Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

Igår fick mina nordispojkar följa med till ridhuset för löshoppning! :laugh: Min plasthäst (läs halvblod) har ont i benet och fick stanna hemma så då fick dom riktiga hästarna rycka in!

Prinsen är helt klockren och knallar in i transporten när man typ pekar åt honom, lilleman hade inte åkt sen monsterresan hem i december, så jag undrade lite vad han skulle tycka. Först skulle han testa om rampen verkligen höll, skuttade upp med frambenen och sen lika fort ner. Men så stoppade jag honom när han skuttade upp igen och lät honom stå stilla en stund, sen var det bara att gå på. Duktiga liten! :laugh:

Framme fick hästarna först stå på transporten en stund tills vi kollat läget på anläggningen, sen fick de en varsin utebox medan vi byggde fram. Prinsen försökte äta sig ut och Balder var så liten att han inte ens såg ut över dörren. :D Men de var snälla båda två. Vi löshoppade min väninnas hästar först och sen fick Prinsen prova. Han förstod inte riktigt grejen med att springa runt runt, men såg ut att tycka det var riktigt roligt! Han hoppar riktigt fint när han kommer rätt! :d Jag var löjligt stolt över honom som utan problem tog vänster galopp från skritt och höll galoppen hela varvet! :D

När Prinsen fått hoppa lite hämtade vi Balder så fick han gå runt lite med farbror. Han tyckte det var lattjo lajban men samtidigt lite läskigt. På läktaren satt en kompis lillebror och mamma och de var farliga, men superbra träning! Balder fick bara trava runt några varv och se sig omkring, samt skutta över en lite upphöjd bom tre gånger, sen var han klar. :)

Och lastningen hemåt tog ungefär 30 sekunder. :D Skickade in Prinsen, stängde bakom och knallade på med Balder - klart! Underbart när det är så enkelt! Och plasthästen som brukar växa fast och tjura i en halvtimme. :grin: Det ska vara pansarvarianten! ;) Efter att vi lastat fick de stå och käka hö medan vi plockade bort, bra träning!

Min kompis filmade faktiskt lite, ska se om jag kan få ihop nånting!

Jag är inte alls inne här mycket men följer tråden lite i skymundan. Men tänkte att jag kan bidra med lite nya bilder på min Kallblodstravare Pålfrid :)

Det var någon som frågade om en stubbad nordis - här är en ;)

Bridle05_zps756599ff.jpg

Bridle03_zps59b64f9f.jpg

Bridle04_zps19df1af2.jpg

Paul01_zpsc03f62bb.jpg

P03_zpscb019813.jpg

Det var någon som frågade om en stubbad nordis - här är en ;)

Det var nog jag :D Din grabb ser riktigt maffig ut i stubbmanen!

kl
Klippte av honom den ojämna manen i söndags och rakade med klippmaskinen idag för att det ska växa ut jämnt och stå upp. Men jag tror att jag kommer hålla den rätt kort då han inte egentligen behöver illusionen av en kraftigare hals ;)

Har haft min kallblodstravare sen början av december och det känns redan nu som att vi kommer bättre överrens (startade katastrofdåligt). Han är rätt bestämd av sig kring hur han tycker att saker ska vara, givetvis på gott och ont. Ridningen känns hur bra som helst nu sen någon vecka tillbaka, brytpunkten var när jag köpte en bomlös sadel istället för att rida i bladsadel. Det riktigt känns att han trivs bättre i den nya sadeln!

Jag är förtjust över att han svarar så bra när jag rider med pyttesmå hjälper nu. Först stretade han framåt och bet ofta tag i bettet, nu lyssnar han bättre och verkar förstå att jag inte tänker dra honom i munnen. Snart kanske jag kan höja kraven till något mer än att han ska gå framåt i ett vettigt tempo och kunna ställas åt höger och vänster i skritt och trav :)

Oh så fin! :love: De får ännu maffigare hals med stubb!

KL
Idag fick lille Balder gå bredvid farbror igen. Han bryr sig numera inte ett skvatt för varken ljud eller att han tar i skaklarna. Nu har han gått flera gånger med en skakel på utsidan och alltså varit inramad från båda håll. Nu ska vi gå vidare med att dra riktiga draglinor i tömkörningen. :)

Såhär såg det ut på slutet idag, kort film.

Hur gammal är Pilot!'
Hur länge har du haft honom?

Kristinas hästar verkar väldigt trevliga i psyket - åtminstone utifrån Tinder (fast jag kallar honom Lukas: en brun nordsvensk måste heta Lukas) och efter att ha sett Glimmer och Granit (kan de ha hetet så?) i hästtransport och klappat dem lite. En av dem var väldigt lik min i huvudets utseende.

Pilot är född -02 har nog haft honom i 7-8 år. Ja jag tror alla hennes hästar är riktigt trevliga i psyket.

Granit känner jag inte heller till med Glimmer har hon kvar, sedan har hon silver, svala, mocca, en märr till jag inte kommer på vad hon heter, hon kan även vara såld nu.

en fråga...får jag sno en av dina bilder och lägga ut på min facebook? Jag och några vänner har nämligen haft en diskussion om just nordismanar och jag vill bara visa en bild på en riktigt snygg nordis i stubbman....För den där hästen var "to die for" :love: (skriver självklart att bilden är lånad i så fall...)

Men åh tack vad söta ni är :love:

Pålfrid är min älskling!

Jodå visst kan du få göra det. Annars så pm:ar jag dig min facebook sida där du kan dela bilden :)

KL

Egonson goes riktig cowboy för första gången.
Gick super, fick prova försiktigt och checkade av hans reaktion på korna mycket noga i början, men han var rakt igenom enbart positiv, lugn och trygg och tog uppgiften på största allvar :) Han tyckte det var jätteroligt och som han trivdes!
Obs inte jag som rider.

374552_10151455362599648_1542726552_n.jpg

734385_10151455334929648_531163000_n.jpg

64553_10151455336474648_703047398_n.jpg

64827_10151455339444648_444468462_n.jpg

Granit känner jag inte heller till med Glimmer har hon kvar, sedan har hon silver, svala, mocca, en märr till jag inte kommer på vad hon heter, hon kan även vara såld nu.

Silver var det, ja.
Mitt minne är utmärkt men kort...:D
Hon hade varit och travtränat dem och kom förbi på Gylleby för att se om jag möjligen var där med Lukas på westerntävling. Vilket jag var, men hon hann inte se honom "in action". Detta var i maj -12.

Men så söt han är som cowboy! :)

Vad är det för bett han han?
Ser ut som ett postkandar men betydligt smidigare version av det?

Så vacker :love:
Parellikusken: Så söta, men du får nog vänta länge på att den ska växa ikapp ;)
Egonsson: Ser kul ut med kossorna!
Kl
Idag var jag ute och körde med Lazer igen och han sköter sig strålande :) Men, jag har en fundering till er som kör med era. Lazer är väldigt glad och pigg och framåt, men han har tendenser att vilja bocka och busa och jag vet inte riktigt hu jag ska tackla det. En del av mig tror att det bästa är att bara ignorera det och fortsätta köra, men samtidigt funderar jag på om det i så fall kan eskalera. Hur är era att köra och hur var de i början (om ni vet)? Nån mer som har eller har haft en som bockar?

Min bockar inte, hade förut tendenser att slå om han hade mycket energi och han inte fick springa iväg. Studsade med rumpan och hotade att slå, slog en gång. Hade en tid en slaggjord på selen som säkerhet. Men numera visar han inga tendenser alls till att slå.
Jag skulle ha satt på en slaggjord och drivit på ifall hästen började busa. Men framför allt försöka aktivera hästen framför vagnen så den har annat än bus att tänka på. Blir Dacke för framåt och som han rätt ofta försöker göra sticka iväg på endel sträckor så dressyrjobbar jag honom, korta övergångar, halter, ryggningar, galoppfattningar och tempoväxlingar arbetar vi mycket med när vi är ute. Aktiverar jag hans hjärna så glömmer han bort annat och fokuserar på arbetet.

Vet inte hur min häst var i början när han kördes då jag köpte honom som 9-åring, körd i 7 år då. Men misstänker att han kan haft lite olater för sig då gamla ägaren, som också är hans uppfödare och den som travtränat honom, berättat att så fort inte körningen fungerat så har han gått tillbaka till att bara tömköra en tid. Frågade aldrig vad det var som inte fungerat, men känns som att det var något i alla fall.

Men nu är han väldigt trevlig i körningen i alla fall, arbetar i en fin form, fått mer luft i traven än innan och är mjuk och trevlig. Kan bli lite väl energirik ute på vintern, men bara jag fokuserar och arbetar med honom så löser det sig. Kör dock oftast med ett liverpoolbett som säkerhet då han skenat iväg en gång och jag inte vill vara med om det igen, men varierar med att köra bettlöst med kapson emellanåt då jag känner att jag har ett bra stopp med den också.

Tack för bra svar, kan absolut vara värt att prova slaggjord och korta övergångar är ju också bra! Vad skönt att höra att han är bra framför vagnen nu, det ger hopp. Nu finns ju egentligen inget problem än, jag är nog mest nojjig då jag inte är supererfaren som kusk (jag har erfaren hjälp) och vill mest ha lite input.

Min har (har haft, kanske, var säkert ett par år sedan han drog en bockserie nu :o ) bocktendenser som glädjeyttrande-grej, det jag gör är att helt enkelt köra häst hela tiden och hitta på grejer hela tiden, korrigerar direkt när han försöker (börja slänga med huvudet, pipa etc.) och vi lärt oss att busa gör man i hagen eller vid lek, punkt slut.
Nu har jag lärt mig förutse situationer när han kan tänkas bli busig och då börjar jag med smågrejer, samla några steg, svänga hit och dit, rygga, övergångar, halter etc.

Är det jobb är det jobb och då ska man inte tramsa med annat, glädje kan man få visa men inte så.
Numer gör han bara småskuttar med baken (kan inte låta bli, riktigt) och avbryter när matte morrar.. ;)

Slaggjord är inte fel.

KL

Råkade ta bort prenumationen på tråden. Men nästa vecka kommer jag tyvärr inte ha mer att skriva här. F-bolaget godkände utdömningen och älskade Tähti kommer få somna in på Söndag :( Det är otroligt tungt just nu. Men samtidigt så ser jag hur hon blir sämre och sämre varje gång jag hälsar på henne. Nu är ferarrin borta och ersatt av en roströd volvo med punktering. Man får knuffa henne framåt istället för att bromsa.

dsc_0073_512d148dddf2b305686cb49d.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka