Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Välkommen. :) Tyvärr bor jag inte i dina trakter men roligt att fler tittar in i tråden. Vad har du tänkt göra med din nordis?

Tack! Ja jättekul med en sådan här tråd.

Jag har tänkt ta hjälp med att få honom inkörd, har ingen erfarenhet utav det men det verkar kul.

Min tanke med Nsv köpet är klassisk dressyr, AR och lite trick träning kanske ;)

Jag är en hobby ryttare (dressyr främst) men med seriösa träningsplaner och som älskar att rida i skog och natur.

Va duktig hon är att longera. :bow:

Hon är så i all hantering :-) lyssnar på minsta vink. Aldrig behövt använda spä eller sporrar. Mycket lydig dam! Så vill jag ha alla mina hästar och så har nästan alla varit. Det är förtroende är det är som bäst!

Jätte tråkigt om hon inte blir bra. Hon verkar väldigt lyhörd!

kl
Denna veckan har varit kantat av massa jobb så jag ser verkligen fram emot att vara ledig i helgen!
I onsdagskväll fick jag dock ett ryck och tog med hästen till ridhuset för att rida på lite bättre underlag. Vi var inte där förens kvart över åtta så jag tänkte att det kanske blir lite lugnt. Brukar vara rätt ensam om att rida på de tiderna. När jag kom fram stod det fem st och gjorde iordning sina hästar. Tre av dem skulle hoppa och de hade ställt upp 4 hinder (trots att man bara får ha två uppe annars måste man boka ridhuset)
Så det blev rätt kass...
Får försöka komma ut lite nu i helgen istället. Ska även försöka prova strechövningarna Tintilar tipsade om. På måndag börjar dressyrträningen igen efter juluppehållet:love: och på fredag kommer äntligen hovslagaren. Min ordinarie hovslagare är mammaledig och det har varit svårt att hitta en ersättare. Håller tummarna för att denna är bra för annars vet jag inte vad jag ska göra.

Okej. :) Jag rider också mot AR. Vad är det för stam på din kille?

MaRomer: Jovisst men bara att få dem att förstå vad dom ska göra. :)

Så nu har jag ridit i bomsadel för första gången på vädigt länge. Köpt en begagnad Thorowgood Haflinger 17" med vid bom till min connemara som ska ridas in nu. Fick för mig att jag skulle prova den på E och den funkade faktist skapligt. Så nu funderar jag på om jag ska försöka hitta en likadan i x-vid och dressyrmodell och se om det funkar. Har ju en bomlös som jag är nöjd med men ibland blir det väldigt brett att sitta i den. Tog lite bilder, vad tror ni? Kan det funka?

2013-01-12 13.52.15 by Calvaro, on Flickr

2013-01-12 13.52.51 by Calvaro, on Flickr

2013-01-12 13.53.02 by Calvaro, on Flickr

Det ser ut som den är lite i bakvikt, men köper du en med bredare bom lär den nog bli för vid. Den lär ju åka ner nån cm när du sitter på hästen.

Suck! Svårt med sadlar... Men den låg inte så nära manken som det kanske ser ut på den nedersta bilden så därför tänkte jag att det kanske kunde funka med en x-vid. Någon som vet om T4 är lika rak som den gamla haflingermodellen eller lite mer svängd?

Usch sadlar ja.
Jag har haft tur med mina.
Min westernsadel som jag köpte till fjordingen Betty passar utmärkt på Lukas, Rödluvan, Lester och Krajchek.
Islandshästsadeln som jag köpte till Ärlig passar bra på Lester, Ärlig, Lukas, Zamba (vbl-travare som jag fått), till tre av islandshästarna, ja faktiskt till de flesta. Sagolik tur.

Var ute med Lukas igår, han hade en jättebra dag! Allt gick så bra som han orkar - utom att jag ibland gav lite för dålig ram med min mage.
Han är verkligen på gång!
Jag tror att han börjar bli tillräckligt stark för att "på riktigt" gå B-nivå i några westerngrenar i sommar, "bara" jag sätter över betslingen korrekt i vår. Ska förstås styrketräna ännu mer i ett par-tre månader, betslingen kommer jag att jobba mer med när paddocken är OK igen (klimatproblem).
Han börjar nu vara så säker på bytena att jag tror att han kommer att fixa dem på enhandsridningen också i vår och i sommar. Jätteglad, förstås.
Jag brukar hävda att det inte behöver vara så stor skillnad mellan western och dressyr. Den dressyrträning jag utsatt oss för, har gjort underverk i vissa bitar. Framför allt har vi hittat en samling i galoppen som jag inte kunnat drömma om, skulle komma så fort.

Roligt när utvecklingen blir över förväntan! :)

kl
Pålle är sjuk, men förhoppningsvis på bättringsvägen nu. :/ Har åkt på feber, gick inte att säga säkert varför i brist på andra symptom, men vet. trodde en virusinfektion. Ville inte äta och var så loj stackarn! Men redan dagen efter (igår) hade febern gått ner till bara lite över hans normaltemp, och han åt som vanligt fast långsammare, hoppas det fortsätter åt det hållet!

Oj, feber har jag nog aldrig haft på en häst bara sådär. Hoppas att det är över snart.

KL*
Igår var jag ute och jobbade på marken. I lina dock. Ordnade en hage sen som jag kan lösjobba i nästa gång, och så sprang vi en intervall på vägen. Gick väldigt bra och kändes skönt att vi fick ta reda på vart vi har varann.

Troligen är det något smittsamt, virus som sagt. Det är ju rätt många hästar + människor i stallet, folk kommer hit eller åker iväg för att träna, hovslagaren åker till olika kunder, ett par jobbar som ridlärare och jobbar då i andra stall, någon har häst både i vårat och eget stall, nya hästar flyttar in, osv. Ganska många tillfällen att råka få med sig smitta! :p

KL

Hade tänkt anmäla oss på kurs hos brukshundsklubben, så förberedde med att öva på att apportera idag.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=zx6rImPaO4A

SAM_3731-Kopia_zps8b62d249.jpg

Haha, vad duktig han är! :laugh:

KL
Idag hade jag kul med lilla hästen, vi gick på en kort promenad och han tyckte det var megakul och ville bara springa fortare. :D Sen var jag arg som ett bi på den äldre som för första gången nånsin inte alls ville komma in. :devil: Jag jagade honom en hel timme i hagen innan jag helt enkelt fick ge upp då vi fick besök. Suck, dessa envisa hästar... Han sprang så han svettades som en gris, men inte fan skulle han komma... Sambon gick ut i hagen utan grimma och då kom han fram så snällt så, men när jag provade med grimma igen stack han snabbare än kvickt. :mad: Jaja, han har ju motionerat sig själv... Jag misstänker att han inte vill pga tänderna som han haft problem med ett tag. Ska ringa och boka tid hos tandläkaren imorrn bitti.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka