Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

*KL*

Är här inne och tjuvläser.. har inte mkt att uppdatera med, mina hästar vilar (pga jobbig graviditet) men planen är att jag ska kunna sätta igång dem i början av April.

Har en kallblodstravare f.2000 som inte gjort så mkt i sitt liv innan, vi kämpar med stressen & att få henne att gå i mjuk & balanserad form.
Sedan en bruksnordis f.2011 som ska börja köras in i vår/sommar.

Har en fråga till er: Vad har ni för sadlar? Min kallblodsdam är så bred & platt över ryggen så har SKITSVÅRT att hitta bra sadel. Har nu en Griffin som jag INTE gillar & den ligger inte optimalt.

Söker en dressyrsadel helst med bom men måste jag ha en bomlös vill jag ha en STABIL. Några tips?

Jag har en Chezz Iberico med läderbom. Mycket stabilare än de flesta bomlösa jag ridit i, framförallt mycket bättre för sitsen. :) Men inte lika stabil som en bomsadel.

kryddelydd: Blir spännande att höra hur det går med kallisen! :) När är det aktuellt isåfall?

kryddelydd: Blir spännande att höra hur det går med kallisen! :) När är det aktuellt isåfall?

för det första: man ska inte inbilla sig att man kan äta lunch, skriva på datorn samtidigt och dessutom ha en kattunge i rummet. Det blir garanterat problem.

Hästen kommer så snart jag kan släppa ut dem dygnet runt. Har inte plats för en till i stallet så därför väntan. Min kompis får den i mars eller april, som det låter.

Varit ute med Lukas, fantastiskt underbar vårdag med sol och plusgrader och fågelsång. Kan man annat än vara nöjd då?
Särskilt som häst skötte sig suveränt. Idag jobbade vi med att orka hålla den samlade galoppen en längre sträcka - har arbetat mycket med fattningar och övergångar men nu skulle han alltså gunga på. Vilket han gjorde på ett förtjänstfullt sätt.
Tränade sedan på serpentiner med mellanliggande byten på grusvägen som är ca fem meter bred. Det blev väl fem-sex galoppsteg mellan bytena tror jag. Och gjorde en bakdelsvändning i galopp när vi skulle vända och rida hem. Den vändningen var väl inte riktigt bra: vände för hastigt och på för få steg, men rätt OK ändå, och fick lite mer bråttom än jag önskar efter vändningen.

Usch vad min häst är bra!

Jag har en Startrekk Espaniola och en Jeremy Rudge dressyrsadel.

Har en Knight Sir Walter som hoppsadel, vilken jag använder mest just nu, och en Wintec Cair dressyrsadel. Egentligen inte så förtjust i luftstoppning alls, men sadeln ligger bra så jag nöjer mig med det, använder väl den en gång i veckan bara ändå. Om ens det.

tessiem: Läste att du också har en Nsv bruks född -11. Va roligt! Det har jag också.
Var kommer din ifrån och efter vem? :D

Ja kul med fler bruksisar födda 2011, nu är vi ju några! :laugh:

KL
Idag tog jag en galopprunda med farbror Prins med graman på igen. Han gillade nog sista turen, för idag gjorde han inte en enda sur min när jag sadlade (i vanliga fall är det mord i blicken) och han gick helt suveränt bra hela turen! :love: Jag hade gramanen helt lös med undantag av kanske två minuter när han blev lite trippig, han gick så avslappnat och fint hela tiden! Känns super! :laugh:

Min "lilla" kille heter Enar och kommer från Falköping. Han är e. Ene-blacken. Ska försöka ta nya bilder någon dag och bidra med :-) vad har din för stam?

tessiem: Läste att du också har en Nsv bruks född -11. Va roligt! Det har jag också.
Var kommer din ifrån och efter vem? :D

kl

Förmodligen en riktigt dum fråga men vad är skillnaden på nordsvensk och nordsvensk brukshäst?

:o

Det är samma sak :) Rasen heter nordsvensk men "efternamnet" brukshäst är väl något som hängt kvar sedan rasen nordsvensk fanns i två typer.

Finns kallblodstravare också, raserna var samma, sedan 1964 delades stamböckerna.
Vissa kallar kallblodstravare för nordsvensk/nordsvensk travare men det är alltså fel då travaren inte är någon nordsvensk längre.

Senast ändrad:

tessiem: Min lilla är e: Opus 1860 (stallkällevik) ue: Hilmer

Försökte lägga ut en bild här innan men det verkade inte funka:confused:

Ajaj! Detdär såg inte så bra ut! Hoppas ni hittar felet, verkar skumt!

oj, ja det såg ju inte så bra ut.. Ser det ut att vara samma sorts hälta som innan? (annars skulle det kanske kunna vara en hovböld?).

Strålbenshälta? Har dom kollat det tro? Bara en tanke.
Ofta har dom väl ett framben dom belastar mer om dom är lite ojämna. Så iofs skulle det kunna vara ganska mycket.. :/ Men det ser ju lågt ut, och när det är så tydligt skulle det kunna vara hoven som sagt.

Strålbenshälta? Har dom kollat det tro? Bara en tanke.
Ofta har dom väl ett framben dom belastar mer om dom är lite ojämna. Så iofs skulle det kunna vara ganska mycket.. :/ Men det ser ju lågt ut, och när det är så tydligt skulle det kunna vara hoven som sagt.

Hon är rontgar hov upp till knä. 3 vinklar och det enda man såg var Kotledsinflammationen. Jag orkar inte gissa vad det är utan överlåter det till vet. Trist är det iaf!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka