Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Tack så mycket!

Verkligen tråkigt att höra om din och @Egonsons hästar :( Jag hoppas det dröjer många år innan jag ställs inför ett sånt beslut.

Ok :) Har nog surfat förbi den butiken på nätet nån gång!

Jag rider gärna lite åt akademiska hållet men är som vanligt öppen för de flesta dicipliner. Har dock fastnat för huvudlagen (dock inte för mkt silver), men gillar inte sadlarna och schabraken, tycker de är ganska fula ;)

Mm, på så vis är det nog "lättare" för mig som ser att hästen faktiskt inte mår jättebra, men det har gått så fort, förra året var (verkade, är nog mer rätt att säga!) han så frisk och fin! :( Det blir av i september. Beroende på när vetten kan och så när vi får beskedet om gravplats och så. Jag vill inte tänka på det riktigt ännu, det blir alltid värst dagarna innan och när det väl är klart är man så innerligt ledsen och otroligt lättad på en och samma gång!

Suttit på Ai-chan och skrittat hela ett ½ varv på banan idag :p Hon är så himla cool av sig även om vi inte kommer framåt särskilt många meter :p
Där emot tycker jag hon ser gigantisk ut på bild när man sitter på :o Jag är ändå 176 lång och hon är mellan 148-150 XD

dsc_3689_521e7b1eddf2b37221e372b5.jpg

Lukas vilar den här veckan pga att han blev halt under ridkursen. Ingen större fara, nu travar han friskt i hagen och ser "ren" ut men kan ändå ha semestpå några dagar till.
Bild från vårt första försök med/på kandar (varken hästen eller jag har någon erfarenhet av kandar sedan tidigare), och bilden är representativ för hela ridpasset.
1098044_317483568398261_626751000_n.jpg

Jobbade med fina Pål igår, den hästen är fantastisk! Två månaders ridträning så går han hyfsat stadigt i form i skritt och trav och funderar på form i vänster galopp. Dessutom lite skänkelvikning i trav - bara jobbat undan höger skänkel och väljer att ta en sida i taget för att han inte ska behöva bli stressad - och lite öppna i trav på volten. Effekten av öppna-övningen var att hästen kortar sig, lyfter ryggen och jobbar i kortare trav. Fantastiskt. I kväll kommer hans ägare och rider honom.

*KL

Nu har hon kommit! Min fina pärla :)

Han inte t så många fina bilder just idag men två kan jag bjuda på iaf. Tog en liten prommis med henne då hon rest ända från Ystad till Stockholm så hon behövde sträcka på benen :)

Vilket fint ansikte :) Lycka till med nya hästen!

Här försöker vi hitta en passande sadel, vet inte hur det går :meh: Var ju på provning tidigare i veckan o hittade två sadlar som verkade passa som jag fick låna hem på prov, men när jag skulle provrida dem hemma så låg de helgalet! Hur ändrade hästen kroppsform på två dagar? O_o Fick sen låna två sadlar av en vän, varav den ena verkade passa idag. Hoppas den passar imorn oxå :cautious:

Men så fin häst, och du ser riktigt lycklig ut. :)

Tycker den ser ut att ha de typiska dragen i ansiktet som kallblodstravarna brukar ha, svårt att förklara det, men travarna brukar ha något speciellt i ansiktet som utmärker dom. Så lite lustigt att dom dragen kommit fram i en nordsvenskkorsning, men fint då jag gillar dom dragen. :)

KL

Har senaste veckan ridit mycket dressyr ute efter vägarna på Dacke då jag tycker paddocken har för djupt underlag. Men ack så fin han har varit, känts som att vi har dansat. Han har aldrig varit så rolig att rida som nu, men konstigt nog längtar jag ännu mer efter att få hem vagnen jag beställt då jag tror att han kommer vara ännu finare framför vagnen nu än han varit innan.

Idag var vi dock på besök i paddocken för att tömköra, borde ta tag i att göra det mer nu när jag ändå inte kan köra på riktigt, som variation till ridningen.

Först var han lugn och fokuserad på arbetet..

Men sedan märkte jag att han hade endel överskottsenergi han behövde få ur sig, så tog loss tömmarna och lät honom härja av sig. Det verkade behövas. :)

Är väldigt glad för att han inte flyger sådär i luften när jag sitter på, även om han är en väldigt osmidig och klumpig häst kommer han oroväckande högt upp i luften. :)

+ Lazer 09 Tack så mycket! Jag är otroligt lycklig! Har äntligen hittat en häst som känns helt rätt. Sålda min explosiva welsh cob fröken som jag lyckats gå och bli rädd för och hitta denna dam drygt 60 mil hemifrån. Men vilken fullträff det var!

Vilke härliga bilder du har! ser ut att finnas mycket energi där :) Jag gillar själv att rida dressyr längs vägarna och längtar efter att få dansa fram med min tjej :) Är också sugen på att köra in! det verkar otroligt kul!

Lazer09: Nej sadelträsket verkar inte vara någon höjdare! Var där själv nyss med min förra häst och det är inge vidare. Hoppas du hittar någon som passar!!

Var på Nordsvenska hästens dag på Ultuna, Uppsala och tittade på vackra hästar. Här är fantastiska hingsten Rykt född 1990 (!!!):

bild%252827%2529.JPG

För övrig var det draglagsprov, riddarspel och uppvisning av ridskoleverksamhet som huvudsakligen använder nordsvensk. Vilken fantastisk ras det är!

Nu vill jag inte på något sätt förringa vare sig Rykt eller din bild, men det där är Viking. ;)

Jättetrevlig dag var det, jag var också där och tog del av alla läckerbitar!

+ Barret

Jag beklagar, så himla tråkigt när hästarna inte mår bra. Men fixar de inte ens att gå och skrota utan att ha ont är det ju inte så mycket att göra, även om det såklart inte är något roligt beslut. :(

Härlig energi! :D Ungefär sådär såg min ut idag när jag var ute i hagen o hälsade. Han sprang runt o bockade o pep, jag fick mig dagens garv. Första köldknäppen tro?

*KL*

Ni som har bruksnordsvenskar, har ni för storlek på täcken. Hästen ja ska få hem är 159cm hög och väldigt grov. Blir 165cm för litet.

Kan bara svara för min, som är relativt liten (ca 150cm och inte super grov), vilket kanske inte hjälper dig. Han drar 145 i täcken.

Min gör aldrig så i hagen, han är sjukt energisparande däfr och rör sig aldrig mer än nödvändigt. Han kan irritera sig rätt mycket på hästar som rör sig i hans smak för mycket i hagen.. :)

Men någon gång i veckan eller så brukar jag känna att han behöver ladda ur sig och släpper honom lös i paddocken, så flyger han runt i paddocken ett tag. Sedan är han lugn en vecka till. Han är rätt söt.. :)

KL

Idag var jag och mitt väldigt internationella "kollektiv" ute på tur och på tillbakavägen kom de fram till att de ville träffa min häst. Väldigt roligt att se fyra japaner se en häst för första gången på riktigt och faktiskt få klappa och krama honom, och ta en massa bilder såklart.
Dacke som älskar all form av uppmärksamhet njöt och strålade när vi var nio personer runt honom som alla hade full uppmärksamhet på just honom och klappade på honom samtidigt.
Han ser aldrig så lycklig ut som då, glömde helt bort maten och ville bara vara i centrum. :)

Senast ändrad:

Min är 163 och inte jättegrov, han kan ha både 145 och 155, 150 hade nog varit perfekt. På gammnordisen på 150 cm i mnkh och supergrov, så hade vi 145 och dom satt perfekt.

Nu har jag inte testat något täcke ännu då jag precis köpt min häst. Hon är korsning bruksnordis/halvblod, 160 och har enligt förra ägaren 155 i täcke.

Min gammelman (gick bort 24/5-12:() kallblodstravare, 158 hög, vägde runt 570 kg, grov modell.
Han drog för det mesta 155 i täcken, ibland även 165...:o
XXL- XXXL i boots :p, XL i benskydd, L i rid/ländtäcken
Stl Full i grimma och träns, nosgrimmor mm
Stl 3 i Davis Bootsen (största storleken:o)

Min bruks är ca 155cm, ganska grov men mest tjock. :p Han har 155 i de täcken jag sparat åt honom. 145 kan han absolut inte ha på nån ledd.

Ja ryggmässigt passar nog 155cm, osäker på bredden. Ska höre med ägaren vad hon har i storlek. För vill gärna ha reflextäcken på dom på natten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2