Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Blivit mindre av det nu, går i perioder med vad jag har lust med. Men beror nog mest på att det varit så isigt ute och giggen glider för mycket på isen för att det ska kännas säkert. Och att selen måste smörjas.. ;)

Får ju såklart betala för att hon ska rida hästen, så kostnadsmässigt blir det sak samma om jag tar lektion eller låter henne rida. Men just nu ger det nog mer om hon rider än om jag gör det.

Vad kul! Då kommer det säkert hända massor i ridningen för er framöver.

kl
Helt meningslöst inlägg men jag måste bara uttycka min frustration över det hemska vädret! Härligt med snö men det har regnat/snöat spåspik hela veckan + att det är snorhalt. Så ingen ridning denna veckan, hoppas dock att det ska bli i helgen.
Ett glädjeämne är ju dock att det är ljust ute till strax efter fem här nu.

Tycker som du. Här har det snöat dagligen hela veckan, inte så hemskt uttalad kramsnö men tillräckligt "kramigt" för att inte rida.
Så jag har läst böcker hela veckan och inte ridit alls.

Gör nog inget att hästarna får en veckas semester, dock.

Oj, du måste ha haft semester jämfört med i vanliga fall då? :)

kl
Min lille grabb har gått som vanligt (ridhus, underlaget är ingen ursäkt ;) ) men lite lättsammare pass nu senaste gångerna. Igår tänkte jag rida två pass för att kompensera, vill egentligen alltid göra det för det brukar gå så mycket bättre när jag delar upp på två pass samma dag. Men så drog det ut på tiden så jag var inte ute i stallet förrän 21. :angel: Fick bli vilodag istället.

Känns konstigt att det ibland är svårt att hinna med trots att jag inte ens har jobb, har ju brukat pussla ihop det med heltidsjobb. Men jag försöker utnyttja tiden genom att styra upp i lägenheten till något beboeligt (blir väldigt mycket grejer när man flyttat ihop i en tvåa), plugga till högskoleprovet, söka jobb såklart, se till att laga mat billigt själv, ska försöka få gamla lägenheten såld osv.
Sen tycker jag ärligt talat det är jobbigt att vara ute i stallet för länge i sträck. Ska jag rida två pass och fixa de vanliga sysslorna så tar det 3½-4 timmar inklusive restid. Det känns som smärtgränsen, annars måste man börja ta med sig fika om man ska orka och inte ha så mycket annat man behöver göra den dagen. Så har jag stalljour eller ska göra något annat extra brukar jag inte orka rida. :o

Ja det är roligt, jag är så stolt över båda, Egonson börjar bli en riktigt duktig läromästare :)

Kör dock sällan med båda eftersom lillan inte ens är ett år gammal ännu. Blir småsvängar varannan vecka typ sedan bara in-utsläpp och lite borstning för den lilla. Får se hur länge hon stannar, kommer bli saknad när hon åker hem igen :)

Jag är grymt trött på snön och alla vinterbestyr (brodda, mocka, fodra etc.) Här har vi ganska "torr" snö och 0,5 minus typ.
Ogillar massor när det är halt, är jätterädd för att busig häst ska halka/hästen ska gå omkull trots brodd och sula, samt jätterädd för att halka själv, vågar inte rida ut på vintern just nu så kör vagn och marktränar då jag inte har någon fungerade ridbana och det är på tok för dyrt att åka till ridhus för att bara träna 30 min.

Konstigt nog vågar jag köra hästen men inte rida ut..

I går var vi ute på en liten prommis ca 30 min. I morgon tänkte jag träna lite på åkern om inte lillan blir så till sig att hon går genom stängslet.. Får se om det funkar ;)

Nja, det enda jag haft "semester" från är ridningen och det har framkallat abstinens.

Resten hör ju till ändå: mocka, fixa vatten och mat.
igår tinade vattnet i stallet så jag har tillgång till tappkranen där vilket underlättar. Dock var det läckage i en kopp, så jag måste kolla om det är ventilen eller gängtejpen som behöver ersättas.
Men det är ju fort gjort bara jag tar fram rätt verktyg.

KL

Idag avslutade jag dagens aktiviteter med att prova på att sända Dacke till kärringpallen. Kommer nog aldrig ha någon nytta av att kunna sända honom dit från avstånd, eftersom jag ändå måste gå dit själv om jag ska kunna hoppa upp. Men min fantasi var lite dålig idag när jag skulle hitta på någon ny övning som hjärngympa, så ägnade en kvart åt att öva in detta. :)

http://youtu.be/cJqH8bMDxHYhttp://youtu.be/cJqH8bMDxHY

Dock så tror jag inte vi övar med på detta, för risken är att Dacke i sitt mål att ställa sig så nära pallen som möjligt beslutar sig för att klättra upp på det. Han gillar att stå på saker, så sannolikheten att han provar det är rätt stor och jag tror inte den håller för 600 kg kallblod. :)

Vad duktig han är! Men du har nog rätt, det ser ut som han gärna vill klättra upp på pallen. :D

hej, jag har nog försökt presentera mig här tidigare men gör det igen då jag inte lyckades med att lägga upp bilder samt hålla mig aktiv. Jag har två nordsvenskar. Pontus född 1990 e Frode u Vima ue Egal 1730 och Kavat född 2010 e Karat u Edla ue Eloge 1903. Pontus kan allt som en nordsvensk ska kunna och är lugnet själv. Han lär mig. Vi kör mest med vagn men vi har plogat snö och dragit lite ris på timmerkälke i skogen också. Rider honom ibland. Han är rolig att rida dressyr tillsammans med så länge man inte tänker att man ska galoppera. Men sidvärtes och skolor är inga problem för en ryttare på min ganska låga nivå. Jag älskar den hästen så att det värker i hjärtat. Kavat är ny hos mig och planen är att Pontus ska hjälpa mig att köra in honom i sommar. Kavat är lugn och väluppfostrad och väldigt stilig. De bor hemma hos oss på gården i norra Roslagen.

Kavat:

bild.JPG

Pontus:

bild%25283%2529.JPG

bild%25281%2529.JPG

fejt Vilka fina killar ;) Kul med en till unghäst också nu är vi några :banana:

Håller med er om vädret, fy alltså! Nu vill jag ha vår !!
Vi har promenerat mycket i skogen och det funkar ju bra men så fort man kommer ut på ngn väg är det SÅ halt. Usch!

Han har börjat fälla som sjutton nu med.....

Tack och kul att vi är flera med unghästar. Mycket att stöta och blöta.

Hos oss är vädret och underlaget perfekt just nu (salt i såren). Snön i skogen är puderlik och vägarna är hala men jämna - broddarna rår på det. Värre för några veckor sedan med knölig blankis och tjock skare i skogen.

Fina hästar! :love:
Vad kul att du låter dom jobba lite! Hade jag gärna gjort om jag hade haft grejer till det och kunskapen. :angel:

Lite nyfiken, vad är det som inte fungerar med galoppen?

Jo, det ser ju ut som det.. :)

Är ett problem ibland när man jobbar med klickerträning, att när hästen i sin iver att prova sig fram för att se vad som är rätt har sönder saker.. Lite sött dock, men onödigt ibland. ;)

Aha, synd om man ändå inte får mer tid över!

Det är klart att jag får mer tid till annat när jag inte rider tre hästar på en vardagskväll.
Frågan är ju bara vad man tycker är roligast...
jag har hunnit läsa en massa böcker vilket är trevligt.
Jag var in till stan och handlade i tisdags eftermiddag vilket är dödstråkigt men det var ju bra att slippa åka in idag och stångas med trafiken som hänger samman med Svenska Rallyt.
Och jag blev abstinent.
Men idag blir det andra bullar av!

Och från imorgon ska jag under en månad träna/rida en riktig dressyrhäst tre dagar per vecka. En KWPN som ägs av en kompis till mig och hon kommer att vara bortrest i jobb en månad men vill ha hästsen tränad. Hon ringde igår kväll och erbjöd mig att
1. få betalt när jag tränar hästen åt henne och
2. få middag också, varje gång jag rider hästen.

Lyxigt erbjudande, inte sant? Både få betalt och få god mat. Det är kompisens mamma, som också är en kompis till mig, som skulle stå för maten och hon är riktigt bra på matlagning.

Allt detta för nöjet att testa att rida en annan typ av häst. Jajamen.
Hästen är tänkt att tävlas MSV dressyr i sommar och därför vill min kompis ha hjälp med träning under månaden hon är bortrest, så hästen åtminstone inte tappar och förhoppningsvis också utvecklas lite.

Hästens ägare har inte ridit någon av mina hästar och det är ett halvår sedan hon såg mig rida och då på ett par av mina outbildade hästar, men mamman är lyrisk efter att ha fått låna min fina connemara och upptäckt hur hästen blivit av min ridning.

Oooh fina pojkar! :laugh: Kul med fler unghästar!!!

KL
Igår var en stor dag här hemma! Lilla Balder fick gå mellan skaklar för första gången! :laugh: Han gick bredvid farbror Prins som drog stöttingen, och i början drog han ett grimskaft på utsidan. Det var inga som helst problem så vi övergick till lite svårare övningar - nämligen en skakel på sidan! Jag gick först och höll i skakeln vid seltungan medan sambon ledde farbror nordis. Första gångerna som Balder slog i skakeln skuttade han till lite och sparkade irriterat i marken, men det tog inte alls lång stund innan han struntade blankt i den och bara knallade på! :laugh: Då jag gick bredvid ville han hela tiden gå ut mot mig, vilket knuffade ut mig i djupsnön, härlig träning. :grin: Satte därför fast skakeln (med en stor karbinhake fäst i ett balsnöre) och gick bakom och tog tömmarna igen medan sambon fortfarande gick som säkerhet framme vid farbror. När inte jag var i vägen skötte sig lilleman som om han aldrig gjort annat och knallade på helt lugnt trots att han tog i både inre och yttre skakeln massor med gånger! :bump: När han gått och dragit på skakeln två varv runt lägdan (sista varvet gick även sambon bakom stöttingen med mig) tog vi loss den och avslutade för dagen. :laugh: DUKTIG pojke!!!

Efter det fick lillen gå ut i hagen igen medan jag tog en barbackatur på farbror. Oj jisses vad han var rolig att rida! Eftersom han redan var uppvärmd och klar travade vi iväg direkt och både travade och galopperade ca 30 minuter. Vi skrittade förbi en liten älgfamilj som stirrade storögt på oss och passade på att korsa vägen när vi gått förbi. :D Prinsen var verkligen helt underbar att sitta på! Tandläkarbesöket har ändrat hästen totalt! Det i kombination med att poletten trillade ner när jag red med graman har gett en sjukt härlig häst med framåtbjudning som suger på bettet och ger en sån härlig ridkänsla! :love: Han var så avslappnad och fin och gick att ställa åt båda håll med bibehållen bjudning och samma stöd i handen. I vanliga fall brukar han käfta emot, dra i tyglarna och klappra med tänderna, stanna och gå med baken en mil bakom frambenen. Men nu har han varit så grymt härlig de sista turerna så jag undrar om nån varit här och bytt häst. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka