Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Vad ROLIGT med alla bilder ni lägger ut!!!
Egonson_: Vad fina hästisar! Förstår att det blir svårt att lämna tillbaka lillan sen.
Lydia: Jättekul med ridbilder, vad fin han är!
Lazer09: Skidor är ju jättefarligt! Min toktrygga nordisfarbror fnös åt skidor han också, det är det enda han ens har TITTAT på i benämningen "läskigt".
Ser jättemysigt ut!
KL
Idag fick min lilla Balder (f. 2011) gå med bredvid farbror nordis för första gången när han drog stötting! Det var kallt ute, typ -17 och jag frös som satan innan vi gav oss iväg. Men efter 30-40 minuters trampande bakom hästrumpor blev jag faktiskt varm!
Balder fick gå på vänster sida för första gången och alltså första gången bredvid skaklar. Skalmarna på rockarden sitter ju högt, så de tar inte i benen på samma sätt som skaklar, vilket lilla Balder snabbt blev varse.
Han försökte som vanligt muppa sig mot Prinsen och skuttade alltså rakt in i skaklarna och var inte alls beredd på hur det skulle kännas att få en "pinne" mot benet under hasen. Han såg ut såhär:
Sen traskade vi runt runt längs banan på vår lägda. Varje varv blir väl kanske 500 meter långt, och totalt gick vi 4,5 varv runt runt. Balder tyckte ju hela grejen var skitfarlig efter att han så vårdslöst attackerat den
och gick på tvären halva första varvet. Sen blev det bättre och bättre. Gjorde halt och startade några gånger vilket funkade bra. Sen när han inte längre brydde sig på banan gick vi mot större utmaningar! Svängarna på banan är väldigt mjuka och snälla, men vi har en liten rundkörning på gården som är som en spetsig trekant - perfekt! Så där fick Balder gå i innerspår och blev alltså tvungen att gå undan för skaklarna när farbror nordis svängde. Första varvet var det farligt och han hoppade nästan förbi Prinsen för att kunna titta bakåt. Varvet därpå gick han bara och kikade lite misstänkt och trippade åt sidan ifrån skakeln. Men sista varvet gjorde han PERFEKT! Han gick lugnt och avslappnat bredvid och gick undan precis så som han ska. Satte snällt benen i kors, öronen spetsade, sänkt huvud och blicken framåt! DUKTIG!!!
Där slutade vi genast! Ska tilläggas att sista svängen blir väldigt skarp med ca 45 graders sväng, och det var den han tog så bra han bara kunde ha gjort!
Imorrn kör jag på upprepning fast på andra sidan! Hur länge jag håller på beror på när kronan trillar ner.
Idag blev det som sagt 30-40 min innan han förstod, imorrn kanske det tar 10, man vet aldrig.
Har tänkt köra såhär ett tag så att han lär sig hur skaklarna känns utan att själv vara fast i dem. Sen tar vi nästa steg i inkörningen!