Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

En fråga bara...vad har ni för bett till era hästar? Jag har ju börjat rida en ny medryttarhäst som är väldigt pigg. Min förra medryttarhäst var ju...ehmm...ja, vi kan väl säga att hans favoritgångart var "gå så sakta att man hinner äta samtidigt" så jag är inte riktigt van vid en pigg, stor bumling. :p Den nya hästen har jag bara ridit när ägaren ridit med och för första gången på en herrans många år har jag ridit på stångbett. Jisses...jag kunde rida i lugn och ro med sätet och liten lätt kontakt med mjuk tygel och hästen lyssnade utan problem. Jag hade inte halva hästen i handen! Så härligt. :D Men...förra gången vi red ut bad ägaren mig ta ett tredelat Fullcheekbett. Vi red i en och en halv timme i terräng och jag fick ha dragkamp hela tiden. Hästen lyssnade inte alls, han slutade lyssna på vikthjälper, han passade på att testa mig på alla möjliga vis och jag fick gå emot alla mina principer och "dra hästen i munnen". Kan det vara sån skillnad? Jag känner mig ju elak mot hästen när jag behöver bli hårdare i handen. Kan det vara att han bara testar mig och att det blir bättre sen? Har bara ridit honom tre gånger än så länge. Han är ju inlärd med både kommandon och hjälper men den ridturen lyssnade han inte på något. :confused: Hur är era hästar?

Jag skulle kanske tro att det är en kombination.

Min var från början ganska tråkig och hade liknande tendenser. Men ju mer vi stärkt bakkärran desto lättare blir han i handen.
Men det går aldrig åka häst på honom för då är jag dödsdömd. Eller ja han skulle aldrig göra något dumt men vi skulle ta oss fram som en framtung stridsvagn ungefär.
Jag har flera olika bett och brukar variera mellan dessa.
Pessoa magic tvådelat (inte att förknippa med det omtalade pessoabettet)
Pessoa magic tredelat (samma som ovan)
Tredelat eggbett
Kimblewick rakt
Oledat Pelham med två tyglar använder jag om vi ska galoppera mycket på banvallen.
Nyheten i bettgarderoben är ett tvådelat Baucherbett som jag bara hunnit testa några gånger men det ligger still och han suger bra på det.
De han fungerar bäst på är det tredelade magic bettet men Baucherbettet verkar också lovande.
Men egentligen är det marginellt och den största skillnaden har kommit med att aktivt rida honom även på uteritter och inte bara åka. Så mitt råd är att göra saker hela tiden. Rid tempoväxlingar i skritt och trav, rid öppnor längs vägkanten, rygga, mm

Senast ändrad:

Tack för svaret och tipsen. Måste ju så klart kolla med ägaren innan jag gör något. Jag känner mig lugnare med stångbettet eftersom jag kan vara mjuk i handen och ändå ha en lyhörd häst, men det är ju nyttigt att variera bett ibland sägs det. Vi får hoppas det blir bättre ju längre tiden går, för jag gillar verkligen hästen :)

Jag är rätt trist så jag rider på tredelat tränsbett, ingen nosgrimma och inga hjälptyglar.
Enda undantaget är när jag tränar in westernstången men det är väl fem månader sedan sist.

Jag har en startrekk western o den är faktiskt väldigt stabil. Jag har satt den på prov genlm att sitta upp klumpigt och från fel sida och den rör sig inte ur fläcken.

Hade nog klarat mig rätt långt på det med :D
Min bettgarderob är resultatet av 4 olika hästars krav på bett under en 15 års period och nu när de ändå finns så kan jag ju likagärna använda dem.

Oavsätt vilket bett man har ska det ju aldrig bli obehagligt för hästen. Att man behöver ta mindre för att bettet ska bli skarpt gör det ju inte bättre för hästen. Men hästen kanske trivs bättre med det ena än det andra o därför beter sig olika.

Jag rider bettlöst på sidepull eller kapson. Vi har även ett rakt tränsbett att variera med. Min häst är pigg men drar inte mot handen om han inte blir stressad av ngn anledning. Jag tycker att han är "mjukare i munnen" med sidepull än med bett.

Hon är rontgar hov upp till knä. 3 vinklar och det enda man såg var Kotledsinflammationen. Jag orkar inte gissa vad det är utan överlåter det till vet. Trist är det iaf!

Strålbenshälta syns inte på röntgen. (Inte hovböld heller om den har uppstått precis nu..)
Det ser som sagt väldigt lågt ut. Bara spekulerar, men OM det är en kotledsinflammation måste det ju nästan vara något annat som orsakar det om det blir så mycket värre så snabbt. Men det ser ut att sitta ännu längre ner.

Strålbenshälta syns inte på röntgen. (Inte hovböld heller om den har uppstått precis nu..)
Det ser som sagt väldigt lågt ut. Bara spekulerar, men OM det är en kotledsinflammation måste det ju nästan vara något annat som orsakar det om det blir så mycket värre så snabbt. Men det ser ut att sitta ännu längre ner.

Min var helt ren på röntgen när han hade strålområdeshälta. Han regerade för visitertång över strålområdet och det släckte helt när hoven bedövades. Han kollades dock aldrig med hakar och grepp.

Min var helt ren på röntgen när han hade strålområdeshälta. Han regerade för visitertång över strålområdet och det släckte helt när hoven bedövades. Han kollades dock aldrig med hakar och grepp.

Du som kanske är mer insatt i ämnet då; magnetröntgen är det väl man brukar använda för att kolla efter strålbenshälta?

Sen kanske man av olika skäl låter bli, för det kostar ju och finns inte på så många ställen. Själv hade jag t ex liite misstankar om strålbenshälta men eftersom hästen blev bra av bättre verkning så får det vara hellre än att betala massvis med tusenlappar och resa ca 40 mil för att få veta säkert.

kl
Lyckades få fotograf när jag red idag. 2 minuter under uppvärmningen men man får ju vara glad för det lilla :)
Fast det är ju så man vill dra något gammalt över sig när man ser sig själv. Men skit samma jag tycker ju att det är kul att se era bilder.

2 by Calvaro, on Flickr

3 by Calvaro, on Flickr

Stiligt! :)
Tycker du det är jobbigt att titta på bilder på dig själv är du nog inte härdad nog! :D Ibland är det bra att öva att titta efter bra saker också, inte leta fel!

Jag tyckte det där säg jättefint ut! Jag ser alltid ut såhär när jag är hemma:

001-2_zps7eaf828e.jpg

Kängor, tjocksockar, mössa, fem nummer för stor jacka. :D

Bilden är från idag när unge herr nordis fick gå och bekanta sig med ett grimskaft som släpade efter. Han fick ha det på båda sidor (en åt gången). I början var det ÄCKLIGT och han sparkade i backen varje gång han kom åt det, men efter några varv lugnade han ner sig och gick avslappnat med öronen framåt och försökte bitas. :grin: Nu kommer jag fortsätta ha honom bredvid farbror när han drar stötting också lägger jag till att han får ha ett grimskaft släpandes på utsidan. När han inte bryr sig i det får han ha en lös skakel istället för grimskaftet. Det är ju inte farligt alls så länge farbror är med så jag utnyttjar honom allt jag kan. ;)

Utöver detta har jag ridit farbror också med andra unghästen som handhäst. Farbror var VÄLDIGT pigg och het på gröten, vet inte vad som tagit åt honom, vart kom all energi ifrån!? :D Han har helt klart dragit nytta av de två senaste passen och var väldigt avslappnad och fin i början av turen. Till veckan ska han få gå barbacka igen, nu vill jag slippa sadeln ett tag. :angel:

Usch vad tråkigt att hon är så dålig! :( Det är aldrig roligt att ha ett djur som har ont... Jag hoppas verkligen att ni får rätsida på det! *styrkekram*

Jättetråkigt att hon inte svarat på behandlingen! :( Skickar en massa styrkekramar!!

Idag efter promenaden så mätte jag min lilla Nordis, han är nu 147 cm... blir 2 år i April.

Hur stor tror ni han blir? Hur länge växer dom?

Jag är ganska lång så hoppas på liiite större :angel:

KL

Hade fotograf med mig när jag red idag. :)

P2020049-Kopia_zps617af84a.jpg

P2020052-Kopia_zpsd72129f6.jpg

P2020053-Kopia_zps4a0ca322.jpg

Vill bara tillägga att skavet på magen är ifrån draglinorna när vi kör, absolut inte av sporrarna. :)

Han ser himla cool ut! :) Ni har nog hunnit utvecklas en del sen jag såg bilder på er sist? Eller undrar om jag ens har sett dressyrbilder förut? :o Ser jättetrevligt ut iallafall!

Sista bilden tror jag visar på att man får akta sig att tänka att man ska avlasta genom att luta sig framåt (lättare sagt än gjort iofs) han ser mycket mer bogfri ut på övre två bilderna! Kan iofs ha med huvudhöjden att göra också, att det blir svårare att gå låg fram. Det vet du säkert bäst! :)

Har utvecklats mycket senaste tiden, lagt ned endel tid på ridningen istället för körning vilket verkar fungera bra. Under våren så blir fokuset på ridning är det tänkt. :)

Tack för den trevliga kommentaren iaf. :)

Har absolut en förmåga att luta mig framåt, gör det inte när jag tränar dressyr för instruktör, men annars har jag den dåliga ovanan..
Sedan har han ingen naturlig framåtbjudning alls, vilket inte underlättar för bogfrihet och sånt. Men jag uppskattar såna hästar mer än tvärtom. :)

Ser fint ut men var det inte kallt om händerna?
Är det is ni rider på?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30