Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

När blir en häst för gammal för att försäkra?

KL*
Idag har vi stretchat och ridit och markjobbat. Och jag har styrketränat på inrådan från naprapat. Jag har tydligen svag bäckenmuskulatur. Känns ju inte som en komplimang med tanke på att jag påstår mig rida med sitsen - vilket
borde innebära att jag använder bäckenbotten och korsettmuskulaturen. Men tydligen inte..

Är det inte 16 år? Eller något, någonstans där går de ner i livvärde i alla fall på försäkringar man redan har.

Har min i Sveland, 25.000 liv och 50.000 vet.

Senast ändrad:

:)

Idag red jag i ridhuset, gick rätt bra :) Jag ska se om jag kan få min man att följa med till stallet och ta kort när jag rider någon dag i helgen kanske.. Jag har knappt några bilder på Rappe!

Kul att det gick bra! Bilder är alltid kul att se, men jag vet hur svårt det är att få ihop det. Min man är ingen stor fotograf dessutom :)

Vi har också varit iväg till ridhuset och gjort årets första träning. Gick jätte bra och galoppen kändes finare än någonsin.
Idag har hovslagaren varit här. Ny hovslagare som gjorde ett jätte gott intryck så jag hoppas att det ska fungera framöver också. Nu är iaf snösulorna på så vi slipper styltor.

Ja 16 år är gränsen, året dom fyller 15 är alltså sista året man kan försäkra (så var det då iallafall, om det inte ändrats). Sen finns det en seniorförsäkring, som jag faktiskt ringde Agria och frågade om, men fick aldrig något svar på om det gick att kombinera med den ynkliga livförsäkring jag redan hade, och den täckte inte så jättemycket som jag uppfattade det iallafall.

Köpte kusen när han var 15, fick info att han var försäkrad (det var han ju, fast bara liv-), hade på prov till September, sen trodde jag redan att det var för sent att teckna vet.vårdsförsäkring, trodde det var tills dom fyllde 15, inte att det gällde hela året. Men hade jag haft mindre fullt upp (heltidsjobb + två hästar + massvis med stalljourer, i princip varje dag) så hade det ju varit lättare att kolla upp det ordentligt.

Va tråkigt att det blev så. Får hoppas att han håller sig frisk. Det vill man ju oavsätt om dom har försäkring eller inte. Man får ha en egen buffert som försäkring för om ngt skulle hända.

Ja precis, så länge man vet att det går att få tag på pengar på något vis om det krisar. Det finns ju alltid enstaka scenarion som man kan råka ut för som verkligen drar iväg i pengar, och det skulle väl vara höjden av otur, men skulle det vara god chans att hästen blir återställd så skulle jag skaffa fram pengar helt enkelt, om det så betyder att man får leva på nudlar i ett år. :angel: Om det händer en 21-åring något som kostar sjukt mycket pengar att behandla, så är ju risken att det inte är så god prognos ändå.
Hittills så har det gått på i snitt 2300kr/år till vet.kostnader, och då räknar jag in röntgen innan köp, tandkoll, vaccinationer, senaste dyra vet.besöket osv. Överlag väldigt frisk häst! :)

Min försäkring verkar inte täcka så mycket ändå heller..
Nu senast Dacke hade hovböld och det blev fem veterinärbesök allt som allt (endel felbehandling och lite sånt då..) så gick notan på runt 10 000, försäkringen gick in och täckte 4 000 av dom bara. Mycket av pengarna var resor och annat som inte föräräkringen täckte. Har Dina till min häst.

Igår var vi ute och tränade galoppintervaller med vagnen, riktigt roligt är det. :)

Här är utsikten från kuskbocken.

http://www.youtube.com/watch?v=2WJWhBVbEAI

Idag blev han klippt igen, gick snabbt och enkelt att klippa. Var svårare att klippa varmblodet vi också klippte, kantigare än Dacke med mer kurvor. Passade på att klippa stubben på fjordingarna i stallet när vi ändå höll på, var roligt då det gick så lätt jämfört med när man använder saxen.

Surt att ändå få stå för så mycket själv! :S
Jag har ju syster som är veterinär (fast jobbar mest med smådjur) så lite enklare grejer brukar jag få hjälp med gratis! Väldigt lyxigt! :D Som vaccinationerna t ex, verkar aldrig lyckas pricka in samma rull som andra i stallet, och åka till klinik bara för att vaccinera känns ju som lite överkurs (har inte ens dragkrok på bilen själv, så då får jag be farsan som bor 5 mil bort om hjälp), ta ut distriktare bara för att vaccinera en häst drar jag mig för in i det sista! Tror det blev 1400kr sist. Då är det kanon när syrran kan hjälpa till och jag bara behöver betala vaccinet! :)

Mysig utsikt! :D

Men så härligt det ser ut! Är det en gammal banvall eller något ni kör på?

Vi har också varit ute och galopperat idag. Solen sken och massor av rimfrost. En riktig energikick för själen!

2013-01-19 15.40.53 by Calvaro, on Flickr

Hur länge har du haft honom?
2300:- är ju inte mer än vad vem som helst betalar per år. För allt har ju en självrisk. :)

Japp, hade dessutom redan kommit upp i självriskbeloppet under den perioden då vi var inne på kliniken i slutet på sommaren för att göra en endoskopi för hans luftvägsproblem. Har blivit mycket veterinärräkningar under de 2,5 åren jag haft honom, trots försäkring..

Har haft turen innan att ha två km till kliniken, då promenerade bara dit och vaccinerade på deras drop in-tid. Billigt och snabbt. :)
Nu i höst när vi flyttat passade jag dock på att vaccinera när veterinären ändå var ute för hovbölden. Blev billigt då hon inte ens tog ut reseersättning för det, troligtvis insåg hon väl att hennes behandling av hästen gjorde mer skada än det gav så hon la inte till det på räkningen.

Calvaro
Var riktigt härligt också. :)

Japp, det är en gammal banvall vi kör på. Helt perfekt då man kan galoppera oavbrutet i 7 km om man vill, älskar den då man kan köra och rida i många mil på den om man vill. Och dessutom ligger den bara typ 200 meter från stallet.
Den kommer jag nog sakna allra mest när jag flyttar härifrån igen till sommaren.

Du ser ut att ha en trevlig utsikt du med. :)

Perfekt med banvall att köra och rida på! Vi har också en banvall men den börjar mer och mer försvinna eftersom den går genom odlad mark och endel jordägare har grävt bort den för att få sammanhängande skiften. Synd för mig även om jag förstår det.

Hur länge har du haft honom?
2300:- är ju inte mer än vad vem som helst betalar per år. För allt har ju en självrisk. :)

Ja precis, har haft tur på så vis! Har haft honom 5½ år nu.
Då röntgade jag som sagt på klinik innan köp, har råkat ut för ganska rejält broddtramp från kota till karled (hade tur - det läkte ihop så snabbt att inget behövde göras), rejäl varböld på kinden med feber, ögoninflammation med sår på hornhinnan, vaccinationer såklart, inkl. grundvaccination i början, tandkoll (men har ärligt talat inte gjort det varje år, vi brukar själv kolla igenom munnen regelbundet med tandstege för att hålla lite koll, nu på senare år har jag blivit mer noggrann med att kolla regelbundet hos vet.), endoskopi, ett par kolikkänningar (som jag inte tagit ut vet. för, sist fick jag inte tag på någon förrän efter ca 3 timmar och då hade det redan släppt, gången innan var det lindringare och släppte ganska snabbt), och så nu då, feber som vi trodde ev. var kolik, dyraste veterinärräkningen hittills. Just ja, och så såret på tungan i somras. Men det rådfrågade jag vet. om per telefon och han sa att det inte var någon idé att komma ut för dom kunde inte göra något åt det ändå.

Någon gång har han också haft luddig rörelsestörning, stelare än vanligt och lite ojämn. Men eftersom det var så väldigt diffust (ingen annan än jag kunde se det...) och det var mitt i snorhala vintern så kändes det inte bra att åka till klinik. Pållen fick vila istället och planen var att åka och kolla upp om det blev värre eller inte gett med sig när väglaget var bättre. Visade sig sen bero på hovslagarbyte ca två skoperioder innan han började bli stel, stelheten och ojämnheten försvann när trakterna slutade vara 2cm olika höga (direkt efter verkning).

Oj vilken lång sjukhistorik det blev! :P Men till mitt försvar så är jag ju noggrann med att hålla koll. Inte som en stackars ponny häromdagen som betedde sig jättekonstigt och visade sig ha ett äckligt sår under svansen -enligt ägarna hade den betett sig så ganska länge... Så det var liksom normalt. :S

Senast ändrad:

Vilken otur du verkar haft! :( Gäller kanske att veta vilka man ska vända sig till för vilka problem, men sånt tänker man ju inte ens på så länge hästarna är friska och fräscha. Jag är t ex jätteglad för vet. som jag brukar kolla tänderna hos (och endoskopin) som känns väldigt seriös och tar sig tid att diskutera och förklara. :) Eller så kanske man ska ha tur helt enkelt!

Mysig film :love: Har också en underbar banvall här men lite fel till för att kunna rida/köra på den så ofta.
Sen får man inte fräsa runt hur som helst på en heller då den används mycket som gångväg.

Lite bilder från i dag, jag och Egonson for iväg och hämtade Wiska, också Nsv bruks f.2012, som ska bo hos oss några veckor. Kommer bli svårt att släppa denna lilla pärlan sen :love: Hon är helt ljuvlig!

Storpärlan
775103_10151363610649648_678941466_o.jpg

Lillpärlan
774580_10151363610979648_617267252_o.jpg

774967_10151363610914648_946633504_o.jpg

Lite roligt, båda är bruna till färgen!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka