Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Ååh vilken häftig bild!!! Jättekul att se!
KL
Idag ligger mina hästar på stort plus!
Först fick farbror Prins vara stöttepelare till min andra unghäst på en skrittur, sen lämnade vi av plutten i stallet och tog en längre tur själva. I början var han väl inte direkt överdrivet taggad, men jäääääklar så fin han blev!
Eftersom jag ridit med handhäst innan var han både sadlad och tränsad med ett annat träns med skarpare bett för att jag lättare ska kunna styra med en hand. Det kändes på honom att det var ovant, men jisses vilken skillnad det blivit nu senaste tiden! Han har blivit så mycket mer lyhörd för hjälperna, så nu när jag hade det här bettet behövde jag knappt hålla nånting alls, en sytråd hade räckt som tyglar!
Han gjorde klockrena galoppfattningar från skritt, båda galopperna! Lite wow-känsla på en av fattningarna till vänster som var så fantastiskt bra så jag bara tappade hakan och överöste honom med beröm! Nu orkar han dessutom bära sig lite i båda galopperna vilket är himla roligt, det känns att han bygger upp sig mer och mer!
Tillbaka hemma var han svettig som tusen, fick massor med morötter och mysigt täcke innan han knallade ut igen.
Sen var det lillemans tur. Även han var så fantastiskt duktig! Jag släpade fram skaklarna ner på planen så att de var på plats, sen selade jag och tog ut honom. Tömkörde lite först och sen parkerade jag honom i skaklarna, och tänk att där stod han - som ett ljus! - medan jag fixade och donade och gjorde överdrivna påhitt med selen och skaklarna för att han skulle få känna på. Inte ett steg tog han från det att jag gjorde halt tills han var förspänd och jag smackade igång!
DUKTIG!! Sen tömkörde jag honom med skaklarna riktigt på plats (första gången jag spänner riktigt direkt!) i lite kringelkrokar på plan och sen ett varv runt banan innan jag styrde upp till den vanliga platsen där jag brukar spänna för/ifrån. Även där stod han som ett ljus hela tiden från halt tills jag var klar och ledde honom därifrån. Oooooh så megaduktig han var!
Well, idag är mina hästar dyyyyyyra!