Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Har idag suttit och tittat på körträningar för AE och längtar ännu mer efter att jag kan få till ett vagnsköp igen. Logistikproblem.. Men senast i höst blir det allt.

Även sett två mycket fina nordsvenskar från Östersund som jag ska få se i par på körclinicarna imorrn, det ser jag fram emot. :)

Jag hade gärna varit på den clinicen som ni pratar om! Låter väldigt lärorikt! :)

KL
Bjuder på lite bilder från idag också. ;)

Här hjälper jag till med släpräfsan, det är alltså jag som håller i tömmarna. ;) Det är fina Tilde (f. 05 e. Bristol - Egon) som drar. Samma tjej som jag fick köra i skogen i våras! :)
DSC_0029_zps278af8dd.jpg

Här kör jag slåttermaskin med paret Gull-Tindra f. -06 e. Gorm - Ymer (som vänsterhäst) och Tilde (som högerhäst). Det är Tindra som bär på min blivande framtida stjärna! :love:
DSC_0108_zps72b6d534.jpg

Den första hässjan klar!
267125_10200436478897397_913475053_o_zpsec359956.jpg

Är helt lyrisk över dagen, kände mig som ett barn på julafton hela tiden jag var borta, jag kommer sova som en ängel inatt! :D

maja_kandi: Här kommer en liten huvudbild på prinsessan iaf. Så gulligt med lite brun ullig fölpäls kvar. Både mamman och pappan är väldigt svarta så hoppas på en korpsvart svävare i hagen tids nog ;)

2013-07-09-1732-300x168.jpg

Här är en bild på Cotten med från betet här om dagen :) Jag älskar den hästen.....han är SÅ cool med ALLT. Lugn och trygg, men med glimten i ögat och massa bus och påhitt :D Precis som det ska vara...

2013-07-11_14.34.21-1.jpg

Blev inget kval för min herre, han var så fin och sedan började han tappa travet med höger bak. Varit in och genomsökt hästen men hittar absolut ingenting som kan ha nånting att göra med hans ömma muskel i höger bak, hittade endast små, små, småååå känningar i bakknäna så vi behandlade med kortison.

Nu känns han mycket bättre, har lagt om träningen med ännu mera styrketräning med tryckvagnen och backtärning, varit in på banan och kört långsamma intervaller i djupare sand. Har fått en ännu mera harmonisk kille efter själva behandlingen överlag.

Vill verkligen att han ska fungera så han åtminstone kan komma till start, annars ska vi inte ha kvar honom utan få bli ridhäst och han är tyvärr inte min typ av ridhäst jag vill ha (för liten bl.a.) men det är så svårt att inte tycka om honom hur jädrans jobbig han kan vara, har äntligen fått stopp på hans rymningar, en stor personlighet till häst :love:

Fick besök när jag satt på bron
Blaringyge13-07-083.jpg

Blaringyge13-07-084.jpg

Ville ha en massa uppmärksamhet så vi hämtade en hösilageplast och lekte lite, sen hade han ro att gå och beta igen.
Blaringyge13-07-086.jpg

Från fredagkväll, efter ett träningspass, trött? Nä...
dannero12juli1.jpg

trav.jpg

Idag har jag tittat på körclinics för AE i över fem timmar, lärorikt!
Sett Erik Broms, som vann SM med sitt nordispar i år, fina nordsvenskar gå i par också. Inte alls sugen på en nordsvensk..

Var varmt, så Dacke fick göra det han älskar allra mest i livet, bada.

Jag stod på flytbryggan och han simmade ungefär 10 varv runt mig medan jag stod i mitten och fnissade lite åt honom, sedan var han nöjd. Han går glatt i utan minsta antydan till att tveka, sedan simmar han varv på varv av sig sjölv och ser så nöjd och lycklig ut.

Han ser ut som en vanlig häst, men egentligen är han en flodhäst. :)

Mysigt med en badtok!

Zuzzi: Hoppas ni får det att fungera och han kommer till start!

*kl*

Själv glodde jag på min på avstånd idag, men han såg rätt nöjd ut. Jag vaknade med världens ryggskott och ska ut på 14 dagars intensiva långpass på jobbet, känner verkligen hur bra detta går ihop. På tisdag så ska pålle bli genomkollad av massör, ska bli spännande att se vad hon hittar!

KL

Ett bröllop avklarat förra veckan. Det var hur kul som helst och gick hur bra som helst :D

999360_10151719329759648_1056182853_n.jpg

Åh vilken fin bild! Vad roligt att köra lite såna grejer! :)

KL
Imorrn kommer äntligen mina killar hem från betet! Har laddat upp med morötter och havre för att muta så de kliver in i släpet. ;) Balder brukar vara snäll men den stora kan ha lite väl mycket åsikter. :devil:

*kl*
Vet inte om vi får va här men köpte idag en nordiskorsning så hon är ju 50% rätt för tråden iaf :p
Ai-chan eller Aischa som hon igentligen heter är ett 2 årigt sto som jag tänkt ska bli min blivande westernpålle :D

dsc_1081_51e95de5ddf2b352d1b1aa9c.jpg

dsc_1105_51e95de7e087c31205785e12.jpg

Söt!

*kl*

John fick behandling igår av equi, och det gick bra! Visste ju vilka problem han har, och fick dom bekräftade, för nu tillfixat och så gäller det bara att lära om honom innan muskelminnet sätter in och återgår till det gamla. Dessutom så behöver han träffa tandis, någonting som vi planerat till augusti, då vi tänkte ta ut tandis för att kolla alla hästarna i stallet, men tandis har börjat jobba på kliniken, så då blir det ändå att fara in med mina, så då behöver jag inte vänta. Så nu är det bara att hoppas att hon inte har semester just nu...

KL.
Westerntävling med Lukas den här helgen.
Igår gick han ruskigt bra på framridningen men orkade inte prestera alls på tävlingsbanan. Reiningen var väl inte så illa utom spinnen men där "skyller" jag lite på att det var en mycket djupare ridbana än vad vi har hemma. Resten var OK utom det missade bytet.
Western ridingen var kass såtillvida att han missade nästan alla byten och då blir man diskad (med rätta). Och hemma sitter bytena till 90%. Jaja, bara att träna mer.
Får se hur det går idag, då. Goda förutsättningar att misslyckas med trailen pga grinden som jag tror är fast. Annars helt OK trailbana för Lukas.

Hej! Tänkte presentera min lilla märr som jag ägt i ett år nu. Lucia heter hon, men kallas för Lucy. Min första nordis:-)Hon är 7 år i år, efter Heirums Nils.Var lite grann körd med släpa när jag köpte henne. Har spänt för min travrockard bakom henne(liiite grann otäckt första gången), kör en sväng ibland. Drog fram björk å granstock med henne i vintras med en vinschkona.Gick jättebra å kul var det med! Varken gubben eller jag har ju nån vana av sånt, men vi tog det lugnt med henne å var två st hela tiden så det gick lysande:-)Har även dragit vår pinnaharv med henne. Vänder den upp å ner å sprider ut högarna med hästskit i hagen med den. sen rider jag i skogen å mullar runt lite.Trivs jättebra med henne!Några bilder från i vintras...lite hemmagjort med en slaggjord för å hålla opp draglinorna:-)Man tager vad man haver....
UNaUksx.jpg

YkxMG9L.jpg

Jisses så vacker!!! Jag som är extremt nördig i korsninghästar, stam?? :)

Har ingen aning... än, uppfödaren hade lämnat henne på inkörning och köpte henne utav dom, de visste bara att hon är paint/nordsvensk. Men ska försöka leta fram uppfödaren och fråga. I passet står det bara korsning med okänd härstamning.

Men vilken söt! :love: Den såg inte alls stor ut? :)

KL
Balder fick komma in på ompyssling och mätning idag! Rundade fötterna med raspen och kan inte mer än älska hans stenhovar! Man får verkligen TA I för att det ska hända nåt! :p Redde ut man och svans ordentligt och det blev så bra så! Satte tofsar i hela manen för att försöka få över all man på samma sida, i vintras gick inte det för den envisa delen av manen var så kort att den bara stod rätt upp. :p Men nu så ska vi se om det inte går att skapa nån form av ordning! ;) Han hatar dock att man borstar manen, han är riktigt håröm!

Ja också mätte jag honom - såklart. Jag hade så rätt i att han vuxit på sig! 140 cm i manken och 141 över rumpan! :D Jag har visst en D-ponny i hagen nu! Tänk, när han kom hem i december var han bara 132. :p

Såhär ser mannen ut nu!

IMG_20130722_163634_zps68daac80.jpg

IMG_20130722_164202_zpsaaf038e1.jpg

Med tofsar och allt!
IMG_20130722_163949_zpsaf137b1c.jpg

Han skötte sig jättebra, lite väl trippig i stallet och ville inte stå still, och sen försökte han bråka lite med fötterna, men inte alltför farligt i alla fall. När han lämnades ensam i hagen ropade han en gång, sen badade han i vattenbaljan och gick och betade. ;) Cool kille!

Våra dagar rullar på som vanligt, tagit bort allt vad krav heter och bara njuter av sommaren och gör det vi känner för.

Vissa dagar är herrn lite mer i luften än på marken..

¨

Men dom flesta dagar är han lugn, är ju sommar nu och han är värmekänslig och är betydligt lugnare än på vintern. Men ändå är han piggare än han brukar vara på sommaren, vilket jag är förundrad över.

Vi promenerar en hel del då min plan är att göra Dacke mindre tittig, så mycket träning med fokus på att han ska vänja sig vid att oväntade saker händer och inte reagera med att kasta sig. Misstänker att folk tror jag förlorat förståndet när de ser mig med honom då jag hoppar och skuttar runt endel och gör mycket saker Dacke inte väntat sig, men det är det värt då jag märker resultat av träningen. :)

Tycker det ser fint ut, vad var det där för gren?

Slutar aldrig fascinneras över kallblodstravarna, att de är så häftiga hästar som passar till allt. Nästa häst blir en ren körhäst och jag har länge velat haft en welsh montailn, men på senare tid så har jag väl insett att jag inte kommer kunna lämna travarna ändå. Så en kallblodstravare att köra par med tillsammans med Dacke vore inte helt fel heller. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka