Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Va härligt det ser ut! Är ni rutinerade inom tornerspel? Vore kul att se bilder på er uppvisningskostym (kallar man det så? hehe).

Kul låt till videon också :D

Ohjovars, visst harvi gjort detta förr... Jag har hållitpå sen mitten av 80talet och Lina sedan 2001

Bidrar givetvis med bild i klädsel (hästen har "hintertyg" och jag "tabbard")
394250_10151132110015349_1826948550_n.jpg

Tror nästan georg hade Lina i åtanke när han skrev den, den är bara såååå passande :love:

Valacker går utmärkt att visa på Sommarpremieringar, hur det är med kallblodstravar däremot vet jag inte. Alla raser som ingår i SH är välkomna men där ingår väl inte kbl.
Annars finns det ju utställningar som finns för alla raser, åldrar och kön.

Ååh vilken häftig bild!!! Jättekul att se!

KL
Idag ligger mina hästar på stort plus! :laugh: Först fick farbror Prins vara stöttepelare till min andra unghäst på en skrittur, sen lämnade vi av plutten i stallet och tog en längre tur själva. I början var han väl inte direkt överdrivet taggad, men jäääääklar så fin han blev! :love: Eftersom jag ridit med handhäst innan var han både sadlad och tränsad med ett annat träns med skarpare bett för att jag lättare ska kunna styra med en hand. Det kändes på honom att det var ovant, men jisses vilken skillnad det blivit nu senaste tiden! Han har blivit så mycket mer lyhörd för hjälperna, så nu när jag hade det här bettet behövde jag knappt hålla nånting alls, en sytråd hade räckt som tyglar!
Han gjorde klockrena galoppfattningar från skritt, båda galopperna! Lite wow-känsla på en av fattningarna till vänster som var så fantastiskt bra så jag bara tappade hakan och överöste honom med beröm! Nu orkar han dessutom bära sig lite i båda galopperna vilket är himla roligt, det känns att han bygger upp sig mer och mer! :laugh: Tillbaka hemma var han svettig som tusen, fick massor med morötter och mysigt täcke innan han knallade ut igen. :)

Sen var det lillemans tur. Även han var så fantastiskt duktig! Jag släpade fram skaklarna ner på planen så att de var på plats, sen selade jag och tog ut honom. Tömkörde lite först och sen parkerade jag honom i skaklarna, och tänk att där stod han - som ett ljus! - medan jag fixade och donade och gjorde överdrivna påhitt med selen och skaklarna för att han skulle få känna på. Inte ett steg tog han från det att jag gjorde halt tills han var förspänd och jag smackade igång! :laugh: DUKTIG!! Sen tömkörde jag honom med skaklarna riktigt på plats (första gången jag spänner riktigt direkt!) i lite kringelkrokar på plan och sen ett varv runt banan innan jag styrde upp till den vanliga platsen där jag brukar spänna för/ifrån. Även där stod han som ett ljus hela tiden från halt tills jag var klar och ledde honom därifrån. Oooooh så megaduktig han var! :love:

Well, idag är mina hästar dyyyyyyra! :D

*KL*
Idag har jag anmält mig och Rappe till våran första hopptävling :eek::D
Det blir en pay&jump, 50 cm den 1 maj.. :)

Kallblodstravare kan man tyvärr inte visa , vad jag har förstått, de går endast premielopp o ska bli godkända på dessa, får tydligen se ut hur som helst. Har själv ett sto som ej klarat premieloppet, diskad pga galopp, men en super ridhäst:)

"kl"
Ni som tävlar i dressyr med era pållar, vad har ni för frisyr på dom? Har fått höra att domaren måste se halsen, stämmer det? min tjej har en enormt tjock o lång man som jag inte vill klippa. förslag på hur jag "sätter upp" hennes hår :)

Skit och! Löp har han sprungit, nästan en halv miljon insprunget :D

Angående frisyren är en ardennerfläta helt klart både snyggast och enklast på en lång och tjock man. Jag brukar sitta på hästen när jag flätar :angel: För då får jag flätan ordentligt uppe på mankammen.

Hej!

Här kommer en nykomling och tränger sig på- hoppas det går bra :)

Jag tänkte höra vad ni har för utrustning till era Nordsvenskar? Vilka färger passer just er häst, och vilken färg är er häst?
Vad har ni för träns? Model? Färg?
Sadel? Model? Färg?
Schabrak?
Sele?

Har ni bilder vore det ju extra kul :)

Själv letar jag efter ett rejält, kraftigt och snyggt träns.

"kl"
Ni som tävlar i dressyr med era pållar, vad har ni för frisyr på dom? Har fått höra att domaren måste se halsen, stämmer det? min tjej har en enormt tjock o lång man som jag inte vill klippa. förslag på hur jag "sätter upp" hennes hår :)

Jag har i och för sig bara tävlat enstaka gånger i dressyr.
I TR står det om manen att den "får" vara klippt och flätad. Alltså inget obligatoriskt varken med klippt eller flätad.
Jag red med lös man, fick ingen kommentar om detta trots att manen gick nedanför underkanten av halsen, på mina få dressyrtävlingar.

Har diskuterat frågan med en dressyrdomare som tycker att en sådan man som min häst har, gör sig bäst lös. Men detta är ju bara åsikten från en enda domare.

Hej!

Jag tänkte höra vad ni har för utrustning till era Nordsvenskar? Vilka färger passer just er häst, och vilken färg är er häst?
Sadel? Model? Färg?
Schabrak?
Sele?

Lukas är en brun kbl-travare.
Träns har han ett i ljust läder, med blå stenar längs sidostycken och på pannband och den delen av tyglarna som är närmst bettet. Stenarna är ca 8mm i diameter. Finns ingen nosgrimma.
Har ett annat träns, också ljust läder, enöras med prägling i lädret.

Sadel: den av engelsk modell är en Stübben Focus (islandshästmodellen), svart.
Den av amerikansk modell är en TexTan, minns inte modellnamn eller -nummer. Mörkare brun, lite åt rödtonat håll, med blomprägling i lädret.

Schabrar till engelsksadeln: det som råkar vara i bruk. Tycker att ljusa eller klara färger är snyggast till honom. Har en del i ljusblått, ljusgrönt, klarrött, orange med flera färger.
Pad till amerikanska sadeln: har en ful blå med gröna rutor till vardags. Tycker att han är finast i den klarblå eller den svarta till tävling. Den röda blir finare till min grå fjording eller till någon av mina svarta hästar.

Kanske jag får vara med i denna tråd?
Mitt sto är mestadels kallblod:)
Hennes mamma är ardenner/nordsvensk och pappan är hbl/fbl/fjording/arab
Bella_bus.jpg

Hej!

Sadel? Model? Färg?
Schabrak?
Sele?

Har en brun kallblodstravare. Han passar nog i alla färger.. Jag älskar färg, så har många schabrak i klara färger. Men orange och beige är nog det han passar bäst i.
Har ett svart träns till ridning, en rödbrun hoppsadel och en svart dressyrsadel. Självklart samma träns till båda sadlarna, tycker det är lite väl utseendefixerat att köpa ett brunt träns bara för att ha det till den bruna sadeln.
Tränset är ett vanligt träns från hööks, ingen nosgrimma. Pannbandet är ifrån ett körhuvudlag så den har rosetter på sidorna och en rejäl kedja i.
Sadlarna är en Knight sir Walter och en wintec cair dressyr.

Har en svart bröstsele som har slutat i ett ihopplock av olika delar till slut. Till det har jag ett handsytt huvudlag som min sadelmakarvän sydde åt mig i Tärnsjöläder. Svart med vita sömmar på pannband och nosgrimma. Älskar det huvudlaget mycket. :)

PICT0169-Kopia.jpg

DSC07736-Kopia.jpg

DSC03948-Kopia.jpg

Bara tävlat i dressyrkörning och en gång i dressyrridning men då bara på klubbnivå. Har alltid utsläppt man på min häst, dock gör jag inbakade flätor längst upp för att fläta över manen så den bara är på en sida.

SNV33135-Kopia.jpg

Provade att ha 2 ardennerflätor igår under ridturen, men efter några minuter såg det bara trassligt ut, men om det är ok att tävla med utsläppt man sågör jag hellre det.:)

Ang färger, mitt kbltravar sto är mörkt, mörkt brun. Hon har sadel o träns i londonbrunt o klarrött schabrak när hon ska vara fin, (fast hon är alltid fin:love:)

Tänkte lägga upp två bilder som jämförelse, den övre tog jag när han precis flyttat till stallet han står nu (Flyttade honom från lösdrift pga att han tunnade ur något hemskt). Den undre är tagen idag, cirka fem månader senare :) Han är verkligen inte i topptrim efter att ha stått hela vintern, men visst är han mycket finare!

308895_10151281587331413_1569305425_n.jpg

547404_10151550475356413_607094954_n.jpg

Mycket finare i hullet! Skulle nog må bra av mer muskulatur men med bättre hull blir det säkert lättare att bygga också!

Angående frågan om flätat eller inte på tävling (nu behöver jag inte bry mig om det iofs eftersom jag inte tävlar, men ibland kanske man vill vara fin ändå!) så kan det såklart vara lite olika, själv tycker jag en välgjord ardennerfläta är väldigt fint. Särskilt på hästar som har lång man och lite grövre hals kan det se väldigt snofsigt ut att få se halsen! ;)
Fisknäts-flätor kan vara fint på vissa, eller kanske mest beroende på hur man gör dom.
Min grabb har hopplös man. Svår att göra ardennerfläta eftersom bakre halvan av manen är tunn och kort, främre manen är tjock och lång. Man får avsluta den efter ungefär halva mankammen och sen lämna bakre tussarna lösa! :S
Ändå tycker jag det kan bli ganska fint och prydligt just att få se halsen och ha all man på samma sida för någon gångs skull.

Min lille kuse har för övrigt varit mycket dyrare att rida på sistone. :)
Tror det var bra att få ridningen filmad, så jag förstod bättre vad hästen försökt berätta för mig. Nu är det som att han är nöjd när matte äntligen lyssnar och blir så mycket lättsammare i ridningen!

Ja, han har precis satts igång igen efter fyra månaders vintervila så muskler kommer komma :love:
Skulle ha fotat framifrån på före-bilden med, då var han jäääättetät mellan frambenen och väldigt utåt-tåad men nu har han breddat sig rejält och rätat upp benen!

Min har tidigare fått 10,5 kg hö/dag + ett kg kraft och stått på halmbädd. Han har då hållit ett bra hull. Han är 155 och ganska smäcker, vet dock inte exakt vikt på honom. Han blir 20 i år.
Nu ska jag flytta honom till ett nytt stall där de serverar hösilage. Då jag inte vet vilken ts det är på hennes hösilage, så utgick jag ifrån agrias "normalvärden" när jag räknade. Minimibehov: Hö (700 kg häst) = 8,4 kg. Hösilage = 12,6 kg.
Då 10 kg/dag ingår i stallhyran funderar jag lite på hur mycket jag behöver köpa till (köper naturligtvis till mer om jag märker att han behöver det) Ska till stallet imorgon och kolla runt, kan 4,5 kg extra/dag vara rimligt att föreslå?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V