Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Lägg ned tid på körningen, definitivt värt det då det är rejält mycket roligare än att rida. Nackdelen är att det är en mycket dyrare sport och omständigare med logistiken.
Vi får väl se om det är roligare...
jag har ju glädjen att ha många olika hästar, och är under ständig utveckling både själv och med hästarna.
Från att för sju år sedan enbart kunna åka häst i skogen till att, tack vare mycket bra instruktörer, nu ha debuterat MSV C dressyrtävling med min kbl-travare som jag ridit in helt själv från början och tävla på B-nivå i western på samma häst, och ha ytterligare fyra-fem ponnyer som tränar LA dressyr är en rolig utveckling.
Jag är inte "färdig" eller nöjd med slutresultatet utan vi ska lära oss ännu mer, förstås.
Dessutom har jag utmaningen i att utveckla och hitta gångarter på några islandshästar, och utmanar mig själv med att eftersträva LA dressyr på en stor (165 cm i mkh) vbl-travare - kanske realistiskt om 1½-2 år.
Och nu antagligen börja koncentrera mig lite mer på körning också.
Jag har gått en del kurser för B-tränare i körning och har ganska god koll på grunderna.
Min fyraåring är inkörd på ett taffligt sätt för rockard, men kan förstås utvecklas. Dock ligger fokus för henne just nu på dressyr-ridning och hon ska debutera LB om en vecka. Har tänkt mig att få med henne till fjord-SM nästa år så då bör jag nog lägga lite jobb i dressyren även fortsättningsvis.
Och så har jag lilla treåringen, som är lite för liten för mig. Och körning kan vara ett kul sätt att kunna ha kvar henne.
Vi får se hur det blir.
Min plan är förstås att arbeta från marken, tömköra, få koll på svängar och gärna lite öppna och sluta för hand, introducera körpisk för styrning (stackars häst att bli utsatt för min något bristande koordination), sätta för vagn, jobba med precision i svängar i paddocken i skritt. Paddocken är för liten för att köra fortare än skritt, men det räcker säkert att krångla till och snäva ihop svängar i skritt till att börja med. Man kan ju sätta upp koner och bommar och annat att skritta runt och backa mellan för att träna upp precisionen.
Jag rider ganska ofta westerngrenen trail, och kan ju använda mycket därifrån för att över huvud taget jobba med precision.
Just nu körinspirerad men man vet ju aldrig om energin rinner av...