Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag hade tur när jag köpte min gård. I ena gaveln av ladugården finns en gjuten gödselplatta med väggar och tak.
Jag lärde känna en kille som har lastbil. Han ställer ett flak här som jag mockar i och vips, hade jag en ligghall utan att lyfta ett finger...
Så så hemskt mycket till smart lösning var det väl inte.:p

Var iväg på dressyrkurs igår. Kan inte säga att det var de två skojigaste passen i mitt liv, men jag tvingades ta tag i något som jag fuskat med.
Lukas blir gärna lite ostadig i formen, vilket i grund beror på att jag ger eftergiften för fort - så fort han svarar. Sedan smiter han och jag får parera.
Nu skulle jag vara mer envis och visst blev det mycket bättre. Både stabiliteten på formen, och kvaliteten på gångarterna.
Skälet till att jag faktiskt ger för mycket eftergift i tyglarna är ju westernridningen. Där ska man ju ha väldigt lätt kontakt med munnen, helst hängande tyglar. Och då är det ju listigt att släppa när hästen släpper. Dock är det ännu listigare att hålla kvar lite mer så hästen inte hinner gå ur form så fort man slappnar av en sekund...

bara att jobba vidare.
Ska idag prova ett kandar på Lukas. Shoppade på hööks rea i förrgår och behöver kolla storleken på stången. Ska in till stan imorgon och träffa en kompis, och har då förstås möjligheter att byta om det blev fel storlek på bettet. Ska inte experimentera själv med att träna in oss på kandaret: behöver förstås hjälp med tygelfattning och liknande så jag ska givetvis boka tid hos dressyrtränaren här i grannskapet för det. Dock ska jag väl ha förstånd nog att se om hästens huvud ryms i bettet eller inte...

Vad smidigt att ha en ligghall klar sådär! Vi håller på att bygga i sommar, kommer bli som en utbyggnad på stallet, ca 50 kvm. :)

KL
Jag har världens underbaraste häst, fy ända in i baljan vad jag älskar den här hästen! :love: Låter bilderna tala lite för sig själva...

1_zps6e47e5be.jpg

2_zpsed92447f.jpg

3_zpsb9ee352c.jpg

4_zps5293bc15.jpg

5_zps2f1061c6.jpg

6_zpsde95ba72.jpg

7_zpsfa88ea0d.jpg

Lovely, this is life! :love:

I övrigt går pojkarna fortfarande på bete och har det superbra, växer gör han den lilla prutten så det står härliga till! Ååh min fina fina kille! :love:

Riktigt härliga sommarbilder!

Har ridit Lukas en kortis i paddocken idag, tjatade om formen som under gårdagens ridkurs. Det blir nog bra.
Tog en tur med Pål också, mycket trevlig. Ska dock börja ha med spö i fortsättningen, för att kunna förtydliga saker och ting. Misstänker dock att han kommer att bli chockad första gångerna jag petar på honom, men det får vi leva med.
Även idag tog han galopp ungefär när jag hade tänkt mig (viss startsträcka men han begrep vad jag menade och det är huvudsaken).
Idag kunde han skritta i en väldigt trevlig form femtio meter i sträck på hemvägen, också en framgång. Inte dåligt med tanke på att han är riden fyra gånger nu...

Den här bilden föll visst bort!

8_zpsb179020f.jpg

:love:

Kul att det går så bra för dig med dina pållar! :)

KL

En massa flyttande fram och tillbaka genom landet för Dacke och mig nu, men på onsdag blir vi norrlänningar igen istället. I alla fall tills i slutet av augusti då vi flyttar till Öland.
Skåne var inte riktigt vår grej.

Men så trist att det inte funkade i skåne, men skönt att kunna vända hemåt igen :)

*kl*

Här var jag ute och red min stora svarta igår, har annars låtit dom andra i stallet pilla med honom så mycket som dom bara vill, jag känner mig lite tung och har nu dessutom slitit av ett ledband i foten och är halt, så det är nog att pyssla med mina små shettisar. Idag hade han visst blivit tömkörd, och skött sig fint!

Han är resvan!:D
Hoppas det blir bättre för er.

kl
Vi tuffar på som vanligt. E tycker det är jobbigt med alla flygfän som dök upp två dagar innan midsommar så han står mest inne i lösdriften. Ridningen har mest skett sena kvällar så det har funkat. Galoppen som vi jobbat med så länge börjar ta sig och han kan stundtals gå i en trevlig form i båda varven. Högerfattningarna börjar bli riktigt bra och samlade medans vänsterfattningarna kan falla isär lite fortfarande. Men vi jobbar på!

Idag har vi nog gjort bland de bästa övergångarna vi presterat någonsin. Känns gött! E poserar lika snyggt som alltid...

20130702 by Calvaro, on Flickr

Så fint träns, inte sett sånt innan. Är pammbandet likadant och vad är det för märke? :)

Nyss köpt ett nytt, fint och underbart träns, men alltid lite på jakt efter ett brunt då hoppsadeln är brun. Men inser väl att jag tycker det är väldigt önödigt utseendefixerat att köpa nya saker bara för att matcha, så inte köpt något än. Men skulle det där säljas fortfarande och finnas i rätt brun nyans och i x-full så hade det varit svårt att hålla sig till mina principer..
Gillar inte all onödig konsumtion av hästsaker, men ja.. Ett fint brunt träns. ;)

Tränat igår igen, Lukas slet med att hålla formen stadig genom övergångarna. Gick riktigt bra. Galopparbete med samling och längning, höjning och sänkning av form i bibehållen steglängd. Gjorde ett par byten också men var själv lite för oengagerad så de blev inte bra.
Övergång galopp-skritt hyfsad.

Pål fick träna i paddocken också. Han gick OK på volt, även om han inte riktigt förstår det här med att gå undan för skänkel och böja sig runt inner skänkel (och hur skulle han kunna förstå det, femte ridturen). Joggade dock trevligt i traven utan att försöka dra iväg, och började fundera på att söka sig neråt med huvudet.
Gjorde några galoppfattningar, vilket var stressat inne i paddocken men det blev rätt galopp (det blir det ju oftast när man rider på volt) och det gick att dämpa farten lite med halvhalter. Red i fältsits för att låta honom sköta sin egen balans.
Testade lite sidvärtsrörelser mot staketet, gick bra åt båda håll.
Han kommer att bli en riktigt fin ridhäst när han är tränad.

Det är ett Hubertus Classic träns. Inköpt runt 2009 så jag tror inte att det finns kvar. Pannbandet ser lika dant ut. Bra kvalité och passform så jag kan rekommendera deras träns. Jag lider av ständig tidsbrist eftersom jag har små barn och prioriterar ridning framför putsning. Så man kan inte säga att tränset blivit bortskämt precis ;)
Nu är jag lite trött på det så jag funderar på att köpa en enkel svart nosgrimma och kunna växla med. När jag köpte det vet jag att jag egentligen ville ha ett sådanhär (fast svart) men det fanns inte i X-full vill jag minnas.
3115_1276.jpg

Å men det är ju kul att shoppa utrustning!
Stora nackdelen med sådan shopping är att det blir ännu mer saker att smörja och sköta.
Jag köpte ett kandar till Lukas på Hööks-rean, har provat det så att det passar (de hade visst öppet köp även på rea-varorna vilket är ovanligt). Har inte provat det i verkligheten än, har tänkt vänta med det tills i höst och jobba vidare på tränsbett och med westernstången tills tävlingssäsongen i western är slut för i år.
Pål fortsätter att vara jätteduktig, har klarat att galoppera i paddocken utan att det blev för trångt. Dessutom har han lärt sig att rå i en fullt korrekt remontform i skritt och börjar söka sig mot form i trav. Super-häst.

KL

Pappa var med och fotade när jag red idag, och red lite han med. Var varmt idag, så Dacke var lite långsam. :)

Börjat rida i repgrimma med ringar på sidorna vilket fungerar bättre än under hakan. Även satt på ett underlägg i gelmaterial på nosen då jag tycker repgrimman lätt blir för skarp.

Varit ute och tränat både Pål och Lukas i paddocken trots värmen. Båda gjorde bra jobb, båda fick sluta ganska fort eftersom det har varit äckligt varmt idag.
Har idag skickat in anmälan av Lukas till westerntävling om två veckor. Väljer att inte starta honom på B-nivå denna gång pga höga anmälningsavgifter. På C-nivå vill jag hellre rida eftersom det är KM och distriktsmästerskap också och vi är kanske inte helt chanslösa - beroende förstås på alla andra som startar.

Förresten. Om någon är jätteintresserad av mitt hästliv så har jag startat en sida på Facebook som heter Grönfallet. Välkomna att kika. Jag för något slags träningsdagbok för alla mina hästar, och skriver lite annat om vad jag gör också.

Vilken snygging till häst du har :d:d

Saknar min lille när han är på betet, är där ganska ofta men ändå blir ju inte samma sak som att ha honom "hemma" i stallet. Men så skönt att se att han trivs och har det bra med dom andra små grabbarna.

Den 23/8 nu kommer min nya fölis hem :D Ett litet Frieser sto ska min Nordis få som "lillasyster".

Maja_Kandi: Fullständigt kär i din lille. Va stor han blivit!:love:

Har hittat en sadel till min svarta fara nu iaf, inte för att jag känner att jag kan rida honom riktigt (vill ner i vikt) men det är ju alltid bra att ha tills senare.

I övrigt så har jag bokat massör som kommer ut och klämmer på pålle lite den 17, behövs, han är rätt stel efter att ha gått med vagn i flera år, han har fortfarande en "mental vagn" bakom sig och svänger gärna som med vagn, och kan absolut inte gå över en bom t ex :p

Och så kommer hovis imorgon. Blir spännande att se hur han blir i fötterna sen...

Åh vad kul att få hem en till! :) Hoppas på bild sen, frieser är ju kallblod så det räknas. ;)

Och ja, jag är också kär i min kille! :love:

KL
Idag har jag varit på slåtterdag med äkta hästkrafter! Så fantastiskt roligt så det är inte sant! Jag har provat köra slåttermaskin i par och släpräfsa med enbet (då hade jag hjälp av en till, krångligt med spakar och tömmar samtidigt. ;) Sen har jag hjälpt till och hässjat två STORA hässjor och en liten, det blir så himla himla fint! Ser verkligen sådär härligt gammaldags ut så man blir ju nästan lite kär! :love: Det var varmt så ända in i norden, typ 24 i skuggan, helt vindstilla och kvavt som tusan. Preciiiiis näs vi hässjat det allra sista kom åskan och vinden tog i ända från fjällen och vips så ÖSREGNADE det vertikalt. :D Vi sprang in men blev ändå dyngsura. :D

Snacka om att detta var en enorm motivationsboost! Så otroligt roligt och lärorikt! Nästa år ska Balder vara med, vad han får prova på att dra är väl långt ifrån bestämt men han SKA vara med! :D

En annan JÄTTEROLIG sak är att stoet som jag bokat föl efter blev dräktig på första brunsten! :banana: Så nu är det "bara" tio månaders väntan kvar. :D Hon betäcktes sista gången den 19 juni så förhoppningsvis tittar det ut en liten bebbe runt 20 maj nästa år! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka