Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Förstår att du tycker två år känns lagom, det hade jag också tyckt! :p Jag satsar på att plugga till sjukgymnast (3 år) och sen ska man kunna gå någon extra kurs för att bli sjukgymnast även för djur (har inte kollat det så noga än). Sen gå klart en utbildning jag redan gått men inte slutfört (ett prov kvar) och plugga basmedicin häst så jag kan bli certifierad så småningom.
Är trevligt med lite olika i grunden, dels för att ha en plan B och C om det går trögt inom något av det, dels för att kanske förhoppningsvis kunna variera sig och jobba med lite olika så det inte blir så enformigt. Men som ändå hänger ihop. :)

Jaha. :o Nu får jag skämmas som inte har bättre koll.

Hon är behandlad 2 ggr fram och röntgad (kotledsinflammation) Men iom hon inte svarar på behandlingen tror jag det sitter i ryggen då hon även är stel och springer snett. Galopp ska det vara och undviker att få bakbenen under sig. Tyvärr har hon ju exteriören emot sig:/ Långa bakben och mycket bakhög. Ca 7 cm skiljer det på manke och länd:crazy:

Okej, då var det inte så fel ändå. Ja det ena leder ju till det andra så det är svårt att veta vad som är hönan och ägget. Men har hon exteriören emot sig är det klart att det kan vara orsaken. Hon är ju inte så gammal dock, tror du att hon han växa ikapp fram? Tolero var en aning bakhög ett tag, men nu har det jämnat ut sig. Honom köpte vi ju som 4-åring och då tyckte jag inte att han var hög bak så det måste ju hänt efter det, och att det sen jämnade ut sig.

Har ni haft ute nån som kollat på ryggen eller så? Vad säger hovslagaren om belastning o slitage?

Toppen att kunna ha med unghästarna sådär vid körning etc :)

+ Egonson_ och Totola: Det är så underbart att kunna ta med ynglingen på sidan! :laugh: Då får han ju känna på hur det känns att ta i skaklar utan att han sitter fast i dem, och om han tycker det är läskigt kan han utan problem snurra runt och stirra och springa baklänges om han hellre tycker det är roligt. :grin: Nu har han varit fantastiskt duktig hittills och bara trippat på sidan lite i början och kikat bakåt. På slutet i tisdags gick han hur bra som helst! :laugh: Han är inte ett dugg brydd för att oljud eller nåt, det är mest att han ska vänja sig hur man svänger undan och att det inte är farligt att råka ta i skaklarna. :) När vi kommit till det stadiet att han inte bryr sig ett skvatt är det dags att gå vidare i inkörningen!

Nu är jag långledig tills på onsdag, så nu kommer jag försöka aktivera lilla fluffisen varje dag. Lite hårdträning för att sedan få vila hjärnan lite. :)

Jag borde också leta ridlärare. Finns iof en här i stallet men jag har inte ridit för henne, men borde nog sätta mig och lyssna vid ett par lektioner :)
Jag är så kräsen med ridlärare :o

Jo jag tycker det är så svårt att hitta en tränare som man trivs med... Jag har sett ut en framtida dressyrtränare som har verkat kanon alla gånger jag sett honom, men det är ju länge kvar dit för Balder. ;)

Jag ska ta mig råd med lite träningar, men än så länge har jag känt att jag "klarat mig bra själv" med grundträningen. Nu börjar jag känna att jag kan behöva lite tips nu när han kan det mest grundläggande etc :)

Okej, då var det inte så fel ändå. Ja det ena leder ju till det andra så det är svårt att veta vad som är hönan och ägget. Men har hon exteriören emot sig är det klart att det kan vara orsaken. Hon är ju inte så gammal dock, tror du att hon han växa ikapp fram? Tolero var en aning bakhög ett tag, men nu har det jämnat ut sig. Honom köpte vi ju som 4-åring och då tyckte jag inte att han var hög bak så det måste ju hänt efter det, och att det sen jämnade ut sig.

Har ni haft ute nån som kollat på ryggen eller så? Vad säger hovslagaren om belastning o slitage?

Sliter jämt runt om, inget att anmärka på alls. Har lång rygg 145-155 i täcken. Hon blir 8 nu och har inte vuxit på de 3 år jag haft henne. Ska in med henne on då 2 v och kolla igen. Haft en del spänningar i rygg hela tiden, men inget almerande.

Kul att börja träna!

kl
Här har det varit mellan 15 och 20 minusgrader de senaste dagarna. Har bara skrittat ut. Igår impulsköpte jag ett baucherbett som jag ska prova på honom i helgen. Han trivs inte riktigt på vanliga två och tredelade bett och om vi ska tävla så måste jag hitta ett bett som är godkänt som han trivs med. Detta ser ut att kunna ligga stadigt i munnen så jag hoppas han gillar det. Någon som har erfarenhet av baucherbett?

