Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Kl

Igår åkte jag och prinsen in till Göteborg ihop med ett par bekanta och skrittade runt delsjön. Hur mysigt som helst! Han hade dock lite huvudvärk över alla joggare, barnvagnar och framför allt skidåkarna! Mycket märkligt tyckte han, konstiga långa fötter som glider på marken.
394904_543308199027162_934578599_n.jpg

*Kl*
Idag tvingade jag med min man och barn till stallet, så mannen kunde ta lite ridbilder på mig och Rappe! :)

Här är ett par av bilderna:

379174_10151285410084635_861038984_n.jpg

543830_10151285410359635_1102623452_n.jpg

486101_10151285410504635_1602900904_n.jpg

Kl

Körde tähti till lösdriften idag. Allt gick jättebra och de är redan Goa vänner ( 2 isisar och 1 russ). Dock var hon väldigt halt fram igen. Detta trots hon stått på box i över 1 månad :( känns inte alls roligt det här!

KL

Så där...då har jag gjort det. Jag har ridit igen, förra helgen och idag. Ett drygt halvår sedan olyckan tog jag mig upp på den lugnaste och mest väldresserade nordisen jag mött! Han tog väl hand om mig och hans ägare hade all förståelse för att jag var rädd. Första kvarten satt jag och darrade som ett asplöv och i mitt huvud kämpade jag med att peppa mig själv!!
Sen släppte den värsta skräcken och ridturen blev riktigt mysig i vackert vinterlandskap. Men när vi styrde bort från vägarna och ut i terrängen snubblade hästen!!!
Gaaaahhhhh... :eek: det var ju så olyckan gick till så min puls var snabbt uppe på ungefär 320!!! Andas, andas, andas....jag motstod impulsen att kasta mig av och GÅ hem. Huuuhh...jisses!! Tror ni inte hästen snubblar EN GÅNG TILL???? :crazy: Då var jag tvungen att stanna till ett par sekunder och bara stå stilla med hästen, svälja klumpen i halsen, andas bort paniken och ta mig i kragen lite. Ägaren hade hela tiden fullt fokus på mig, sa att hästen KOMMER inte gå omkull med mig han är bara lite snubblig ibland, gav mig chansen att bli ledd hem, men jag kände att jag MÅSTE göra det här själv. Så...eftersom hästarna är superduktiga på kommandot "sakta" så tog vi det lugnt i alla backar och alla snår tills vi kom hem. Jag var överlycklig när jag hoppade av för att jag hade klarat en skrittrunda på nästan en timme!! Löjligt, men jag kände mig asduktig!

Idag red vi igen, men jag red den andra hästen. Lite piggare vilket kändes osäkert för mig, även om han inte drog på något sätt...han bara gick fort. Fick förklarat att man sällan behöver använda tygeln mer än på mjukt sätt, men han har ett stångbett IFALL jag behöver bromsa. Just då kändes det som en lite trygghet. Så i snövädret idag red vi ungefär en timme i skritt igen. Jag känner mig värdelös som inte vågade trava idag!! Tänk om jag aldrig kommer våga det? Hästägaren pressar mig inte, idag red jag med hennes dotter och hon pressar mig inte heller utan de låter det ta tid istället för att det ska hända något som gör att jag blir mer rädd. Så de är verkligen GULD!!! Men JAG har press på mig...tyvärr. Får väl inse att det kommer ta tid och det kommer bli bra så småningom.

Nåja, jag är tillbaka på nordisryggen i alla fall, så det är ett steg i rätt riktning. ;)

Va roligt med ridbilder. :) Så fina ni är.

Totola: Nejmen usch, det lät inte roligt med pinnyn. Man får väl hoppas att den inte gått med det länge. :/ Appropå veterinärräkningar kan man också göra som vi, glömma vaccinationen så vi måste grundvaccinera om. Och då passa på att ta ut distriktarn från ett annat distrikt än vårt. DET var dyrt. :p Och då hjälper ingen försäkring.

Tack :) Det är inte så ofta jag får med mannen till stallet så jag har inte så mkt ridbilder.

Så fina ni är! Sista bilden ser ju jätte härlig ut, lika glada båda två!
Vad är det för bett du använder?

Vilka vackra bilder och mysig kör film... :)

Blir så sugen på att köra in min lilla nu!

kl

Oj vad ni har varit igång idag! :) Förstår det efter fina vintervädret!
(Själv passade jag på att åka lite pulka i backarna vid stallet emellan hönätspackande! :D )

Egonson vad härlig vinterbild på din gosse!
Förstår att du kommer ha svårt att slita dig från den lilla sötingen också! :love:

Lazer09 härlig vy! Haha, folk som åker skidor ÄR faktiskt konstiga, förstår jag att hästarna tycker alltså! :p Då känns det mindre logiskt att bli nervös över joggare. Om det inte är köttätande joggare förstås! ;)

Lydia vad fin Rappe är! :) Hur gammal är han nu?

tintilar huj, det förstår jag blev dyrt! :S Skulle ni tävla eller så, eftersom det blev så drastiska åtgärder? Som sagt, ibland hjälper inte försäkringar mycket. Men extrautgifter någon gång ibland får man ju tyvärr räkna med.

Sulax härligt att du kunde ta dig igenom din rädsla! :) Själv har jag aldrig gått omkull med en häst (däremot häst som gått omkull när jag lett, men den skadade sig inte) och tycker ändå det är läskigt om dom snubblar. Just nu kanske framförallt för att min egen blir stressad av det och blir ännu sämre då på att kolla vart fötterna sätts! :P Ibland får man sina idéer ändå, så att faktiskt ha varit med om olyckor och utsätta sig för det ändå tycker jag är starkt! Skönt att ha hittat så förstående människor som är villiga att låna ut häst!

Nej inte alls. Min syster bara ringde dom vi brukat ringa, innan vi flyttade hästen. Så vi hade inget att skylla på annat än brist på tanke. Men vi har en liten hästbuffert så det vi överlevde iaf. :)

Äldsta blir 8 år om en vecka, och yngsta blir 6 år vid midsommar :)

Det är ett bett från hööks som är "rakt men tredelat", så det ligger rätt stilla i munnen men jag kan påverka "varje sida separat". De har ett liknande nu men utan krusidullerna på bettringarna (mitt köpte jag för halva reapriset förra året har jag för mig :p). Han är rätt joxig i munnen än men det här gillar han bäst.

Hade väl för mig att du skrivit om inridningen förut. Kul att se nu när ni har kommit en bit också!

Vad ROLIGT med alla bilder ni lägger ut!!!

Egonson_: Vad fina hästisar! Förstår att det blir svårt att lämna tillbaka lillan sen.

Lydia: Jättekul med ridbilder, vad fin han är! :laugh:

Lazer09: Skidor är ju jättefarligt! Min toktrygga nordisfarbror fnös åt skidor han också, det är det enda han ens har TITTAT på i benämningen "läskigt". :D Ser jättemysigt ut!

KL
Idag fick min lilla Balder (f. 2011) gå med bredvid farbror nordis för första gången när han drog stötting! Det var kallt ute, typ -17 och jag frös som satan innan vi gav oss iväg. Men efter 30-40 minuters trampande bakom hästrumpor blev jag faktiskt varm! :D Balder fick gå på vänster sida för första gången och alltså första gången bredvid skaklar. Skalmarna på rockarden sitter ju högt, så de tar inte i benen på samma sätt som skaklar, vilket lilla Balder snabbt blev varse. :grin: Han försökte som vanligt muppa sig mot Prinsen och skuttade alltså rakt in i skaklarna och var inte alls beredd på hur det skulle kännas att få en "pinne" mot benet under hasen. Han såg ut såhär: :eek:

Sen traskade vi runt runt längs banan på vår lägda. Varje varv blir väl kanske 500 meter långt, och totalt gick vi 4,5 varv runt runt. Balder tyckte ju hela grejen var skitfarlig efter att han så vårdslöst attackerat den :angel: och gick på tvären halva första varvet. Sen blev det bättre och bättre. Gjorde halt och startade några gånger vilket funkade bra. Sen när han inte längre brydde sig på banan gick vi mot större utmaningar! Svängarna på banan är väldigt mjuka och snälla, men vi har en liten rundkörning på gården som är som en spetsig trekant - perfekt! Så där fick Balder gå i innerspår och blev alltså tvungen att gå undan för skaklarna när farbror nordis svängde. Första varvet var det farligt och han hoppade nästan förbi Prinsen för att kunna titta bakåt. Varvet därpå gick han bara och kikade lite misstänkt och trippade åt sidan ifrån skakeln. Men sista varvet gjorde han PERFEKT! Han gick lugnt och avslappnat bredvid och gick undan precis så som han ska. Satte snällt benen i kors, öronen spetsade, sänkt huvud och blicken framåt! DUKTIG!!! :bump:

Där slutade vi genast! Ska tilläggas att sista svängen blir väldigt skarp med ca 45 graders sväng, och det var den han tog så bra han bara kunde ha gjort! :laugh: Imorrn kör jag på upprepning fast på andra sidan! Hur länge jag håller på beror på när kronan trillar ner. ;) Idag blev det som sagt 30-40 min innan han förstod, imorrn kanske det tar 10, man vet aldrig.

Har tänkt köra såhär ett tag så att han lär sig hur skaklarna känns utan att själv vara fast i dem. Sen tar vi nästa steg i inkörningen! :laugh:

KL

Hästarna flyttade!

cimg0393_50fd77a59606ee2e58ae4f58.jpg

Svårt att köra båda i samma trailer. Men det går:)
cimg0394_50fd77b9ddf2b3074439ca57.jpg

cimg0396_50fd77cfe087c35d1bf898d1.jpg

Jag blir så avundsjuk när jag läser om dina hästar. :) En trygg läromästare som är så lugn och fin och så en liten som går i hans fotspår under inlärningen.

MaRomer: Varför flyttar ni? Vilka sötingar du har, ni ser ut som en riktigt team på första bilden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka