Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
KL
Idag är det lyckans dag!!!
Balder fick följa med farbror Prins ut på tur med stöttingen, som vanligt med en lös skakel på utsidan. Han fick börja gå på höger sida, gick längs skoterspår och väg och mötte lite bilar utan bekymmer. Travade en bit och gick upp för en lite brantare backe. Sen stannade vi och han fick byta sida. Hela hemvägen gick han alltså på vänster sida.
Hemma plockade jag av stöttingen och tömkörde farbror ett varv runt lägdan med Balder fortfarande kvar på sidan med sin lösa skakel. Sen kom sambon ut och hjälpte mig. Då bytte vi och kastade den lösa skakeln åt sidan, parkerade lilleman mellan de riktiga skaklarna och spände för! Ja, såklart inte allt på en gång, först lite slammer och rycka och dra i selen och greja på men han vred inte ens på ett öra. Så då spände jag för!
Gjorde en väldigt enkel variant med seltungan genom skakeln och sen ett tunt balsnöre istället för selpinne som jag drog ett varv runt skakeln och knöt i en vanlig rosett, allt för att det skulle vara lätt att lossa och för att det skulle kunna gå av om han blev rädd. Sen flyttade jag över tömmarna till Balder och sambon höll i farbror Prins. Balder fick fortsätta sitta fast i farbror bara för säkerhets skull, men det var helt onödigt!
Vi gick ett helt varv runt lägdan, och lilleman skötte sig som om han aldrig gjort annat! Helt lugn och stadig! Inte ett felsteg gjorde han, lyssnade klockrent, drog perfekt, flyttade benen precis så som han ska, struntade i att han råkade komma åt skaklarna ett par gånger och bara knallade vidare... Alltså jag är alldeles lyrisk!
Efter ett varv avslutade vi, han stod helt stilla när jag kopplade loss med öronen spetsade och ett sådär mysigt intresserat uttryck som om han undrade vad det var att göra så stor grej av.
Ville såklart ha ett bildbevis, men ville inte riskera nåt när det gått så bra, därför höll sambon i farbror tills jag var klar och sen blev vi förevigade med skaklarna på marken.
JAG ÄR SÅ JÄKLA STOLT OCH GLAD!!!