041 by Calvaro, on Flickr

036 by Calvaro, on Flickr

023 by Calvaro, on Flickr

Åh jag glömde ju berätta det viktigaste! Distriktet anordnar en clinic med Patrik Kittel i vår som jag har anmält mig till. Kikade på filmer från clinicen i globen och han har endel bra tips även till mig som är på hobbynivå så det ska bli sjukt kul att se honom live. :bump:
Så glad!

Senast ändrad:

Ååh vad roligt det lät!! Nån gång i framtiden vill jag också rida för nån sån duktig! :laugh:

KL
Nu har Balder haft tanke-vila två dagar men idag körde vi igång igen. Han fick gå bredvid farbror Prins på vänster sida. Nu är han helt lugn för att det är nånting bakom, men fortfarande lite läskigt när han råkar ta i skaklarna. Inte alls lika som förut, han rycker till lite, tar två steg åt sidan och sen är det bra igen. Idag fick han gå med sele på sig också, inga problem! Svängarna gick mycket bra idag också. Han gick dock lite på tvären varje gång och vek ut rumpan, men ändå fullt godkänt, satte framfötterna jättefint i kors och var lugn hela tiden vilket ju är det viktigaste. :) Vi travade lite också vilket gick bra, farbror var jättepigg, Balder tyckte det var superkul och busade till det lite så det blev lite oplanderad galopp en bit. :grin: Men det redde upp sig snabbt ändå.

Imorrn tänkte jag tömköra Balder, farbror behöver ut och springa av sig. :devil:

Okej, jag trodde hon var yngre. Hoppas att det blir bättre på lösdriften.

Förtydligar, jag ska absolut inte rida för Patrik Kittel utan titta på en clinic han har. Är aldeles för dålig ryttare för att våga rida för honom. Skulle nog trilla av av nervositet då.

Aha! Ja du jag skulle nog vända och åka hem om jag råkat boka in mig på nåt sånt i dagsläget. :angel: Men jag skulle verkligen vilja gå på nån clinic så, väldigt intressant! :)

Måste bara kolla med er som har kallblods unghästar, min blir 2 år i april nu Nsv bruks. Vad ger ni era för foder, mängd osv? Hur mycket aktiveras dom?

:)

(Ber om ursäkt om detta borde frågas i foder forumet men jag vill veta just för kallblod, flytta gärna om det ligger fel)

Min äter enbart hösilage på fri tillgång. :) Inne på natten får van lite betfor bara för att det ska vara smaskigt. Han har blivit jättefin tycker jag sen jag fick hem honom, fått mera rumpa och fyllt ut sig lite mer. Men så har jag dundervärden på höet (lite för bra egentligen) plus att han var full med mask som nu förhoppningsvis är borta.

Håller tummarna för att hon blir bättre!

KL
Idag har jag tömkört min lilla plutt. Han var jätteduktig! Första gången jag lade fram en liten bana och körde lite slalom och stannade. Han har börjat förstå smackningar också nu. :) I början tyckte han att det var svårt att svänga, men på slutet gick han jättebra! Fick faktiskt med mig sambon och en kompis ut som hjälpte mig att dokumentera lite, så här kommer lite bildbevis. :)

DSC_0060_zps97782b0a.jpg

DSC_0032_zps209141e1.jpg

Sambon filmade, så här finns film!

Mycket nöjd med lillen! :) Vi hade lite diskussioner om vart vi skulle gå osv, och stolparna och stubbarna som står på sidan av vägen var läskiga. Men han förstod på slutet och avslutade på topp!

Sen var jag ute på bästa ridturen på LÄNGE med farbror efter att jag tömkört! Ååh vad Prinsen var mysig! :love: Undan gick det i härlig galopp, tränade på att fatta vänster vilket han har himla svårt för, och det tände han till på och bjöd ordentligt framåt! :laugh: Galopperade ganska mycket, i vanliga fall är han jättelat och vill bara springa på hemvägen, men idag var han så pigg och glad hela turen! :bump: Energikick!

Imorrn kommer en kompis hit. Antingen tolkar vi en sväng med Prinsen och isf tömkör jag Balder igen. Eller också får Balder gå bredvid stöttingen en liten runda. Tänkte köra ut en sväng nästa gång!

Vad duktig han är, och väldigt söt. :)

Måste vara roligt att få träna en häst från grunden, skulle jag också vilja göra någon gång i framtiden.

Jag vill också prova baucherbett! Det är ett bett jag inte provat, men tror att min häst skulle kunna gilla.

Maja_Kandi: Tack för svaret! Min lille går också på fri tillgång på hösilage. Har bara stått där i 2 veckor (på den lösdriften) och det finns ingen analys på höet. Men jag ska ta en nu till veckan och skicka in. Han får lite mineraler (pellets) och lucern (uppblött) på kvällen då de andra hästarna får lite mat. Han var tunn över revbenen, lite bukig och tunn i överlinjen när jag hämtade honom tycker jag. Nu har han redan lagt på sig lite. Så jag håller tummarna! :D Blir ju så mycket lättare med analys.

Hur hög är din lill-kille nu? Nyfiken :angel:
Va duktig han är!! Kollade filmen!;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur