Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Kl
Vad kul att läsa om alla hästar och hur det går för er :) Det var längesedan jag skrev nåt här, men nu har jag en fundering. Min nu fyraåriga (hur blev han såhär stor!?) valack är nu inriden och jag har nu en star trekk dressyrsadel. Men nu vill jag komma ut och rida i lite friskare tempo och så småningom hoppa in honom och då vill jag gärna ha en bomsadel. Så nu lurar jag på vad som kan tänkas passa och vilka vet inte bättre än de som själva har nordisar och kallblod. Han ser ut såhär:
3898_537327989625183_756037394_n.jpg

303684_537327992958516_83157319_n.jpg

Jag upplever att han har ganska stora bogar och rund rygg, jag har för mig att jag mätte typ 47 cm mellan klisterlapparna (det som jag uppfattar som sadelläget). Har någon nån uppfattning om hur thorowgoods t4 allroundsadel för låg manke är i passformen? Rak? Takformad? Det är ju en sadel till ett ganska bra pris och vad jag har förstått en rätt ok sadel. Några andra tips på märken och modeller att testa? Givetvis ska jag ta hjälp osv, men det är alltid bra att ha nån idé om var man ska börja :)
För övrigt inveg vi den nya vagnen i helgen!:banana:
1487_536747319683250_397556866_n.jpg

Åh så fin! T4 LM passar en rak "platt" rygg som inte får vara för kort. Om han inte kommer upp jätte mkt med ryggen under arbete så hade jag provat wintec wide.

Ok, bra att veta. Tack för tipset! Såhär såg han ut när vi sprang upp på premieringen i somras:
391436_462501680441148_845032664_n.jpg

Om det gör nån skillnad.

Har tyvärr inte direkt några tips på sadel (har aldrig orkat leta bomsadel till min! :angel: ) men en fundering är om inte sadelläget borde ligga ett par cm bakåt?
Din pålle har ju rejäla bogar och även rejäla bogblad, särskilt om man tittar på sista bilden där han rör sig ser det ut som att sadeln kommer ha lätt för att hamna på bogbladen och vara ivägen för bogrörelserna. Lägger man sadeln aningens längre bak tror jag man kan förebygga det, kanske kommer det behövas en svanskappa också?

Det är anledningen att jag själv inte orkat prova bomsadel. För att bogbladen och bogrörelserna är så rejäla att det är svårt att hitta något som inte hämmar! Men det går säkert, på något vis! :P
Himla fin han har blivit! :)

Ber om ursäkt om jag ser fel men hästen ser ganska tjock ut. Om du bantar ner honom till normalvikt, tror jag att det blir lättare att hitta en passande sadel.

Men vacker som en dag är han!

Du kan ha rätt att sadelläget borde vara lite längre bak, det jag klurar på då är bara om en sadel verkligen får plats, jag mätte till 47 cm mellan klisterlapparna (vill jag minnas) och det känns ganska kort. Svanskappa är jag inte så säker på då jag nästan upplever det motsatta med Star Trekken, bogarna och bogrörelserna är stora och det finn inget som stoppar bakåt. Jaja, det blir väl till att rida barbacka :P

Kryddelydd: Du har alldeles rätt, när dessa bilder togs var han sommartjock. Numera när han flyttat från stallet med fri tillgång på mat (och matte inte överfodrar för att han nog fryser utan täcke) så är han smalare, möjligen skulle han behöva gå ner lite till. Vi fortsätter jobba med det, ffa jag som gärna pjoskar lite. Givetvis blir det lättare att hitta sadel iom att han inte är fullt så rund, men sadelläget och ryggprofilen ändrar sig ju inte så mycket.

Kl
Vet någon hu Globussadlarna är i formen? Äsch, det är väl lika bra att jag flyttar in i nån av sadeltrådarna med mina funderingar...

Jag brukar tjata lite om min förträffliga sadel.
Stübben focus extra vid.
Utvecklad för islandshästar, vilket innebär att den har ganska kort anläggningsyta.
Extra vida bommen är väldigt vid.

Bekväm sadel som är uppbyggd ungefär som en dressyrsadel om man ser till knästöd och liknande, men inte lika djup i sitsen.

Nackdelen är nypriset.

Ah, det låter ju spännande. Men islandssadlar brukar väl dra mer åt dressyr hållet? I och med att jag har Star Trekken (dressyr) så är det ju inte riktigt vad jag letar efter, men det är ju bra att veta om olika sadlar och modeller om behov skulle uppstå :p Jag är mer ute efter en allround- eller hoppsadel, men i värsta fall får jag väl hoppa in barbacka :D

Beror på vad man jämför med. I mina öron är 47cm ganska långt sadelläge. Hade 42cm på förra varmblodet och nuvarande kallisen (som ändå är lång i kroppen för sin höjd) skulle jag tippa på har max 44cm. (Du kan nog lägga sadeln 1-2cm längre bak än dina klisterlappar utan problem, så att det diffar på någon cm skulle jag inte vara orolig för.)
Det låter ju bra om inte sadlarna brukar glida fram! :) Då blir det säkert lättare att hitta sadel. Bomsadlar dämpar ju mer av hästens rörelser, så att du halkar bak ska inte vara några problem om sadeln är väl balanserad!

Ok, då kanske jag inte ska noja så mycket då :) Tack för ditt lugnande svar.

KL

Hjäääälp...Efter min och medryttarhästen Lotex olycka i somras har jag inte ridit alls. Nu är det en kvinna med en bruksnordis som erbjuder mig att ta mig upp på hästryggen igen och ta mig förbi rädslan en gång till. Jag har inga ursäkter längre, jag vill, jag vill, jag vill...men tänk om jag bara sitter där och darrar?? Hästen är stabil och lugn som en filbunke, så jag är inte orolig att han ska göra något, men...JAG....efter att ha kämpat med en häst i ett år, jobbat bort dumma olater som att skena hemåt, gå på som en ångvält, strunta i sin ryttare osv, så händer olyckan i skritt, på plan mark...han snubblade och vi slog runt i en kullerbytta.

Jag fick sprickor i revben och bröstben och en misstänkt nervskada i lillhjärnan. Hästen är numera pensionerad.

Klarar jag det här tro?? Ååååh vad jag vill klara det! HUR ska jag komma ihåg att andas?? Tänk om jag glömt hur man rider?

Peppa mig!!!!! :)

KL

Kollage på lilla Tähti. SOm är bättre, men det är fortfarande något sopm inte står rätt till och jag tror det är i bakdelen/ryggen :(

tahti_50ee7ea0e087c32c029ce7cb.jpg

Åk dit och "åk häst", sätt inga krav på dig själv att "hästen ska gå fint" eller så :) Lägg fokus på att andas och inte spänna dig :)

Nämen va duktig han är med bollen. :D Jag tycker också att klicker kan vara bra i praktiskt syfte. Har alltid en i ryktlådan även om den på senaste åren inte använts så mkt.

Det klarar du! Har gått igenom samma process måååånga gånger (så fort jag byter häst, vill säga) så jag vet precis hur det känns.

Rid med ledare, och sitt och åk, bara koncentrera dig på andningen om det är den du oroar dig för.

Vill du så går det. Om det så ska ta år, månader, veckor.

Jag litar fortfarande inte på att min häst inte ska snubbla och rasa omkull, förra hästen gjorde ju det och det var millimeter från att hon la sig på mig. Man får tänka på att oftast är det så att hästar som gör så att de faller när de snubblar till på plan mark, inte orkar hålla upp sig och det finns en anledning, så det innebär inte automatiskt att alla hästar ska fara i backen så fort de snubblar.
Min nuvarande är snubblig (mkt bättre nu, dock, snubblar mkt sällan numer) och varenda gång han snubblar så far mitt hjärta upp och ut genom öronen. Han har lagt sig på knä en gång men han är kvick som attan upp igen. Försöker ta fasta på det och inte se katastrofen komma varje gång ;)

Tack för pepp...det kommer säkerligen gå bra och jag kommer garanterat inte dö!! :p Jag är väl mest rädd att jag ska bli så nervös att jag glömmer HUR man rider. Men jag ska sänka kraven på mig själv och bara åka häst. Sen om nervositeten släpper under ridturen så gör den. Då kan jag ta det därifrån! Men huaa vad nervös jag är. Det pirrar lite i magen när jag tänker på att jag ska rida igen. Tog mig ju igenom det här med hästen jag red när olyckan skedde. Hade haft uppehåll, då jag hållt mig på marken och tränat andra, i 13 år pga just en olycka. Så är jag så galen att jag sätter mig på en häst som skenar hemåt!!! Ibland undrar man ju hur det står till med min intelligens, men jaja...En del kallar mig kamikazeryttare så jag har väl gjort mig förtjänt av det smeknamnet. :D

Den här hästen är superlugn och trygg. Har sett honom i stan med vagn, bilar som tutar, ungar som springer och folk som ska klappa och han bryr sig inte nämnvärt. Så han är nog en bra häst för det här ändamålet! Så...på lördag kliver jag tillbaka upp på hästryggen igen. Ska försöka stanna där!

Jo men vi hästfolk är lite korkade alltså, det får man kanske erkänna :D Fast när det väl funkar så är det ju så underbart härligt att sitta på hästryggen, är ju lätt värt att riskera livet 6 dagar i veckan ;)

Låter som en bra plan!! Och en bra häst till ändamålet :)

Hejja dig! Det kommer säkert gå bra, glöm inte bort att andas och att njuta :)

Kl
Just nu rullar allting i hästväg på väldigt bra. Jag tog ut min kille för att köra idag igen, och denna gången lämnade vi ridbanan och promenerade ner till den större vägen och tillbaka. Han skötte sig strålande, vi mötte till och med bussen nere vid vägen utan att han brydde sig! Till saken hör att han inte är helt trafiksäker än, bilar är helt ok, men de större fordonen litar han inte riktigt på. Hoppas att resten av året fortsätter lika bra som det börjat :)

Zolopålle (Zäta) e:Troll Jahn, -98

Zolopålle har jag fotat på travbanan 2004 :)

Min egna kallblodstravare fick jag ett litet bakslag med tyvärr. Har var kanonfin och fick tummen upp av massören efter hennes 2:a besök, 1:a besöket visade smärta i h.bog och musklerna över "höftböjaren", men det var som bortblåst vid andra besöket.

Våran sladd snöade över med ca 1 meter snö och sedan regnade det på den snön så vi har skare överallt vilket gjorde att vi endast kunde köra för vagn. Tyckte han blev lite sämre efter att han hade haft brodden ett tag, tog ut massören igen och hans gamla bekymmer var tillbaka tyvärr.

I samma veva började han rymma ur hagen, gjorde allt jag kunde för att hålla honom kvar men det var omöjligt. Bytte hage och försökte sätta upp barriärer men han tog sig ut liks förbannat. Nu står han i en sjukhage med träbrädor samt 2 trådar över huvudhöjd och en tråd mellan plankorna. Han försöker fortfarande ta sig ut... Skittråkigt men enda sättet att hålla honom instängd under dagarna så han inte gör sig illa. :cool:

Hade ut Håkan Lundell, en erkänt duktig ET och ska mer eller mindre vara expert på såna här problemhästar. Bäckenet var ca 1,5 cm skevt! Rättade till honom och fick laserbehandling samt lite andra åtgärder men han antydde på att han var jättefin i resten av kroppen, fick massage- och stretchövningar och massor av pepp!

Körde honom 2 dagar efter behandlingen och hästen kändes genast mycket bättre! Nu ska vi flytta till egen gård och ska förhoppningsvis kunna ordna någon slags släpa av något slag så vi kan fortsätta med den viktiga träningen att bara skritta med något tungt för lokselena. Själv håller jag på att ta B-licens så nu jäklar siktar vi båda på framgångar tills jag tagit licensen! :bump:

Fina, fina blåögda djävulshäst :love:
BlaygeAlj.jpg

Nu vet jag ju inte om detta blir riktigt, helt ny här och detta är min första inlägg =)

Jag bor i Göteborg och har en Nsv bruks, hingst 2 år. Ska kastreras efter betet nu i år som det ser ut nu.
Jag undrar om det finns fler stolta Nsv/kallblods ägare i Gbg eller i närheten? :)

Känner inte så många med häst i stan så alltid kul med andra som man kan "bolla" träningstips och annat med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka