Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Verkligen tjusiga! :)

KL*

Min dotter har nu fyllt 3 år och på sista månaden har hon fått börja vara med i stallet ibland för att lära sig hästhantering. Tolero är lite som en lastbil utan backspeglar, han ser inte små barn och rör sig med sån kraft att dom ligger på backen innan han ens märkt att han stött i nåt. Min dotter är dessutom ovanligt liten, väger bara 1 kg mer än min 1,5-åring, kort och späd och har inget alls att sätta emot.

Första dan av hästhantering hann vi bara till hagen innan han råkade putta omkull henne med rumpan påvägen ut genom grinden. Men hon reste sig bara igen, borstar, kratsar, flyttar bak-/framdel och leder honom. Hon är så kort att han nästan släpar hakan i backen där hon leder honom, men han är väldigt duktig, stannar snällt när hon gör det och håller huvudet på hennes höjd. Och han har nu blivit mycket bättre på att ta hänsyn till småfolk, se vart han har dom och att vara varsam vid kontakt. När han får komma ut i hagen igen promenerar jag och dottern tillsammans där så att hon får lära sig att vara bland hästar i en mer naturlig miljö och förstå hur man förhåller sig i en hästflock. Jag observerar mest och agerar ordningsvakt om det är någon som är oförsiktig men annars lunkar hon på själv och kelar med hästarna eller klättrar på stenar. Tolero följer henne lugnt och hänsynsfullt vilket är en stor förändring, han var tidigare väldigt bufflig och smakig och verkade inte förstå att hon var en människa. Men dotterns första fas in i hästlivet har varit nyttig för honom också. Min duktiga kille. :love:

2013-05-22190002_zps33dce056.jpg

Lagom tills Rappe blev ok så fick jag dra ut en tand (på mig, inte på hästen) så jag har inte kunnat motionera honom igår och idag. I morgon ska jag sätta igång honom, och på lördag ska vi göra en "lätt" uppdragskörning! :)
Såret har läkt nästan nu men är lite kvar.

Usch, dra ut tand låter inge roligt. :o

Apropå tandläkare kommer Toleros tandläkare ut idag, och hans kiropraktor, för det årliga besöket. Han har aldrig haft ngt att rätta till på honom, förutom ett par vargtänder som han drog ut för några år sen, och jag tror inte att det blir nåt den här gången heller. Men det är ju alltid roligt att träffas och prata om året som gått. :D

delvis knapplån
Jag tog faktiskt ut en massör till E för ett tag sedan. Har för mig att du delade med dig av dina erfarenheter om strechning. Hon hittade lite låsningar i korset och i nacken. Tycker faktist jag märkt lite skillnad på honom så vi ska köra ett par gånger till.

Just nu är han alldeles ensam hemma. Mina bägge ston är iväg för seminering. Regnet öser ner och han har sin mungkorg på. Behöver jag säga att han ser rätt olycklig ut. (eller så är det jag som tycker synd om honom)

Förövrigt han munkorgen funkat alldeles ypperligt i år. Har lite bättre bete och han får i sig precis lagom. Han är mätt men ökar inte nämnvärt i vikt. Tidigare år har jag haft lite sämre bete och då har han fått i sig för lite så då har han varit hungrig. Då har han fått gått utan några timmar, med hetsätning som följd. Ingen bra balans! Men hittils i år har det funkat jätte bra för honom, fast mina andra ser iofs ut som tunnor :banghead:

Ja just det! Va kul att du tycker ET givit resultat.
Jag har faktiskt också funderat på betesreducerare i perioder. Tolle fungerar bra på bete, men öppnar man upp i en orörd del går det snabbt utför. För två veckor sen var han så fin, och så släppte vi på i en liten del som stått orörd och på en vecka (!) såg han ut som en tunna. En annan häst blev dessutom väldigt dålig i magen så nu har dom fått hö i nån vecka för att ha lite att variera med. Inte bra. Annars är våra hagar magra och fina, mycket skog och lite naturbete. Jag får alltid höra av kiropraktorn att min häst nog är lite överviktig, för han kommer ju alltid den här tiden på året. Och denna gång lär han väl skratta när han kliver ur bilen. :meh: Så betesreducerare skulle kanske kunna vara nåt såhär på vårkanten när det är som värst iaf om nån del fått vila.

Har valt att hopp in och skriva här. Har en arab men har nu kanske ett kallblod pågång som jag är intresserad av. Dock en norsk häst så vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Han står nu i Sverige på sommarbete och var uppe och red han i helgen. Men en väldigt snäll och söt kille.
ABEFFDBF-B208-4A15-A5BF-D36DD9F38F14-14833-00000F1C420B57CA_zpse641e35b.jpg
[/IMG]

Kul med så mycket tecken!

*kl*

Igår fick Johnsing leka lite på banan med stallägaren, som senare provade att sitta upp. Han skötte sig ypperligt! Matte är halt och fick sitta vid sidan av och titta på, snopet.

Rappe var hos tandläkaren för ett par veckor sen, och hans mun såg bättre ut än min, typ :p

Ridit Lukas ett pass, inte nöjd. Men men det kommer bättre dagar. Alla pass kan inte vara det bästa. Hade mycket jobb med högerbogen idag och jag surade. Fick till slut till riktigt bra galopper, och avslutade då. Inte smart att utmana ödet en sådan här dag...

Pål har också retat gallfeber på mig. Han har bestämt sig för att grinden är till för att gå igenom. Han har visserligen rätt men glömmer den lilla, lilla detaljen att människan ska öppna grinden innan man går igenom. Hade lyckats provocera Yngve, min fjordhingst, till att dra sönder staketet till sin och grabbarnas hage också. Suck. Ute och jaga hästar på vägen - tur att de självmant sprang hem till gårdsplanen.
Har nu satt upp fler trådar så det är fyra grindtrådat i Påls hage, hoppas kunna hålla honom inne på det sättet. Annars blir det ett dystert telefonsamtal till hans ägare om att jag tyvärr inte kan ha honom här.

Pål är dock mycket trevlig att rida in, lugn och fin kille som idag fick fatta båda galopperna och verkar förstå konceptet. Nog för att det går undan, men han verkar som sagt begripa vad det är jag vill. Inte illa fjärde ridturen.
Undrar om jag ska föreslå ett byte av häst...
kallblodstravarvalack med fd gaffelbandsskada mot ett helt OK islandssto med hyfsad stam??? kan alltid slänga in betäckning med godkänd islandshingst (jo, jag har en sådan också) på köpet...

På midsommarafton hittade jag Kavat på tre ben i hagen. Han hade trampat av sig skon och fått en söm rätt upp i sulan. Nu står han med gipsbandage på boxvila. Han är så duktig. Både när vi byter bandage och med att stå ut med att stå inne. Men shit vad jobbigt det är att ha häst på box. Jag mockar 3-4 gånger om dan, tjärar hovar, pysslar och håller sällskap. Men mysigt också. Han har blivit om möjligt ännu mer som en labrador. På tisdag kommer hovis och förhoppningsvis har han läkt så bra att det funkar att sko och släppa ut honom då. Jag har sommarlov och ska ju köra in honom!

bild%252816%2529.JPG

Men så trist! Hoppas han får komma sig ut snart.

Själv fick min kille gå ut på banan och leka med betesägaren ikväll, en annan var tvungen att fara till jobbet. Han är såomtyckt där borta att jag nog inte kommer få hem honom :p

Usch vad tråkigt! Det är ändå märkligt att sådant inte händer oftare än det gör. Jag menar, det är ju inte ovanligt att hästar trampar av sig en sko ute i hagen och att man inte hittar skon.

Igår morse fick jag i desperation över rymmande Pål ändra lite på staketet. Med fyra grindtrådar verkar han hålla sig i hagen. Håller tummarna.

Ja, det är jättekonstigt nu när jag tänker på det. Innan har det aldrig slagit mig men nu känns det som det är en ganska stor risk. Jag har flera gånger tagit in häst med skon halvfast men aldrig tidigare varit med om detta.

Kl
Ni är ju några stycken här som har hästarna på lösdrift. Skulle ni vilja dela med er av smarta lösningar och saker man ska tänka på när man bygger. Vi ska bygga nytt stall och jag skulle behöva lite tips.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka