Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

50251_1274907193_51655f5eddf2b36f3cfb037d.jpg

Idag fyller Hilmer 20 år! :)

Grattis till honom! :)

Theas: Jag har en gammal enkelaxlad. Enkel men fungerande! I framtiden vill jag ha en boogie med fronturlastning och sadelkammare, men dit är det långt kvar. ;)

Calvaro: Vad roligt att gå på clinic! Kul att det känns som om ni kommer framåt! :)

Totola: Vilket härligt vintertäcke! Såg jättebra ut! Och jättefin pålle!

Scorpan: Vilken häftig utrustning!

Parellikusken: Ååh vad jag skrattade åt din bildserie! :laugh: Han verkar så härlig!

KL
Idag provade jag att rida med hackamore, var iväg och köpte ett begagnat häromdan. Prinsen gick jättebra på det faktiskt! Även om det var jättesvårt att ställa in rätt, men jag tror att jag fick till det hyfsat iaf. :) Så nu kommer han få gå på hack när jag rider och med vanliga bettet (tvådelat med fasta ringar) när jag kör! Dock kommer jag fortsätta betsla upp till pessoat (vilket är det enda skarpa bett jag har, som inte ens är mitt utan det följde med farbror när han flyttade hit) när jag tar med handhäst, bara för att kunna rida med små hjälper med en hand. Han blir i regel väldigt taggad när unghästen går med på sidan, vill inte behöva sitta och "vrålhålla" honom. Skönt att ha lite att växla mellan. :)

Och Balder går i hagen och latar sig. ;)

Jag har en Dalavagnen från 1999, boogie. Reggad 1500 kg, lastvikt 830 kg.

Ursäkta, nu har jag en fråga till. Ni som har egen transport till era hästar, vilken har ni?

Jag har i och för sig kbl-travare.
Jag har ett Boj Bravo -04, ska vikta upp det till 1600kg nu när jag har rätt bil för det.
Tomvikten är 680kg så jag får nästan ett ton i lastvikt vilket räcker väldigt långt.
Stel boggie.

*knappen*

Hej på er!

Jag kikar lite i tråden då vi är på gång at leta kallblodstravare.

Jag har haft tävlingshästar i över 20 år, och nu letar vi efter en häst som vi kan ha kul med hela familjen :-).

Är kallblodstravarna så härliga och underbara som jag fått för mig? (Kan ju såklart vara olka på individerna det förstår jag såklart)

Grattis (i efterskott?) Hilmer! :)

Maja_Kandi: Tackar, ska hälsa det till pållen! ;)
Vintertäcket är kanonbra tycker jag (Rambo Optimo) fast dyrt såklart, jag sparade i över ett år och sålde några gamla täcken för att ha råd med det. Jag är jättepetig med passformen för man vet ju själv hur kul det är att gå en hel dag med något som trycker/hindrar/skaver! :P Och då har jag inte ens täcke på särskilt ofta, kanske en månad totalt under hela året. Tycker synd om en del som går med dubbla illasittande täcken halva året och har kvar det illasittande stalltäcket på inne! :/

Mysgrisen:
Undrar om du blandar ihop kallblodstravarna med nordsvenskar? :angel:
Det finns helt underbara individer av kallblodstravare som skulle passa bra som familjehästar, men jag skulle nog påstå att många (större delen?) av dom är ganska speciella och kan vara svåra att förstå sig på om man är van vid andra hästtyper sedan innan.
Själv har jag aldrig stött på en kallblodstravare som inte är mer eller mindre "snäll" (som i att de inte skulle göra människor illa med flit, om man inte råkar lära dom ovanor) men de kan vara väldigt svåra ändå antingen i ridningen eller hanteringen eller både och. Inte om man verkligen förstår sig på dom, men det kan ju ta lång tid innan man gör! ;)

Man kan som regel inte "tjura" med en kallblodstravare, (tyckte det var lite roligt att läsa i Zuzzi´s blogg... sorry!) för då får man en häst som sätter sig på tvären och kanske stänger av till slut eller gör tvärtemot det man vill, börjar förekomma sin ryttare osv. Har man inte skallen med sig blir det inte bra helt enkelt.
Det är känsliga hästar men samma om man beter sig "hårt" mot dom då blir dom i regel hårda tillbaka och kan bli starka/buffliga osv. En del har stress från travet som sitter kvar, en del har lite svårt med kroppen och tekniken från travet och behöver mycket hjälp i skolningen i början.
Men för oss "kallblodsmänniskor" som trots det har kallblodstravare har dom också väldigt fina kvalitéer som gör det värt att försöka förstå sig på dom! :D Eller så kanske man har hittat en mer lättsam individ och känner inte alls igen sig på beskrivningen.
Jag tycker för övrigt också att stor del av dom kallblodstravare jag bekantat mig med har varit lite av enmanshästar. Dom blir väldigt fäst vid husse eller matte. Farsans t ex blev orolig i stallgången och gick och tittade efter husse så snart han försvann, min är nog en av få som faktiskt sköter sig bättre vid skoning/verkning om jag är med och som verkar se mig som lika bra sällskap som andra hästar, en bekants är det bara denne själv i längden som kan leda/hantera eftersom den jättesnabbt tar över och bara ångvältar iväg, men inte för ägaren.
Kanske hör ihop med att dom hanteras så mycket redan som små?

Kul att se att Spang Sjur "hamnade" här på bukefalos, han är härifrån där jag bor :)
]

Jajjemen, det stämmer bra att jag köpte honom från dina trakter :) Kul att du kommer ihåg honom! Håller på och försöker få till någon slags ridhäst av honom nu :D

Jätteintressant att du skriver om att kallblodstravarna är väldigt speciella. Jag kan inte annat än att hålla med till fullo. När jag nyligen hade köpt mitt kallblod blev jag helt konfunderad över att han var totalt olik alla hästar jag träffat tidigare. Så mycket action och pondus men med så otroligt snälla ögon och vänligt sätt. Framförallt visar han precis vad han tycker hela tiden.

Idag när vi red längs en större väg med en del trafik kom en mötande bil i väldigt hög hastighet (idiotjävel), precis när bilen är bredvid (med ordentligt avstånd givetvis) så sparkar han till rakt ut i luften som att han skulle säga till bilen att visa respekt. Jag tror att han blev skrämd, men reaktionen är väldigt annorlunda. Han är en sån udda individ att jag liksom häpnar. Trevlig men väldigt egen, jag tror att det han är en häst som man växer ihop med. En häst att lära sig av, lära sig nya saker tillsammans med och inte en typ av häst som man kan bestämma över hur som helst eller befalla. Jag har verkligen lärt mig massvis av saker sen jag köpte mitt kallblod :D

Oj....jag har fått för mig att kallblodstravarna är lättare nordsvenskar...nu blev det ju pinsamt...

Vad ska vi ha då!? :-)

Har läst på nätet och där står det att nordsvensken är uppdelad i brukshäst och travare, kallblodstravare. ...?

Vad fin han var i brunt!

Kl
Min lediga dag idag och då snöar det. Typiskt! Får se om det lugnar sig lite så jag kan rida ikväll. I måndags var på lektion och det gick bra. Hade säkert känts ännu bättre om jag hade haft på mig ett par ridvänliga trosor :up:
Vi började lite med förvänd galopp. Shit vad mycket det är att tänka på. Var alldeles genomsvettig.
I onsdagskväll tömkörde jag lite. Vi börjar få lite snits på det men det hade varit kul att åka på någon kurs för att få lte tips och bra övningar. AE är och håller lektioner inte så långt ifrån oss varje månad men 700kr för en timme svider lite i plånboken.
Har även haft tur och vunnit en hästmassage på en tävling som anordnades på företagets facebook sida. Brukar aldrig vara med på något sådant men jag fick för mig att prova och så vann jag :bump:
Ska absolut utnyttjas!

Har läst på nätet och där står det att nordsvensken är uppdelad i brukshäst och travare, kallblodstravare. ...?

Stämmer, det är samma ras i grund och botten men allt eftersom vissa bruksnordisar började utmärkta sig på travbanan så började man inrikta aveln på dessa individer redan i början på 1900-talet, bruksnordisar tävlade också på banan under halva 1900-talet och stamboken delades och gick åt varsitt håll i slutet av 1960-talet.

1971 kom första stamboken ut för den Nordsvenska Travaren. Nån gång runt 1986-1988 hade rasen döpts om till Kallblodig travare på stamboken. Stamboken har varit öppen för norska kallblod ända sedan bruksrasen och nu är norsk och svenskt kallblod mer eller mindre samma, vi har köpt och använt sig av varandras avelsmaterial i urminnes tider. Finska kallblodstravare däremot är stamboken helt stängd för. Lite synd egentligen då vi faktiskt behöver ha in mer blodslinjer, kbltravaren anses vara utrotningshotad då den är för mycket avlad på samma linjer... tyvärr.

Finska kallblodet är mig veterligen dessutom en snabbare ras så varför inte?

Jätteintressant att du skriver om att kallblodstravarna är väldigt speciella. Jag kan inte annat än att hålla med till fullo. När jag nyligen hade köpt mitt kallblod blev jag helt konfunderad över att han var totalt olik alla hästar jag träffat tidigare. Så mycket action och pondus men med så otroligt snälla ögon och vänligt sätt. Framförallt visar han precis vad han tycker hela tiden.

Det är bra intressant det där, tycker dom är helt ljuvliga att ha å göra men för bövelen vad dom kan sätta sig på tvären om dom verkligen vill, känsliga hästar men att man verkligen har en kompis som går genom vått och torrt för en bara man kommer inpå dom :d

*Är kallblodstravarna så härliga och underbara som jag fått för mig? (Kan ju såklart vara olka på individerna det förstår jag såklart)

De är som alla andra hästar individer som är olika.

Min kbl-travare är snäll och trevlig, vacker som en dag och en fantastisk ridhäst.
Som travare var han verkligen värdelös: gick premien och kom in ett varv efter alla andra. Vägrade att springa fort, började sparka efter den som försökte få fart på honom...

Som ridhäst som sagt underbar!
Dessutom har han dressyrtalang så det finns kbl-travare som kan vara bra tävlingshästar i dressyr upp till åtminstone MSV.
Mitt nya "mål" är väl att kunna rida Georg:D:p fast jag kommer väl aldrig dit...
Just nu ligger vi på MSV dressyr, efter att han varit ridhäst i knappt fyra år. Vi ska tävla western på B-nivå i sommar så det blir inga dressyrtävlingar i år.

Testade honom i paddocken igår, helt underbart. Red på stång och en hand. Visserligen kan och ska formen bli bättre, men nu orkade han hålla ihop den samlade galoppen även om jag inte är helt nöjd med huvudpositionen, och vi fixade sidepass och byten och spinn.
Hurra vad jag är glad. Som vanligt.:)

Är kallblodstravarna så härliga och underbara som jag fått för mig? (Kan ju såklart vara olka på individerna det förstår jag såklart)

Min kille (e. Järvsöfaks) är världens mysigaste, fin att se på och sund i kroppen. En riktigt bra tävlingshäst, har en stark vinnarskalle och har varit framgångsrik på travet. Som ridhäst är han tämligen värdelös, lättstressad och känslig. Hetsar upp sig för "minsta lilla", men troligtvis är det också för stt han aldrig blev skolad som ung. Som körhäst är han fantastiskt. Stadig, lydig och blir ALDRIG rädd för någonting. Varken trafik, skördetröskor, en transport full av kor eller en dagisklass med paraply.

Från marken är han snäll som ett lamm, men är man orättvis mot honom slår han tillbaks. Försöker man med våld få honom att gå dit han inte vill sparkas han eller helt sonika drar iväg. Är man där emot tillmötesgående, ger honom en klapp på halsen och frågar om han kan tänka sig att gå med går han med en igenom eld :love:

Mot andra hästar är han ranghög och säker på sin sak, men aldrig elak.

Jag är oerhört nöjd med rasen, dom är verkligen vänliga djur. Men som sagt, man får ha lite fingertoppskänsla och dom kan vara ganska "stoiga" ;)

Senast ändrad:

Har en Thule Horseliner -10 och är mycket nöjd. Lastar 780kg på 1500 kg. Hästarna åker mycket bra och gärna i den. Thule köpte upp Kylinge, Trane, Brenderup och Star Trailer tror jag.

Min kallblodstravare är väldigt personlig och speciell. Man måste hela tiden arbeta med hans motivation, för vill han inte något så gör han det inte heller. Man kan inte tvinga honom, utan måste lära sig arbeta med honom. Han har noll arbetsmoral, så fort han tycker något är jobbigt så vill han inte mer. Han vill gärna galoppera, men när han blir lite trött, så vill han skritta. Han pushar aldrig gränsen om man inte motiverar honom till det.

Men han skulle bli en fantastisk familjehäst då han är en äkta attention whore. Han älskar barn och jag tror hans dröm är att stå uppstallad på en lågstadieskola där det är en massa barn som ständigt ger honom uppmärksamhet. Han står på lösdrift på en liten ridskola nu och det älskar han. Man ser hur hela han lyser upp och verkligen är lycklig när det är fem barn som alla borstar och klänger på honom samtidigt.
Verkligen ingen enmanshäst i det avseendet, utan så länge han får någon form av uppmärksamhet gör det inte något vem det är som ger honom den.

Men som rid- och körhäst är han mer en enmanshäst. Har jag sällskap med mig i vagnen när vi kör och sällskapet får hålla i tömmarna så är han för det mesta ovillig och bryr sig inte om vad personen ber honom om. Men så fort jag håller i tömmarna så är han plötsligt en helt annan häst, mer arbetsvillig, gör utan att tveka vad jag ber om och arbetar i en fin form.
I ridningen är han bättre numera, nu kan andra få honom framåt och styra honom. Värre var det förr när jag hade potentiella medryttare som skulle provrida, med mig gick han som en klocka, men den andra personen fick honom inte att trava och bad den honom svänga vänster kunde han lika gärna svänga höger.

Det är något speciellt med kallblodstravare, kan inte sätta fingret på vad det är, men det är någon sorts gnista i ögonen som är speciell just för dom som jag aldrig sett hos andra hästar.

*KL*

Min lillskit är också en speciell kille, än har jag inte träffat på någon som blir förtjust i honom efter att jag tog över honom, han har utvecklat hela sin personlighet så otroligt mycket! Alltid glad, alltid social och stoppar mer än gärna huvudet i famnen både i hagen, boxen, stallet och älskar närheten, helst av allt ska man pussa på hans nosrygg samtidigt.

Han är extremt nyfiken och framåt, orädd och klok. Det är många nya situationer han har rett upp där jag inte kan hjälpa honom mer än att vara stöd (bak i vagnen t.ex) som han fixar galant, moment som skulle få vilken häst som helst att göra på sig helt.

Han är samtidigt extremt känslig och en riktig tjurskalle när han anser att han har rätten i allt, har han bestämt sig så är det bara så och då är det bara att försöka lirka på och förhoppningsvis kan man övertala honom efter en halvtimme eller så att mitt sätt är det rätta :angel: han har väl inte haft den optimala första tid i sitt liv, aldrig dåligt behandlad men det gick lite väl fort även om han är tuff och stark i sitt psyke, det märks på honom när det blir för mycket nytt på en gång då blir det kortslutning. Han har alltid velat så mycket mer än vad han kanske har varit redo för. Men han har innerst inne ett fantastiskt löphuvud och en fysik utan dess like, vi hoppas att han kan komma i ordning rent muskulärt och att psyket hänger på i utvecklingen, mycket smärtminnen som ska bearbetas.

En fantastisk liten häst! :love:

kl

Hur brukar ni tänka för att motivera era hästar att anstränga sig lite extra? Eller få dom att göra saker som de inte tycker är så roligt?

Jag har lärt mig om AI (appreciative inquiry) i skolan där man lägger fokus på saker som fungerar. Typ att man utvecklar helheten genom de saker som är positiva/går bra. Har försökt tillämpa det förhållningssättet på min häst och det har funkat bra. Berömmer mycket när han tänker rätt och försöker att inte bli irriterad när han gör tvärtemot vad jag har tänkt mig :angel:. Jag vet ju att felet ligger i min approach när han sätter sig på tvären.. Har upplevt (speciellt i början) att det har varit svårt för mig att hitta det bästa sättet att kommunicera och hur jag ska be om saker för att han ska tycka att det är roligt. Bara den senaste månaden har det gått väldigt mycket framåt för oss :)

*KL*

Jag hade tänkt tömköra ett enkelt pass "bara" men när jag pratade med stallägare M på vägen till stallet så sa hon att de skulle bygga upp en liten trailaktig bana, så jag red den istället.
Det var lite olika "stationer":

* Gå igenom ett "draperi" (ett duschdraperi som var sönderklippt som remsor. Tyvärr var det för lågt för att Rappe skulle kunna ridas igenom men när jag gick på backen och lockade honom att ta ner huvudet så gick det bra).
Första gången Rappe ser något liknande.

* Flytta saker från ett hinderstöd till ett annat, som vid Bruksridning. Rappe kan det bra.

* Ifrån sadeln "dribbla" med en uppblåst liten badboll och göra mål (storlek fotboll ungefär), med en hockey/bandyklubba. Rappe är ju inte så liten men det gick när jag böjde mig ner en bit. Jag har övat en del med boll med Rappe för länge sen men inte uppsuttet. Rappe skötte sig galant.

* Halt i en cirkel: Man skulle rida in i en uppmärkt cirkel (en "grind" på ett ställe som man red in genom), hoppa av från vanliga sidan, gå ut genom "grinden", gå ett varv runt hästen och sen in genom grinden och hoppa upp från "fel" sida.
Rappe ville inte stå helt still men det gick rätt ok. Han var inte ute ur cirkeln iaf Upp från fel sida kom jag inte (160 cm grov häst, 157 cm ovig matte). Vet inte om man får ha pall egentligen? på deras tävling den 21:a får man nog ha pall iaf.

* Rida över pressenning (jag provade "göra halt på den", "skritta över den", "rida över halva, sen rygga tillbaks", och "trava över den". Rappe knatade på bra (har övat det en del med honom förut men inte mkt uppsuttet och i höstas fick han något knas att han inte skulle över pressenningen när jag skulle rida över den vid träning inför bruks-DM men det var som bortblåst idag iaf).

* Prasslig påse: en påse (typ IKEA-påsematerial fast en sån där som man kan stänga till. Det låg nog lite hö eller ngt i den så den inte skulle bli helt platt). I påsen var det ett långt plastband fastsatt (avspärrningsband typ). M var tyvärr inte vid ridhuset när jag red så jag vet inte exakt vad man skulle göra med påsen, tror att man skulle via två kon-portar med den.
Iaf så tog jag påsen och drog efter mig när jag ledde honom först. Han skuttade till lite av överraskningen sen knatade han på.
Sen gjorde jag om det uppsuttet (bandet låg så till att man kom åt det från hästryggen). Skrittade första gången med påsen efter oss, och red ett halv varv i ridhuset och red tillbaks och ställde tillbaks den. Lite senare red jag dit och bara gjorde halt brevid, och nästa gång red jag dit och tog påsen och skrittade och travade runt i hela ridhuset.

Jag och Rappe tyckte att det var lite väl lätt med "flytta grejer mellan hinderstöden" så jag roade mig med att försvåra övningen. Precis när jag trappade upp svårigheterna så kom M med sina två hästar och några barn, så Rappe fick lite sån miljö/störningsträning precis samtidigt som jag bad honom att gå med min jacka över huvudet

En film från passet:

http://www.youtube.com/watch?v=-Fr01uf5S-o
Jag brukar kräva att han står helt still etc men jag ville inte vara så petig när han var så duktig i övrigt precis innan jag skulle avsluta passet.

De ska ha tävling den 21:a som sagt men då är jag på körkurs 1,5 mil bort. Det är skapligt lockande att åka hem och rida tävlingen och sen tillbaks till körkursen men det blir nog för mkt för Rappes huvud, han är ju bara 5 år ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur