Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Jag är i faggorna att köpa en kallblodstravare för att använda i första hand som ridhäst men även tänkt lära mig köra för att kunna variera träningen lite.
Hoppas på att få lite tips på vägen av er som har erfarenhet av just dessa.
Jag har smygläst här och beundrat era bilder på era fina hästar och man blir så sugen på en egen.
Vad ska jag tänka på inför ett köp av just en sådan här häst? Finns det något jag ska se upp med t.ex?
Jag har varit och tittat på en valack häromdagen som jag inte kan bestämma mig om. Han är väldigt snäll i hanteringen och ska vara inriden och testad på lägre hinder utan problem. Han är aldrig startad på travet men givetvis tränad till detta tidigare. Är nu 6 år gammal. Har inte blivit tränad eller arbetad överhuvudtaget sen i april tyvärr så när vi provred så var det ju svårt att avgöra vad som var hans naturliga sätt att vara och vad som var överskottsenergi om ni förstår vad jag menar.
Enligt ägaren ska han vara snäll att rida men hon har själv inte ridit honom utan det är en annan person som ridit in honom. Mitt sällskap red först då jag är en lite harig av mig och hon sa att han är väldigt pigg men att hon fick honom att lyssna på henne. Enda platsen vi hade att rida på var där han tidigare tränats på intervaller tyvärr så han taggade säkert till extra av det. När jag satte upp för att rida och red samma slinga så tog han fart av bara den och travade som en tok innan han slog över i galopp och jag fick stopp på honom tillslut.
Detta fick mig att bli osäker på honom. Har sedan funderat fram och tillbaka. Man får låna honom på prov innan köp som tur var. All denna energi- är den vanlig bland dessa hästar? Ska jag räkna med att de är såhär starka i traven fast de aldrig är startade även om jag testar andra kallblodstravare? Jag misstänker att det var flera faktorer som spelade in vid just detta tillfälle - han har enbart gått i hage sen april (full med energi) och att vi red på slingan där han tidigare intervalltränades och att det sägs att han ska vara lite känslig för nya människor. När vi stannade upp för att sadla av så ville han bara mer och stampade med framhovarna för att visa detta tydligt också.
Har de flesta denna energi? Jag har inget emot energi så länge den är hanterbar och inte farlig. Går den att ändras till något mer "användbart" då han ju inte ska användas som travhäst framöver? Hur har ni andra gjort när ni sökt och hittat era kallblodstravare?
Anledningen till att jag fastnat för dessa är variationen i färg och deras kroppsbyggnad som tilltalar mig som just nu äger en rejäl islandshäst. Dessutom verkar de väldigt allround liksom- man kan både rida och köra. Verkar vara en ras med bra psyke efter vad jag hört hittills.
Kom med era tips som sagt!