Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag försökte faktiskt mäta honom idag men vattenpasset och tumstocken hade frusit fast i fönstret. :D Men han var 132 för några veckor sen, har dock en misstanke om att han vuxit lite. :) Han är ju född 2011 så han blir en liten skit! Dvs lagom fallhöjd... :D Min var också lite tunn över ryggen och revbenen samt bukig, men jag tycker det blivit stor skillnad sen han kom hem!

parellikusken: Ja det är jätteroligt att börja från början! Men lite konstigt är det att inte ha haft honom ända från första sekunden, jag saknar den där kontakten man får med dem från första andetaget. Ska ändå bli roligt att få utbilda honom från grunden och vara med hela vägen härifrån. :) Har ju stora planer för lilleman! ;)

Lydia: Ja det blir faktiskt en helt annan grej att köra då annat än när man bara går rakt fram. Mycket roligare!

Har ridit på bettet två gånger och tömkört en och jag är supernöjd! Det ligger stadigt och han blir inte lika lätt tung och seg i handen som han annars blir.

Kl
Blev inspirerad av alla tömkörningsbilder här i tråden och ett nyårslöfte var att variera ridningen lite mer. Så idag har jag tömkört för första gången på säkert 2 år. Attans vad svårt det är att hålla reda på tömmar och pisk och tömsättning när man inte gjort det på ett tag.

Vi började med en 20 minuters promenad som uppvärmning.

Tömkörning by Calvaro, on Flickr

Sedan blev det mer "longering" av det hela när vi travade och skrittade på volt. Nu blev det bara bilder i höger varv men hade samma inspänning i vänster varv. Vänster varv fungerade bäst (brukar vara tvärt om i ridningen) så förmodligen blev det lite för skarpt i höger varv. Fick honom inte att ställa igenom ordentligt i höger varv mer än korta stunder. Ni som är vana tömkörare får gärna komma med förslag på tömsättning för det känns som vi kanske ska försöka få in ett pass tömkörning då och då. Kul att se hästen från marken.

2013-01-27 Tömkörning by Calvaro, on Flickr

2013-01-27 14.16.47-1 by Calvaro, on Flickr

2013-01-27 14.18.36 by Calvaro, on Flickr

Kul att bettet fungerade! :) Har själv ett nytt som jag håller på att bekanta mig med.
Tömkörningen är jag tyvärr inte så haj på! :P Men funderar på om han kanske känner sig mer begränsad av inspänningen i höger?
Det ser lite ut som en motreaktion ända bak ifrån höften, tittar du på dom här bilderna iallafall ser du att höfterna är utåtvridna - höger bak kommer längre bak än vänster (borde ju vara tvärtom i h.varv). Om dom har någon liten snedhet brukar det kunna synas mer om dom blir begränsade, dom skyddar ryggraden genom att felkompensera ännu mer..

Kl
Tänkte släppa gumman i paddocken idag för att kolla hältan. Behövdes inte då hon var ruskigt halt i hagen :( känns inte alls roligt!

Åh vad trist att hon är så halt. :( Inte alls roligt när pållarna mår dåligt...

Calvaro: Kul med bilder! Har inte så jättemycket att säga om tömsättning dock, hoppas du får bättre tips. :)

KL
Igår fick Balder följa med farbror Prins ut i skogen! Första gången vi bara traskar iväg ut. Båda hästarna skötte sig perfekt, Balder har börjat lyssna bra på rösten nu. Tidigare har han fortsatt gå när Prinsen stannat och därför snurrat runt och hamnat baklänges, men igår gick han helt perfekt hela tiden! :laugh: Vi gick längs en skoterled där underlaget är kanon, och där fick Balder verkligen känna på att ta i skaklarna, men vet ni vad? Han brydde sig inte alls! :D Happy matte! Han måste ha slagit i hur många gånger som helst, men han ryckte inte ens till, bara klippte lite med öronen och fortsatte gå! :laugh:

Det var helt underbart väder och jag hade kunnat vara ute hur länge som helst, men det blev en lagom runda på ca 30 minuter. Balder i sin enorma björnpäls blev jättesvettig (trots att vi bara skrittade) medan Prinsen nog kunnat fortsatt tre gånger så långt.

002-1_zps92fac3c9.jpg

Nu känns det som om inkörningen faktiskt går framåt. Jag ska tömköra lite mer bara så vi får svängarna att sitta, sen ska vi gå vidare till nästa steg! :laugh:

Precis! Funderar på om han känner sig låst eller om det har med någon snedhet att göra. I ridningen känns det ju tvärt om men jag vet inte om det säger mest om mig eller hästen eftersom jag alltid har mycket svårare att samordna hjälperna i vänster varv. Skapröva en lite snällare tömsättning nästa gång och höra med min tränare vad hon tror. Intressant iallafall vad man kan upptäcka bara för man får ett infall och kör lite avsutten träning.

Allas bilder tycker jag gör halva denna tråden så jag får ju försöka bjuda på några själv ubland. Skitsvårt att ta dem dock med tömmaroch pisk i händerna. Så det fick bli bilder i skritt när han gick utan inverkan.
Kul att det går bra för er!

Ja det är jättekul med allas bilder, oavsett om det är skitig häst i boxen eller en snygg tillfixad i full galopp. ;)

KL
Idag har jag varit lite aktiv igen! Först red jag ut på farbror Prins, för första gången tog jag på gramanen och red med sadel. Eller ja alltså, sadel har jag ju använt några gånger, men det händer inte ofta. Prinsen var jättetaggad igen - så himla kul att han fått tillbaka lite livsglädje! Det blev en så mycket gladare häst sen vi fixade tänderna. :laugh:
Vi var ute ca en timma och rullade nästan bara på i galopp! Fina hästen gick lite emot handen i början, han förstod väl inte riktigt vad gramanen var till för, men så släppte det och han gick sååååå bra! :love: Jag är alltid noga med att ha gramanen lagom lång så att den bara tar emot när den behövs, och efter bara några minuter på kort tygel gick han med fint stöd på vanliga tygeln och jag kunde släppa gramanen helt! :laugh: Han fick trava på ordentligt i lång och låg form, det som han annars har ganska svårt för, och banne mig jag tror han tyckte det var ganska skönt!

Efter en superhärlig ridtur fick han massor med godis och beröm och stod helt lös på stallgången när jag flätade om manen och pysslade. Duktig häst! Jag provade faktiskt om han kunde buga också, och säg den morot som han inte ska få tag på - till varje pris! Gick faktiskt riktigt bra, roligt!

När Prinsen fått gå ut igen plockade jag in lilla Balder. Han var lite stökig på gången och trampade runt och skulle bitas. :mad: Men efter några tillsägningar skötte han sig bättre. Lite testing är väl naturligt nu när han känner sig hemma. ;) Så på med selen och ut i vackra vädret!
Idag gick vi samma lilla bana som i förrgår, men jag hade ställt stubbarna lite längre isär för att det skulle bli lite lättare. Vi började med att gå runt hela lägdan ett varv och sen slalom mellan stubbarna, och han var sååååå duktig! :love: Han missade en stubbe första gången, men svängde ändå bra för tömmen, jag tar på mig missen helt och hållet för jag skulle ha börjat svänga tidigare. Så gick vi ett varv till runt lägdan och tränade på att göra halt och skritta igång, det gick verkligen KANON! Och på vägen tillbaka gick vi slalom igen, då var jag snabbare i hjälperna och vips gick det ju hur bra som helst att svänga! :laugh: Allt satt som en smäck, så allt som allt tog det tio minuter från dörr till dörr! :laugh:

Jag är så stolt över lille parveln! Det är så ROLIGT med unghästarna! Poletterna trillar ner från ena gången till den andra och vips så kan dom det som tidigare var svårt. Underbart!

Jag bjuder på en bild på lillen från gårdagens bus också.
DSC_0036_zps29ebaf61.jpg

Om du inte kollat med ET eller liknande på sistone skulle jag rekommendera det, om dom går sådär brukar dom ofta ha lite problem med ryggen. (Ex. nacke + SI-led.)
Kan kanske vara som du säger, att du har lärt dig kompensera för det i ridningen? :) Eller inte låser lika mycket som med inspänning som sagt. Men fenomenet brukar finnas i ridningen också om det finns från backen, även om man inte triggar det lika mycket.
Om det hade varit i ridningen (tömkörning är som sagt inte min grej! :P) så skulle jag ha rekommenderat att släppa tanken på att ställa överhuvudtaget, man kommer bara få den motreflexen för att minsta lilla blir "för mycket" mot vad man kan få bakifrån. Hellre rak häst och jobba lösgörande, gärna lite bogen in om det funkar med utbildningsnivån (alltid längs väggen så du får stöd). Där kommer man nog märka att hästen blir fast på högerbogen. Sen med tiden prova ställa pyttelite och utvärdera om man får en "ärlig" ställning eller motreaktion i hästen, noga med att inte ställa genom att ta innertygeln bakåt.

Lite tips bara om det kan ge något! :)

Maja_Kandi: :love:

Har tränat Lukas lite mer. Han blir bara starkare och starkare, både i traven och galoppen. Bytena är lite renare, och han får inte riktigt lika bråttom ur bytena längre.
Idag riktigt bra, även vänster galopp.
Blivit betydligt stadigare i MSV-formen som dressyrtränaren vill ha, och orkar hålla den form hon vill ha även i piaffen.

Ska bli roligt när ridbanan tinar fram igen i vår så jag på allvar kan börja träna över honom på stång.
Just nu avser jag inte kandar, som får dröja, utan westernstång.
Jag har nog bestämt mig för att tävlandet även i år får bli inom western, men jag vill helst ge mig på B-nivå "på riktigt" i år. Och han kommer rimligen att ha styrka för det, även om det vore bra om han inte missade några byten alls.
Dessutom behöver jag jobba med stången, för att få honom att orka den form jag vill ha även på enhandsridning.

"Bara"...

Vad kul att läsa! Häftigt att vara så högt upp och träna! :laugh: Bilder? :angel:

KL
Idag fick Balder gå bredvid Prinsen med stöttingen igen. Den här gången på vänster sida. :) Vi gick samma sväng som i förrgår längs skoterspår och bilväg, en tur på 30 minuter i skritt. Lillen skötte sig fantastiskt bra och lyssnade kanon på rösten. :laugh: Han slog i skaklarna massor med gånger utan att bry sig det minsta och följer farbror jättebra i svängarna. Nu har vi kommit så långt att han går helt avslappnat och kollar in sin omgivning, dvs han bryr sig inte ett skvatt om skaklar eller stötting eller allt ljud. Han hoppade till en gång när stöttingen for över en plogkant och skramlade, men inte värre än att han bara fortsatte gå. :p

Idag har vi faktiskt lite lite plusgrader ute, usch och fy! Balder blev ordentligt svettig och tyckte det var sååå skönt att bli borstad efteråt!

001_zpsbf9555b2.jpg

Nu får han nog vila tills jag har hjälp att gå steget längre i inkörningen, vi får väl se när det blir. :)

Vad kul att läsa! Häftigt att vara så högt upp och träna! :laugh: Bilder? :angel:

Absolut bilder - när jag lyckas få tag i en fotograf som befinner sig på samma ställe som jag.

Ska ringa dressyrtränaren och boka tid för lektion igen, men risken att få med fotograf är väl obefintlig då också misstänker jag.

Har semester den här veckan och härjar därför en massa dagtid, inte illa.

Ska upp och borsta tänderna, sedan ut och sätta tänderna i en häst till, tror jag.

Det låter förresten, apropå att sätta tänderna i en ny häst, som om jag ska få hem en in/grundridningshäst i sommar. En kompis som får en kbl-travare om ett par månader, och hon vill ha den grundinriden och lärd att bli lätt på hand. Kul att få förtroendet.
Min kompis och jag är bara inte överens om ekonomin. Hon vill betala för träningen, jag vill inte ha betalt.
Vi får se hur vi löser det.

Hade vi bott närmare varandra hade jag kommit på stört! :D Känner igen det där problemet, det är alltid svårt att få nånting dokumenterat när man ju bara är själv med hästarna...

