Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Hur länge har du haft honom?
2300:- är ju inte mer än vad vem som helst betalar per år. För allt har ju en självrisk.
Ja precis, har haft tur på så vis! Har haft honom 5½ år nu.
Då röntgade jag som sagt på klinik innan köp, har råkat ut för ganska rejält broddtramp från kota till karled (hade tur - det läkte ihop så snabbt att inget behövde göras), rejäl varböld på kinden med feber, ögoninflammation med sår på hornhinnan, vaccinationer såklart, inkl. grundvaccination i början, tandkoll (men har ärligt talat inte gjort det varje år, vi brukar själv kolla igenom munnen regelbundet med tandstege för att hålla lite koll, nu på senare år har jag blivit mer noggrann med att kolla regelbundet hos vet.), endoskopi, ett par kolikkänningar (som jag inte tagit ut vet. för, sist fick jag inte tag på någon förrän efter ca 3 timmar och då hade det redan släppt, gången innan var det lindringare och släppte ganska snabbt), och så nu då, feber som vi trodde ev. var kolik, dyraste veterinärräkningen hittills. Just ja, och så såret på tungan i somras. Men det rådfrågade jag vet. om per telefon och han sa att det inte var någon idé att komma ut för dom kunde inte göra något åt det ändå.
Någon gång har han också haft luddig rörelsestörning, stelare än vanligt och lite ojämn. Men eftersom det var så väldigt diffust (ingen annan än jag kunde se det...) och det var mitt i snorhala vintern så kändes det inte bra att åka till klinik. Pållen fick vila istället och planen var att åka och kolla upp om det blev värre eller inte gett med sig när väglaget var bättre. Visade sig sen bero på hovslagarbyte ca två skoperioder innan han började bli stel, stelheten och ojämnheten försvann när trakterna slutade vara 2cm olika höga (direkt efter verkning).
Oj vilken lång sjukhistorik det blev! :P Men till mitt försvar så är jag ju noggrann med att hålla koll. Inte som en stackars ponny häromdagen som betedde sig jättekonstigt och visade sig ha ett äckligt sår under svansen -enligt ägarna hade den betett sig så ganska länge... Så det var liksom normalt. :S