Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Idag har Lukas haft ett sådant där äckel-bra pass igen. Visst tappade jag honom ur galoppen ett par gånger för att jag är lite för långsam att skicka in mer energi, men så jobbade jag på att ha honom i långsam galopp med så lite stöd som möjligt, också.
Då blir det lätt att man släpper lite för mycket och så blir det trav.
Men han är så duktig, så duktig. Imorgon bitti ska jag rida för dressyrtränare, får se vad hon tycker. det har gått ett par månader sedan sist (tiden går fort: jag hade lite andra ridlektioner inbokade och hade därför inte tid, men så blev de lektionerna inställda så jag har tränat hemma i stället) och Lukas har blivit betydligt starkare både i trav och galopp, och formen har blivit nära nog perfekt - så nu ska vi förhoppningsvis utveckla oss ännu mer till en form av högre perfektion:D

Häftig känsla man får när det går sådär "äckel bra" :laugh:
Se till och få med kameran på träningen så vi kan få se lite kort.:idea:

kl
Har varit ute i det blåsiga vädret och ridit en sväng. Frös halvt ihjäl!
Min tränare tycker att jag ska prova att rida honom på kandar ibland så därför tänkte jag att vi kunde ta en skrittrunda och bara vänja honom vid att ha alla betten i munnen. Han tog det med ro men jag fick hålla tungan rätt i mun för att ha koll på dubbla tyglar.

2013-03-09 14.04.30 by Calvaro, on Flickr

Se till och få med kameran på träningen så vi kan få se lite kort.:idea:

Jo, fast jag vill helst att instruktören ska ge råd, inte ta kort.
Jag rider "alltid" ensam så det blir inte så mycket fotograferat. Undantaget var en ridkurs för några veckor sedan, men då glömde jag som vanligt kameran.
En kompis filmade lite på sin mobil och skickade, men de filmerna har jag lyckats radera också. Jag är inte riktigt vän med tekniken, kan man säga...

och det fina med att aldrig ha med kameran är att man kan skryta hur mycket som helst om sin fina häst, och ingen kan motbevisa en:angel:
jag får väl försöka komma till bevis i sommar på westerntävlingarna, men jag har tänkt rida B-nivå och det är vi egentligen inte färdiga för ännu.
Det saknas fortfarande en del styrka. Varken Lukas eller jag fixar kort galopp med städade byten på helt långa tyglar.

Fast det är inte för att jag på nått sätt misstror dig utan för att det är inspirerande att se välridna nordisar.
Hoppas att du får ett super pass!

och det fina med att aldrig ha med kameran är att man kan skryta hur mycket som helst om sin fina häst, och ingen kan motbevisa en:angel:

:rofl: klockrent! :D

Jag brukar tänka lite tvärtom (särskilt när det gäller videoklipp, pållen gör sig som regel bättre på video än bilder) att det kan vara bra att motbevisa sig själv ibland, när det är lite blandad kompott i ridningen - både det som är bra och det som är mindre bra - för ibland är det lite för lätt att glömma det som är bra om det är andra stunder som känts katastrof. Tittar man på ett videoklipp kan man klippa och klistra och bara dregla över de bra delarna om man vill! :D Och ofta ser det inte alls lika katastrof ut som det känns heller även om man tittar på det "dåliga".

Scorpan: Det verkar så himla kul både med beridet bågskytte och tornerspel! :banana: Bra att du ger inspiration till fler aktiviteter att prova! :D Haha, vilken duktig beridare ni verkar ha!

Calvaro:
Ja, precis, nu har det bara blivit en gång hittills i år så jag får ta igen det framöver! Förhoppningsvis blir det fler WE-träningspass iallafall, dom andra verkade också tycka det var kul.
För min grabb var det nog som du säger, att han blev glad att få en uppgift! :) Jag är glad att vi har gjort såpass mycket grovjobb innan, både med skallen så att säga och skolningsmässigt, för det var nog det som fick komma till sin rätt nu. Bra timing med förkunskaperna. Samtidigt som det känns konstigt att prova det först nu, som att vi har gått miste om något i många år! :P

Hihi, alltid klurigt att lära in ny tygelfattning! Brukar ta ett tag att vänja om sig. Jag har blivit så van att rida med dubbla tyglar att det känns konstigt att rida med enkla tyglar på tränsbett. Kommer på mig själv OFTA med att sitta med båda tyglar i en hand! :rofl:

Fast det är inte för att jag på nått sätt misstror dig utan för att det är inspirerande att se välridna nordisar.
Hoppas att du får ett super pass!

