Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Usch sadlar ja.
Jag har haft tur med mina.
Min westernsadel som jag köpte till fjordingen Betty passar utmärkt på Lukas, Rödluvan, Lester och Krajchek.
Islandshästsadeln som jag köpte till Ärlig passar bra på Lester, Ärlig, Lukas, Zamba (vbl-travare som jag fått), till tre av islandshästarna, ja faktiskt till de flesta. Sagolik tur.
Var ute med Lukas igår, han hade en jättebra dag! Allt gick så bra som han orkar - utom att jag ibland gav lite för dålig ram med min mage.
Han är verkligen på gång!
Jag tror att han börjar bli tillräckligt stark för att "på riktigt" gå B-nivå i några westerngrenar i sommar, "bara" jag sätter över betslingen korrekt i vår. Ska förstås styrketräna ännu mer i ett par-tre månader, betslingen kommer jag att jobba mer med när paddocken är OK igen (klimatproblem).
Han börjar nu vara så säker på bytena att jag tror att han kommer att fixa dem på enhandsridningen också i vår och i sommar. Jätteglad, förstås.
Jag brukar hävda att det inte behöver vara så stor skillnad mellan western och dressyr. Den dressyrträning jag utsatt oss för, har gjort underverk i vissa bitar. Framför allt har vi hittat en samling i galoppen som jag inte kunnat drömma om, skulle komma så fort.