Vad kul med en liten projekthäst! :laugh: Vi ska bygga lösdrift i sommar så det blir vårt projekt! ;) Blir allt som vi vill kommer vi ta emot kallblodsföl till vintern. :laugh:

Roligt att det verkar så lovande! :) Håller tummarna att du lyckas fixa fotograf!

Mmm jag tror jag ska leta upp en ET och kolla honom.
Tack för tipsen det var precis det jag ville åt när jag la ut bilderna och frågan. Buke när det är som bäst, man får lite andra infallsvinklar.

Träningen igår gick först ganska kass men på slutet var han riktigt fin och jag fick den där härliga känslan när det känns som man har kontroll över varje steg de tar. Så på det hela så var det en rätt ok lektion. Bra att det går kass så man kan få hjälp med det direkt.
Efter lektionen kände jag mig rätt mör och i natt förstod jag varför. Vinterkräksjukan deluxe gjorde entre i min kropp. Men nu känner jag mig lite piggare igen.

Vad kul med en liten projekthäst! :laugh: Vi ska bygga lösdrift i sommar så det blir vårt projekt! ;) Blir allt som vi vill kommer vi ta emot kallblodsföl till vintern. :laugh:

Idag är en kul dag. Inte, åtminstone vad gäller att svara på Buke.
Jag hade skrivit ett svar, råkade trycka på någon tangent (och har ingen aning om vilken) och allt försvann.

Hästen är väl inte så mycket "projekt" egentligen.
Min kompis morfar födde upp travare, både vbl och kbl. Detta är hans sista uppfödning, och min kompis morbröder, som är amatörtränare, får inte fart på den. Därför får kompisen ta över hästen som ridhäst.

Hon vet att jag har ganska stor vana av inridning av hästar, och är hyfsad på omskolning av travare, och ber mig därför om hjälp.

Men det är klart, det beror på vad man menar med "projekthäst"-
En vbl-travare ser jag mer som projekt för omskolning, för de har svårare för att använda kroppen för ridning jämfört med kallbloden.

Det ska bli kul, hur som helst. Jag ska få en islandshäst på träning också, för grundinridning och grundträning. Får se om jag möjligen ska testa den på någon lätt tävling i sommar också - om ägaren betalar alla licenser och annat.

Jag som haft två varmblodstravare och nu en kallblodstravare tycker iaf kallblodet är överlägset svårast att rida! :P Men det är klart, det är säkert väldigt individuellt. Kallblodet som farsan hade red jag också en del (fast väldigt basic, jag själv var också grön då) och gemensamt för de två var att man verkligen måste rida skallen på dom i första hand, inte kroppen, insåg jag t o m då fast jag var så grön. :angel:
Alla varmblod jag har ridit har haft mycket lättare för galopp än kallisen och accepterat mycket mer fel från min sida, även om inte dom heller varit lättsamma.
Om man ser till kapaciteten så tror jag iaf att jag personligen har lättare att komma längre inom det jag vill göra med kallisen, och det beror nog dels på att den är så krävande (jag måste verkligen skärpa mig och se till att utvecklas, -i början var det hopplöst men så har jag lärt mig massvis på vägen), arbetsvilja när man väl har skallen med sig, vilket gör att man inte upplever den lika "klen" heller.
Som sagt, det är ju individuellt, men nog tror jag man får räkna med ett par år för att sätta grunder i en kallblodstravare, ännu längre om dom hör till dom som har svårt för sig eller om man själv har svårt för hästen. :p

Det är nog som du säger, individuellt.

Min erfarenhet är att varmbloden har ett helsike att över huvud taget hitta galopp; att få den någorlunda samlad är ännu tuffare.
Att förstå att man kan trava i sluta och inte ramla över i tölt är svårt för varmbloden medan jag upplever att kallbloden har lättare för att böja på kroppen och för att galoppera.

Visserligen kom jag relativt långt med Kryddan, min vbl-travare som jag fick ta bort idag för ett år sedan. Hon blev femton år och vi klarade rena galoppombyten ner till var tredje steg som bäst. Travarbetet blev aldrig riktigt bra eftersom hon hade taktproblem och väldigt mycket tölt och pass i sig. Tölten var å andra sidan OK att jobba i.,

Lukas å andra sidan gick LA på 59% som sexåring, när han varit ridhäst i knappt två år.
Han är nu nybliven åttaåring och gör alltså (oftast, men han missar ibland) rena galoppombyten, klarar en samlad galopp som Kryddan aldrig lyckades med, och har ett stort spann i travhastigheten.

Min nuvarande vbl-travare håller på för fullt att lära sig att det inte behöver gå vansinnigt fort att galoppera. Han ryms nätt och jämt att galoppera på 20 meters volter. Lukas kan hålla en volt på 6-7 meter i galopp, och går att pressa ner till bakdelsvändning i galopp och galoppiruett (inte så bra kvalitet men ändå) med en meters bakbensdiameter.
Så visst är det skillnad men i mina ögon är det kallbloden som har lättare för sig och har betydligt mindre att jobba med när det gäller kroppen.

Skallen kan ju förstås vara en annan sak. Lukas är snarast lite lat vilket är skälet till att han blev pensionär som fyraåring: han vägrade att springa fort, och började sparka efter den som satt i vagnen i stället.
Men jag har ju sett kallblod som bara har spring i skallen också, och då är det ju något annat att kämpa med.

Men vad menar du egentligen med "sätta grunder"?
För mig är "sätta grunder" att få en häst att gå i alla tre gångarter och vara någorlunda stadig i formen i skritt och trav, samt förstå öppna, sluta och skänkelvikning.
Inte att göra det perfekt, uppenbarligen, men förstå vad man ber om och göra det med någorlunda precision.

Sedan finns det ju alltid förbättringar att göra, men det ligger i sakens natur.

Lukas och jag har också en väldigt lång väg kvar att gå, även om vi till del gör ganska svåra övningar.
Mitt vbl har resten av vägen att gå: han har börjat förstå konceptet "böja på kroppen" men det är fortfarande ganska ostrukturerat. Formen är inte som jag vill ha den, men han börjar vara lite mildare i munnen och förstår att han inte behöver slåss om bettet.

Jag håller nog med dig där litegrann. De kallblod jag har ridit (bruks och trav) har varit svårare än varmbloden. Men det kan ju ha att göra med att jag lärde mig rida på ett vbl.

Till skilland från kryddelydd som lyckades bättre med galopparbetet än travarbetet, så lyckades vi med ett hyffsat travarbete. Ett sånt vilande, sviktande steg har jag inte känt varken före eller efter honom. Han dansade fram så avslappnad och mjuk, vilade i varje steg. Nu är jag inte på samma nivå som er och vet kanske inte vad ni anser är ett bra travarbete men om man jämför med allt jag har sett så var det faktiskt inte så tokigt. Galoppen kom med tiden, till att börja med bara om han gick helt utan huvudlag och sadel. Men den sommaren han dog kunde vi galoppera balanserat, avslappnat och uthålligt på volt i båda varven - med utrustning. :p Så där imponerade vi inte.

Jag tror att det är individuellt både ryttarmässigt och hästmässigt.

Senast ändrad:

Lustigt hur olika det kan vara! :)
Det är ju säkert så att man upplever det väldigt olika utifrån sina egna förutsättningar och preferenser, hur bra man passar ihop med hästen t ex och hurpass bra med kunskap man har för att träna just den.

För mig är "sätta grunder" att man börjar hitta balans, kommunikation, teknik bakifrån till ett bra utgångsläge för att senare kunna utvecklas till samling och mer precision. Ofta är det eventuella större brister i grunderna eller svårigheter (skallen t ex eller ofördelaktig teknik) som tar tid, har man flyt och får tag på en häst som har lätt för sig behöver man ju inte lägga så mycket tid bara för att ta sig till grundnivå. Eller kanske att man får tag på en häst som fungerar bra med ens egna brister/styrkor, så man inte samtidigt behöver jobba massvis med sig själv - det tar ju ännu längre tid än att skola hästen! :p

"Sätta grunder" blir väl onekligen något luddigt, det är ju grunder man jobbar med hela tiden oavsett vart i utvecklingen man befinner sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur