig genom stallgången, rymt, skenat, bockat, försökt skrämmas med sparkar och hugg har hon äntligen lugnat ner sig och förhoppningsvis insett att hon är hemma. Trots allt bus hon hittar på är hon, i mina ögon, den mest perfekta underbara lilla häst i hela världen och jag har lovat henne att hon inte ska behöva hamna hos någon annan ägare, någonsin!

Asch, det där med teknik och ladda upp bilder är inte riktigt min grej upptäckte jag... För er intresserad är det i alla fall Bertan och jag som är på profilbilden. :)

Välkommen :) Kul med nya i tråden att följa.

Hos oss händer det inte mycket, Lazer har sommarlov och går och äter gräs hela dagarna. Han kommer troligen inte (tyvärr) att få gå ut på bete dygnet runt i år då sällskapet inte är riktigt fit för det, 27 år med dåliga tänder och fång ponny, men det känns rätt bra ändå. Det känns lättare att hålla koll på hullet när han sover inne på nätterna dessutom.

I veckan ryckte jag av skorna, han hade tappat en o hovis kommer om en vecka så jag tyckte det var lika bra. Det visade sig vara lättare sagt än gjort :cautious: jag har själv bara en liten tång, som är bra att dra ut sömmen med, men den räckte inte riktigt till så jag slet som ett djur innan jag fick ge upp för dagen och ringa en vän :p för att låna ordentliga verktyg för jobbet. Sedan gick det som en dans. Måste säga att jag fick en enorm respekt för hovisar, jag blev aptrött och då skulle jag bara ta av en häst tre skor... I alla fall, nu får lilleman vara utan skor till hösten.

Ja ganska lika till utseendet men Egonson var ju både stabil och lärde sig allt fort som vinden till skillnad från Tolero som var ett fullblod i nordsvensk förpackning med en vimsig matte. :D Men han var ju lite yngre, jag har Egonson i huvudet när jag tänker hur Tolero gärna får bli med åren, han är ju 9 år nu så det är ju samma ålder som när du tog honom. Ni var så duktiga. :)

Kul med fler i tråden. :) Jag är nygammal och kommer och går lite här. Vad är det för stam på din tjej?

Vad roligt! Välkommen till tråden! Härligt att hon hittat sitt hem till slut. :)

Egonson_: Vilken mysig bild!!

kryddelydd: Vad roligt med bilder! Och kul med tävling! :)

KL
Balder fortsätter växa som en galning på betet. Det syns långa vägar hur mycket större han blivit! Ska se om jag får till några jämförelsebilder... Han är iaf urmysig och jag är förbaskat kär i honom! :love: Han har gått och blivit rund om magen också lilla plutten, men han är ursäktad med tanke på sin extrema tillväxt. ;)

För övrigt blev jag så galet full i skratt när det lät som en flock kossor kom gående genom hagen, men det var bara Balder som fått en koskälla runt halsen! :laugh: Coolingen hade tydligen inte sagt nånting när han fått den, och han brydde sig inte ett dyft nu heller. Den ser ut att sitta hårt på bilderna, men det gör den INTE.

Treåringen är ca 160 i manken, nu står visserligen Balder i nedförsbacke, men ändå!
IMG_20130623_182339_zpsbd7ce86a.jpg

Tuggar morot...
IMG_20130623_182607_zps01a68813.jpg

PUSS! :love:
IMG_20130623_182114_zps113cea8a.jpg

Bilder från i vintras när han kom! (Den andra har stått stilla i växten sen dess så det är ingen skillnad på honom rent höjdmässigt.)
Balder2.jpg

17.jpg

Skillnad, right? :D

Visst har han växt, ffa ser han mognare ut nu. :) Fina Balder, han är så lik min bumling. Hur gammal är han nu?

Vi har hunnit med en hel del i vår; brukstävlingar (två stycken med start i både bruksridning och brukskörning), två uppdragskörningar, Rappe har varit iväg hos utbildaren 2,5 vecka. Tyvärr fick Rappe en spark för två veckor sen och har gått på en veckas penicillin pga såret som inte blev bättre utan. Har även varit tvungen att spola såret med spruta (utan kanyl såklart), med väteperoxidlösning dagligen. Rappe skulle ha vilat ändå i 1 vecka, men det blev 1,5 veckas vila för honom och ett himla körande till stallet för mig (hade tänkt att åka ut varannan dag under vilan, finns ju folk på plats i stallet för "daglig standardkoll").

Nu är han nästan helt bra i såret etc så om någon dag sätter jag igång honom. Har en (enkel, kort) uppdragskörning på fredag då jag ska köra "med säd till kvarnen" till en kvarn som ska ha "kvarndag" på gammaldags vis.

Redan två år. :) Hur står blir han tror du? Hur hög är han nu?

KL*

Igår tog jag Tolle i kragen och sa att nu ska vi rida utan träns för det är något jag avvaktat med då han blir så himla osäker och snurrig när jag vill att han rör sig med mig på ryggen utan huvudlag. Har jobbat lite med backa och halt för att få honom i någon riktning och det går bra, men när det kommer till framåtrörelse har han en riktig låsning och tycker det är helt vansinnigt. Han tycker att jag är helt dum i huvudet som försöker mig på något sånt. Signalerar jag höger kastar han sig åt vänster, han blir verkligen demonstrativt motsträvig.

Jag sa åt honom att nu går du inte in i stallet för då skrapas jag av mot stallväggen, satte igång i skritt och han gick raka vägen in genom stalldörrn så jag fick hoppa av i farten. :angel: Det var ju inte helt oväntat. Så jag stängde dörrn, satt upp igen och så bar det av. Han gick framåt men vid högersvängen vände han genast vänster, så jag tog linan och sa att nä nu ska vi ta och lösa den här jädra låsningen och denna gång var jag envisare än han för han svarade genom att vända om till höger. Duktig kille, en ny sväng, fel håll, envis matte, och så hamnade han rätt. Sen föll det på plats, han började svänga åt RÄTT håll och då tog vi en trav av bara farten. :D Gick ypperligt och han stannade på en halv sekund på röstkommando. Han ville väl inget annat än att det skulle vara över.

Men det var något vi behövde komma över för nu har jag duttat med honom länge nog, det är bara nåt att fått för sig detta. Jag gillar med honom att sålänge man är snäll och håller humöret uppe kan man vara hur envis som helst med saker han inte vill göra, han skulle aldrig sätta emot med sitt fysiska övertag och till slut går han med på mina dumheter. Blir man arg däremot, eller hård, då blir han en bulldoser och omöjlig att stoppa. Man lär sig att skratta åt saker när man har en sån häst. :p

Senast ändrad:

Jag vet inte hur hög han är nu. :o Sist jag mätte honom var han 137 eller 138, minns inte riktigt. Ska bli spännande att kolla igen när han kommer hem! :)

Vad kul ärr träna så, vi har en bot kvar tills dess. ;)

Lydia: Vad roligt det låter med brukskörning och uppdrag och grejer! Sånt vill jag också göra! :D Synd på sparken, låter som samma som Balder fick i vintras. Hoppas det blir helt bra snart!

Löshoppade första gången häromdagen. Han var jätteduktig!

Kom även till bra jobb i ridningen i lördags. Blev en helt annan häst att sitta på! Han fick ju en riktig trav istället för bara fyra trummpinnar :)

20130619_3084_3533-1-1.jpg

Jobbat Lukas i paddocken. Fick ju som väntat ganska dåliga poäng på längningarna på helgens tävling. Vet att vi brister där, har inte tränat så mycket på att länga eftersom vi mest jobbat med bärighet och samling med tanke på westerntävlandet.
Så idag blev det andra bullar. Mycket arbete med samlingen förstås eftersom bra ökningar kommer ur bibehållen samling. Bättre än tidigare blev det, fick till enstaka steg som var vettiga. Men det blir ju så obekvämt att sitta när han skjuter iväg i traven:o
Galopplängningarna försökte jag också förbättra genom att inte släppa iväg honom på längden med huvudet (om ni förstår hur jag menar) och jag tycker nog att det var lite bättre än under helgen. Å andra sidan kan jag ju "fuska" mer med tygelfattningen när jag tränar hemma jämfört med när jag rider tävling. Alla knep är ju liksom tillåtna för att behålla huvud och rygg, prydligheten bedöms inte hemma i paddocken.
Men visst tror jag att det kommer att förbättras hyfsat fort.

Nästa inplanerade tävling är om fyra veckor, i western. Hemmaplan, bara 4½ mil resavstånd. Har inte bestämt mig för vilka grenar jag ska rida än, bara.

Skulle vara roligt att se en video eller bilder på er tillsammans :)

Ta en titt på inlägg 917 så får du se ett par färska bilder. Video har jag inte. Med lite tur får jag fler bilder från helgen, när min kompis som var med och tog kort med sin kamera, har lagt över på skiva eller USB åt mig.

Har ridit Pålmin också nu, han är verkligen trevlig. Lite osäker men mycket samarbetsvillig. Lyckades lura honom in i vänster galopp, det var ju förstås att springa in honom i galopp men sedan kunde jag dämpa hastigheten något med bibehållen galopp innan vi ramlade ner i slängtrav igen, sedan ner till trevlig joggande trav.
Han börjar, tro det eller inte, redan söka sig neråt mot bettet så det blir nog en väldigt fin kille fortare än jag trodde när jag tackade ja till att skola om honom.

Det är en ridkurs här 23-24 augusti och Pontus som ska ha hästen, ska vara med och rida. Fram tills dess får jag njuta av hästen åtminstone.

Han har dessvärre riktigt dåliga hovar (hade gått för långt mellan verkningarna och stora delar av det ganska porösa hornet har slagits loss). Jag har verkat ner honom så det ser lite bättre ut, men det finns ingen hovvägg att slå i söm i på tre av hovarna så barfota får han gå.
Ömmar lite på de mer steniga partierna av grusvägen här, men inget som hejdat hans långa, avslappnade steg så det är ändå rätt OK. Ska snarast vänja honom vid jobb i skog och över stock och sten, och i paddocken. Galopp lär jag väl få jobba lite mer på grusvägen men det är förstås mest skonsamt att undvika vägen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka