Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Naaw, gulligt! :D
Tänkte anmäla Tabben till brukshundsklubben också, fast med kamptrasa istället för pinne! (Vill gärna hålla i/tugga på spön, men dom vill man gärna ha kvar hela! ) Så vi kan ju ses där! :rofl:

Blir perfekt, vi är väl förberedda inför kursen. Vi kan linförighet, fritt följ, inkallning och ställande under gång riktigt bra nu. Även agilitykurs ska vi nog klara av, om de bara hittar tillräckligt stora tunnlar åt honom.. ;)

Det roliga är faktiskt att Dacke är betydligt mer lättdresserad och snabblärd än min hund någonsin lyckades bli. Hade nog kunnat få betydligt bättre poäng med honom i en lydnadstävling än jag fick med hunden. Iofs säger det nog mer om hunden än om Dacke kanske.. ;)

Blir perfekt, vi är väl förberedda inför kursen. Vi kan linförighet, fritt följ, inkallning och ställande under gång riktigt bra nu. Även agilitykurs ska vi nog klara av, om de bara hittar tillräckligt stora tunnlar åt honom.. ;)

Det låter lovande! Haha, själv håller jag iallafall på att träna på det! Övar massor på inkallningarna! :D Och linförigheten har iallafall blivit bättre på senare månader!
Jobbar mot att kunna stanna och stå, det kanske tar några år.. Lika bra att satsa på stanna och sitta när man ändå håller på? :devil:

Det roliga är faktiskt att Dacke är betydligt mer lättdresserad och snabblärd än min hund någonsin lyckades bli. Hade nog kunnat få betydligt bättre poäng med honom i en lydnadstävling än jag fick med hunden. Iofs säger det nog mer om hunden än om Dacke kanske.. ;)

:rofl::rofl:

Min kuse är nog lite mer svårmotiverad än vad han är svårlärd. Eller så är det matte som är lite svårlärd! Inte går det fort iallafall, förrän polletten väl har trillat ner! Men när den gör det undrar man vad sjutton som hände.

Min häst är väldigt svårmotiverad så länge han inte förväntar sig havre, så vi klickertränar med havre mycket. Så fort han hör skramlet av klicker så försvinner hans svårmotiverade jag och plötsligt har jag nåt border collie-liknande framför mig istället. :)

Haha, vad praktiskt! :D

Äpplen funkar bäst för mig. Men använder oftast morötter, är bara om man absolut vill träna trots inte de bästa förutsättningarna (vill visa gulliga trick för någon t ex) som det är bra att ta till tunga artilleriet! :p

Samma med min, svårmotiverad men med klicker blir han heltossig! :p
Kör på morotspellets från Krafft, han får en enda pellets i taget som han sedan suger på :D Funkar oftast fint med tonvis med beröm också :D "Bjaaaaa duktig kiiiiiiiiiille :love:" typ.

Har tänkt börja träna galopp med klickern nu när vi börjar komma igång igen, vid hand alltså, få se hur det går, förväntar mig att det på något vis ska funka faktiskt då det blir rätt så bra fart i de korta benen när klickern är med ;)

Vad roligt att läsa om era erfarenheter med klicker! Jag har funderat på att kanske trickträna lite med Balder, han har helt klart goda förutsättningar för att bli cirkushäst. :angel:

KL
Idag tömkörde Balder för tredje gången själv idag. Han är så himla lättlärd! Han följer tömmarna jättebra, både för att stanna och svänga. Lite problem först på bortavägen med att gå framåt efter att ha gjort halt, då står han gärna och filosoferar. Tog med pisken och förstärkte smackningen en gång, sen fattade han vinken och lyssnade jättebra resten av turen! :) På hemvägen blev det tvärt om träning i att stå stilla tills matte sagt nåt annat, trååååkiiiigt sa Balder och backade och tramsade runt ett tag. När han stått bra några sekunder smackade jag fram honom och berömde och nästa halt stod han helt snällt och väntade på mig! Duktig kille! :laugh:

Andra herrn, farbror Prins, har problem med tänderna. Imorrn åker vi till tandläkaren, men det har gått så långt att jag inte får fånga honom i hagen... Jagade honom en timme i helgen och han kutade sig svettig men vägrade komma. Jag misstänker STARKT att det har med munnen att göra så jag hoppas han blir sitt vanliga jag igen när vi varit hos tandis imorrn.

Jag har tränat in galopp från marken med hjälp av klickern. Dock inte enbart positiv förstärkning, utan drivning och direkt när han tänker galopp så klickade jag och gav havre. Nu tar han mer än gärna galopp från marken trots att han är en såndär häst som inte är så mycket för fart utan gillar att stå still. Nästa utmaning är att han ska vilja hålla galoppen en stund också utan att jag ska behöva påminna om det.
Har klickertränat in galoppen även ifrån hästryggen, vilket även det har fungerat betydligt bättre än utan klickern,

Enda situationerna jag faktiskt inte tar hjälp av klickern vid inlärning är när jag kör, inte riktigt hittat en bra lösning där ännu.. :)

Jag kan inte träna med morotsbitar då Dacke har problem att äta dom, tar tid för honom att få in dom rätt mellan tänderna så han kan tugga dom. Trott det var tandproblem, men fixat tänderna hos en duktig tandläkare men problemet kvarstår. Men han har inga problem med ätandet i övrigt, så inte lagt någon större vikt vid det. Havre fungerar ju lika bra. :)

En fråga till er med Nordsvensk, vad har ni förförsäkring? Ngt tips på bra försäkringsbolag?

Jag har en snart 2 årig hingst.

Tacksam för svar då jag aldrig haft Nordis förut :)

Jag har min i Folksam, allt annat är försäkrat där så det var enklast. Andra hästen är dock kvar på Agria. Jag förvånades över hur galet billig försäkringen var, jag kan försäkra sex Balder för samma årspremie som halvblodet. :o Det måste ju säga en del om skadehistoriken...

Och vad kul att du också kommer med i gänget! Jag är ju nybliven ägare till en fluffboll sen nån månad bara. Också en tvååring men en vallack. :) Vad är det för kille du hittat? Vad är gjort med honom innan? Framtidsplaner? :)

Jag har mina hästar försäkrade hos Dina. Skiljde jätte mycket i pris mot de andra bolagen.

Jag har Folksam på min. Hade Folksam även på förra hästen och har varit väldigt nöjd med dem. Har dom även på hunden, huset mm. Man får alltid det man har rätt till, dom krånglar aldrig, med hunden har jag oftast inte ens behövt skicka in kvitton för att få ersättning. Och när hästen skulle tas bort akut var det inga problem heller.

Dessutom är dom billiga. Så dom tycker jag är värda att ta med när man ska jämföra bolag.

MAJA_KANDI: Det är en liten kille efter Opus 1860 u: Colette: 23280, så blir förhoppningsvis en hårfager kille =) Hoppas hoppas! Han har redan väldigt mycket och lång man även om en jämnårig varit där och tuggat en del =) Han är mycket välhanterad och uppfostrad. Lite tömkörd och kan en del röst kommandon som backa, vänd, stilla m.m.
Framtidsplanerna är nu iaf att köra in honom och sen är tanken AR.

Vad gör du med din lille?Vad han för ngn? =)

FÖRSÄKRING: Det blev Agria faktiskt. Har Sveland till hundarna och hade det till den tidigare hästen. Jättenöjd med dom! Men Agria hade faktiskt mer att erbjuda och till ett billigare pris! Så det blev dom! Tack för tipsen iaf =)

Rappe är försäkrad i Agria. 30 000 kr i liv, 120 000 kr i veterinärvård A1.
Lägsta självrisken, och plusförsäkring.
Det kostar 3480 kr/år

MAJA_KANDI: Det är en liten kille efter Opus 1860 u: Colette: 23280, så blir förhoppningsvis en hårfager kille =) Hoppas hoppas! Han har redan väldigt mycket och lång man även om en jämnårig varit där och tuggat en del =) Han är mycket välhanterad och uppfostrad. Lite tömkörd och kan en del röst kommandon som backa, vänd, stilla m.m.
Framtidsplanerna är nu iaf att köra in honom och sen är tanken AR.

Vad gör du med din lille?Vad han för ngn? =)

Kul! Jag har en vallack e. Gutta, jättetrevlig men inte så mycket hanterad innan jag köpte honom. :) Nu har han börjat landa lite mer och är tryggare här hemma. Jag har tömkört honom lite och haft honom bredvid äldre nordisen när jag kört rockard, funkar kanon! Han ska få fortsätta gå bredvid fast med skaklar och stötting och sen ska han köras in. :)

I framtiden kommer han vara både rid- och körhäst. :)

Funderar själv på om någon har erfarenheter av Sweland (stavning?) kommer ihåg att dom var väldigt billiga för vbl.travare på tiden jag hade det. Min är tyvärr för gammal för att försäkra! :( (har en livförsäkring hos Agria, men den är nere på längre än avlivningskostnad..)

Å andra sidan har jag oftast *peppar peppar* haft tur och inte haft såna problem som skenat iväg i kostnader. Värst hittills var i fredags, 4000kr för att konstatera att pållen hade feber och det inte gick att säga varför. (Men det var ju skönt att ha kollat iallafall, ifall det hade varit något värre.) Svider i plånboken när man inte haft någon riktig inkomst på typ 8 månader. :S

*KL* Idag beställde jag nya täcken till Rappe, han har växt ur alla 155-täcken och jag har inget "jättebra" täcke som jag kan lita på i ur och skur just nu.. (han går ju på lösdrift. Har täcke för min egen bekvämlighet men också för att han håller sig mjukare i musklerna, och för att han varit klippt i höstas).

Det blev ett Amigo 12 lite med liner, i storlek 165. Hoppas att det räcker till annars får jag byta mot ett Amigo XL men de hade iaf inget i rätt storlek hemma.. Amigo XL-et som han har nu är lite för stort, främst i bogen (165 men de är mkt större i storlekarna).
En snäll vän hämtar upp täcket åt mig så jag får 20% rabatt som det är i den butiken nu (gällde inte postorder).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka