Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ja eller så vill han bara reta mig så att jag får lite jädra anamma. Man kan aldrig veta med honom. Vad har du o Egonson för planer detta år?

Mitt mål är nog bara att hålla igång Dacke, rida lite mer än jag gjort hittills och inte bara köra en massa. Även om det nog ändå blir mest körning som det brukar bli.
Men ska fokusera på min utbildning, så Dacke blir nog mest ett sätt att ta paus ifrån allt vad konst heter för en stund. :)

KL
Igår kom jag hem igen, och jag har nog aldrig sett Dacke så glad innan. Han brukar vara glad att se mig, men på ett betydligt mer kontrollerat och lugnt sätt. Så det var inte bara jag som var lycklig över att träffas igen. :)

Idag har vi varit ute och ridit, herrn var lagom pigg och traskade glatt på. Härligt att få komma upp på den rätta hästryggen igen. :)

Hämtade förresten ut hans julklapp från mina föräldrar idag, en Shires täcke + grimma. Lila metallic såklart. ;)

SAM_3487-Kopia_zps951dc3b6.jpg

Jag tänkte jag ska våga fråga en bekant om jag kan bli medskötare till en liten blivande 2-åring.. Han är ju såå himla söt. :love: Vore kul att vara med att lära sig om unghästar, inkörning o inridning. Vore kul att pyssla om honom 1 gång i veckan. Så det är mitt mål. :p

Kan vara så, man hoppas!

Vi fortsätter träna både på marken och i ridningen lutande åt akademisk ridkonst, rider inte "rent" akademiskt men inspireras mkt därifrån då det är ett bra sätt för mig att rida och hästen blir bara finare och finare. Det är en sjukt stor skillnad mot början av året när vi var på kurs och han travade runt som en planka med mig som en vante på ryggen utan någon kontroll alls :crazy:
Så det ska vi fortsätta på. Sedan blir det ju förhoppningsvis mycket uteritter och körning, eventuellt träningstävling i western men det beror helt på hur det känns i ridningen hemma och på träning, och med mig själv.
Har gett upp målet helt att jag "måste" kunna tävla som jag så gärna ville innan, det känns inte roligt just nu utan bara som ett oöverkomligt hinder, det är inte roligt att tävla mot de som är mycket duktigare och kallt räkna med att komma sist i kön trots att det bara är en träningsklass, men det kan ändra sig fram till sommaren om hästen känns riktigt bra då :)

Haha, vilket roligt mål! Se till å övertyga hovis! ;) Hoppas det går bra att han honom barfota! :)

KL
Idag har jag tömkört lilla Balder för första gången själv! Selade och tränsade och gick iväg på promenad. Han var mycket lugnare med bettet idag, det verkar redan ha sjunkit in. I början ledde jag honom bara men efter hand som motorn kom igång gick jag längre och längre bak för att till slut tömköra riktigt! :laugh: Duktiga killen var pigg och glad och ville trava mest hela tiden, så vi övade mycket på förhållningar. ;) Vi mötte två bilar vilket gick helt smärtfritt och stannade och kikade på brevlådor och lekte med locken en stund, coolingen! :love:

Mitt mål med Balder är att köra in honom under våren för att senare i höst/vinter fortsätta med körningen. I sommar vill jag gärna åka på premiering bara för skojs skull. :laugh: Han ska dessutom få gå med som handhäst lite grann i både ridning och körning med andra nordisen. :)

Tycker också det var fint, älskar färgen då det verkligen blänker metalliskt om den. :)

Behövde ett tunnare vintertäcke än mitt 400g, men just nu verkar det som att det dröjer innan han får använda det. Van vid norrländsk vinter, inte plusgrader i januari..

Ja här har vi 5-7+, kanon vinterväder om du frågar mig ;) Förutom fukten och leran då..! I dag har det dock varit relativt torrt ute. Tjälen har redan gått också.. Fast kommer väl ny.

I Halland är det dock ovanligt med "riktiga" vintrar (kallt, torr snö i mängder och så solsken på det). Det varar i ett par veckor sedan regnar det bort och så vips har man blankis eller lera i stället!

Hemma i Sundsvall var det över metern i snödjupt, men bara strax under nollan. Kunnat åka en massa skoter och härja i snön. Så kändes lite tråkigt att komma tillbaka till Värmland och se att det är aprilväder här, strax över nollan, knappt någon snö och endel is..

Är nog leran jag nojjar över, avskyr leriga hagar och Dacke får så lätt röta i hovarna då.

kl
Mina mål för 2013 är inte högt ställda:).
Jag hoppas kunna hålla igång under året och träna dressyr varannan vecka som under hösten. Jag vill att han ska bli starkare och att formen i galoppen blir bättre. Stämmer tid och plats så skulle jag gärna vilja rida våran första programridning och utefter resultaten på den se om vi är redo för att kanske tävla lite. Sedan ska vi givetvis ha riktigt roligt under tiden.

Skulle du kunna beskriva hur du strechar honom? Skulle gärna vilja prova det på min.

Jag kan försöka. :) Som vanligt gäller ju ingen press eller drag, det hela ska ske avslappnat och helst efter nån form av aktivitet så att musklerna är varma.

Frambenen:
Jag böjer upp benet så att det är ihopvikt och uppdraget framför honom. Sen låter jag honom försiktigt sträcka ut benet framåt på den höjd som han kan slappna av på. Dvs iom att jag sträcker ut benet sänker jag det också så att han kan slappna av, sen kan jag höja det lite om han är mjuk nog. En del hästar behöver ha hoven nära marken, Tolero kan hålla benet rakt framåt. Sen ställer man försiktigt ner det och gör samma på andra. Hästen kan vara olika rörlig i olika ben. Var hela tiden uppmärksam att hästen inte spjärnar emot, då sänker du benet tills hästen slappnar av igen.

Bakbenen:
Viker ihop benet som med frambenen, sträcker det sen bakåt på samma sätt.

Sidorna:
Tar en godisbit och ställer mig vid sidan om hästen, ungefär vid flanken. Håller godisbiten en bit ut från hästens kropp och så långt bak som hästen når(anpassa efter hästen). Hästen ska ta godisen genom att sträcka sig efter den utan att flytta på benen. Man kan tex ha hästen stående i stallgången där den är van att inte få vända runt. Upprepa övningen på olika höjder och olika långt bak. Tolero når bara ungefär strax bakom sitt framben.

Nu måste jag springa efter barn! Får läsa igenom sen och rätta i efterhand vid behov. :angel:

Senast ändrad:

kl
Mina mål för 2013 är inte högt ställda:).
Jag hoppas kunna hålla igång under året och träna dressyr varannan vecka som under hösten. Jag vill att han ska bli starkare och att formen i galoppen blir bättre. Stämmer tid och plats så skulle jag gärna vilja rida våran första programridning och utefter resultaten på den se om vi är redo för att kanske tävla lite. Sedan ska vi givetvis ha riktigt roligt under tiden.

Låter som väldigt realistiska mål!
Jag kan fylla på mitt enormt svepande mål (att bli bättre på att rida) med de tankar jag har gällande just Lukas.

Att starta B-nivå i western horsemanship, reining, western riding och trail och inte göra bort oss utan göra genuina resultat. Vinna kan jag inte ha som mål eftersom det är alla andra ekipage som (också) avgör rankningen.
Att eventuellt, om jag ids med tanke på licenser och annat praktiskt, starta honom på MSV B dressyr. Detta blir antagligen inte av, om inte min dressyrtränare lyckas övertala mig vilket är osäkert.

Aha, då kanakse det går att träna upp igen. :D Sen är det väl en vanesak för hästen också. Han rids ju nästan bara på sidepull.

Ja, på en annan häst! :p nej men man vet ju aldrig, men för stunden orkar jag inte engagera mig, för att jag vet att det är lång väg dit och jag har andra mål som känns roligare att försöka nå innan pålle är för gammal!

Han ska minsann få se att en nordis också kan stå på tre ben och ta godis mellan bakbenen. :cool:

Det tror jag ska bli mitt stora mål under 2013. Har ni andra några målstolpar för året

Det kan Tabben! :) Yoga tror jag tricket kallas!
Lärde in det lite som en utmaning eftersom han i början tyckte det var jobbigt bara att lyfta bakbenen, man har fått lyfta dom åt honom så att säga, och inte varit så smidig eller bra kroppskontroll/koordination direkt. Så det gav lite bonusar när han väl lärde sig! :D

Har massor med mål för 2013, har skrivit en radda på bloggen.
Vi ska jobba mer mot tramp och levad-ansatser och hoppas på embryo-varianter på den fronten, om inte annat tror jag det kommer göra en del för helheten i ridningen (vilket är syftet).
Sen är det bara att träna på, ska försöka göra det här till "mitt" år, åtminstone vad gäller målen, att jag fokuserar på att utveckla mig själv ridmässigt.

Ett annat mål är att vara mer engagerad i att hitta på roliga aktiviteter att göra, bara för skojs skull! Aktiviteter i stallet, nya grejer att prova på, någon uppvisning kanske, osv. Inte klaga på att det inte händer utan se till att det händer! :)

Får se hur det går!

Ja jusy ja! Yoga heter det. På Frodos tid kände jag inte tilö begreppen för vi kom,på våra konster själva. :p Ingen ordning o reda. Är din blogg öppen för alla? :angel: Vore roligt o kanske lära sig lite därifrån. O roligt o följa nån annan som har lite samma tankar kring ridning.

KL.
Vidrigt ridpass på Lukas igår kväll. Jag var väl antagligen lite mör i kroppen och hade känningar av ischias så jag var väl inte så bra jag heller.
Vila idag, och så nytt pass imorgon för att förhoppningsvis jobba vidare.

Har skickat PM! :p

Tricks är roligt! :D Har ju klickertränat en del, mest sånt som kan ha praktisk nytta på ett eller annat vis. Och i höstas har vi varit med på två trickträningslektioner! Jättekul! Fast lektionerna var väl i ärlighetens namn mer kommunikation (för mig iallafall) än trick, men det behövs ju också!

Det första vi övade på: https://www.youtube.com/watch?v=7EdcoVdpuLM&feature=player_detailpage

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka