Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Mycket tråkigt att höra! Vi hade nog alla önskat en annan utveckling för hon är ju så häftig. Men nu verkar det ju som tiden är inne. Hoppas den sista tiden blir fin för er och att ni får ett bra avslut.

Jag är i valet och kvalet om jag kanske ska köpa honom. Jag får honom väldigt billigt isf... Men frågan är lite om han kommer trivas här i framtiden när de nuvarande unghästarna tar mer tid och han isf blir mer och mer åsidosatt. Men som han är just nu är jag så glad i honom så han får mer än gärna stanna! Svårt det där... Han funkar klockrent nu, men kommer han göra det sen också? Jobbigt läge...

Usch, tråkigt när tänderna blir så bortglömda! :(
Jag skulle nog ha tänkt såhär; (kan såklart inte jämföra med hur du känner och vad du har för förutsättningar, men en synvinkel på det hela) om du har unghästar på g ska dom ändå inte träna så många dagar per vecka, och det kan vara rätt skönt att ha kvar en läromästare. Dels för att ledsaga småtting(ar) och dels för att det kan vara så skönt för sin egen del att hålla på med hästar som redan kan också! :)
Men har man inte tid/råd är det klart man får prioritera.

vad tråkigt! Hon såg ju ut att vara rejält halt så det kanske är bäst att hon får vandra vidare om det inte verkar "läka"..

Jo jag har tänkt precis lika! Han är suverän för mig som läromästare inom körning, han går som en klocka i ridningen - bara bättre och bättre, är en kanonbra läromästare för småttingarna som är helt trygg med ALLT. Han är dessutom så snäll att precis vem som helst skulle kunna rida honom, jag har haft sambons syskon med barn här och de får utan trassel klättra runt på honom. Ska jag ut med kompisar och rida spelar det ingen roll om de är lite ovana, det är bara att slänga upp dom på Prinsen. Men jag försöker se framåt också och inte bara nu. Vi kommer bygga lösdrift till sommaren och kommer ta emot föl på vintrarna. Där kommer jag behöva en trygg äldre häst, vilket han ju är perfekt för, men han ÄLSKAR att komma in på nätterna och skulle nog inte alls vara glad i att behöva sova utomhus, även fast det kommer vara halmad ligghall. Sen är han väl inte jätteglad i stojande unghästar heller, det funkar att ta med när man kör, men när de leker i hagen blir han sur om de kommer för nära.

Som han är just nu är han helt underbar! Kommer och möter en i trav i hagen och kör undan dom andra för att få komma först (istället för att vända rumpan till och gå iväg som förut), jätteglad när man är ute och arbetsvillig som bara den. Men förut har han visat sina mindre roliga sidor och varit nära att både bita och sparka mig (helt avsiktligt!) när det inte passat, varje gång från marken när jag gjort i ordning honom inför turer. Visst kan man hoppas att det håller i sig som det är nu, men om han blir mer stillastående är jag lite rädd att de ovanorna kan komma tillbaka...

Tyvärr har hans nuvarande ägare skrivit ett jättedumt kontrakt med hans uppfödare, om hon inte kan ha kvar honom får han inte säljas vidare utan ska gå till slakt. :( Och att slakta en så fantastisk häst som han för tillfället är känns minst sagt idiotiskt... Då skulle han ju kunna stå här tills han helt enkelt inte trivs med tillvaron längre... (Ska här tillägga att hans uppfödare bor bara en kvart från mig och vid upprepade tillfällen sagt att han har det så bra hos mig så han skulle garanterat inte sätta sig emot att jag köpte honom.)

Ja, det är en liten soppa... Jag får honom för en struntsumma så det inte pengarna det handlar om, det är mest hästen jag tänker på...

Och för att bidra med nåt till tråden!

Idag fick farbror en tur med stöttingen, UTAN lilleman på sidan! ;) Istället fick vovvarna följa med på släp. Vi var ute på tur i kanske en timma och han var jättepigg och ville springa mest hela tiden! Den kombon tillsammans med en dm pudersnö gjorde mig blind. :grin: Det sprutade snö runt fötterna på honom och han satte fina klumpar rätt i ögonen på mig. :D Men roligt var det, stelfrusen blev jag, men duktiga farbror skötte sig jättebra! I stallet sen överraskade han mig med att direkt göra rätt när jag bad honom vinka, jag hann bara nudda honom med pisken så vinkade han! Jag provade flera gånger och han har verkligen fattat grejen! Jag kunde be honom vinka högre också och han förstod precis! Duktiga Prinsen! :love:

Balder fick sig en tömkörningstur. I stallet fick han tänka, jag tog med klippmaskinen ut och startade den så han fick lyssna, jisses vilken fåntratt han blev. :cool: Sprang omkring på gången som om han höll på att bli uppäten! Stoppade bomull i öronen och provade igen, då var han lugnare. Jag fick klippa honom lite på bringan, men min dumma klippmaskin har det blivit nåt fel på sen jag provade byta skär så den tog just ingenting. Typiskt när hästen faktiskt var lugn och lät mig klippa. Suck.
Efter att jag gett upp det uppdraget (resultatet blev en snygg kal fläck mitt på bringan! :D) selade jag honom också tog vi en kort tömkörningstur. Han gick första varvet bara vanligt utan krusiduller. Vi övade på att stoppa och stå stilla, han har fattat styrningen jättebra men har lite svårt att stå still tills jag ber om framåt igen. Efter första varvet kopplade jag på grimskaft i selen så han fick dra på ena sidan, INGA problem! Kopplade på ett på andra sidan så att han hade två, INGA problem! :bump: Yeeey! Han var så duktig! Han tog i grimskaften massor med gånger och böjde inte ens på ett öra! :laugh: Nöjd matte!

Usch, det var verkligen tråkigt att höra. :( Jag har gått och hoppats på att hon skulle bli bättre.

KL

Igår var jag hos vet med Tähti. Och tyvärr fick jag samma diagnos som innan och hon är dessutom sämre. Kronisk kotledsinflammation och obrukbar som ridhäst och har ont 24/7. Utdömd av 2 veterinärer coh hennes resa börjar lida mot sitt slut:(

Beklagar:(

Det skulle vara jätteintressant att se hur hennes hovar ser ut...

Förstår att det är ett svårt val!
Jag skulle ändå ha behållit honom. Men det är ju jag det! :p

Beklagar:(

Det skulle vara jätteintressant att se hur hennes hovar ser ut...

Hon har felställningar båda fram, speciellt höger fram (från kota ner till hoven). Bakhög och övertramp på 30 cm utan att hon går fort. Hon har gått med detta för länge och jag kommer ta mitt ansvar och hon ska slippa lida! Jag kommer inte utreda mer och skulle uppskatta att slippa alla spekulationer om vad som kan göras hit och vad som kan göras dit. Varsågoda att hälsa på henne om ni vill se hennes exteriör. Jag jag låter bitter, men har fått en hel del onödiga kommentarer de senaste månaderna och de gör ont!

Kopierar från min blogg:

I onsdags var jag hos Tähti hos veterinären. Fasat för denna dag och hade velat skjuta upp den i all oändlighet. Börjar dagen med huvudvärk och när jag kommer till stallet verkade hon känna på sig något. Ovillig att gå och ville absolut inte in i trailen. Konstigt då hon i princip lastat sig själv innan:(

Vi kom iväg i tid och fick några minuter att samla mig innan vi gick in. Allt gick otroligt snabbt och jag hann nog inte riktigt förstå det just då. Allt släppte när jag hade lämnat av henne och var på väg hem igen. Grät, grät och grät.

Beslutet för mig var enkelt och jag hade det på känn redan innan vi kom fram. Tähti är sämre igen och nu finns även en tydlig svullnad i hovleder/kronrand. Inte bara i det högra benet, utan även i det vänstra. VIlket till 99% beror på att hon försöker avlasta det andra benet. Ännu en gång fick hon diagnosen kronisk kotledsinflammation. Och veterinären avrådde mig från att behandla, då prognosen är mycket dålig.

Hon blev utdömd på plats med ord som "obrukbar som ridhäst", "mycket dålig prognos", "smärta", "ansöker om avlivning" och lite till i sin journal.

Mitt ansvar som hästägare är att se till att mina djur ska slippa onödigt lidande. Just nu har min vackra fux ont dygnet runt. Fått belastningsskador på andra kotan och har tappad den livsgnista som fanns. Hon undviker att ligga ner och haltar långsamt runt i hagen. Denna sista tid kommer hon få smärtstillande och förhoppningsvis få tillbaka lite av den gnista hon blivit av med.

Papperna är inskickade till försäkringsbolaget och jag hoppas för hennes skull att de kommer med svar så fort det går. I väntan på beslut kommer hon få all kärlek jag kan ge henne och hon kommer få ta en sista galopp med mig på ryggen. Hon ska få känna vinden i sin man och vi ska känna oss som ett. Tähti kommer få avsluta sitt liv och få vila jämte sin dotte Ihme.

Just nu är allt tungt, för jävligt och alla ord om att jag inte har gjort vad jag kunnat gör så fruktansvärt ont! Tähti är kronisk sjuk och har ont. Det är mitt ansvar som ägare att låta henne slippa lida. Detta kommer jag göra, oavsett hur ont det gör i mitt hjärta.

Jag älskar dig Tähti!

Beklagar:cry: Har också en stjärna i hagen som det börjar vara dags för att vandra vidare, om hon fortfarande kan vara smärtfri i hagen kommer hon få en sista sommar.

Åh jag beklagar verkligen! :cry: Jag vet alltför väl hur det känns. :( Du är stark som kan ta det beslutet för hennes skull! Inte alla kan fullt ut axla ansvaret som djurägare. Styrkekramar!

Min kompis red Egonson lite på en åker i dag, han var jätteduktig :) Fattade båda galopperna på stort spår/rakt spår samt en stor volt i vänster galopp. Ett litet hoppsaskutt-bock blev det men inte varken mer eller mindre.
Jag satt på honom sist i november, sedan dess har jag enbart kört och arbetat från marken.

Hon ska rida honom en gång till i veckan om vädret tillåter.

Usch, vad jobbigt beslut. Vill inte föreställa mig hur det skulle vara att behöva avliva Dacke, så tufft skulle det kännas.

Kan man vara med här med en ex-travare? alltså han tävlar inte mera?
har precis köpt en finskhäst valack på 11 år. han skall bli min hobbyhäst. mest att rida men bara jag får tag på sele och kärra även att köra..
jag drömmer även om att harva potatislandet.. men det får vi ser hur det går. svärmor o svärfar har en massa gamla hästgreijer, men det är 40-60 år sedan de användes...

Senast ändrad:

KL

Idag har jag tömkört både Dacke och ridskolan lilla shettis. Dacke är mer skolad och man kan variera övningarna mycket mer där, så han är rolig på det sättet. Men shettisen har betydligt större arbetsmoral och framåtdriv, vilket även det är roligt. Om man kunde slå ihop de båda hade det varit ultimat. :)

P2160007-Kopia_zps3ce66ff1.jpg

P2160029-Kopia_zps50b7a43c.jpg

Han är ju så sjukt söt, och han är inte fet, bara fluffig.. ;)
Men lite fluffighet hoppas jag väl på ska försvinna i slutändan.

P2160046-Kopia_zpsd8265269.jpg

P2160055-Kopia_zpsa12f0479.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka