Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Redan två år.
Hur står blir han tror du? Hur hög är han nu?
KL*
Igår tog jag Tolle i kragen och sa att nu ska vi rida utan träns för det är något jag avvaktat med då han blir så himla osäker och snurrig när jag vill att han rör sig med mig på ryggen utan huvudlag. Har jobbat lite med backa och halt för att få honom i någon riktning och det går bra, men när det kommer till framåtrörelse har han en riktig låsning och tycker det är helt vansinnigt. Han tycker att jag är helt dum i huvudet som försöker mig på något sånt. Signalerar jag höger kastar han sig åt vänster, han blir verkligen demonstrativt motsträvig.
Jag sa åt honom att nu går du inte in i stallet för då skrapas jag av mot stallväggen, satte igång i skritt och han gick raka vägen in genom stalldörrn så jag fick hoppa av i farten.
Det var ju inte helt oväntat. Så jag stängde dörrn, satt upp igen och så bar det av. Han gick framåt men vid högersvängen vände han genast vänster, så jag tog linan och sa att nä nu ska vi ta och lösa den här jädra låsningen och denna gång var jag envisare än han för han svarade genom att vända om till höger. Duktig kille, en ny sväng, fel håll, envis matte, och så hamnade han rätt. Sen föll det på plats, han började svänga åt RÄTT håll och då tog vi en trav av bara farten.
Gick ypperligt och han stannade på en halv sekund på röstkommando. Han ville väl inget annat än att det skulle vara över.
Men det var något vi behövde komma över för nu har jag duttat med honom länge nog, det är bara nåt att fått för sig detta. Jag gillar med honom att sålänge man är snäll och håller humöret uppe kan man vara hur envis som helst med saker han inte vill göra, han skulle aldrig sätta emot med sitt fysiska övertag och till slut går han med på mina dumheter. Blir man arg däremot, eller hård, då blir han en bulldoser och omöjlig att stoppa. Man lär sig att skratta åt saker när man har en sån häst.