Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Tycker det ser fint ut, vad var det där för gren?

Det var reining. Som synes var det inte helt lätt att hålla hatten på plats... översta bilden är när jag efter avslutad ritt klev av och hämtade hatten.

Reining går ut på att galoppera volter (växla mellan stor, snabb volt och liten, långsam där det optimala är att den lilla volten ska vara ungefär halva stora voltens diameter och det ska vara mycket tydlig temposkillnad), galoppombyten, spinn (snabb rotation kring inner bak som ska trampa, inte vridas), roll-backs (stopp ur accelererande galopp, omedelbart 180 graders vändning och iväg i galopp) och sliding stops och så lite ryggning.

Hästen är duktig.

urkella: Vilken otroligt vacker häst :love:
Kul med fler unghästar i tråden.

Häftigt med skäck!
Inte så långt ifrån mig finns det en som brukar korsa sina kallblodsmärrar med Quater (tror jag det är). De brukar se ganska trevliga ut och ha ett bra temprament.

Oj vad han har vuxit!
+hökörningen såg ju bara för häftigt ut!

Visst är hon :love: Så fruktansvärt cool och smart är hon med. Inte den som stressar upp sig i första taget :)
Idag syns ju inte så mycket kallblod i henne mer än att hon har en stor mule och mega tjock svans, samt har ett ganska tungt steg i traven XD
Men då hon som sagt bara är 2 så gissar jag på att hon kommer grovna till särskilt med tanke på att hon idag är ganska så muskelfattig.

Calvaro: Kul :D hur ser de ut i vuxet format ? Det är ju i princip samma blandning i henne :)

dsc_1317_51eee315ddf2b305c1940763.jpg

dsc_1321_51eee3179606ee26f09d6c03.jpg

dsc_1324_51eee319ddf2b305c5d1cda8.jpg

dsc_1337_51eee322e087c35b4dcf779f.jpg

Fin tjej. :)

KL
Idag hade vi så galet varmt så hästarna svettades bara av att stå i hagen. Balder fick komma in på lite pyssel och sen på vägen ut till hagen igen hittade vi först en läskig tvättställning...

IMG_20130726_103145_zpsd2144ed8.jpg

Och sen hittade vi vattenslangen, så Balder fick en härlig kalldusch! Åh vad han tyckte det var skönt! Han stod så himla snällt hela tiden när jag spolade av honom på hela kroppen, duktiga coola killen!

IMG_20130726_103616_zps6d777535.jpg

Tillbaka i hagen igen.

IMG_20130726_103812_zps0b6c15c6.jpg

IMG_20130726_103902_zps733e1b78.jpg

Mitt lilla hjärta. :love:

Vad härlig den sista bilden ser ut :love:

Idag drog jag igång L efter sommarvilan, eller drog igång och drog igång, jag tog ut honom i padocken och lekte lite. Men idag kom jag på hur jag, i alla fall tillfälligt, ska komma runt en grej som jag inte riktigt lyckats med innan. Jag har haft lite svårt att få honom att förstå vad jag menar när jag vill att han ska flytta sig i sidled med framdelen och korsa frambenen, ffa när han ska kliva över med höger fram framför vänster (om ni förstår min invecklade förklaring :p ). Kan tyckas okomplicerat, men jag har lite otur när jag tänker ibland. Hursom idag ramlade polletten ner på mig, efter att jag traglat en stund med pekpinne och L såg mer och mer ut som ett frågetecken. Det är ju bara att vända tight med hästen från sig :idea: Inte så konstigt egentligen, men ibland tar det lite tid innan saker faller på plats... Inte för att det varit nåt stort problem, men jag vill gärna kunna få honom att kliva över med frambenen ibland som gymnastik och lösgörande av bogarna.

Sedan har L fått boots till framfötterna, jag drog av honom skorna när jag ställde av honom och han är lite öm när han måste gå på grus. Så jag ska testa om det funkar med boots nu fram till nästa gång hovis kommer. Funkar det får han nog vara barfota åtminstone en period till, funkar det inte får han fortsätta vila tills hovis kommer.

Vad händer hos er andra här i tråden? Det verkar inte som att det bara är jag som gått på sparlåga över sommaren? Det har varit ganska tyst här ju ;)

Urkella: välkommen till tråden! Så himla läcker din häst är :d

Tack :D

Är ganska säker att det är kallblodstravare och inte bruksnordis i min donna om det nu stämmer som jag fått höra. Första är att hon mest troligt bär på splash genen, vilket jag bara vet att vi har i kallblodstravarna och russen, tror inte ens vi har någon paint i sverige som är splash iaf inte som betäcker alla raser. Andra är att hon tar trav före galopp 9 gånger av 10. Får jag henne att galoppera på volten så är det 5-6 steg sedan blir det trav igen. Nu har jag ingen aning om hur dan galopp kallblodstravare har men gissar att de har en starkare trav iaf :p

dsc_1634_51f6a4ccddf2b329e52e0e44.jpg

dsc_1612_51f6a3bee087c357d4fd310f.jpg

Tack :D

Är ganska säker att det är kallblodstravare och inte bruksnordis i min donna om det nu stämmer som jag fått höra. Första är att hon mest troligt bär på splash genen, vilket jag bara vet att vi har i kallblodstravarna och russen, tror inte ens vi har någon paint i sverige som är splash
Nu har jag ingen aning om hur dan galopp kallblodstravare har men gissar att de har en starkare trav iaf :p

Vad gäller skäckgener: menar du bukskäck-genen? Den är ju, som du skriver, inte helt ovanlig hos kbl-travare. Men den är också ganska vanlig hos paint-hästar.

Vad gäller kbl-travare och galopp: lägger in en bild på mig och Lukas i galopp...
1013081_298266760319942_475556624_n.jpg

Ni är så duktiga. :bow:

KL*

(Mina barn får ALDRIG rida utan hjälm, detta var en engångsföreteelse då fotograf var på plats. Vi var två vuxna som höll barnen bakom hästen, alt stod precis utanför bild.)

IMG_2008.jpg

IMG_2100.jpg

IMG_2132.jpg

IMG_2144.jpg

Åh, vilka fina bilder :love:

Kl
Jag o L var ute på promenad idag, det var mysigt. Till en början var L lite seg och verkade inte tycka att det var superkul. Men efter en stund verkade han hitta tempot och lusten och småtravade till och med ibland. Troligen tar vi nån promenad till innan vi sätter igång med tömkörningen. Skönt att vara igång igen och göra grejer, det har riktigt kliat i fingrarna på mig det sista att få sätta igång :)

Jaha, då fortsätter jag där jag slutade. Ny promenad idag och det var varmt! L var väl sådär peppad att gå iväg idag oxå, men när vi kom till ett litet skogsparti så blev han mycket gladare. Han försöker nog tala om att han vill jobba lite i skogen känns det som ;) Han är lite rolig, han kan vara rätt slapp i fötterna och snubbla på barmark, men kommer vi in i skogen så är han så trygg på fötterna och vet precis var han ska gå. Idag blev jag påmind om att jag älskar hans temperament oxå: vi mötte på en fårflock som skulle flyttas från en hage till en annan över vägen där vi gick så vi fick stanna och släppa över dem. L stod och tittade och det kändes som att ha väldigt gärna ville gå fram och hälsa på fåren! Min förra häst hade nog vänt på klacken och dragit därifrån fortast möjligt. Är så nöjd med min lille kille :love:

Underbara bilder! :d

Min vackra kille från idag
Paradise.jpg

Hö't vi hämtade var tydligen fullt godkänt
transport.jpg

Vilket fantastiskt fint huvud!

Har inte gjort mycket med hästarna den här veckan. Jobbade en orimligt lång dag i onsdags, 13 timmar långt pass, och hann därför förstås inte rida alls den dagen. Så på torsdagen var jag trött efter det långa arbetspasset och igår var jag omotiverad ändå. Men gjorde nytta med en tvåårig islandshäst, som gärna vill vara med och leka.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka