Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

Efter att under ett par års tid mest hängt på avel resp förälder (ja, både jag och hästarna har hunnit föla :p ) tänkte jag försöka göra come back här i tråden och komma igång med hästeriet på allvar igen. Just nu är jag hjärtligt less på att vara sjuk och hoppas på att värmen ska komma så det blir lite roligt att med pållarna.

Jag tänkte köra en liten repetitionspresentation för dem som kanske inte minns oss eller är nya i tråden.

05-1390.jpg

Grabbgänget

Från vänster:
Kaxe
2-årig valack e Troll u Utilda (Tagg-Vasall). Är under inkörning och tömkörs och körs med linor utan problem. Underbart temperament, lugn, väluppfostrad och arbetsvillig med en stor portion humor.

Bisse
1-årig hingst e Ruter u Dolly (Odar-Bojman). Har haft bett några gånger och ska vänjas in vid sele och tömkörning innan han åker iväg på bete. Väldigt snäll, men plockig (ska helst ha något i munnen hela tiden) och lite speciell i sättet, ganska känslig.

Tubbe
2-årig hingst e Teige Blesen u Idun (Rapid-Vätte). Är också under inkörning och har varit med ute på kurser lite sånt. Drar svängel med linor, men har ännu inte provat fasta skaklar eller någon särskild tyngd i selen. Väldigt snäll och mild häst, men har blivit lite hormonstinn på hemmaplan.

10-1392.jpg

Lillstumpan

Cia
1-årigt sto e Ruter u Utilda (Tagg-Vasall). Har haft bett några gånger och samma gäller som för Bisse gällande utbildning. En dam med mycket humör, orädd och blir förbannad om hon inte får som hon vill, men hemskt rolig att hålla på med.

06-1391.jpg

Svarta faran

Dolly
6-årigt sto e Odar u Sally (Bojman-Central). Har en misslyckad inkörning bakom sig, men tömkörs utan problem och är insutten. Målet är att rida in henne ordentligt under sommaren. Mycket snäll och lite vek individ, som är flockbunden och ganska känslig till sinnet.

03-1393.jpg

Stjärnan

Tillan
7-årigt sto e Tagg u Unvi (Vasall-Mustard). Min stjärna! Mycket körd, har avlagt alla körprov som unghäst och även tävlat några klubbtävlingar i olika körgrenar. Är även riden, men inte utbildad där. Målet är att få henne i kondition och börja åka iväg på träningar för instruktör för att komma vidare inom den klassiska körningen. En tuff dam med mycket vilja, men som är otroligt tacksam att lära sig tillsammans med.

03-1389.jpg

:love:

Det var mina sex raringar det. Jag har precis skaffat en medryttare/kusk eftersom jag inte riktigt hinner med allt själv, så jag hoppas att hon fastnar och att vi ska kunna ha skoj ihop.

Jag varierar bett jag med.
Allt från 3-delat med fasta ringar, kandar, hackamore, portugisisk stång, pelham mm

Han fungerar på allt, så jag varierar mest ändå. :-)
Nosgrimmor använder jag bara engelsk.

Vet inte heller om det är rätt eller fel, men har hört att det ska vara bra att byta emellanåt.

De fiiiiina pållarna! :) Jag är fortsatt kär i Tillan och hennes barn! :love:

KL
Här händer inte mycket. Prinsen surar över väder och pälslossning och är allmänt sur mot de andra hästarna, hade en likadan dipp förra året samma tid. Men han rids några gånger i veckan, jag har jobbat så förbaskat mycket så har varken haft tid eller motivation.

Balder vilar fortfarande, men han börjar tycka det är VÄLDIGT tråkigt och vill verkligen komma ut och få göra nåt igen. Hade tänkt låta honom stå hela april men börjar fundera på om jag ska ändra de planerna. ;)

Nu har nästan all snö tinat bort på bara några dagar, således är det nu vatten och lervälling precis överallt... :crazy: Hagen är förjävlig vid grinden men ändå rätt okej i övrigt. Hästarna ska dock såklart envisas med att stå i värsta leran... Idag kommer hovis, får se om han har tid för nordisarna, det är lite akut med halvblodet så han går före.

Idag pratade jag och stallägaren lite och vi kom in på att jag har så många träns (lite för många kanske :p) och jag sa i förbifarten att det är ju bra för då slipper man byta bett på tränsen när man vill byta bett utan kan bara byta träns, varpå hon undrade vad det ska vara bra för. Jag som alltid har blivit i tutad (och läst mig till) att det är bra att byta bett (och nosgrimma) emellanåt för att växla slitpunkterna i munnen sade detta, men då menade hon på att då är det ju nåt som inte stämmer om man måste växla bett. Och då började jag fundera på varför man bör växla bett. Så, enlighten me! Varför bör man växla bett? Bör man ens växla bett? Vad tänker ni om detta, är jag helt galen som växlar bett ibland?

Jag håller med om både och. Men det är såklart svårt att veta att bettet verkligen ligger bra, hästarna kan inte tala om det, så det är nog därför man rekommenderar att (ändå) variera bett.
Om det däremot är så att man har svårt att hitta flera bett som hästen verkar trivas lika bra med/kommunikationen fungerar lika bra med, så tror jag ändå det är bättre att jämt använda det som fungerar bra/bäst hellre än att envisas med att variera "bara för att". Förhoppningsvis kollar man ju ändå munnen på hästen regelbundet och kan upptäcka om bettet inte var så bra som man trodde. Och förhoppningsvis lyssnar man på hästen om den börjar krångla i munnen eller så.

Jag har bara en snabb fråga.. (har inte läst alla inlägg då de var såååååå många)

men får man vara med här om man har en nordsvenskkorsning eller vill ni bara att man ska ha renrasiga hästar?

Jag köpte ett hackamore till farbror Prins, det har funkat ypperligt! Han är jättekänslig i munnen och går precis lika bra bettlöst. :) Lite svårt var det att ställa in så att det hamnade bra, men jag tror jag fick till det...

KL
Ikväll kommer hovis, och det innebar ordentlig dusch av benen på alla hästarna. Den snabba våren har inneburit väldigt mycket smältvatten på en gång, nästan all snö har försvunnit på bara några dagar, så nu är det lervälling vid grinden... Resten av hagen är ändå hyfsat okej, men såklart envisas hästarna med att stå i leran ändå. :crazy: Har en mindre skogshage som jag hoppas tinar upp ordentligt snart så ska dom få gå där en stund istället tills vanliga hagen har torkat. Nackdelen där är att man måste leda dem över hela gården till och från stallet, det vill inte sambon göra...

Balder fick således tvätta benen för första gången! Tog en hink ljummet vatten och en svamp och tog det försiktigt i början, men han brydde sig inte ett dugg så det var bara att plaska på! :D Sen var det farbrors tur, han hade under tiden sprungit som en giraff fram och tillbaka längs tråden och fixat en härlig lerinpackning över hela benen upp över magen. :cool: Där räckte det inte med hink och svamp inte, det fick bli slang och redig dusch!

Du resonerar klokt, visst kan det vara så att rekommendationerna kommer sig av att det kan vara svårt att veta hur bettet ligger i munnen. Men jag upplever ändå att hästarna är rätt bra på att tala om vad de trivs med och inte (förutsatt att man lyssnar då) och har man då en häst som bara trivs med ett bett så ska man såklart inte hålla på att byta "bara för att". Ponera att man har en häst som funkar på de vanligaste tränsbetten (två-, tredelat och rakt), kan det då bli förvirrande för hästen att växla mellan dessa? Att verkan blir så annorlunda att hästen blir störd av det? Detta var en annan av min stallgägares motsättningar mot att växla bett och jag har aldrig tänkt på det på det viset, jag har liksom utgått ifrån att verkan på dessa bett är så lika att det inte blir förvirrande. Hursom är det nog bra att med jämna mellanrum rannsaka sig själv och det man gör och det var jag ju tvungen att göra nu.

Gällande bettfunderingen: jag har också hört rekommendationen om att variera bett men gör det sällan själv. Använder i stort sett tredelade tränsbett till alla mina hästar. Lukas håller jag på att skola in på westernstång eftersom han kommit så pass långt i sin utbildning nu att det är dags, och kommer att börja jobba lite med kandar för engelsk dressyr i höst och vinter.

Red två pass för instruktör i förrgår. Lukas var väl lite seg och svårmotiverad, men jobbade ändå bra. Han har "landat" i lagom låg form med allt lättare munkontakt även i galoppen så jag är nöjd med framgångarna. Visst finns det mer som ska till, men det blir bättre och bättre och jag tycker att utvecklingen går ganska fort. Knappt fyra år från travträning till MSV dressyr och B-nivå i western är bra i mina ögon.
Särskilt med tanke på att min utbildningsnivå följer hästens, jag rider för bra instruktörer och har utvecklats tillsammans med Lukas. Det är inte jag som är proffset som utbildar mina hästar: visserligen är det bara jag som rider dem, men utan mina suveräna instruktörer hade det inte hänt mycket.

Fantastiskt fina hästar!
Vet själv hur det är att leva i den där småbarnsbubblan men det är skönt när man tar sig ur den också. Ska bli kul att få följa er :)

Tack snälla för återvälkomnandet och berömmet av mina hästar! :)

Igår blev det första tömkörningen av småttingarna. De har som sagt haft träns på sig innan, men en liten däckel, svanskappa och tömmar var nytt. Cia var först ut och tyckte det var rätt onödigt att vi skulle spänna något runt hennes mage, annars brydde hon sig inte ett dugg om någonting utan traskade glatt på vår lilla runda.

01-1394.jpg

Cia-Fia

Efter det var det Bisse, han är så enormt lurvig och fäller som en tok så han var överlycklig åt rykten. Han brydde sig inget särskilt om däckelgjorden, men svanskappan var döäcklig. Fick fast den någorlunda, men den halkade sedan lite på sne under färden (vilket i sig inte bekom honom, det var just att jag var och petade och lyfte på svansen som var äckligt) så till nästa gång ska jag ha gjort fler hål och ställt in den lite bättre i förväg. Skötte sig kanonbra på själva turen, lite stressad av att jag gick bakom till en början men accepterade det efter hundra meter eller så.

02-1395.jpg

Bisse

Mycket nöjd med första passet måste jag säga! :up:

Jag har bara en snabb fråga.. (har inte läst alla inlägg då de var såååååå många)

men får man vara med här om man har en nordsvenskkorsning eller vill ni bara att man ska ha renrasiga hästar?

Klart man får vara med även med en korsning. Är jättenyfiken på vad du har för något, korsning med vad?

Jag skiftar inte bett så mycket eftersom jag arbetar hästarna så oregelbundet. Men rent generellt tycker jag att det är bra att byta mellan de tre huvudgrupperna (ledat, oledat och bettlöst) eftersom oavsett hur man vänder och vrider på det så är inte hästens mun skapad för att ha ett bett i sig. Det uppstår en belastning där bettet ligger an oavsett hur väl anpassat det är och för att undvika skador är det bästa att variera både bett och nosgrimma. Är det så att hästen verkligen vantrivs på någon bettyp (även om jag nog inte varit med om det, det finns ju trots allt ganska mycket att välja på inom varje huvudgrupp) kan man kanske välja bort just den. Gällande mina egna hästar har jag mest sätt att olika problem vi (mest jag) har, har blivit olika tydliga med olika bettyper.

"Min" hästtandläkare rekommenderar att man använder samma bett maximalt två dagar i rad och det litar jag på är en god rekommendation, även om jag som sagt inte riktigt följer den själv.

Har läst om dina och Balders bravader på min telefon, men gillar inte att skriva där så har inte kommenterat något särskilt. Men nu tänkte jag skriva att jag tycker du har genomfört hans utbildning så här långt så klokt! Jag tycker du har nyttjat Prinsen på precis rätt sätt, samtidigt som du parallellt har jobbat enskilt med Balder. Jag vet att många erfarna kuskar kör in i par, men jag är väldigt skeptisk till det eftersom hästarna tenderar att bli väldigt osäkra enbet då. De jag har stött på ha man i princip fått börja om från början med för enbetskörning och därför är jag väldigt mån med mina att det är mig som kusk de ska ha förtroende för och inte en annan häst.

Därför är det så skönt att se att det går att nyttja en klok äldre häst på ett så bra sätt som du har gjort, att det tillfört något positivt även vid enbetskörningen. Bra jobbat! :up:

Jag har en grabb på 8 år . Korsning mellan nordsvensk och appaloosa.
Vi rider mest i skogen. Dock så kan han en del dressyr men inte jag. Så mitt mål är att ha råd att rida för tränare iaf ett par gånger i månaden. Skulle även vilja lära mig att Tömlongera så man kan bygga muskler ordentligt på honom. Köra in honom hade heller inte varit fel men han är så bakrädd så de får bli en häst till i framtiden som man kan köra . Tycker de verkar så mysigt. Annars så håller jag på att sätta igång honom.. Å mig själv åxå för den delen.:-) dels efter min lilla olycka i höstas då jag flög av å slog med ordentligt i revbenen. De har lett till att jag blivit reserverad lite ont farten i ridningen tyvärr. Men de blir bättre å bättre. Han är nämligen väldigt harig av sig å hoppar hårt åt sidan utan förvarning å då om de går lite fort har man inte en chans. :-( Men tror de går att träna bort medtiden faktiskt. Eller jag hoppas de iaf.

Bild på honom kommer senare under dagen då jag måste sitta vid datorn å fixa de.
:-)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka