Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag blir så avundsjuk när jag läser om dina hästar. :) En trygg läromästare som är så lugn och fin och så en liten som går i hans fotspår under inlärningen.

MaRomer: Varför flyttar ni? Vilka sötingar du har, ni ser ut som en riktigt team på första bilden.

Har haft dem 3 mil bort hos mina föräldrar. Men tyvärr blev det för jobbigt för min mamma (sjukpensionär) med att bära vatten. Och så vill jag ha dem närmare mig. Ville även ha tähti på lösdrift för att öka chansen att få henne frisk. Nu står hon 1 mil ifrån mig och hingsten 7 km bort. Jag kan åka dit varje dag och båda har hagkompisar :)

Har man bara en bra uppfostran så är det inga problem att leda och köra sto och hingst ihop. De är mina änglar!

I hemstaden så har jag mer koll på vilka jag ska vända mig till vid olika saker, men där jag bor nu har jag ingen koll alls och det är mindre lätt att lyssna till folks rekommendationer när man egentligen inte vet deras egen kunskapsnivå.
Börjar få mer koll på hur det ser ut med folk här nere nu, men till sommaren flyttar vi förhoppningsvis till Skåne ett par månader och sedan vidare till ett helt nytt ställe igen till hösten. Så kommer nog få leva med att inte ha koll på hästfolk under de närmsta åren, men förhoppningsvis slipper jag ha koll på veterinärer iaf. Bara hovslagare som blir jobbigt..

Tack :)

Nu har jag fått in ett par bilder från när barnen red med mig på Rappe i söndags:

25924_10151287737169635_1964453695_n.jpg

321365_10151287738034635_635458949_n.jpg

Snälla Rappe :love: Det får nog bli barbacka nästa gång barnen ska rida samtidigt som mig dock :)

Känner igen det där! Jag växte upp på Värmdö och hade rätt bra koll på stall, ridlärare, leverantörer av hö etc, hovslagare.. Sen flyttade jag till Gnesta och fick "börja om" med allt sånt!

Är jobbigt att behöva starta om, men i och med att vill studera vid olika skolor och sånt så är det ju tyvärr ett måste.

Planerar du att komma tillbaks till "utgångsplatsen" så kanske du har kvar en del kontakter mm där sen när du har pluggat klart etc? :)

Ja det bästa är väl om man försöker skaffa sig bra kontakter som man litar på när det gäller rekommendationer - du får ge dig ut och träffa seriöst hästfolk däromkring du ska bo mao! ;) Ska du plugga i skåne alltså?

Lydia: Ser underbart mysigt ut! (Så tacksamt att ta bilder också när det är snö och solsken!) :) Är han bra med barn?

Åh vad mysiga bilder!

Ang kontakter: Jag tycker det är så himla svårt att hitta nån ny inom vad som helst. Tränare, hovslagare osv. Nu har jag himla tur och har verkligen världens bästa både hovslagare och veterinär, men jag bävar för att leta mig nån bra tränare. :angel:

KL
Idag har Balder fått gå bredvid stöttingen igen, den här gången på höger sida. Det var bara lite konstigt första bilten, sen var han helt lugn på banan runt lägdan. Då såg det ut såhär:

002_zps460f3536.jpg

Eftersom att det gick så bra tog vi bara två varv där och sen gick vi runt den lilla trekanten igen. Det var lite läskigare, också lossnade bandet lite så Balder kom för långt fram vilket ställde till det lite för då kunde han ta sig fram framför Prinsen, vilket ju såklart gjorde totalstopp. Jag märkte aldrig att bandet halkade av, men när jag rättat till det så det blev kortare gick det super! Då tog han svängarna preciiiiis så som man ska! Flyttade undan lugnt och fint, korsade benen och tittade framåt. SUPER! :laugh:

Då jag märkte att båda hästarna var pigga och ville mer tog vi därför en liten sväng ut längs vägen också. Har en liten lagom runda som tar bara fem-tio minuter att skritta runt. Balder tyckte nog det var himla kul att få komma ut och se nåt annat istället för att harva runt runt. :D Jag satte mig på stöttingen också efter en liten bit, men när vi började gå längs infarten såg det ut såhär:

010_zps3f5dedb4.jpg

Vi mötte väldigt lämpligt nog en bil också, Balder hoppade till när den kom runt en krök, men Prinsen är stensäker på bilar så han bara knallade på, så lillen gick bara lite spänt och kikade på bilen. Alla förare här omkring är TOPPEN och saktar in jättesnällt när man möter bilar - så himla bra! Sista lilla biten hem gick längs ett skoterspår vilket gav kanonträning i fråga om att råka ta i skaklarna med bakbenen eftersom att det blir så smalt.

På det hela taget gick allt super idag! Det satt kvar hos honom från igår helt klart. :laugh: Han tog i skaklarna massor med gånger, i början skuttade han undan men sista biten på hemvägen brydde han sig inte alls. Mycket nöjd med min lilla fluff! :love: Hemma i stallet sköter han sig också dunderbra nu, står jättesnällt på gången och lyfter fötterna bara jag petar på honom. :laugh:

Tänk om fler provade att ställa på lösdrift när deras hästar fick problem med benen. :) Hoppas att hon blir bra.

Jo, det har jag ju. Vet inte om jag kommer tillbaka dock, känns inte så nu. :)

Totola
Nä, ska troligast vara working student hos en tränare i Skåne tre månader i sommar, sedan hoppas jag på att plugga på Öland. Men även Leksand och Lidköping är alternativ, men allra helst Öland. :)

Ser jättehärligt ut!! Vi ska försöka samma sak i veckan, om inte min farbror häst blir osäker på varför fölis ska gå SÅ nära :p Fölis är dock van att gå med mamman så det går nog bra.

Ja han är jättebra med barn :) Visst, finns säkert de som är ännu mer försiktig etc än vad han är, men han tar barnen "som vilken person som helst", och lyssnar etc bra.

Toppen att kunna ha med unghästarna sådär vid körning etc :)

Jag borde också leta ridlärare. Finns iof en här i stallet men jag har inte ridit för henne, men borde nog sätta mig och lyssna vid ett par lektioner :)
Jag är så kräsen med ridlärare :o

Så himla roligt med en liten att utbilda! :D (Saknar lite gotlandsrusset som vi började förbereda för inkörning, såå söt!) Prinsen är så fin också!

parellikusken: Spännande! :) Vad är det för tränare? Alltså vilken inriktning?
Är ju också på gång att börja plugga, ska bara se till att komma in först. :angel: (förhoppningsvis till hösten) Då blir det samma grej för mig också...
Men jag tänkte försöka hålla mig hyfsat nära så man slipper dra iväg 55 mil (eller mer) med häst och grejer igen, det är ändå billigare att bo häromkring. Tänkte också försöka hålla mig i krokarna där man redan har kontakter, sen är det klart att det ändå blir en rejäl omställning och en del pyssel i början.
Särskilt svårt blir det nog att mer eller mindre permanent försöka ha råd att hålla häst när man pluggar. Men det ska gå!

PM'ar dig om tränaren. :)

Är ju det där att komma in också.. Planerar och försöker tillverka så bra arbetsprover som möjligt nu så att jag kan ha en chans att komma in. Lättare på en skola där man söker på betyg, blir inte lika stressigt.
Men skönt att kunna plugga rätt nära hemma och slippa som mig flytta 70 mil med hästen. :)

Ja det kan jag tänka mig, att det är stressigt med arbetsprover! Men jag kan försäkra dig att det kan vara stressigt att försöka komma in på betyg också - om man inte har höga nog! :p (satsar på högskoleprovet och ska försöka plugga ganska mycket inför det).
Hur lång är utbildningen du ska gå?

Om jag kommer in på någon av utbildningarna blir det två år till, känns lagom just nu. Mycket sugen på att gå tre år på konstfack sedan, nu skulle jag inte komma in där så får väl se hur det ser ut senare.
Vad vill du läsa till?

Nu blev det mycket OT..

Jaha. :o Nu får jag skämmas som inte har bättre koll.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben