Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
*KL*
Jag hade tänkt tömköra ett enkelt pass "bara" men när jag pratade med stallägare M på vägen till stallet så sa hon att de skulle bygga upp en liten trailaktig bana, så jag red den istället.
Det var lite olika "stationer":
* Gå igenom ett "draperi" (ett duschdraperi som var sönderklippt som remsor. Tyvärr var det för lågt för att Rappe skulle kunna ridas igenom men när jag gick på backen och lockade honom att ta ner huvudet så gick det bra).
Första gången Rappe ser något liknande.
* Flytta saker från ett hinderstöd till ett annat, som vid Bruksridning. Rappe kan det bra.
* Ifrån sadeln "dribbla" med en uppblåst liten badboll och göra mål (storlek fotboll ungefär), med en hockey/bandyklubba. Rappe är ju inte så liten men det gick när jag böjde mig ner en bit. Jag har övat en del med boll med Rappe för länge sen men inte uppsuttet. Rappe skötte sig galant.
* Halt i en cirkel: Man skulle rida in i en uppmärkt cirkel (en "grind" på ett ställe som man red in genom), hoppa av från vanliga sidan, gå ut genom "grinden", gå ett varv runt hästen och sen in genom grinden och hoppa upp från "fel" sida.
Rappe ville inte stå helt still men det gick rätt ok. Han var inte ute ur cirkeln iaf Upp från fel sida kom jag inte (160 cm grov häst, 157 cm ovig matte). Vet inte om man får ha pall egentligen? på deras tävling den 21:a får man nog ha pall iaf.
* Rida över pressenning (jag provade "göra halt på den", "skritta över den", "rida över halva, sen rygga tillbaks", och "trava över den". Rappe knatade på bra (har övat det en del med honom förut men inte mkt uppsuttet och i höstas fick han något knas att han inte skulle över pressenningen när jag skulle rida över den vid träning inför bruks-DM men det var som bortblåst idag iaf).
* Prasslig påse: en påse (typ IKEA-påsematerial fast en sån där som man kan stänga till. Det låg nog lite hö eller ngt i den så den inte skulle bli helt platt). I påsen var det ett långt plastband fastsatt (avspärrningsband typ). M var tyvärr inte vid ridhuset när jag red så jag vet inte exakt vad man skulle göra med påsen, tror att man skulle via två kon-portar med den.
Iaf så tog jag påsen och drog efter mig när jag ledde honom först. Han skuttade till lite av överraskningen sen knatade han på.
Sen gjorde jag om det uppsuttet (bandet låg så till att man kom åt det från hästryggen). Skrittade första gången med påsen efter oss, och red ett halv varv i ridhuset och red tillbaks och ställde tillbaks den. Lite senare red jag dit och bara gjorde halt brevid, och nästa gång red jag dit och tog påsen och skrittade och travade runt i hela ridhuset.
Jag och Rappe tyckte att det var lite väl lätt med "flytta grejer mellan hinderstöden" så jag roade mig med att försvåra övningen. Precis när jag trappade upp svårigheterna så kom M med sina två hästar och några barn, så Rappe fick lite sån miljö/störningsträning precis samtidigt som jag bad honom att gå med min jacka över huvudet
En film från passet:
http://www.youtube.com/watch?v=-Fr01uf5S-o
Jag brukar kräva att han står helt still etc men jag ville inte vara så petig när han var så duktig i övrigt precis innan jag skulle avsluta passet.
De ska ha tävling den 21:a som sagt men då är jag på körkurs 1,5 mil bort. Det är skapligt lockande att åka hem och rida tävlingen och sen tillbaks till körkursen men det blir nog för mkt för Rappes huvud, han är ju bara 5 år ändå.