Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Åh, så mysigt!

Kl
Har satt igång min kille efter vintern nu, red idag och igår. Vi hade sällskap av stallets trygga ålderman, 26 år och pigg och fräsch, och tur var väl det. Det är tydligen svårt det här med fokus när man är liten, han måste titta på allt och det slutar med att han inte ser det han har framför näsan, vilket gör att han blir överumplad och lite rädd (tur att det går över fort). Idag mötte vi till råga på allt den dam med stavar (!) och han visste inte hur han skulle bete sig. En människa fast inte som en vanlig människa, ni förstår ju själva, Lazer fick riktig kortslutning :p. Tack och lov är hans utspel inte så långa, men psyket var ju också en av anledningarna att jag valde en nordis också. Hur är/har era unghästar varit med nya läskiga saker?

Hjälp.... Vad ska jag göra? Förvirrad och beslutsångest.

Nu har min lilla Nsv på snart 2 år kommit på att han är hingst :cool:
Förstod ju såklart att det skulle komma.

Han går i blandflock nu med 2 ston och 6 vallacker. Han har börjat klättra på ett sto ordentligt (kan ha betäckt)och tagit sig in till det andra som stått "lite för sig". Han har blivit lite tuffare i sättet med en del av det hör naturligtvis normala unghäst saker och han testar mig osv.
Men nu till själva frågan, jag hade tänkt att behålla som hingst till efter betet och kastrera i höst. För jag vill ha ett mer maskulint utseende på honom och vill ha honom "större" men inte på bekostnad av hans mysiga personlighet.

En del påstår att dom växer mer på höjden efter kastrering? Breddar som hingstar.

Han är ju idag 147-149 cm jag hoppas ju att han blir liiite större då jag är 175 cm så för mig får han ju gärna växa mer på höjden. :bow:

Vad har ni för erfarenhet? Vad tror ni? Ska jag kastrera nu istället eller vänta och dela av hagen mer? Flytta till annat stall (med bara vallacker eller med skillda hagar)? :confused:

Om du ändå bestämt dig för att kastrera, kan det vara lika bra att göra nu. Det är inte så kul om han blir kaxigt hingstig inför dig heller.

Med det sagt, har jag en kille som fortfarande är hingst som 2½-åring trots att han klättrade på ston som snart ettårig. Flyttade honom bara till en pojkhage och beteendet försvann. Nu börjar han klättra lite på en av valackerna men jag tror han får hållas.
Jag har en enormt stark flockledare som lär "ta" honom direkt han försöker bli kaxig, och mot mig är han mild som en sommarvind.
Ska dock flytta ett sto så jag inte har något sto i hage direkt bredvid (även om det finns en korridor så är det onödigt nära) beroende på att jag nu har två hingstar och de behöver inte ha en märr som står och tittar när de bråkar.

Knapplånar mig själv.

Lycka är när man går in i hagen, går för att hämta en specifik häst och får sin nordistravare travande efter sig för att han är så sällskapssjuk.

Jag hade kastrerat, om du ändå hade tänkt att göra det inom ett år.
Vågat att ha en 2årshingst med ston! :D

Jag hade ringt veterinären och bokat tid omgående!
Hade aldrig vågat ha en 2års hingst ihop med ston.

Jag vet inte om kastreringen påverkar hur de växer men min valack växte på höjden och bredden tills han var runt 7 år. Som 3åring var han 153 nu är han minst 155 men troligen hmgre. Jag hade dock gärna haft honom 149 om jag fått välja. Det är så mkt häst ändå.

Jag hade också kastrerat. Jag tror att han växer i sig ändå och dom tar ju lite yid på sig kallbloden.

Har tappat motivationen, hade den innan men nu har jag andra icke hästrelaterade "problem" att ta tag i så har ingen lust alls att träna, varför ska jag göra det liksom. Håller igång bara för att han inte ska tappa, jobbar från marken med skolor, ställning och böjning vilket har stärkt honom mycket.
Just nu gör jag det inte för att det är roligt utanför att jag "måste".
I helgen ska en kompis låna honom på en träning.

Behöver barmark, typ nu.

MliD

Min gick som hingst till 3 års ålder, han blev liten och bred med massor av tagel ;) 150 cm hög.
Mycket möjligt att det blir en lite nättare och högre häst om du kastrerar tidigare.
Tycker dock inte det är någon mening med att vänta om du ändå ska kastrera.
Ardennern i stallet har breddat sig massor under vintern, fyller 7 år i år. Så kallbloden är som sagt långsamma, oftast inte färdiga förrän efter 6 år.

Senast ändrad:

Mlid: Säger samma som de övriga, tänkte du ändå kastrera skulle jag gjort det direkt om han börjat klättra, speciellt om han går med ston.

KL
Här är det både upp och ner. Igår var lilla Balder väldigt gratis. Han är jätteduktig när jag håller på med honom, men när nån annan är med är han livrädd och ser ut som om man ska döda honom när som helst. Hovis kom på besök, och minsta lilla rörelse så höll Balder på att flyga ut genom taket.

Lika gratis som han var igår, lika dyr är han idag! Han fick gå bredvid stöttingen igen (var ett tag sen sist) och fick ha en skakel på utsidan. Jäklar så duktig han var! Inte ett felsteg på hela turen! För första gången gav vi oss iväg från gården med skaklar på båda sidor och gick längs vägarna. Mötte två bilar, svängde 90-graderssvängar och vände tillåmed helt runt på vägen och han var JÄTTEDUKTIG! Det kunde inte gått bättre! Såklart en eloge till farbror nordis också, duktiga pålle! :love:

Men nu när ni ändå diskuterar kastrering... Flera har frågat mig om Balder är hingst och jag har automatiskt svarat att nej, han är kastrerad. Vilket ju var det jag fick höra när jag köpte honom. Men idag när jag borstade honom efter turen tyckte jag att påsen inte såg så tom ut som den brukar göra på vallacker, så jag kände efter, och hittade en kula. :eek: Jag hoppas att jag bara inbillade mig... Annars blir jag väldigt less. Jag har inget emot att ha en hingst, men om man köper en vallack är det ju en vallack man ska få. Antingen har de ju kastrerat och bara fått bort en kula och alltså ljugit för mig, eller också är det nåt annat knäppt. På söndag ska båda nordisarna få följa med på löshoppning, det blir första transporteringen sen vi hämtade hem lillen. Med på träningen är min veterinär så jag ska be henne känna efter. Kul om jag får kastrera honom "igen". :cool:

Man tar enklast reda på om det är en hingst via blodprov...

"något" i påsen kan vara en sent nedvandrad kula - det verkar utifrån Buke inte vara så ovanligt att det fuskas med kastrationer även om jag har svårt att begripa det - eller ett bråck via kanalen.

KL.
Varit ute och motionerat mig och Lukas på morgonen. En till äckligt bra ridtur. Tränade steglängdsändringar i traven, blev väldigt mjukt och glidande ökningar som gick att reglera hur lätt som helst, lite skänkelvikningar i trav i olika steglängd, också mjukt och trevligt.

Jobbade med galoppen igen och gjorde en del sektioner samlad skritt-galopp-byte-nya galoppen-samlad skritt.
Jobbigt ger mjölksyra och gjordes inte så många gånger.
Blir gärna något travsteg i nedtagningen vilket förstås behöver arbetas bort men jag är äckelnöjd med min fine grabb. Det går fort med utvecklingen nu.
Hade tänkt boka en ridlektion för dressyrdomare imorgon men det kommer en unghäst hit för träning i stället så jag får hålla mig hemma och hålla lite extra koll på hästarna i hagen.

KL!

Har inte varit här på evigheter, vet inte ens om jag kommer ihåg hur man lägger upp bilder:p Men Vinga fick ju ett föl i somras som heter Glimra

539215_10151031572421905_87605603_n1.jpg
[/IMG]

Och en bild på Lysjö Pilot

311651_10150945287116905_744510802_n1.jpg

Jaså har du också en av Kristinas hästar! Kul. Men jag ser ju att du också finns i Värmland.
Hade en sådär ruskigt bra ridtur igår också. Allt funkade - i stort sett.
Bra trav med arbete med steglängdsändringar, lite galopparbete med övningen samlad skritt-samlad vänster galopp-byte-samlad höger galopp-samlad skritt.
Fast det kanske jag berättade redan igår.
Får se vad vi orkar idag - Lukas (Lysjö Tinder) brukar vara lite mör dagen efter den typen av träning.

Jaså har du också en av Kristinas hästar! Kul. Men jag ser ju att du också finns i Värmland.
Hade en sådär ruskigt bra ridtur igår också. Allt funkade - i stort sett.
Bra trav med arbete med steglängdsändringar, lite galopparbete med övningen samlad skritt-samlad vänster galopp-byte-samlad höger galopp-samlad skritt.
Fast det kanske jag berättade redan igår.
Får se vad vi orkar idag - Lukas (Lysjö Tinder) brukar vara lite mör dagen efter den typen av träning.

Tinder har jag nog aldrig hört talas om. Har ju varit en del till Kristina och behandlat hennes hästar och hon har ju berättat en del om de hon haft genom åren, men som sagt Tinder vet jag inget om. Hur länge har du haft honom, vad kan ni :)

Totala: visst är hon

Tinder har jag nog aldrig hört talas om. Har ju varit en del till Kristina och behandlat hennes hästar och hon har ju berättat en del om de hon haft genom åren, men som sagt Tinder vet jag inget om. Hur länge har du haft honom, vad kan ni :)

Totala: visst är hon

Tinder var inte kvar hos Kristina så länge, tror han såldes redan som ettåring. Hamnade på Årjängs travbana men funkade inte, såldes till en amatörtränare utanför Årjäng som försökte få fart i honom men han började sparka efter sulkyn och såldes till mig för 3½ år sedan som ridhäst.

Han kan massor.
Skrytmoster i farten igen, men han går allt mer samlad galopp, klarar övergångar mellan skritt och galopp och ner igen, klarar galoppombyten och orkar nu också hålla samlad galopp efter bytena. Klarar fåtalet steg piaff på ett sätt som är godkänt av dressyrdomare. Börjar bli stark i traven så att han går "passagetrav" dvs inte riktig passage men väldigt mycket vila i stegen.
Fixar galoppiruett med en dryg meter i bakbensdiameter fast han blir lite framtung där ändå.
Öppna, sluta och skänkelviknign/sidvärtsflyttning i skritt, trav och galopp.
Fixar spinn på ett långsamt men tekniskt korrekt och godkänt sätt, stoppar ut accelererande galopp (gjorde i somras åtminstone).
Han kan väl i stort sett de flesta dressyrmoment men kvaliteten är långt från färdig. Om jag pressar honom klarar vi tre byten ner till var femte steg ungefär men han "ramlar isär" lite för varje byte så det är mycket träning kvar.

Har skaffat sig en kort meritlista: LA dressyr på 59% som sexåring, på 66% som sjuåring. Som sjuåring fått silver i westernallsvenskan division två, silver i distriktsmästerskapen i trail i distrikt mitt, vunnit värmlandscupen allround, reining och western horsemanship på C-nivå, flertalet vinster och placeringar i western riding, western horsemanship, reining och Trail på C-nivå. Startat reining, trail och western horsemanship på B-nivå med femteplats i reining och sjätteplats i western horsemanship som resultat som sjuåring.

Nu som åttaåring i år, är planen att rida honom i ett flertal B-tävlingar i western (men han är inte riktigt tillräckligt stark) och enligt dressyrdomare är han värd i stort sett 70% på MSV dressyr.

Skryt, skryt, men min häst är fantastiskt fin, duktig och samarbetsvillig numera när han insett att han inte kommer undan och jobbar i stället för att sparka mot skänkel.:love:

Jag håller på att träna upp honom till så god självbärighet att han ska kunna göra byten och så vidare på lång tygel och westernstång i sommar, om det går som jag vill.

Tinder var inte kvar hos Kristina så länge, tror han såldes redan som ettåring. Hamnade på Årjängs travbana men funkade inte, såldes till en amatörtränare utanför Årjäng som försökte få fart i honom men han började sparka efter sulkyn och såldes till mig för 3½ år sedan som ridhäst.

Han kan massor.
Skrytmoster i farten igen, men han går allt mer samlad galopp, klarar övergångar mellan skritt och galopp och ner igen, klarar galoppombyten och orkar nu också hålla samlad galopp efter bytena. Klarar fåtalet steg piaff på ett sätt som är godkänt av dressyrdomare. Börjar bli stark i traven så att han går "passagetrav" dvs inte riktig passage men väldigt mycket vila i stegen.
Fixar galoppiruett med en dryg meter i bakbensdiameter fast han blir lite framtung där ändå.
Öppna, sluta och skänkelviknign/sidvärtsflyttning i skritt, trav och galopp.
Fixar spinn på ett långsamt men tekniskt korrekt och godkänt sätt, stoppar ut accelererande galopp (gjorde i somras åtminstone).
Han kan väl i stort sett de flesta dressyrmoment men kvaliteten är långt från färdig. Om jag pressar honom klarar vi tre byten ner till var femte steg ungefär men han "ramlar isär" lite för varje byte så det är mycket träning kvar.

Har skaffat sig en kort meritlista: LA dressyr på 59% som sexåring, på 66% som sjuåring. Som sjuåring fått silver i westernallsvenskan division två, silver i distriktsmästerskapen i trail i distrikt mitt, vunnit värmlandscupen allround, reining och western horsemanship på C-nivå, flertalet vinster och placeringar i western riding, western horsemanship, reining och Trail på C-nivå. Startat reining, trail och western horsemanship på B-nivå med femteplats i reining och sjätteplats i western horsemanship som resultat som sjuåring.

Nu som åttaåring i år, är planen att rida honom i ett flertal B-tävlingar i western (men han är inte riktigt tillräckligt stark) och enligt dressyrdomare är han värd i stort sett 70% på MSV dressyr.

Skryt, skryt, men min häst är fantastiskt fin, duktig och samarbetsvillig numera när han insett att han inte kommer undan och jobbar i stället för att sparka mot skänkel.:love:

Jag håller på att träna upp honom till så god självbärighet att han ska kunna göra byten och så vidare på lång tygel och westernstång i sommar, om det går som jag vill.

Åh du milde tid va ni är duktiga :d jätte roligt å höra en kbl travare som som har de kvaliterna :love: vad är det för stam på honom? Pilot är ju efter Kristinas egna hingt och märr. Karisma är ju i livet vad jag vet, pärlepilen tog hon ju bort efter en skada i carpus. Pilot själv hade också problem med ett framknä som väldigt ung, så han hamnade hos mig ist som ridhäst:)

Har du inga bilder på honom så jag får se?

Senast ändrad:

Tinder är e. Fuxtindra, e. Svall Ivar.

Har inga färska bilder - det är problemet när man rider ensam.
En kompis filmade på sin mobil på senaste träningen men de snuttarna var när vi grundar enhandsridningen så det är inte så snyggt och jag har kasserat filmerna nu när de "gjort sitt".
Får se om det blir fotograf med vid nästa träning för instruktör, som är i slutet av mars.

Jo, han har riktiga kvaliteter den gossen. Visserligen är jag något partisk, men han rör sig fantastiskt fint.
Jag hade verkligen tur som hittade honom. En radannons på blocket, ungefär tio tusen billigare än de flesta annonserades för 3½ år sedan (då låg ju priset på runt 25 för de flesta kbl-travare - fullt rimligt).
En säljare som var Strömsholmsutbildad dressyrnörd (sambon till amatörtränaren) som inte hade fantasi att se vad de sålde utan sade att "det där är inget att ha att rida på". Där ser man hur fel det går att ha...

Jag är som sagt partiskt entusiastisk över hästens kvaliteter, men mina tränare är lika entusiastiska så det ligger väl något i mitt skryt.:devil:

Fuxtindra ja, henne har jag träffat, men hon fick ta bort henne om jag minns rätt.

Haha ja jag tror det kvittar HUR bra kvaliter de har, men är det "fel" ras så verkar de inte se dom. Som Kristina sa när hon såg Pilot på en träning ett år efter att jag tog över honom-han rör sig som en grand prix häst :o fast det va väl på den tiden han anv mkt skjutkraft, nu bär han tack och lov mer :D och rör sig som en P R E som en tränare sa för nått år sedan :) Men galoppen är fortf svår, bra dar kan vi fatta bra fattningar från skritt, spec vä.g. Hö. g är som den är. sen gör han skolorna i skritt/trav, påbörjad halva steg, kan få till några enstaka steg mot piaff tänk med hjälp av tränaren på backen då :)

Han är ju ingen lätt häst (inte för mig iaf) då är ju hbl som är tävlad msv och gör rörelser över det lättare att rida. Har varit på väg och ge upp många ggr med nordis killen :devil:

Kl

Tog ut min kille på en körtur idag och jag måste säga att det är en fröjd att arbeta med honom :love: Detta var kanske tredje-fjärde gången vi körde ute och han var så himla glad och positiv, han bjöd till och med på en galopp framför vagnen. Jag bad om trav, men pigg och glad som han är föll han in i galopp, helt odramatiskt. Så mycket hade jag för min nojja för första galoppen framför vagn :D Åhh, vad jag längtar till nästa körtur :bump:

Hur gammal är Pilot!'
Hur länge har du haft honom?

Kristinas hästar verkar väldigt trevliga i psyket - åtminstone utifrån Tinder (fast jag kallar honom Lukas: en brun nordsvensk måste heta Lukas) och efter att ha sett Glimmer och Granit (kan de ha hetet så?) i hästtransport och klappat dem lite. En av dem var väldigt lik min i huvudets utseende.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka