Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Låter väldigt troligt! Skönt att det inte var nåt värre. :)

KL
Idag gjorde jag min lilla Balder till viljes och plockade in honom för att börja skolan igen! Han skötte sig helt super inne, borstade ordentligt och fixade hovar och tagel innan jag selade på. Han var superduktig!

001_zpsa6f6dd4c.jpg

Sen traskade vi iväg! Först ledde jag honom över gården och en bit ner längs vägen över en liten pöl där vetten rinner över vägen. Visste inte riktigt hur han skulle reagera så jag safade lite. Han klampade bara på, men lyfte fötterna högt och fint!

Sen gick jag bak och tömkörde. Han var lite tveksam i början och fegade loss lite så jag fick smacka och peta på honom för att han skulle reagera. Han har inte alls fattat vad pisken betyder än och verkar knappt märka den. :grin: Ute vid vägen blev han på tok för feg så där gick jag fram och ledde honom förbi grannarna, sen hittade han motorn och när den startat så är det bara att försöka hänga med. :D Då kliver han på med stora snabba kliv och vill helst springa. Jag tycker ju hellre att de ska ha mycket bjudning så jag sprang snällt efter honom branog länge innan jag inte orkade nåt mer och tog ner honom till skritt igen. :p Han frös fast på nåt ställe till till synes helt utan anledning, då försökte han vända och ha sig och jag gick på honom ordentligt. Plötsligt fattade han att pisken betydde framåt, och vips kunde han visst gå utan problem.

Andra halvan av rundan går på en bred stig genom skogen där vi gått många gånger med farbror Prins i vinter. Nu var den ju framtinad med lite fläckvis snö/vatten/slask kvar vilket blev kanonträning! Han hade fortfarande högväxeln i så jag flåsade på och försökte hänga med. :D Sista biten är en lång seg backe och där fick jag faktiskt be honom gå långsamt så jag orkade, haha! Duktiga duktiga killen klev på i sakta mak och väntade in tråkiga matte. Det är jättebra träning för honom att gå sakta då det ingår senare i utbildningen då han ska dra riktiga redskap.

Hemma i stallet rann jag av svett, medan han bara var lite fuktig under lokorna. :angel: Duktiga killen skötte sig exemplariskt även efteråt.

Blev några bilder från hagen på grabbarna grus, tråkiga bilder men ändå!

004_zps900a048d.jpg

006_zps5d12be7c.jpg

012_zpsd94bc807.jpg

Han är så söt min lilla plutt! :love: Kul att komma igång igen! Tänkte försöka dra nånting med draglinor innan sommarbetet, så nu är det skola hela maj, sen lov! Synd att min rockard är stor och tung och lite felbalanserad, det funkar på Prinsen som är gammal och van, men vill inte hänga på den på Balder. Tänkte försöka sälja denna och köpa en ny lättare. :)

Var och tittade på en kallblodstravare förra veckan och föll pladask:love: . Håll nu tummarna för att han går igenom besiktningen!:nailbiting:

Mysgrisen: Håller tummarna inför besiktningen :)

Vad är det för häst? Vad har den gjort osv? *Nyfiken då jag med letar*

Kul att börja sätta igång inkörningen igen :)

Ja att lägga in "gå sakta i nedförsbackar" tex är toppen inför den "riktiga" körningen sen :)

KL.
Red ett bra pass på Lukas igår igen. Red ute trots att paddocken är i kanonskick, måste variera.
Tränade på att hålla formen lite djupare med mycket lösare tyglar i galoppen. Gick ganska bra, men ska tränas ännu mer på att orka bära sig utan tygelstöd.
Bytena fungerade hyfsat, som vanligt bra högertillvänsterbyten och sämre åt andra hållet.
Red lite serpentiner utan byten på vägen, för att Lukas inte ska ta för givet att det ska bytas bara för att man ändrar riktning och böjning, funkade jättebra!

Är jag nöjd med min häst? JAAAAA!

Tack :) så kul att han har lagt på sig massa på rätt ställe, tyvärr syns inte förvandlingen som han har genomgått i bakkärran på den exteriörbilden. Idag vågade jag släppa på spärren och tog av brodden (har fortfarande is i hagen) och mätte upp en sträcka med 100 meters markeringar, han inte vågat låta honom springa på än med tanke på hans historik, livrädd att han ska bli överansträngd i musklerna men med 8 månaders grundarbete booorde han ju klara av det, eller? (den eviga tanken)

Men han knatade på i 1,40 - 1,50 tempo på ett bra sätt, ringrostig är han såklart men väl hemma i stallet drog han inte en suck och muskulärt fanns det absolut inget att anmärka på :) *hönsmamma, hönsmamma, hönsmamma*

Vilken stilig häst du har :)

kl
Hade en rätt bra dag igår. Har äntligen hittat ett bett som grabben trivs bra med :) Red längs med asfalts- och grusvägar. Han kändes från början som ett litet lokomotiv men lugnade sen ner sig och kunde flytta fint för båda skänklarna och trampa på i en avslappnad skritt. Har fått till en del klockrena skänkelvikningar i skritten nu :D Har precis börjat med att öva på att backa; både ryggningar när jag sitter på, från marken och tömkörning. Det långsiktiga målet är att kunna delta i en brukskörning och backa in mellan saker med en fyrhjulsvagn. Har insett att backningen är lite av en problematik då han har framåttänket inpräntat i skallen :P

Hade en kompis ute i helgen för att se hur han var med en annan ryttare. Kom fram till att de inte passade så bra ihop ;) Han travade och hon försökte bromsa. Lustigt att de beter sig så olika beroende på person.

Har börjat logga alla uteritter med en app som heter "Runtastic". Jätteroligt att se sträcka, hastighet på olika partier och en karta över vart vi har vart :D

Han gick igenom och vi hämtar honom idag!

Han är fyra år, har aldrig tävlat, inriden mn ej utbildad. Var inte tillräckligt snabb för travet.

grattis till hästköp!!

--

tjuvkikar ofta i eran tråd! Jag är jätteförtjust i kallblodstravare och nu äntligen börjar det närma sig köp för min del, efter att först varit medryttare sedan fodervärd så är det dags för hästköp och då kommer det bli ett kallblod! :love:

Den 6 maj ska jag iväg och vetbesikta hästen i fråga. Är nervös redan, vill så gärna att han ska gå igenom för jag vill verkligen verkligen ha just den här hästen!

Kul att börja sätta igång inkörningen igen :)

Ja att lägga in "gå sakta i nedförsbackar" tex är toppen inför den "riktiga" körningen sen :)

Ja precis! Jag har tänkt försöka träna in nåt kommando för det. :) Just nu har lilleman sånt jäkla driv så man får springa för att hänga med! :D

KL
Här går det bra, helt jäkla dundersuperbra faktiskt! Ååååh vad jag tycker om min lilla fluffis! :love:

Balder skötte sig super på gången, sen fick han känna på draglinorna - no problems. Hängde på dem över ryggen och sen knallade vi iväg, jag släpade svängeln i ena handen så den skramlade mot gruset. Första biten gick han och tittade efter vad det var som lät, men sen struntade han i det och klev på med samma härliga driv som alltid!
Efter en liten bit lade jag ner draglinorna och gick vidare som ingenting, han trippade lite på sidan och lyckades få in den ena under magen så båda släpade på höger sida, men han gick bara vidare snett tills jag insåg varför (jag trodde jag kollade på dom :D) och hjälpte honom loss - sen var det som om vi aldrig gjort annat! Gick bredvid några meter och sen stannade jag och gick bak och tömkörde. Han fortsatte glatt!
När vår infart tog slut (300 meter) svängde vi runt en liten skogsremsa och gick över en lägda tillbaka hem. Jättebra träning för min duktiga lilla skogshäst som väldigt tydligt tyckte det var superlattjo att få gå i riktig terräng! Även om det bara var typ tio meter. :angel: Efter en liten bit på lägdan gjorde jag halt och kopplade på svängeln och fortsatte sen tömköra hela vägen hem!

Han var så DUKTIG! :love: Svängeln är helt i metall så den låter ju väldigt olika på olika underlag; blött gräs, snö, mjuk grusväg, vatten, hård grusplan. Min duktiga duktiga kille klampade bara på med spetsade öron och tyckte det var jättekul! Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih vad jag tycker det här är roligt! :banana:

Hemma fick han ordentlig rykt och sen kliva in i boxen med sin nya favoritmat - lusern och krafft groov! :D

Har börjat logga alla uteritter med en app som heter "Runtastic". Jätteroligt att se sträcka, hastighet på olika partier och en karta över vart vi har vart :D

Jag använder också en app för att se över tid och distans :) senaste motionsturen blev ganska exakt 1 mil men en ständigt pullande häst med spetsade öron och en intervall som avslutning... jojo nog har han fysik som heter duga den dära hästen :D

Det är så roligt med unghästar; man ser framstegen så tydligt! :)

Han gick igenom och vi hämtar honom idag!

Han är fyra år, har aldrig tävlat, inriden mn ej utbildad. Var inte tillräckligt snabb för travet.

Låter jättebra!
Grattis!

ungefär så var det med Lukas också. Han var tränad för trav, klarade inte premien. Bytte ägare till en som försökte få fart på honom men Lukas samarbetade inte utan började sparka.
Säljarens fru hade suttit på honom tre gånger för att se om han accepterade ryttare.

Jag avstod från vet-besiktning eftersom jag tog för givet att han inte kunde vara söndertränad.
Han var fyra år när jag köpte honom, nu åtta år och klar för MSV dressyr och B-nivå western.
Har inte ångrat mig en dag (se tidigare skryt-inlägg).

Ja det är jättekul! :) Tycker din Rappe är så fin, mera bilder!

Mysgrisen: Grattis till köp! Hoppas på bilder! :)

Kryddelydd: Skönt när hästarna ändå säger ifrån sådär när det inte fungerar, värre med dom som bara fortsätter men inte trivs. Och han fick ju en bättre uppgift hos dig som uppenbarligen passar honom bättre! :)

KL
Idag tog jag in en pålle från solsken och borstade av honom ordentligt, lurade med mig sambon som fotograf ("Men varför måste du ta kort hela tiden!?"), så himla kul att äntligen få lite bildbevis också!

Balder fick för allra första gången prova på att dra ett däck! Behöver jag säga att han skötte sig strålande? Men precis när jag spänt för blev det hagelstorm, såklart (nu är det strålande sol igen!). Vovvarna var dessutom med ute och stressade honom lite, så jag sa åt sambon att hålla dom hårt. Efter det gick det bättre. Balder var som vanligt jättetaggad och ville helst springa.

Spänna för
DSC_0067_zps76e54fdf.jpg

DSC_0085_zps4b74efd7.jpg

DSC_0097_zpsbf8c31c5.jpg

Taggad som sagt, roligt att han rör sig så bra!
DSC_0131_zps054ca0ea.jpg

DSC_0155_zpsf5b9b85a.jpg

Duktiga duktiga killen! :love:

Har idag roat mig med att göra i ordning en liten bana i skogen som jag märkt ut med balsnören på träden, körde med farbror Prins där för att kolla så att det öht gick, och han mejade ner lite kvist och stubbar så det blev så fint så. :D Det var jättekul att prova köra sådär på riktigt! Oj vad jag lärde mig mycket på bara tjugo minuter! Han är en klockren läromästare som står ut med alla mina rookie-mistakes och bara fortsätter. Det är en ganska trixig bana med mycket snäva svängar. På några ställen var det nån gammal murken stubbe ivägen som jag inte fick bort med handkraft, men stöttingen tog i den så det blev stopp, och jag tänkte backa hästen för att svänga loss, men då satte han sig på rumpan och tog i och plötsligt kom hela stubben loss och flög åt sidan. :D Duktig häst! Några fler pinnar röjde han ur vägen, men det är fortfarande lite kvar som jag ska ta sågen och dra bort. Där ska jag hålla öppet i vinter så att jag har en liten runda att träna! Har lite kvar att göra för att få den som jag vill, men den kommer bli kanonbra! Ska bland annat lägga fram två mindre stockar i en glänta där jag kommer ha halt-träning. Där ska det vara last-station. Därifrån kommer man upp på en liten skogsväg som tar slut i en vändplan, så då kommer man tillbaka till samma ställe och kan lasta av igen - super ju!

Bild på farbror
902626_4946496263085_1764762710_o_zpsaa6d2bbb.jpg

Äs så nöjd med mina pållar idag!!!

Vad duktig unghästen din är, gör ju framsteg hela tiden. :)
Väldigt förtjust i din farbror, vacker. :)

KL

Jag har igår fått ordning på Dackes galopp i paddocken igen. Senaste tiden har han bara bockat när jag bett om galopp där, ute inga problem, inte heller från marken eller framför vagn. Men sist vi hopptränade tog han galoppen självmant utan protester alls, så har efter det lyckats luska ut vad problemet är.
Tidigare har han fått ta galoppen utåtställd om han velat för att det varit lättare för honom, men sedan började jag ställa mer krav på fattningarna och att han skulle vara rakställd eller inåtställd. Gick bra ett par gånger, sedan vägrade han och bockade bara trots att han fick ta den utåtställd om han velat.
Har efter det tränat galopp från marken och ute och försökt lite från ryggen i paddocken utan resultat.

Men igår så gav jag mig inte hur mycket han än bockade utan drev bara på med lång tygel så han fick ta galoppen hur han ville, och efter en stund av protester tog han galoppen. Berömde mycket, saktade av och gav morot.
Efter endel fattningar på det sättet med morot efter varje fattning så tog han fattningarna direkt med bockade ett par gånger i början av galoppen. Men efter några till fattningar tog han båda galopperna så fort jag bad om galopp, dessutom rätt ställd, och kunde sedan hålla galoppen och galoppera i en fin form tills jag bröt av. Fick dock fortfarande morot efter varje gång för att hålla motivationen uppe.
Tog även galoppen emellanåt trots att jag inte bett om det, det fick han dock ingen morot för. :)

Känns skönt att ha löst det nu och veta att det faktiskt inte är något fysiskt fel på honom, utan att det sitter i huvudet på honom.

Idag när vi körde tog han fattningarna i paddocken så fort jag sa "ja" utan att behöva ett par travsteg på sig som han brukar. Kunde även hålla den utan problem och ha en okej form. Så galoppen har allt blivit mycket bättre nu.

Han börjar förresten bli en fin ridhäst nu, så han är roligare än någonsin att rida. Ska bli spännande att se vart han befinner sig efter sommaren när vi bott och jobbat hos en dressyrtränare och fått hjälp hela sommaren. :)

Jag har varit sporadiskt aktiv i dessa trådar genom åren men nu lämnar jag definitivt.
Min vackre röde fick somna in för 10 dagar sen, 15 år gammal. Återkommande problem med hälta och förslitningar från travkarriären. Nu hamnade vi i ett vägskäl och jag beslöt att han fick somna medan han fortfarande hade humöret uppe. Det känns förjävligt. Jag drog ju ut den där lille skrutten när han föddes. Han har liksom varit med jämt känns det som.

Jag är lyckligt lottad som haft äran att känna honom i 15 år. Han fattas mig...

a9dd5c85.jpg

43924d73.jpg

IMG_3995_zpsb944dad9.jpg

a65cf89e.jpg

RimmernThea_zps5a29aafd.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka