Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Och för att bidra med nåt till tråden!
Idag fick farbror en tur med stöttingen, UTAN lilleman på sidan!
Istället fick vovvarna följa med på släp. Vi var ute på tur i kanske en timma och han var jättepigg och ville springa mest hela tiden! Den kombon tillsammans med en dm pudersnö gjorde mig blind.
Det sprutade snö runt fötterna på honom och han satte fina klumpar rätt i ögonen på mig.
Men roligt var det, stelfrusen blev jag, men duktiga farbror skötte sig jättebra! I stallet sen överraskade han mig med att direkt göra rätt när jag bad honom vinka, jag hann bara nudda honom med pisken så vinkade han! Jag provade flera gånger och han har verkligen fattat grejen! Jag kunde be honom vinka högre också och han förstod precis! Duktiga Prinsen!
Balder fick sig en tömkörningstur. I stallet fick han tänka, jag tog med klippmaskinen ut och startade den så han fick lyssna, jisses vilken fåntratt han blev.
Sprang omkring på gången som om han höll på att bli uppäten! Stoppade bomull i öronen och provade igen, då var han lugnare. Jag fick klippa honom lite på bringan, men min dumma klippmaskin har det blivit nåt fel på sen jag provade byta skär så den tog just ingenting. Typiskt när hästen faktiskt var lugn och lät mig klippa. Suck.
Efter att jag gett upp det uppdraget (resultatet blev en snygg kal fläck mitt på bringan!
) selade jag honom också tog vi en kort tömkörningstur. Han gick första varvet bara vanligt utan krusiduller. Vi övade på att stoppa och stå stilla, han har fattat styrningen jättebra men har lite svårt att stå still tills jag ber om framåt igen. Efter första varvet kopplade jag på grimskaft i selen så han fick dra på ena sidan, INGA problem! Kopplade på ett på andra sidan så att han hade två, INGA problem!
Yeeey! Han var så duktig! Han tog i grimskaften massor med gånger och böjde inte ens på ett öra!
Nöjd matte!