Passet gick bra och jag fick något att fundera på.
Tränaren, som försörjer sig på att träna hästar, var uppenbarligen nöjd med det hon såg.
Hon vill låna hästen och tävla honom.

Och detta är alltså en av dem som kvalade in till årgångsmeeting i Falsterbo 2012, som vill låna och tävla min nordis...
Hon frågade om jag inte kunde ställa honom hos henne så hon kan träna och tävla honom åt mig - som en kul grej.

Det vore ju inte så dumt, förstås, om jag lånar ut honom några veckor i april, innan westerntävlingarna kommer igång.

Stackars häst. Lyckades pensionera sig från travträning och hamnade i dressyrträning i stället. Ur askan, i elden.

Haha, stackars pålle. :D Kul att det går så bra för er! :laugh:

Scorpan: Jättekul med såna bilder!!! Hon verkar helmysig! :laugh:

KL
Idag fick mina pojkar följas åt ut på tur igen. :laugh:

Såhär såg det ut!

Första snutten går jag bakom stöttingen för att se så allt går bra, sista sitter jag på. Grusvägen var delvis framtinad så stöttingen hakade fast typ hela tiden och flängde och for åt alla håll. :cool: Jätteduktiga pojkar var lugna och snälla hela tiden ändå. Vi stötte på några bilar också utan bekymmer. :) Mycket nöjd med grabbarna!

KL

Igår så blev det äntligen av att min tränare red på Dacke för första gången. Hon har haft mycket i sitt liv sista tiden och varit bortrest ett tag så inte blivit av förrän nu.

Men det gick i alla fall bra. Dacke var som alltid rätt motsträvig och saknade arbetsmoral. Han kunde jobba på riktigt fint stundtals, men efter en stund kommer han på att det ju var jobbigt och då blir han motsträvig igen. Men bitvis gick han finare än jag någonsin sett honom, så när han väl lärt känna henne mer tror jag att det kan ge ännu mer. Han är definitivt ingen häst man bara kan sätta sig upp på och förvänta sig att han gör som man ber om, så är ändå förvånad att han inte var mer motsträvig.

Slutsatsen blev i alla fall att hon trodde han kunde utvecklas mycket inom dressyren och bli riktigt fin, han har kapaciteten och kroppen för det. Jag höll med om det, rent fysiskt så har han kapacitet. Men hans huvud och personlighet har inte kapaciteten som hans kropp har, just för att han saknar all form av arbetsmoral.
Så vi kom fram till att det är hans vilja som allt hänger på och det vi ska jobba på framöver. För bara han vill så kan han, det har han visat.

En rolig sak var i alla fall att hon tyckte han var ovanligt liksidig, man märkte i princip ingen skillnad på hans sidor. Har alltid fått höra av veterinärer och massörer att han är ovanligt jämnt musklad, och jag blir lika glad att höra det varje gång. :)

Hade tänkt rida dressyr för att känna på honom idag, men bilens bromsar bestämde sig för att sluta fungera på vägen hem igår, så tar mig inte ut till honom idag. Men på tisdag ska jag rida lektion på honom iaf. :)

Senast ändrad:

Lilleman ser verkligen nöjd ut över att vara med ute på tur!

Parellikusken: Tror det är ett superupplägg att låta tränaren rida honom ibland. Hade önskat att jag haft den möjligheten också. Kul att han är så liksidig. Vad är receptet? :)

kl
Nu är det min tur att glädjas över ett super pass för tränaren! Bästa någonsin tror jag. Han var riktigt reglerbar i galoppen på ett sätt som jag aldig känt innan. Ska suga på det några dagar nu. Önskar att någon hade filmat.

Receptet är att köra och ute mycket, samt ha en fräsch häst utan spänningar och låsningar. Så fort jag känt minsta lilla tveksamhet har han fått träffa massören. Hade en liten SI-ledslåsning en gång som gjorde att något kändes fel, så fixade till den på en gång så hann han aldrig behöva arbeta sbett pga. den. Det är i alla fall det jag tror är vårt recept. :)

Blir inte dressyrträning idag, bilens bromssystem är rejält trasigt så bilen bor på verkstaden nu. Tar mig inte ut till Dacke förrän den är fixad, som tur är så var stallägaren snäll och ska ta in och mara honom med lusernen på morgonen i alla fall.

Det låter som ett bra recept! Funkar lite sämre om man köper en häst som 15-åring tyvärr! :p (Eller så är det jag som är för dålig på att hålla mig själv liksidig och smittar av mig på hästen..)
Tror det är lätt att man blir subjektiv som ryttare/hästmänniska, man blir hemmablind helt enkelt. Eftersom många hästar är oliksidiga känns en "inte så fasligt oliksidig" häst säkert helt rak i jämförelse. Eller tvärtom, har man vant sig vid en "inte så fasligt ojämn" häst känns säkert alla andra ohyggligt ojämna! :angel:
Kul att det verkar funka bra för tränaren att rida! :)

Calvaro: Vad härligt när man får ett snäpp till! :D Du får komma ihåg vad du gjorde istället när det var bra, så lätt att man glömmer det i efterhand. :P Kommer ihåg den fina känslan istället.

kl
Här går det upp och ner... Jag tyckte pållen var jättetrevlig att rida ett par gånger efter WE-träningen. Kanske hade jag tur med förutsättningarna och inte så höga förväntningar. Igår var det lite halvt katastrof, sådär att jag hellre hade låtit bli att rida helt om jag i förväg hade vetat hur det skulle bli. Pållen var tokpepp och då blir det att jag får sitta och bromsa alldeles för mycket, inte kul när hästen bara vill fram och inte är "med" mig. Först en kvart i ridhuset, sen en kort uteritt, sen 15-20 minuter till i ridhuset (inte i sträck, i två omgångar) och allt ungefär lika katastrof. Bortvägen på uteritten var väl det enda som var ok. ;)
Jaja, får väl hoppas på lite mer flyt igen någon gång framöver! Att förutsättningarna klaffar.

KL
Idag är det lyckans dag!!! :bump: :banana:

Balder fick följa med farbror Prins ut på tur med stöttingen, som vanligt med en lös skakel på utsidan. Han fick börja gå på höger sida, gick längs skoterspår och väg och mötte lite bilar utan bekymmer. Travade en bit och gick upp för en lite brantare backe. Sen stannade vi och han fick byta sida. Hela hemvägen gick han alltså på vänster sida.
Hemma plockade jag av stöttingen och tömkörde farbror ett varv runt lägdan med Balder fortfarande kvar på sidan med sin lösa skakel. Sen kom sambon ut och hjälpte mig. Då bytte vi och kastade den lösa skakeln åt sidan, parkerade lilleman mellan de riktiga skaklarna och spände för! Ja, såklart inte allt på en gång, först lite slammer och rycka och dra i selen och greja på men han vred inte ens på ett öra. Så då spände jag för! :o Gjorde en väldigt enkel variant med seltungan genom skakeln och sen ett tunt balsnöre istället för selpinne som jag drog ett varv runt skakeln och knöt i en vanlig rosett, allt för att det skulle vara lätt att lossa och för att det skulle kunna gå av om han blev rädd. Sen flyttade jag över tömmarna till Balder och sambon höll i farbror Prins. Balder fick fortsätta sitta fast i farbror bara för säkerhets skull, men det var helt onödigt! :laugh:
Vi gick ett helt varv runt lägdan, och lilleman skötte sig som om han aldrig gjort annat! Helt lugn och stadig! Inte ett felsteg gjorde han, lyssnade klockrent, drog perfekt, flyttade benen precis så som han ska, struntade i att han råkade komma åt skaklarna ett par gånger och bara knallade vidare... Alltså jag är alldeles lyrisk! :love:

Efter ett varv avslutade vi, han stod helt stilla när jag kopplade loss med öronen spetsade och ett sådär mysigt intresserat uttryck som om han undrade vad det var att göra så stor grej av. :D Ville såklart ha ett bildbevis, men ville inte riskera nåt när det gått så bra, därför höll sambon i farbror tills jag var klar och sen blev vi förevigade med skaklarna på marken. ;)

001_zpscc4c8b39.jpg

JAG ÄR SÅ JÄKLA STOLT OCH GLAD!!! :banana:

Har ridit på min busiga häst idag. Han visade en för mig helt ny sida, vilket var intressant. Han har mycket energi och vill mest bara galoppera, men underlaget i paddocken var inte riktigt gjort för det idag så han fick hålla sig i trav. Det ville han inte, så han svarade med att stanna, backa, bocka på stället, sparka bakut på stället och såna saker. Som en riktig märr helt enkelt.
Han har aldrig gjort så förut, så det var lite roligt. Satt mest och väntade ut honom, var beslutsam och gav mig inte, men samtidigt kunde jag inte annat än att fnissa.

Min ridlärare tror det har med den ökade havregivan att göra, så ska sänka den igen och se om han blir som vanligt igen.

P3170039-Kopia_zps12452b83.jpg

P3170026-Kopia_zps88a59c77.jpg

P3170027-Kopia_zps5445a670.jpg

P3170033-Kopia_zps6580d7f5.jpg

Vårsprall i hästen? :p Fina bilder! :D

Maja_Kandi: Vad roligt att han var så duktig! :banana: Han är så gott som inkörd nu då! :D

kl
Min lille grabb har fått vila nu några dagar, fast jag har longerat lite kravlöst varje dag så han ska få röra sig.
Jag blir inte riktigt klok på farbrorn. Å ena sidan kan han se jättefin ut både sett till kvalitet i gångarterna, rörelsemekanik, mjuk och fin (särskilt för sin ålder!) villig att röra på sig osv. Men i vissa lägen ser han stel och ojämn ut (alltså som i ojämnt musklad, inte ojämn = halt). Kanske lite mycket begärt att pålle ska gå böjd/rakriktad när man longerar på en liten volt med grimma och grimskaft... Men ändå! :p
Tror att det hänger ihop mycket med skallen på honom, spänner han sig och stänger av kommunikationen så går han mycket mer oliksidigt när man rider. Och vi har väl gjort mycket sånt där han blir mer pressad på sistone. WE-träningen, ovanligt många uteritter och ovanligt lite dressyr på banan.
Har sagt åt pållen att han får vila sig i form nu! ;)

Vila är inte att underskatta. Eller långa skrittturer i skogen. Det brukar bota både det ena och det andra. :) Delvis knapplån:

Appropå vila så har jag använt samma taktik sen en tid tillbaka. Har lekt från marken och nu precis börjat sitta upp några gånger i hagen. Tolero har ganska dåligt förtroende för sin ryttare och nät tränset inte är på blir han omöjlig, han blir en helt annan häst. Så det har vi jobbat på. I förrgår började jag med att be om några steg med eftersom att han släpper kontakten direkt när jag ber honom gå fram och bara går iväg (pga osäkerhet) så jobbade vi med backen istället och det gick strålande. Så fort han vet vad han ska göra samarbetar han jättevilligt, men blir han minsta osäker flyr han genast. Så det är positiv förstärkning i stora lass. Tur att han fäller för han älskar att bli kliad överallt just nu. Perfekt sätt att få honom med sig i det man gör.

Han har iaf blivit trygg med uppsittningen, står blixt stilla medan jag kravlar och klänger på han. Och slappnar av när jag sitter på. Låter sig inte heller störas.av hagkompisarna utan mina order står fast. Utan träns i hagen alltså, detta är givetvis inga problem med huvudlag. Så jag tycker han är duktig jag. :)

Jadu.. Vet inte om det är vårsprall. Han har aldrig någonsin betett sig så innan, inte ens på våren. Så jag vet inte riktigt..

Sägs att hästar ska bli tröttare och lugnare av att gå på lösdrift, men så pigg som Dacke varit sedan i höstas har han aldrig varit. Men å andra sidan sägs det ju också att man blir pigg av frisk luft, så ja.. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka