Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jo kallblod är typen av häst, Nordsvensk är en ras :)

Om du däremot tänker på Kallblodstravare är de två olika raser sedan 1964, de var två linjer av samma ras förut men är alltså inte det längre sedan lång tid tillbaka utan två helt skilda raser med vars en stambok.

Ja det är skittungt :( Gråter inombords hela tiden, skit.

Men den lille mannen är hur go som helst, fjordan med, riktiga drömhästar båda två, det tröstar själen en liten aning.
Trodde aldrig jag skulle hitta någon som Egonson igen, tror jag har det i den här lille, och fjordingen, även fast hon är lite mer stoig och egensinnig så att säga ;)

Så himla tragiskt, jag beklagar verkligen. :( Skönt att du ändå hittat dig två nya vänner.

KL
Hemma igen efter ett par nervösa dagar på Wången. Balder har varit en strålande stjärna hela tiden! Har klivit snällt på transporten både dit och hem efter lite "är-du-helt-säker-på-att-jag-verkligen-måste-fasoner", har stått jättebra i sin tilldelade box (sovit utslagen på sidan och druckit ur vattenkopp), tränat lite i ridhuset igår kväll, duschat utan värre protester (matte blev precis lika blöt ;)) och har idag på självaste dagen D skött sig exemplariskt med betyg fullt godkänt!

Idag var jag ju så nervös så jag höll på att spricka, men efter att vi putsat till det sista gick vi en sväng. De var sega i ridhuset så det blev en ganska lång uppvärmning, ca 40 min, men det visade sig vara alldeles lagom! :) Hans boxgranne hade gått en stund innan så han var lite orolig och uppstressad i början. Inte ett dugg konstigt med tanke på att han heller inte rört sig just nånting på ett dygn. ;) Vi passade på att ID-kolla och då fick han för sig att man INTE fick röra hans nacke, öron och lugg och gjorde riktiga "travar-slängar" med huvudet så att både jag och ID-kontrollanten höll på att bli duktigt nockade några gånger. Det var väl det enda han gjorde på minussidan. :p

När vi gick in i ridhuset var jag såklart dundernervös, men han skötte sig långt över förväntan! Igår kväll när vi tränade trampade han runt massor när vi skulle ställa upp så jag var beredd på halv cirkus, men han stod som ett ljus! Kronan har verkligen trillat ner i mina kommandon för skritt och trav och han gjorde verkligen exakt som jag bad honom! Jag fick både gå och springa allt vad jag kunde för att hänga med. :D Han slog om i galopp en gång, men det tar jag på mig för jag blev lite för långt efter, vi fick göra om en långsida till och då travade han hur bra som helst!

Poäng: 7-7-7-8-8 = 37p och klass II, dessutom med omdömet: "Mycket väl visad och förberedd"! Jag är huuuur nöjd som helst och faktiskt ganska mallig över den lilla kommentaren! :angel: Det var väntat med 7-7 på typ och HHB, men jag blev väldigt förvånad över 7an på benen, där hade jag nog väntat mig en 8a, men det är vad det är och jag är skitnöjd som har den bästa hästen av alla! Sen är jag som sagt stolt att han överbyggd och i växtfas kunde visa upp sig så bra att han fick 8-8 på gångarterna! :D

Nästa år har han vuxit i kroppen mer, då tar vi nån poäng till så det blir klass I! ;) Dessutom fick jag chansen att se ett frivilligt körprov för treåringar, vilket vi ju ska göra nästa sommar. Det var väldigt mycket enklare än jag trodde, alla de momenten har vi redan gjort, så om ett år borde det ju sitta så pass bra att vi kan roffa åt oss ett godkänt iaf.

HELNÖJD med dessa dagar! Tyvärr blev vi en man kort så det blev inte alls så mycket kort tagna, men här är två. Det var två fotografer på plats så jag hoppas att det blev nåt fint på honom där också!

DSC_0303_zps2a651848.jpg

DSC_0306_zpsd9527b29.jpg

Bästa hästen. :love: I'm so happy!

beklagar verkligen! Väldigt trist och sorgligt. Men grattis till de nya!

KL

Skriver inte så aktivt men är inne och läser ofta och framförallt tittar på alla bilder på era fina hästar :love: vare enda en utav er kan absolut ta åt er superfina hela bundet som finns uppvisade här!

jag och Odin tränar på, rider inte så mycket ännu fokuserar på att jobba upp kondis, muskler och styrka framför vagn, men lite ridning hinner vi med också lite då och då. Jag har ju inte bråttom alls så det får ta den tid det tar. Han är fortfarande väldigt mycket bäbis, framförallt i huvudet men även lite i kroppen.

Lite har hänt sedan jag köpte honom, tog bild idag bara för att ha något att jämföra med, blir ju lätt så hemmablind. Men lite mer muskler har det blivit, lite mer mage också tyvärr, han svällde upp ordentligt tidigare i somras när han fick ett par veckors vila när jag kände att han var lite mentalt trött. Men magen är sakta men säkert på väg bort nu, man får skynda långsamt.

Han har blivit vuxen.

Lukas har gått några bra pass med travarbete, börjar hitta sväv och luft på riktigt. Ska väl bli "riktiga" dressyrlängningar ganska snart, misstänker jag. Svårigheten just nu är att jag laddar upp honom en hel del i trav på volt först, och det är en balansgång mellan att få luft mot ökning eller att få luft mot passage.

Sliter just nu mest med traven, och har tillfälligt släppt galoppträningen. Har insett att vi behöver förbättra traven en hel del om vi ska kunna kvala uppåt i dressyrklasserna, som jag hoppas kunna göra.
Jag vill sikta mot MSV B nästa år, och då måste vi ha riktiga längningar med möjlighet att växla bland samlad trav (inga problem), mellantrav - lite svårare men kan nog vara godkänt - och ökad trav. Samma sak i galoppen i och för sig, men om jag får till traven förstå så kommer nog galoppen sedan.

KL

Nu har jag äntligen flyttat till Öland. :)

Dacke anlände till Kalmar idag för att mellanlanda tills vi hämtar upp honom imorrn. Var där och kollade till honom idag och han verkar redan har charmat folk där, han har en tendens att få folk kära i honom (tills de får sitta på honom, då försvinner kärleken snabbt). Han fick mycket beröm för att han var så lugn och stabil, kändes bfra att få höra.

Kul med Öland.

Lukas har hittat betydligt mer framben i traven, men är oerhört ostadig. Klarar ett par steg nu och då där han får upp frampartiet. Hade nästan tänkt efteranmäla honom till en MSV C dressyrtävling som imorgon, men det är inte att tänka på. Visserligen har han blivit finare i traven, men med den brist på stabilitet som finns nu, skulle det ge ännu sämre bedömning än förut då det "bara" var brist på längning. Nu - tja, ostadigt och ojämnt och orytmiskt.
Tur att jag inser att det "bara" är mer träning som behövs för att få upp honom i det nya, och orka hänga i en hel diagonal eller en hel långsida...
kul med utveckling även om det känns att det går etapp-vis.

Ska antagligen rida honom för en instruktör i Working Equitation här i höst - om inte den träningen krockar med något annat jag planerat in.

Usch vad tråkigt att höra. Även här börjar det dra ihop sig mot slutet.

Från början var det sagt nu i slutet av augusti men eftersom han har fungerat så bra på betet funderar vi på att ta det mot slutet av september istället. Jag har dock redan varit i kontakt med han som ska göra det hela och med dem jag ska begrava honom hos. Och nu har man börjat leta efter en passande sten att måla på.

Kul med nya lillen, dock. Är själv lite sugen på en liten en att köra med, men eftersom stallsituationen är så strulig på min ort så lär det förbli en fundering.

+Egonson
Vad tråkigt att höra:( skickar styrke tankar

Kl
Hos oss fortgår det som vanligt mer eller mindre, ridning/körning/tömkörning varnnan dag och däremellan vila. Upptäckte sist jag red att L behöver träna upp mer av allt :p han blev vansinnigt trött av att "bara" skritta off-road. Så vi ska nog fortsätta att rida en del i skog och mark ett tag.

*Kl

Om en vecka ungefär kommer min nya häst, en korsning halvblod/nordsvensk e: Udd Hoppas vi får vara med här :D Är så glad!!

Tråkigt att två så fina hästar i tråden nu snart ska lämna oss.:(
Stor eloge till er dock som tar tag i det tråkiga, nu när ni känner att det inte känns okej längre.

KL
Här har vi precis överlevt(?) en flytt. Shit vad grejer man har!!
Ridningen har verkligen varit sparsam under denna tiden. Men nu är vi lite på gång igen. Han känns trots allt fin men med lite taskigare kondis. Skönt när det inte går allt för mycket bakåt när de vilat.

Åh inte din också :(
Håller på att välja plats och så ska det godkännas. Egonsons veterinär kommer och tar bort honom och det känns jäkligt bra för jag litar så på henne. Fin idé med minnessten, funderar på att karva in ngt i ett stackars träd.

Välkommen! Glöm inte att visa bilder sen ;)

Jag och L var ute på en tur i skogen igår igen, hur mysigt som helst. Vilka fantastiska kvällar det är nu, sol och hög, klar luft. Såhär skulle det vara när det är som sämst :D Funderar på hur det ska gå på sadelprovningen imorn, om vi kan hitta nåt som passar både mig och L :p Den som lever får se...

Red dressyr idag efter en grusväg då jag tycker att paddocken är för tung i underlaget för att rida där längre stunder tyvärr. Men efter vägarna fungerar bra det med då Öland är väldigt platt och jag har hästen bredvid allvaret, extremt platt alltså. Är van vid att ha backar överallt att behöver ta hänsyn till, men här behövs inte det.
Får väl se hur länge det dröjer innan jag saknar backträningen dock..

Men Dacke var så trevlig idag, kändes stundtals som att vi dansade. Mjuk, följsam och lyhörd var ledorden för dagen. Han kunde till och med göra fina öppnor i galoppen och fattade galopp från skritt. Det visade verkligen att han kan och har sgtyrkan bara han är motiverad till det. :)

Han har blivit en tjockis nu sista månaden, men det är nog bra ifall han har lika svårt att hålla hullet även denna vinter.

Tack! :D

Jadå det kommer massor med bilder sen :) Längtar så jag nästan spricker! :) Det är visst en rejäl dam med 155 i täcken. Har precis sålt min welsh cob fröken med 135 så jag är inte van vid så stora hästar men det känns som om hon kommer passa mig perfekt ändå :)

Vad är det för träns du har, akademisk modell ser det ut? :)
Älskar sådana spännen :love:

*KL*

Lilleman har fått göra sitt första besök och dressyrpass på ridskolan, det var JÄTTEspännande för en liten skithäst! :D

Har inte ridit honom på hela sommaren, bara kört för speedcart och skrittat med tryckvagnen så han just ska lära sig att skritta både på bort- och hemväg. Nu har han blivit så pass lugn att vi kan återuppta ridningen och som han gjorde det, otroligt nöjd!

Passet gick ut på att bara skritta i en lugn 4-takt och ställa åt rätt håll (vill helst inte ställa åt höger) och emot slutet var han så avslappnad att jag kunde hålla ett litet stöd i yttertygeln och ställa han åt rätt håll utan att han varvade upp, happy!

Läskigt vad liten han är :o

http://www.youtube.com/watch?v=gTK_e4OjcEI

Älskar såna också, behövde egentligen inget träns då jag redan har både ett träns och ett körhuvudlag, men köpte det ändå för att det var så fint. :)

Köpte det när jag jobbade i Skåne, var till en butik som heter Millhorse, finns även på nätet men har inte sett just detta där. Är en akademisk butik, så lär vara ett sånt huvudlag.
Jag rider ju inte akademiskt, ännu iaf, men gillar den utrustningen. :)

Spännande! Lycka till med nya hästen :)

Vi var och provade sadlar idag, fick med oss två hem på prov. En Euroriding Diamant och en Pessoa Don Neco. Ska prova en vecka och känna efter innan jag bestämmer mig, känns som en bra grej, det är skitsvårt att känna vad som känns bäst på en såpass kort stund.

@ Egonson
Jag har ju turen att jobba på ett sådant ställe att det är lätt för mig att fixa schabloner/utskurna bokstäver till stenen så att jag kan få det riktigt snyggt. nu måste jag bara hitta en tillräckligt slät och stor sten samt komma på vilken färg som är mest hållbar men ändå miljövänlig. Har redan gjort klart texten till stenen :/

Avskyr att bara gå och vänta egentligen. Och just nu verkar han ju må finfint och trivas som fisken i vattnet, vilket gör att det känns ännu värre, men jag vet ju att så fort kylan kommer så kommer han ha ont.

@Spinner
Grattis till nya hästen. Hoppas att ni får mycket roligt tillsammans!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka